Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
O hur kunde du se att hästen var full av mask?
Supermans röntgenglasögon?
PL
Precis!!! eftersom jag har en kompis som haft en sjuk häst pga bandmask skulle jag förekomma det trodde jag genom att beställa särskilt koll av bandmask.......och visst kan det varit nå´annat men veterinären hade svårt att hitta något det skulle bero på![]()
jag har ingen bra erfarenhet av s k träckprov ,gjorde efter konstens alla regler och tog träckprov på hästarna var av en ettåring, på våren provet visade ingen mask.Ungefär mitt isommaren hittade jag åringen liggandes med benen i vädret -rullandes sida till sida.Jourvet kom på minuten och kolikprocedur beh började,hästen blev bättre men ett nytt anfall kom 2 dagar senare,då var vet långt borta och jag trodde att jag skulle förlora hästen.Det gick bra denna gången men hästen misstänktes ha mask och avmaskades därefter och anfallen upphörde.
Efter den här dyra och onödiga,hemska historia litar jag inte på några s k träckprov .Har alltid skött avmaskningar efter träck prov osv men nu kan ingen övertyga mig om att det är tillförlitligt.![]()
Kolik är ju ett samlingsnamn på ont i magen, det kan vara precis vad som helst som orsakat det.
Dessutom gjorde du provet på våren och flera månader senare blev hästen dålig, varför är det då fel på provet? Är det fel på blodprover som visar att du är frisk om du två månader senare blir sjuk?
Jag ville ha ett vettigt svar från någon som faktiskt kan något om avmaskning.Och det fick jag av Madick, tack!
![]()
Javisst är det så, sorry jag glömde att den här sidan är omöjlig att diskutera på.Men det kan vara bra att läsa om andras erfarenheter utan att vara "besserwisser". Bara läs och begrunda,tänk och tänk igen.
Kanske bäst du flyttar hem till landet där man tror att ju mer avmaskning dess bättre!
Här har vi fortvarande effekt av de flesta medlen!
PL
Och gott om sjuka häster. Medlen är väderlös om den inte anvants.
Och gott om sjuka häster. Medlen är väderlös om den inte anvants.
Ja för USA svämmar ju över av friska hästar.
Har du öht läst något om resistens för avmaskningsmedel i världen? Inkl USA.
Vet du hur penicillin fungerar, och varför man avråder från att överanvända det? (Och om du nu frågar dig vad det har med saken att göra så får vi nog bordlägga frågan tillsvidare)
Det finns ingen special trackprov krav på hund o katt för att avmaska trotts alla är medvetet att månge barn får mask i Dagis Sand Låda där kätter älska att skita
Det var inte kritik mot dig. Ett tips till att få reda på hur sanningsenligt ett påstående är är just att fråga personen som säger det varför det är så. Självklart KAN det vara sant även om personen inte vet varför, men då behöver det ju kollas upp och så har man kanske hjälpt ytterligare en person att lära sig mer![]()