Sv: För- och nackdelar med att ha häst
Jag håller faktist med här! Jag har räknat på allt som hästen kostar,och jag har aldrig upplevt att det är dyrare än vad jag räknat med. Jag har min stallhyra,jag har mitt hö,jag har mitt kraftfoder,och min hovslagare varannan månad,jag har bensinen fram och tillbaka till stallet,och försäkringen,sen en gång om året så får man lägga ut för vacc och tänder,men det är ju inga jättesummor.
Sen såklart om det blir kanondyra veterinärkostnader,men försäkringen täcker ju en hel del faktist,och oftast så hinner man få ihop en buffert ganska snabbt när man väl börjar spara.
Som jag som haft häst i ca 15 år tid,jag har betalat i veterinär:
Förkylning,koll så det inte var kvarka,samt medicin,ca 2000:-
Sprucken läpp,vet kom ut och sydde ihop,ca 1700:-
Föl som det gick galet med, 4500:- (6000:- innan försäkring)
Klapphingstkastrering 6000:-
Klinikbesök pga hälta,massa röntgenplåtar,bedövning,behandling + återbesök och behandling igen, 4500:- (ca 20.000:- innan försäkring)
Jag har klarat mig ganska lindrigt undan,för jag har aldrig behövt tagit från bufferten,för det har ju bara handlat om småsummor,kastreringen visste jag ju om,så den lade jag undan till på två löner.
Om täcket eller sånt går sönder så behövs ju ingen buffert för det,utan det är ju bara att ta från lönen.
Du kan ju höra med nån av dina föräldrar kanske eller så och fråga att OM det skulle hända något hemskt så kostnaderna skulle skena iväg snabbt innan du hunnit fått ihop en buffert,om du skulle kunna låna av dom så länge? Då har du ju en trygghet där. Synd att drömhästen ska försvinna.
Jag tycker inte du ska bli avskräckt för hästkostnaderna.
Visst det blir åt helvete dyrt om det går fel och hästen inte är väl försäkrad.
Visst det kan bli rejält dyrt med försäkring också men det brukar iaf vara hanterbart.
Många kostnader kan man ju faktiskt reglera själv i stor utsträckning tex stallhyror och utrustning.
Jag funderar väldigt mkt på de som säger att det alltid kostar mer än de tänkt sig gör, vilka kostnader dom har då som skenar iväg.
För mig blev det lite dyrare än vanligt när jag fick ta ut veterinär till min häst i höstas som en oväntad utgift men det är första gången på de 4 år jag haft denna hästen..
Eftersom jag vet att hästen kan bli sjuk/skadad har jag sett till att ha ett buffertkonto för det så jag blev inte lidande av att behöva ta pengar därifrån.
Skoningar, försäkringar, vaccinationer, tänder osv har man ju koll på ska komma?
Visst utrustning kan ju komma att gå sönder med jämna mellanrum men även det är ju egentligen inte jätteoväntat att ett täcke kan gå sönder eller att tyglarna går av.
Utrustning behöver ju inte heller vara speciellt dyrt, det är väl bara sadeln man kan ränka med kan skena i pris.
Men visst om man ofta spontanshoppar till sin häst kan det ju ramla iväg i pris, men det kan man ju faktiskt kontrollera...
Å man behöver inte 1000 uppsättningar av allt...
Jag håller faktist med här! Jag har räknat på allt som hästen kostar,och jag har aldrig upplevt att det är dyrare än vad jag räknat med. Jag har min stallhyra,jag har mitt hö,jag har mitt kraftfoder,och min hovslagare varannan månad,jag har bensinen fram och tillbaka till stallet,och försäkringen,sen en gång om året så får man lägga ut för vacc och tänder,men det är ju inga jättesummor.
Sen såklart om det blir kanondyra veterinärkostnader,men försäkringen täcker ju en hel del faktist,och oftast så hinner man få ihop en buffert ganska snabbt när man väl börjar spara.
Som jag som haft häst i ca 15 år tid,jag har betalat i veterinär:
Förkylning,koll så det inte var kvarka,samt medicin,ca 2000:-
Sprucken läpp,vet kom ut och sydde ihop,ca 1700:-
Föl som det gick galet med, 4500:- (6000:- innan försäkring)
Klapphingstkastrering 6000:-
Klinikbesök pga hälta,massa röntgenplåtar,bedövning,behandling + återbesök och behandling igen, 4500:- (ca 20.000:- innan försäkring)
Jag har klarat mig ganska lindrigt undan,för jag har aldrig behövt tagit från bufferten,för det har ju bara handlat om småsummor,kastreringen visste jag ju om,så den lade jag undan till på två löner.
Om täcket eller sånt går sönder så behövs ju ingen buffert för det,utan det är ju bara att ta från lönen.
Du kan ju höra med nån av dina föräldrar kanske eller så och fråga att OM det skulle hända något hemskt så kostnaderna skulle skena iväg snabbt innan du hunnit fått ihop en buffert,om du skulle kunna låna av dom så länge? Då har du ju en trygghet där. Synd att drömhästen ska försvinna.