För sent att klippa nu ?

urkella

Trådstartare
Som rubriken lyder, är det för sent att klippa en häst nu ?
Min shettis har en massa päls, men då jag försöker få honom i form så tränsas han allt oftare/längre. Har sett flagor i pälsen nu som dom får av att stå fuktiga, gissar att det är för att vi haft varmare i någon vecka. Kan jag klippa honom nu ? Är filtklippning jag tänkt.

Senast ändrad:
Sv: För sent att klippa nu ?

Jaa...alltså jag ser ingenting som säger att du inte skulle kunna klippa honom :) Vissa klipper sina hästar året om nästan..

De har ju ännu inte börjat fälla o den behöver ju röra på sig... mycket;)
Klipp nu.

okey va bra :) Hört innan att dom säger att man inte ska klippa dom efter nyår då det kan bli någon rubbning med fällningen.

Alex: haha ja det är det jag med tänkt XD Då åker maskinen fram idag :D hoppas den klarar hans päls bara :p

Det tycker jag verkligen inte. Jag klippte en häst senast idag, dock skulle hon tävla ikväll, hon har haft ca 5 cm lång päls (stod på lösdrift men nu uppstallad). Den hästen mår helt enkelt bättre av att bli klippt än att stå i flera timmar och inte torka.

det där är totalt förlegat.
man kan orsaka att det blir ful och ojämn utväxt om man klipper mitt i pälsfällningen.

detta beror också på hur man har skären inställda. man behöver inte klippa precis intill huden a la nakenhund.

klart du ska klippa hästen om den har otrolig päls vilket shettisarna får, och mår bättre med lite mindre.

hur och på vilket sätt tränas den?????

Blev nog inte riktigt a la naken hund men nästan XD Klipparen är över 10 år och skären lika så :p
Så visste inte om det skulle gå men den tuggade inte en gång :D men lät som 10 st dock >_<
Jag kör honom ca 3-4 dagar i veckan och har precis fixat en tjej som ska rida honom iaf ett par dagar i veckan. Hon är lite för lång men ska bra rida till honom sedan ska hennes lilla syster rida honom :)
Så här blev klippningen iaf :p
32058034.jpg

Inte alls förlegat. Senare än Januari bör man inte klippa eftersom man då riskerar få en dålig sommarpäls. Och hästar som klipps året runt och ofta riskerar få problem med pälsansättning och pälskvalitet.

det är förlegat i bemärkelsen att många numera klipper året runt utan att få några som helst problem av det du rapporterar och som jag är väl medveten om är utsagon.

Ursäkta uttrycket men din shettis är så sjukt tjock om magen :D Men jättefint blev det ju och asbra att du tränar/bantar honom :laugh:

Ang klippningen så tänkte jag helklippa min (nu spårklippt sedan december) när han börjar fälla "på riktigt". Än har inte ett hår trillat så det dröjer nog, vill försöka tajma så jag inte stör pälsen som är på väg ut men samtidigt inte heller klippa mitt i kylan. Får väl se om det lyckas. Han funkar jättebra med sin spårklippning än så länge, var senast idag ute och galoppintervallade utan minsta svettig häst och ändå 2+. Kanonnöjd! (det senare var väl lite ett tack till mackan :D)

haha jo den är inte liten hans mage >_> därför jag ville klippa honom så man kan komma igång med träningen lite lättare :p

haha, vaddå? har jag tipsat dig om ngn spårklippning - den var du väl inne på oavsett att vi diskuterade lite linjer? :D Men tack :)

ja då är jag med, det stämmer . :D helt onödigt såvida man inte står i uppvärmt stall, uppvärmt ridhus, samt rider på elit nivå med häst som svettas kopiöst. alternativt har ngn hudåkomma som motiverar helklipp. :D
erinrar mig genast : ) Grattis, vad kul att det funkar!

Magen är iaf väldigt stor - kanppast normal shettismage. Tycker det är jättebra att urkella försöker banta den genom motionering :)

Fasst tyvärr är det ju mer en "normal" shettismage. Tycker det är sällan man ser en shettis i form :(
Ska bli intressant att se honom i form sen utan mage :p, tror att han är en ganska smäcker shettis när han inte är fet, men därför är han ju med fetare än "normalt". Men vi arbetar oss frammåt, lite smalare han han iaf blivit sedan jag fick hem honom :D
Här ser man hur klippningen blev lite bättre + att man tydligare ser hur tjock han är >_<
32062138.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 424
Senast: Tonto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 920
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka