För- och nackdelar med att ha häst

Sv: För- och nackdelar med att ha häst

När jag skaffade häst för snart 20 år sedan fick livet en mening. Jag skaffade hästen i helt fel tid, student... varken tid eller pengar. Men det var värt allt. Jag tror man måste ha häst för att inse vad det innebär. En del passar för det livet, andra inte. Det går faktiskt att sälja hästen om det visar sig att det inte passar.

En tidigare sambo jag hade brydde sig inte alls om hästarna, han brydde sig inte om mig heller. Det är en del av mig. Min man stöttar mig och mina barn är med i stallet (ibland). Jag prioriterar bort allt utom familj och häst. Jag är en j-vel på att planera så livet går ihop... sover inte direkt bort någon tid heller ;).

Tycker det låter som en väldigt tråkig sambo... Jag har också haft det så, och bytte ut honom:p

Som de andra säger, nackdelarna är ekonomiskt och även också att man är uppbunden. Jag har dock aldrig haft några problem med att känna mig låst, för mig har det alltid funnits någon som kan passa och fixa.

Ja visst är han :p

Jag tror inte heller uppbundheten kommer vara ett så stort problem, förutsatt att man hamnar i ett bra stall med vettiga människor som kanske vill hjälpa till ibland.

Jag är väl inte den som behöver märkesgrejer, men däremot vill jag göra en del annat i livet, t.ex. resa ibland och kanske skaffa bostadsrätt/hus.

Haha, nja, jag har försökt engagera honom men nu låter det bara: "nej, jag får inte ut nåt av det"

Jo det får han ju. Men han menar väl att även vilken sport/hobby han utövar så kommer vi aldrig hinna ses för jag kommer vara borta jämt = han tröttnar på att aldrig få träffa mig.

Jag vill inte heller sitta hemma! Till skillnad från tycker jag dock om att resa ;) Sånt blir ju svårare med häst.

Det där är jag lite rädd för, tänk om inte det livet passar mig ändå? Men jag vill ju ändå prova på det...

Om livet inte passar dig så är det väl bara att sälja igen? :)

Klart du ska satsa!

Nackdelar: Det kostar pengar.. Jag har 6 stycken så det drar iväg en hel del!
Fördelar: Allt egentligen, Jag lägger ner enormt mycket tid på mina hästarna! Men jag skulle aldrig göra det om jag inte hade något intresse för det.
För mig är det en del av livet att kliva upp på morgonen släppa ut hästarna, mocka rida. Kliva upp på helgerna för att kunna åka iväg och tävla/träna =) Det är inget som jag tycker är jobbigt, den dagen jag känner det då säljer jag hästarna!

Nackdelar: som så många redan sagt - hästar (driften) kostar pengar. Men då brukar jag fundera på vad jag hellre skulle vilja lägga pengarna på istället som ger mig lika mycket eller mer tillbaks, jag brukar komma fram att det inte finns något sådant. Sedan går det åt väldigt mycket tid och det är ett problem för mig som har många intressen. Men jag brukar ändå kunna pussla ihop så att jag ändå hinner med lite träning, teater, biodling, trädgård och någon weekendresa mm. Man får ta små stunder här och där helt enkelt. Sedan är det värdefullt om man kan hitta en bra medryttare och/eller byta tjänster med stallkamrater för att kunna frigöra lite egentid utan hästen.
Fördelar: för mig var det också så att livet fick en innebörd, en riktning när hästarna kom in i mitt liv. Äntligen ett sammanhang där jag "gör mig", där jag känner mig trygg och självklar. Jag har lärt mig så mycket bra om livet genom min häst, hon har sammanfattat livet så bra åt mig, jag behöver inte veta mer om eller kräva mer av livet än så här. En annan fördel är att man håller sig fysiskt i trim av hästeriet, mycket effektivare än att gå på gym ;-)

Jo det är klart! :)

Hua, det känns så svårt att satsa när alla runt omkring är så "negativa".

Ja, jag måste ju verkligen räkna på det. Men jag tjänar ju inte dåligt - så omöjligt tycker jag inte det borde vara. En del beror väl på hur mycket prylar/träningar/tävlingar man lägger pengar på, och sen hur köpgalen man är i andra sammanhang ;)

Precis det du beskriver som en fördel har jag så svårt att beskriva för en annan som inte är hästmänniska.

Helt plötsligt är jag extremt glad att jag redan hade häst när jag träffade min sambo... ;)

Alltså, du har ju bara 200% sysselsättning i ett par månader till - sen ska du "bara" jobba vad jag förstått det som? Nu är ju absolut bästa tiden att skaffa häst, när det bara blir ljusare och varmare. :)

Så länge man står i ett bra stall där folk hjälps åt när det behövs så behöver man inte alls bli helt upplåst eller bunden. Och hade jag haft ett heltidsjobb så hade jag inte tvekat en sekund. Man ångrar bara det man inte gör, och som många andra redan sagt, funkar det inte så säljer man. Städa och göra storkok kan man göra på helgerna, eller när man nu är ledig. ;)

Du ska fylla tillvaron med det Du vill, inte det du tror att andra vill. Det är ditt liv, ditt beslut, ditt ansvar och jag säger bara - go for it girl!
Du har allt att vinna. Blir det inte vad du förväntat dig så går det ju rent krasst att sälja hästen.
Du ville ev köpa ett boende och du säger att du tjänar bra. Då så, med lite sunt förnuft och realism tror jag du klarar det också, om du bara rättar dina inköp såsom pris på boende, stallplats, ev bil, övrig konsumtion/shopping efter just din plånbok. Jag har själv haft förmånen att ha råd att köpa häst, hus, bil och det gick alldeles utmärkt för att jag hållit mig till prisklasser som passar just min ekonomi.

Jag ser inga direkta nackdelar, men det finns ju saker som jag hade önskat att jag visste innan jag skaffade min första häst. och det är väl att man kan räkna på kostnaderna hur mycket man vill innan, men i verkligheten är det dyrare än vad som står på pappret. Helt enkelt plussa på några tusen i månaden.
Det krävs ju en hel del tid och framförallt ett stort ansvar. Och det jag har tänkt på innan är ju att jag har någon vid min sida som stöttar mig och hjälper mig fall det skulle krisa av någon anledning.

Lägga undan pengar ett tag innan är ju verkligen att rekommendera. Så att du har nått att börja med när hästen kommer för att kunna köpa rätt sadel osv.

I det stora hela så har jag aldrig ångrat att jag skaffat mina kusar :) Det är defenitivt värt alla pengar och allt gorm som det kan vara ibland.

Nackdel: Det är förbannat dyrt när pengarna tagit slut =( Efter ett par år med kämpande med förra hästen fick jag ta bort honom i november förra året vilket kostade en halv förmögenhet. Ny häst kom hem också i november förra året. 11 februari blev hästen sparkad och pga klumpiga veterinärer är mina vet kostnader uppe i dryga 100 000 kr nu 2 månader senare och han är inte frisk än. Men vi är så nära att jag inte kan avsluta trots att pengarna konstant är slut för jag fick veta för en vecka sen att han kommer bli, troligtvis, helt återställd =)

Nu är inte det här vad man ska förvänta sig ska hända. Det är dyrt men det är värt varenda krona.
Sen tar det mycket tid och man kan inte låta bli att sköta om hästen om man är nere i en svacka och är less på hästlivet..

Fördel: Det är min hobby och mina hästar är som familjemedlemmar! Det ger så otroligt mycket.

Jag har haft en j*vla otur med den här skadan och förra hästen men fördelarna är större än nackdelarna. Det finns inte några tvivel för mig. Jag vill ha häst och det kostar tid och pengar. Men det går ihop på alla sätt och vis med en 10 månaders pojke hemma som också måste ha min uppmärksamhet =)

Har ingen häst nu, men har haft (och kommer att ha längre fram). Fördelarna för mig var många.

Jag fick vara utomhus, röra på mig och det innebar en total mental vila från jobbet, vardagen, problem osv. För med hästen och ridningen var det total fokus som gällde, vilket gjorde att det inte fanns utrymme för jobbtankar mm.

Jag lärde mig mycket, eftersom det bara var jag som red hästen. Om det gick dåligt så var det mitt fel, och om det gick bra så var det min förtjänst.

Det kravlösa umgänget i stallet var en skön avkoppling.

Nackdelarna: Pengar, pengar, pengar. Tid, tid, tid. I stort sett alla mina pengar gick åt till hästen. Jag kunde inte åka på semester. Vännerna klagade att jag inte hade tid med dem. Jag fick verkligen planera mitt liv för att inte tappa kontakten med icke hästintresserade vänner.

Men fördelarna överväger. Jag kommer att skaffa häst igen!

Jag köpte första egna hästen -97,då var jag 11 år gammal. Sen hade jag häst konstant fram tills september -08.

I December -08 träffade jag min karl,jag var allstå hästlös,men saknade det så himla mycket. När jag fick möjlighet att ta kompisens gamla tävlingshäst på foder i januari -10 så började tankarna,sambon sa tvärnej!

Han var skitsur,tyckte att det var helt onödigt,kostade en massa pengar och tog en massa tid. Tillslut så lyckades jag övertala honom med att det bara var en foderhäst,dvs att jag kunde ju lämna tillbaka den i fall det inte funkade. Visst så var han inte jätteimponerad,men han sa iaf att det var OK.

Hästen var triangelmärkt,och efter att jag dels kände efter ett år att jag ville mer än att skritta i skogen,samt att hästen hade lite krämpor då och då så beslutades det att bryta avtalet,och pållan fick vandra vidare. Och jag tror nästan att sambon grät mer än vad jag gjorde,trots att jag höll på att gråta sönder mig.

Jag tog det väldigt hårt då hon var min lilla prinsessa,och bestämde mig för att låta det gå nått år innan tankarn apå ny häst då vi köpt hus som skulle helrenoveras,och pengarna skulle läggas på det.

MEN,i maj -11 så dök min absoluta dröm upp,en valack,isabell,lagom höjd skulle han få,och halvblod. :love: ALLT jag någonsin önskat mig!

Sambon tvärsur igen typ. Han tyckte att vi hade ju nyss diskuterat att vi skulle avvakta med häst,och att det var ju jättedumt nu när vi hade hus,bla,bla,bla.

Hästen kostade dessutom det dubbla mot vad jag hade i sparpengar,men efter prat om betala det jag hade,sen dela upp resten osv så tackade jag tillslut nej,men efter att ägaren hörde av sig och sa att det var OK med den summan jag hade,för hon tyckte allt verkade toppen här,och hon kände att han skulle få stanna,så då kunde jag inte tacka nej,så jag sa helt enkelt till sambon att nu har jag köpt häst,och det får du acceptera!

Tystnaden som uppstog känns som om den var flera minuter,sen sa han: Ok,hur snabbt kan vi få hämta den? Jag kan åka redan i helgen! :D

Det slutade med att han vart helt förälskad i alla bilder,sen när dom möttes live också!

Nu,ett år senare har han dessutom en alldeles egen häst också! :D

Vi hjälps åt i stallet,vissa dagar tar jag allt,och vissa dagar tar han allt,i morgon har vi lunchning i stallet,men jag jobbar så då tar han det,och då fixar han allt i stallet samt att han skulle ta ut sin farbror" på en liten promenad i byn också. :love:

Hej!

Vad jag tror du behöver göra är att sätta dig ner och räkna på det hela ordentligt.

Hur ser ekonomi och tid ut i "worst case-scenariot"?

Att få det att gå ihop när hästen är frisk är oftast inga problem, men när hästen inte kan stå på lösdriften längre pga skada, när ingen vill hjälpa dig med hästen eftersom den är skadad och inte rolig att hålla på med. Skulle du palla det? Skulle det fortfarande kännas roligt?

Och att säga att det "bara är att sälja" är inte så bara. Oftast fäster man sig ordentligt vid hästen och att sälja hästar idag är INTE lätt.

Var jag du hade jag tagit en häst på foder, för eventuellt senare köp. Då har du en möjlighet att prova på att ha egen häst och funkar det är det bara att köpa. Fungerar det inte har du möjligheten att lämna tillbaka.

För mig är det så värt det att ha pållan, men jag har även testat en vinter utan henne (kunde inte ha henne kvar på den billiga lösdriften då hon behövde boxvila/sjukhage (och fortfarande har). En vinter utan har gett mig all hästlust tillbaka och jag längtar tills vi kan börja träna igen- dit är det minst 3 månader. Om 4 veckor får vi börja trava om inget går fel..

Så fundera på worst case scenario.. Fundera också på om du verkligen vill vara med din sambo.. Min sambo nästan tvingade mig att köpa ny häst när den förra gick bort, trots att han visste hur mycket tid och pengar det tar.

/Lavinia, tur i kärlek, otur i hästars skador

Till alla:

Av de flesta svar inser jag att jag bör vänta och spara ihop mer pengar, t.ex. låtsas att jag har häst och lägga undan en viss summa varje månad för att pröva. Blir lite avskräckt när de flesta talar om hur dyrt det är ;) Under tiden får jag väl bearbeta sambon med att detta kommer ske en vacker dag. Det måste det göra!

Jag hoppas bara det finns fler hästar där ute som denna jag vill ha... det känns sorgligt i hjärtat att veta att jag nog inte kommer få just henne. Jag vet att vi hade haft roligt ihop :(

Jag tycker inte du ska bli avskräckt för hästkostnaderna.

Visst det blir åt helvete dyrt om det går fel och hästen inte är väl försäkrad.
Visst det kan bli rejält dyrt med försäkring också men det brukar iaf vara hanterbart.

Många kostnader kan man ju faktiskt reglera själv i stor utsträckning tex stallhyror och utrustning.

Jag funderar väldigt mkt på de som säger att det alltid kostar mer än de tänkt sig gör, vilka kostnader dom har då som skenar iväg.
För mig blev det lite dyrare än vanligt när jag fick ta ut veterinär till min häst i höstas som en oväntad utgift men det är första gången på de 4 år jag haft denna hästen..
Eftersom jag vet att hästen kan bli sjuk/skadad har jag sett till att ha ett buffertkonto för det så jag blev inte lidande av att behöva ta pengar därifrån.
Skoningar, försäkringar, vaccinationer, tänder osv har man ju koll på ska komma?
Visst utrustning kan ju komma att gå sönder med jämna mellanrum men även det är ju egentligen inte jätteoväntat att ett täcke kan gå sönder eller att tyglarna går av.
Utrustning behöver ju inte heller vara speciellt dyrt, det är väl bara sadeln man kan ränka med kan skena i pris.

Men visst om man ofta spontanshoppar till sin häst kan det ju ramla iväg i pris, men det kan man ju faktiskt kontrollera...
Å man behöver inte 1000 uppsättningar av allt...

Halvt KL
Jag tror heller inte att kostnaderna i sig blir det stora problemet för TS utan sambons ointresse. Att ha häst tar tid och pengar, och det är värt det om man är hästmänniska.

Men om man inte är intresserad av sambons hobby som innebär att h*n "aldrig" är hemma och inte har pengar så man kan ex vis ta en semesterresa tillsammans kan det bli jobbigt i förhållandet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar