För sent att raka?

Sv: För sent att raka?

Ja, det resonemanget är jag med på, men på vilket sätt skulle det förstöra sommarpälsen att bli lite klippt?

Vanligtvis klipper man ju inte oftare än 1-2 gånger per år, så med året om menar jag att vi klipper ju givetvis efter behov, det hoppas jag att du förstod? Sen vill vi ha så kort som möjligt, eftersom hästarna arbetas hårt och tävlas mycket. Blir inte så varmt och lättare att få hästarna rena.

Ja, det resonemanget är jag med på, men på vilket sätt skulle det förstöra sommarpälsen att bli lite klippt?
det undrar jag med.. kanske har nåt med fodret att göra snarare än klippningen?

har fått det "deklarerat" många ggr av både veterinärer och tränare och arbetsgivare att klipps pälsen så sommarpälsen skadas kan sommarpälsen bli väldigt sträv och med långa "borst" i sk svin päls (eller svinborst) har väl aldrig frågat nått mer om det......

detta har jag oxå sett många ggr på hästar som kommit in för beridning/saluhästar, min grannes tävlingsponny (som även klipptes sommartid, mkt för att pälsen va ful samt att även sommarpälsen va riklig) endast den pållen i det stallet som hade borst (och klipptes året runt) men alla 5 hästar i de stallet åt samma mat, uträknat och analyserat

en av mina ponnys fick svampinfektion i sin mkt täta långa vinterpäls mot vårkanten ett år, vilket tvingade oss att klippa henne, den sommaren hade hon svinpäls men det försvann vid nästa pälssättning. hon har inte haft det problemet varken innan eller efter (och hon bor här än, 10 år senare.) eftersom jag då även hade min gammelponny (samma ras men 33 år äldre) på exakt samma foder, även det analyserat och uträknat, och bara den klippta fick ful päls (ingen av dom andra 4 hästarna hade heller ful päls - samma foder osv men inte klippta efter nyår) så kan jag inte se nått samband med maten....har heller aldrig hört någon annan påstå det.

Det finns många hästar som har ganska mkt päls även sommartid alla har inte obefintlig päls på sommaren. Sommartid skall de utföra samma arbete i 25-30 graders värme då är det inte särskilt logiskt att de har mer päls än de har vintertid. Om du tittar på hästar på lite högre nivå så skall du se att väldigt många är klippta även sommartid.

Alla är individer finns inte två hästar som har samma varken päls eller tillväxt av päls.
Kan bara som exempel ta två extremfall åt vart ett håll bara här hemma i stallet, en sätter full päls inom en månad igen när den klipps och behöver alltså klippas en gång i månaden.
Den andra sätter aldrig päls alls eller ja hon har väl någon päls men hennes hårstrå året om är som på en klippt häst man ser inte att hon har päls och behöver följdaktigen aldrig någonsin klippas.

Jag har en welsh, en connemara och två halvblod som jag alltid klipper på våren vid den här tiden (sista klippningen för vintern) och de har aldrig fått nåt problem med sommarpälsen... Blanka och fina hela sommaren...

vissa kallar det svinpäls andra svinborst.....vad du baserar din erfarenhet vet inte jag men jag vet vad jag baserar min på, ett stort antal hästar eftersom jag haft och jobbat med hästar hela livet......

min erfarenhet liknar inte din......

Ja som jag skrev så baserar jag min erfarenhet på ett stort antal hästar under många år. Borde då inte vara svårt att räkna ut att jag har erfarenhet av vad jag pratar om.
Arbetar heltid med hästar i egen verksamhet med utbildning och tävlingshästar upp till svår klass så jo jag vet nog vad jag snackar om.........

Nu kom det ju fram i senare svar att du har fått HÖRA det av din veterinär och att du drabbats en gång när din häst hade svampinfektion du tror inte kanske det är så att det var svampinfektionen som ställde till det med pälsen eller rättare sagt de preparat du troligtvis tvättade hästen med för att bli av med densamma. Låter väldigt mkt troligare eftersom du kanske ser att vi är flera i tråden som har erfarenhet av att klippa hästar i större omfattning utan att få dylika problem....................

och som du ser så baserar även jag på ett stort antal hästar, och erfarenhet trots att den skiljer från din.... tog bara 2 ex som låg nära i tiden (nej, ponnyn tvättades inte med "preparat", en klippning så huden fick luft räckte. du vet fuktexem - svamp som inte e så ovanligt på ponnys som går ute otäkta mkt).

även jag har tävlat i svår klass, haft många egna hästar samt försäljningsstall, jobbat som beridare på heltid osv. om de nu har så stor betydelse....men har bara mina hästar som hobby idag.... med ålderns rätt.... så där försvann väl erfarenheterna med :grin: och tydligen mina veterinärers, tränares och arbetsgivares med....

lika många hästägare-lika många åsikter och erfarenheter. alla tolkar och väljer ju ändå att se det dom vill.....en del med ödmjukhet, andra inte....

Gylle igen: Du tog orden ur munnen på mig, tack! :)
Sen skiljer ju sig tävlingshästarna från dom som rids på hobbynivå. Hobbyryttarna har inget behov av att klippa året om och därför kanske det låter konstigt för majoriteten att man klipper året om, men det behövs, som sagt, efter behov!

Jag kan bara hålla med dig.. Jag skulle inte klippa min häst så här sent, utan tänkt på det tidigare och klippa tidigare om man vet med sig att det blir problem.. Att klippa häst under fällning är som att be om problem är inte bara pälsen som kan bli dålig utan hästen kan även få problem med huden! det sagt av veterinär som fått behandla hästar för exem pga klippning vid fel tidpunkt.

sen har jag även funderat på kan man verkligen säga till 100% att inte sommarpälsen är skadad.. Skulle vara otroligt intressant om man kunde göra en förstoring på icke klippt päls och klippt päls och se skillanden där igenom för förstorar man upp vårat hår är det oftast först då man ser den verkliga skadan på håret, då måste väl det gälla hästar hår med.

Fast hästar har inte ont av att fälla sin päls. Det är att sätta den nya pälsen som tar kraft. Så klippning i ditt fall kommer inte hjälpa. Ang falla ur, i god tid innan pälssättningen bör man öka upp proteinintaget, sker lämpligast för våra nordiska hästar efter jul/nyår ungefär. Prova det tills nästa år. Hästar ska inte falla ur bara för dom sätter päls. Dom ska heller inte bli jättepåverkade. Det tar enormt med kraft och energi att göra ny päls, därmed måste hästen också ha mer mat (näring).

Fråga dig istället, HUR ofta tränar du och hur ofta blir hästen svettig ? Handlar det om kanske om enstaka ggr/veckan så är det kanske inte direkt motiverat till klippning. Då får man kanske lägga ned lite extra tid på att få hästen att torka.

Jag ska klippa min imorgon, för att hjälpa honom fälla sin enorma vinterpäls. Han visade tendenser till att falla ur vid fällningen förra året (börjar bli gammal), så jag vill hjälpa honom lite. Jag tror han mår sämre av att behöva kämpa med pälsen än av att bli klippt lite för sent.

Kan någon förklara på vilket sätt och hur sommarpälsen skulle bli förstörd av klippning? Det låter väldigt märkligt.

Men hästen fäller ju pälsen även om den är klippt? Man rakar inte bort rötterna precis utan klipper bara av hårstrået.

Om vi nu ponerar att hästars hår fungerar som människors hår, så är det ju faktiskt så att håren växer konstant och tappas konstant - dock under inverkan av mängden dagsljus hos hästar, så att de tappar och sätter mer under perioder, därmed inte sagt att pälsmängden är statisk däremellan - och således borde det ju inte göra något om man klipper den här tiden på året.
Dessutom kan man ju tycka att det är viktigare att man har en torr häst, som inte drar på sig förkylning eller rent utav lungis, än att pälsen är glansig för andra att kolla på. I utopia skulle man säkert kunna skritta hästen torr i de timmar som krävs för att torka vinterpälsen, men de flestas vardag ser nog inte ut så, och så ska väl pållen få vila också...

Eftersom jag är allergisk har jag alltid helklippt hästarna precis när de börjat fälla, för det blir lättare för mig att hantera. Jag har aldrig varit med om att hästarna har fått ful sommarpäls, som så många felaktigt påstår.

Nu återstår det att se hur jag gör i år, än så länge går det väldigt bra *peppa peppa*.

Frågan är, varför klipper du? För att hästen skall vara snygg eller för att hästen skall må bättre som ridhäst? :D

Jag klipper mina hästar efter de börjat fälla. Ibland syns det -ibland inte, i vilket fall så klipper jag för att de behöver det. Islandshästar är inte gjorda för våra varma höstar och vår'ar. Det som är en risk med att klippa efter fällning, såvitt jag HÖRT, är att de kan få hårsäcksinflammationer, typ inåtväxande hår precis som vi kan. Jag har under mina år inte råkat ut för detta än. Däremot kan sommarpälsen se annorlunda ut.

Här är en häst som klipptes sista gången 30 maj, i full fällning(täckhår borta, ull kvar).
Här två veckor efter klippning(vi tränar magmuskler "cirkuselefanten" därav hans ställning):
andcirkus_42175261.jpg

Juli:
dsc_0201_49688606.jpg

Augusti:
galoppmax_50462150.jpg

maxdisk_50462349.jpg

Som ni ser så kan man ana vart han klipptes. På juni/juli-bilderna har han fortfarande inte fällt av sin vinterull helt, det är det som syns på ryggen. På augustibilderna är den äntligen borta! Han är iofs en extrem häst som har störd pälsfällning(och nej det beror inte på klippningen), han är som ni ser inte av med ullen förrän mot slutet på sommaren, därför klipper jag honom så sent. På honom blir det den "svinpäls" som nämns av någon ovan, dvs där jag har klippt där blir han inte så sammetsmjuk, jag har ju kapat topparna. Men hellre det än att han är så varm att han är oanvändbar från februari till augusti, o i augusti då börjar vinterpälsen växa igen jue :crazy: Jag vill inte heller klippa honom mitt i vintern eftersom jag då får joxa med täcken helt i onödan.

Här är en mer normal häst, klippt efter fällning påbörjats 16 mars
semipudel_32529271.jpg

Och så här såg han ut i juli
kungtom_46844748.jpg

Man kan alltså på bägge hästar egentligen ana en viss färgskiftning där det är klippt/inte klippt. Jag har väl kapat några mm av sommarpälsen antagligen. Men vad gör det egentligen om hästen behöver det? Man bör väl kanske inte klippa en häst som skall avelsvisas så men annars spelar det ju ingen som helst roll.

Skall bli spännande för iår klippte jag den svarta hästen i början på mars, han hade inte börjat fälla då. Kan undra om det kommer synas på honom iår. Den röda, han kommer jag klippa som vanligt när värmen kommer ordentligt, april/maj nån gång.

knapplån...

Insåg nu att det jag kallar svinpäls inte är samma sak som andra här i tråden kallar svinpäls. Jag menar att pälsen blir lite sträv eftersom jag klippt bort de mjuka goa topparna på sommarpälsen. Inga rena grisborst som växt ute efteråt på mina hästar alltså.

Senast ändrad:

Jag sätter min fot i den här tråden. Tänkte klippa min till helgen, han började fälla liiiite för 2 veckor sedan och fäller fortf bara lite strån runt hals/bog. Har alltid innan levt efter "inte klippa efter nyår", även om jag bara haft klippt häst typ 2 vintrar. Men nu, med spårklippt häst i vinter vilket räckt utmärkt, vill jag ha väck all eller åtm största delen av den innan det blir vårvärme. Det är DÅ min häst behöver vara helklippt, han håller ju på att dö av värmeslag innan han hunnit bli av med pälsen... Men samtidigt vill jag inte täcka en massa - därav vill jag helklippa så sent som möjligt.

Ska bli väldigt intressant att se hur sommarpälsen blir!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 002
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Vitsippan
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka