Sv: För sent att raka?
Frågan är, varför klipper du? För att hästen skall vara snygg eller för att hästen skall må bättre som ridhäst?
Jag klipper mina hästar efter de börjat fälla. Ibland syns det -ibland inte, i vilket fall så klipper jag för att de behöver det. Islandshästar är inte gjorda för våra varma höstar och vår'ar. Det som är en risk med att klippa efter fällning, såvitt jag HÖRT, är att de kan få hårsäcksinflammationer, typ inåtväxande hår precis som vi kan. Jag har under mina år inte råkat ut för detta än. Däremot kan sommarpälsen se annorlunda ut.
Här är en häst som klipptes sista gången 30 maj, i full fällning(täckhår borta, ull kvar).
Här två veckor efter klippning(vi tränar magmuskler "cirkuselefanten" därav hans ställning):
Juli:
Augusti:
Som ni ser så kan man ana vart han klipptes. På juni/juli-bilderna har han fortfarande inte fällt av sin vinterull helt, det är det som syns på ryggen. På augustibilderna är den äntligen borta! Han är iofs en extrem häst som har störd pälsfällning(och nej det beror inte på klippningen), han är som ni ser inte av med ullen förrän mot slutet på sommaren, därför klipper jag honom så sent. På honom blir det den "svinpäls" som nämns av någon ovan, dvs där jag har klippt där blir han inte så sammetsmjuk, jag har ju kapat topparna. Men hellre det än att han är så varm att han är oanvändbar från februari till augusti, o i augusti då börjar vinterpälsen växa igen jue
Jag vill inte heller klippa honom mitt i vintern eftersom jag då får joxa med täcken helt i onödan.
Här är en mer normal häst, klippt efter fällning påbörjats 16 mars
Och så här såg han ut i juli
Man kan alltså på bägge hästar egentligen ana en viss färgskiftning där det är klippt/inte klippt. Jag har väl kapat några mm av sommarpälsen antagligen. Men vad gör det egentligen om hästen behöver det? Man bör väl kanske inte klippa en häst som skall avelsvisas så men annars spelar det ju ingen som helst roll.
Skall bli spännande för iår klippte jag den svarta hästen i början på mars, han hade inte börjat fälla då. Kan undra om det kommer synas på honom iår. Den röda, han kommer jag klippa som vanligt när värmen kommer ordentligt, april/maj nån gång.