För tidigt för avmaskning?

Sv: För tidigt för avmaskning?

Jag har aldrig betalat för att en veterinär skriver ut ett recept på maskmedel. Och ett träckprov kostar ett par hundralappar. Har man inte råd att lägga det så ska man nog ta sig en funderare över om man har råd att ha en häst.

Senast ändrad:

Det är den resonmange som månge folk har.
Hålla med, månge som ska inte har med hästar att gjöra över huvudtaget, man behöva inte låsa sig till den ekonomiska biten.

jag har ingen bra erfarenhet av s k träckprov ,gjorde efter konstens alla regler och tog träckprov på hästarna var av en ettåring, på våren provet visade ingen mask.Ungefär mitt isommaren hittade jag åringen liggandes med benen i vädret -rullandes sida till sida.Jourvet kom på minuten och kolikprocedur beh började,hästen blev bättre men ett nytt anfall kom 2 dagar senare,då var vet långt borta och jag trodde att jag skulle förlora hästen.Det gick bra denna gången men hästen misstänktes ha mask och avmaskades därefter och anfallen upphörde.
Efter den här dyra och onödiga,hemska historia litar jag inte på några s k träckprov .Har alltid skött avmaskningar efter träck prov osv men nu kan ingen övertyga mig om att det är tillförlitligt.:mad:

Jag tycker att det är att dra lite väl förhastade slutsatser. Kan väl lika gärna vara något annat?
Kollade du efter bandmask i träckprovet? För det är väl bandmask som kan ställa till det i tarmarna på liknande sätt?

Precis!!! eftersom jag har en kompis som haft en sjuk häst pga bandmask skulle jag förekomma det trodde jag genom att beställa särskilt koll av bandmask.......och visst kan det varit nå´annat men veterinären hade svårt att hitta något det skulle bero på:confused:

Precis!!! eftersom jag har en kompis som haft en sjuk häst pga bandmask skulle jag förekomma det trodde jag genom att beställa särskilt koll av bandmask.......och visst kan det varit nå´annat men veterinären hade svårt att hitta något det skulle bero på:confused:

Kolik är ju ett samlingsnamn på ont i magen, det kan vara precis vad som helst som orsakat det.

Dessutom gjorde du provet på våren och flera månader senare blev hästen dålig, varför är det då fel på provet? Är det fel på blodprover som visar att du är frisk om du två månader senare blir sjuk?

jag har ingen bra erfarenhet av s k träckprov ,gjorde efter konstens alla regler och tog träckprov på hästarna var av en ettåring, på våren provet visade ingen mask.Ungefär mitt isommaren hittade jag åringen liggandes med benen i vädret -rullandes sida till sida.Jourvet kom på minuten och kolikprocedur beh började,hästen blev bättre men ett nytt anfall kom 2 dagar senare,då var vet långt borta och jag trodde att jag skulle förlora hästen.Det gick bra denna gången men hästen misstänktes ha mask och avmaskades därefter och anfallen upphörde.
Efter den här dyra och onödiga,hemska historia litar jag inte på några s k träckprov .Har alltid skött avmaskningar efter träck prov osv men nu kan ingen övertyga mig om att det är tillförlitligt.:mad:

Tänk dig då den dagen du står där igen och samma sak händer, och du får avliva hästen för att det inte längre finns något avmaskningsmedel som parasiterna inte är resistenta mot....

Kolik är ju ett samlingsnamn på ont i magen, det kan vara precis vad som helst som orsakat det.

Dessutom gjorde du provet på våren och flera månader senare blev hästen dålig, varför är det då fel på provet? Är det fel på blodprover som visar att du är frisk om du två månader senare blir sjuk?

Den utteslutenda faktor Madick, avmaska hästen, komma det utt en massa mask och sen bli den bättre..... då kan man resoner att 1+1=2 och inte 3 som vissa vill komma främ till.
Aven om det var inte mask då har man alla fall tagit bort den byten som ett problem som spöker.
I det har fall var avmaskning det sista åtgärd som gav result.

Ts har bara konstatera att man kan inte bygga en god hästvård på opålitlig traktprov.

Jag ville ha ett vettigt svar från någon som faktiskt kan något om avmaskning. :angel: Och det fick jag av Madick, tack! :bow:

Ja, jag har också fått den uppfattningen att vill man lära sig något om avmaskning, parasiter och hur allt hänger ihop så ska man lyssna på Madick. Sen finns det de som häver ur sig den ena tokigheten efter den andra som inte hör ihop med de avmaskningsråden vi har i Sverige. De svenska avmaskningsråden har tillkommit då man vill försöka förebygga den resistens som finns ute i t ex USA.

Vill man dubbelkolla det som skrivs här kan man alltid kontakta de parasitologer som jobbar på SVA.

Vi ska vara rädda om de fungerande medel vi har och inte blaska till höger och vänster för att hästen råkar se lite tufsig ut i pälsen. Det finns en massa andra orsaker än parasiter som ger samma symtom.

Javisst är det så, sorry jag glömde att den här sidan är omöjlig att diskutera på.Men det kan vara bra att läsa om andras erfarenheter utan att vara "besserwisser". Bara läs och begrunda,tänk och tänk igen.

Javisst är det så, sorry jag glömde att den här sidan är omöjlig att diskutera på.Men det kan vara bra att läsa om andras erfarenheter utan att vara "besserwisser". Bara läs och begrunda,tänk och tänk igen.

Yes it is :D som du har markt kan några vara rätt otrevlig, men dom för man helt enkelt strunta i.

En educational disskussion om avmaskning, dess verkan och olika behändling kunda vara intressant om vi var på ett American Forum i ett land där du bär ansvar for din häst hälsa, men så är det inte här, allt du ska vet är hur du ska skicka in traktprov och kontakta en vetrenär om behändling om så behövs.
Rätt så enkel men inte så värst klok systom som du har upptäckt själv :D

Kanske bäst du flyttar hem till landet där man tror att ju mer avmaskning dess bättre!
Här har vi fortvarande effekt av de flesta medlen!
PL

Och gott om sjuka häster. Medlen är väderlös om den inte anvants.

Ja för USA svämmar ju över av friska hästar. :grin:

Har du öht läst något om resistens för avmaskningsmedel i världen? Inkl USA.

Vet du hur penicillin fungerar, och varför man avråder från att överanvända det? (Och om du nu frågar dig vad det har med saken att göra så får vi nog bordlägga frågan tillsvidare)

Ja för USA svämmar ju över av friska hästar. :grin:

Har du öht läst något om resistens för avmaskningsmedel i världen? Inkl USA.

Vet du hur penicillin fungerar, och varför man avråder från att överanvända det? (Och om du nu frågar dig vad det har med saken att göra så får vi nog bordlägga frågan tillsvidare)

Yes Wrangler jag vet hur det är där borta bättre än du.
I vissa delar är parasit infestation ett stort problem och där parasit research och kontrol aven stor för att hantera problemet, det är tack vara den research att det finns medel som vi inte hade för 20-30 år sen.
I andra delar har dom ingen parasit problem alls tack vara miljö som i Arizona där det är för torr för parasiter att liva.

Tack vara våra klimat här har vi inte haft non stora problem med mask och den avmasknings progam som vi hade innan det här "tackprov" hystaria kom, räkta gott o val! Vi avmasket för lite för att det skulla främ komma non Risistans problem! (utan för ett kort tid då dessa ponny tänter hålla på att avmaska stupp i ett).

Nu är vi i det lägget där vi har ingen kontrol alls, staten har gått med via ett privat föratags rekomendation till vetrenären om när och hur hästerna ska avmaskas.......för mig är det samma som att säjer "du är inte kompetent att vårda din häst"! Dom kunde lika gärna har sakt till dom svenska häst äger rent utt "Ni är inte kompetent att äger en häst" och då hade hela problemet vara löst!
Som det är nu för månge häster lida av mask infestation och svor sjukdom!
www.google.com
Parasites in Horses av Dr. Janice Sojka
Vissa valig bra bildar om hur det se utt med svor mask ängrepp om du är intresserad.

Senast ändrad:

Kan tilläga Wrangler att valdig månge hästäger vaccinera sina häster värja år, tro det är krav på att kunna tävla till o med!
Det finns ingen special trackprov krav på hund o katt för att avmaska trotts alla är medvetet att månge barn får mask i Dagis Sand Låda där kätter älska att skita :d

Föresten Wrangler, det slog mig....hur gjöra du med stu, föl och avmaskning?

Det finns ingen special trackprov krav på hund o katt för att avmaska trotts alla är medvetet att månge barn får mask i Dagis Sand Låda där kätter älska att skita

Därför att vuxna katter vanligtvis inte har spolmask som det handlar om. Sedan är det inte det lättaste att påvisa spolmask på en katt. Dessutom bör man täcka över sandlådor där barn vistas, men tydligen är det alldeles för jobbigt för de flesta har jag märkt.

Det var inte kritik mot dig. Ett tips till att få reda på hur sanningsenligt ett påstående är är just att fråga personen som säger det varför det är så. Självklart KAN det vara sant även om personen inte vet varför, men då behöver det ju kollas upp och så har man kanske hjälpt ytterligare en person att lära sig mer :D

Nej nej, jag ville inte verka sur om det var det du trodde :p

Jo men jag hörde detta i alltför unga år då jag fortfarande red på ridskola och inte hade en förhoppning om att faktiskt ha egen häst en dag :) Så tänkte höra runt här och se om någon klok människa kunde hjälpa mig att bli klokare :cool:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka