För- och nackdelar med att ha häst

Silltunna

Trådstartare
Jag sitter i en irriterande sits just nu.

Jag har tänkt många gånger i mitt liv att jag måste bli hästägare någon gång i framtiden - det är ju det jag vill och strävar efter! Tidigare har jag inte haft råd, men idag har jag ett heltidsjobb vilket borde fungera. Jag har dock ingen egen bil, en sambo som tydligt visar sin motvilja till hästköp och ingen tid. Fram till juni jobbar jag 100 % och studerar 100 %. Inte heller en definitiv stallplats.

Men nu är min drömhäst till salu :crazy: En ridskolehäst som jag red mycket för några år sedan och som jag länge velat köpa. Så fastän att min situation inte är den bästa för att ha häst just nu vill jag så gärna...

För att någonstans börja resonera om jag ska kämpa för det här eller inte känner jag att jag måste veta vilka för- och nackdelar det finns. Det enda jag kommer på är:

Nackdel: det är dyrt, kräver bil, svårt att resa bort.

Fördel: det är roligt...

Varför har ni häst? Är det värt nackdelarna?

Sv: För- och nackdelar med att ha häst

Hej!

Nackdelar med att ha egen häst:
* Man är alltid slutgilitigt ansvarig för att hästen får den vård den behöver.
* Det kostar alltid MYCKET mer än man tror.
* När hästen är skadad ska den fortfarande tas om hand om varje dag, oavsett väder och vind. Dessutom kostar den ofta ännu mer.
* Man kan inte göra saker när man känner för det, hästen måste alltid vara skött först.
* Det tar massor med tid, mycket mer än man tror.

Och i ditt fall: du har en motvillig sambo, ingen tid och ingen plats. Bil är inte ett måste om man hittar en vettig stallplats i närheten, men vettiga stallplatser är det inte lätt att hitta.

För mig är fördelarna just nu att min pålla (som stått i 6 månader på box) äntligen får skrittas på och älskar att pussas. Hon verkar göra allt för att muntra upp mig. Om det är värt det?? Har man en gång skaffat häst vet man inte längre hur man klarar sig utan..

/Lavinia, älskar sin pålla, men önskar ibland att hon kunde kosta mindre, ta mindre tid och ffa vara mer frisk!

Jag ser det inte som nackdelar med häst, det är ett livsval man väljer och skulle man tänka på nackdelarna som nackdelar skulle iallafall jag aldrig orkat med att ha häst. "Nackdelarna" är helt enkelt en del av livet med häst.

Man kan ha häst utifrån sin situation också, har man lite tid så är ett bra lösdrift en bra ide. Då är man inte så beroende av tider. Man kan komma när det passar än själv. Man kan även resa bort om man har människor man litar på i sin närhet som kan se till hästen, man kanske inte kan resa bort i flera veckor utan planering men det gör man inte särskillt ofta iallafall.

Sen får man också skaffa en häst som passar ens livssituation, man kan inte ha en häst som kräver mycket träning för att må bra om man inte har den tiden utan då tar man en häst som nöjer sig med mindre.

Den enda nackdelen jag kan komma på övht det är ju ifall hästen blir skadad och kräver småpromenader flera gånger per dag, då kan det bli svårt att hinna med och det kräver mycket tid och pengar.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inga nackdelar med att ha häst. Inte för mig i alla fall.

För mig finns det bara fördelar. :love: Inget, absolut inget på denna jord är bättre än min ponny. :love:

Det betyder visserligen att jag måste lägga ner alla mina pengar, all min tid och hela min själ på min ponny.
Men det är det värt. Alla gånger om.

Det är klart att det finns nackdelar att ha häst. Det är svindyrt när hästen blir sjuk eller någonting inte fungerar som det ska. Jag har t.ex. betalat minst 500 kr/mån de senaste månaderna bara på tappskor, eftersom hästens hovkvalitet har blivit så kass, och pga det så har det blivit omskoning var sjätte vecka istället för var åttonde och tillskott för 100 kr extra per månad för att få upp kvalitén på hovarna. Det är inte direkt en utgift som man räknar med när man sitter och skriver hästbudget, men en utgift som kan uppkomma. Många av skadorna en häst åsamkar sig behöver ju tack och lov inte innebära veterinär men när olyckan väl är framme så är det stora pengar det handlar om...

Tiden kan ju också bli ett problem. Jag har haft egen häst i tre år nu varav jag varit sjukskriven i två. Det har varit skitlyxigt, att det inte har varit några problem med tid, däremot har ju den ekonomiska biten blivit rejält mycket svårare. Innan dess jobbade jag eftermiddag/kväll/natt vilket gjorde att jag hade förmiddagarna till hästen, blev aldrig några mörka vinterkvällar för mig. Nu i höst ska jag börja skolan och jag bävar inför att behöva åka ut på kvällen, i svinkalla mörkret. Då gäller det verkligen att hitta motivation, och det kan vara nog så svårt, speciellt till att rida. Att åka och mocka och sådär går per automatik men att faktiskt sadla och rida efteråt kan kännas motigt, speciellt om man inte har en harvad och upplyst paddock eller ridhus. Jag står numera på lösdrift och under de värsta månaderna är det nästan ännu sämre, för då måste man verkligen ha en vilja av stål för att faktiskt åka ut och rida.

Att åka bort kan vara klurigt, men jag har inte haft några problem med det hittills. Har stått i stall med trevliga människor, har hästintresserade kompisar och en pålitlig medryttare så det brukar alltid fungera att fixa hästvakt. Då ska dock tilläggas att jag hatar att resa/semestra, så nu snackar vi enstaka tillfällen och nätter. Jag är aldrig borta en eller två veckor, det skulle såklart bli jättesvårt om jag stod uppstallad.

Bil tycker inte jag är ett måste, jag har ingen bil och inget körkort och man löser det. Däremot blir jag bekymrad över att din sambo är ovillig till hästköp. Har man gemensam ekonomi så måste man vara helt på det klara med att båda tycker att det är okej när det försvinner tre, fyra, fem tusen eller mer på en månad. Min sambo tycker att det är helt okej att jag har häst och mina föräldrar står bakom och stöttar, men hade min sambo inte accepterat hästen så hade det blivit svårt. Kan tänka mig alla bråk och skit som uppkommer pga att sambon vill träffas oftare, åka på semester, inte känner att pengarna räcker till osv.

Klart det finns nackdelar. Men för mig överväger fördelarna så enormt mycket. Det är absolut värt det, för mig!

Man blir ju mer låst med att åka bort etc. Jag har visserligen jätterara stallkompisar som kan mocka och fixa. Men min ena häst är gammal och behöver ridas. Och jag vet inte riktigt om någon klarar honom utom mina tränare.
Den unga kan vila lite utan att kroppen går sönder på honom. Nu går han på lösdrift och får då också aktivetsbehov stimulerat av flock på 30 hästar.
Annars kan ju de unga balla ur pga överskottsenergi.

Sen är det dyrt.

Och man måste bege sig dit iavsett väder, hur man mår etc.

Fördelarna är för mig att jag mår så otroligt mycket bättre psykiskt av att vara med mina hästar.
Jag får motion som jag behöver med de skador jag har i kroppen.
Jag fullkomligen älskar att vara med mina hästar. Och jag har så många fina vänner i stallet som jag också uppskattar att vara med.
Som yngre lär man sig också ta ansvar för någon och ta i och kämpa lite, förutsatt att man antingen har mål i ridningen eller behöver sköta allt kring hästen själv.

Varför har ni häst? Är det värt nackdelarna?

För att jag älskar dem och mår så bra av dem!
Som tuaphua skriver, jag mår mycket bättre psykiskt av dem.

Ja det är värt nackdelarna, eller rättare sagt, det är värt det trots allt annat jag får prioritera bort.

Min häst gör att jag mår både fysiskt och psykiskt mycket bättre än vad jag gör utan häst.

Min häst gör mig glad och lycklig!

Vad skulle jag göra utan min häst? Då skulle jag ha massor med pengar över, massor med tid också för den delen..
Usch vad tråkigt det skulle bli då!
Tid och pengar är till för att förvaltas! Annars har dom inget värde!

Visst man behöver fixa med ngn som kan ta hand om hästen när/om man åker iväg på semester men hittils har jag inte haft några problem att lösa det.

Jag har tur eftersom min sambo tycker om både min häst och min hund å vill inte heller vara utan dem.

Det underlättar väldigt mkt med en sambo som också tycker om djuren även om han inte grejar så jättemycket med dem.

Att ha körkort och bil underlättar också, framförallt om hästen blir sjuk och måste till veterinär.
Har man bara kk kan man ju hyra bil + släp för att få hästen till klinik, även om jag själv personligen föredrar att ha min egen bil och släp som hästen är van vid som jag kan använda vilken tid på dygnet som helst året om om det nu skulle hända ngt.

Om det nu faktiskt är din drömhäst som är till salu skulle jag köpa den, för dom växer inte på träd.
Har du otur får du bara den hästen 1 gång i livet...
Å älskar din sambo dig borde han vilja att du ska ha den hästen eftersom den gör dig glad och lycklig?

För mig är hästägandet en livsstil. Jag var utan häst under flera år pga utlandsvistelser, studier och jobb som var svårt att kombinera med hästägandet och jag saknade det hela tiden. Jag var medryttare i perioder, men för mig är det inte alls samma sak att rida andras hästar ett par gånger i veckan. Det var bra för att hålla igång ridningen men mycket mer än så gav det inte mig.

Nu bor jag så att vi kan ha hästarna hemma. Jag älskar verkligen att kunna kika ut genom fönstret och se att de mår bra! Det är slitigt ibland men jag gillar att kunna leva med dem och kunna gå ut och prata med dem flera gånger om dagen. Nackdelarna är väl att det är dyrt och tar mycket tid. Man blir låst, men det hör liksom till. Och så värst låst känner jag mig faktiskt inte, tycker vi har smidiga rutiner i stallet och har flera personer som kan hjälpa till om vi vill åka bort. Men det kräver såklart mer planering.

För mig är det inget alternativ att vara utan häst just nu, så för mig är det definitivt värt det. Men det som skulle kunna ändra på den situationen är nog framförallt tid och ekonomi.

Precis det där med att kostnaderna alltid blir mer än vad man tror - det har jag nog inte fått in i skallen, men det är bra att få höra det...

Bil känner jag väl att det nästan är ett måste, det finns inte så många centrala stall här med bussar som går förbi. Och eftersom jag har en motvillig sambo tror jag inte han är så förtjust i att låna ut bilen till mig varje dag. Det känns som det största problemet.

Tid har jag ju senare. Vet knappt vad jag ska göra med all ledig tid jag kommer få! Men sambon tycker jag ska vara hemma och umgås med honom ;)

Det är väl precis det där med att det är ett särskilt liv man väljer som folk omkring mig inte fattar. Jag vill ju ha ett sånt liv.

Lösdrift har jag funderat på eftersom det för med sig en del fördelar.

Vi har inte gemensam ekonomi. Han är mer orolig för att jag inte ska bidra till städning och matlagning i samma utsträckning, och lämna allt till honom. Plus att jag inte kommer vara hemma lika mycket. Själv har jag inte riktigt lust att sitta hemma hela kvällen...

Han förstår nog inte hur mycket det betyder för mig. Det som stör mig är att jag alltid har pratat om att skaffa häst i framtiden - det ska liksom ske någon gång! Så det har han vetat om. Nu när vi bor ihop verkar det omöjligt för drömmen att slå in eftersom han är så negativ.

Jag känner också att egen bil borde underlätta.

Vilken tur du har som har en sån sambo ;)

+ IronWill, DarkInNight, Gelina

Tack för alla svar, har läst igenom dem alla noggrannt.

Det är inte lätt det här. Jag vill verkligen inte återgå till ridskola eller liknande. En egen kompis att träna och ha roligt med är ju det har jag siktat efter sen jag var typ 8 år... Jag får räkna ordentligt på min ekonomi för det första, om jag har råd för oförutsedda utgifter mm. Har fått kontakt med ett stall iaf som jag kan åka och kolla på om jag vill. Synd att allt egentligen hänger på min bättre hälft...

Synd att allt egentligen hänger på min bättre hälft...

Så tråkigt :(
Har han inga egna intressen?

Jag skulle dö inombords utan min egentid med hästarna, visst är det mysigt med tvmys framför tv´n en kväll... men inte alla kvällar!

Senast ändrad:

Jo det har han egentligen men han utövar den inte just nu. Så visst skulle det bli en väldigt skillnad mellan oss, jag borta varje dag och han hemma varje dag, typ.

Suck!

Tycker det låter som en väldigt tråkig sambo... Jag har också haft det så, och bytte ut honom:p

Som de andra säger, nackdelarna är ekonomiskt och även också att man är uppbunden. Jag har dock aldrig haft några problem med att känna mig låst, för mig har det alltid funnits någon som kan passa och fixa.

Vad gäller hästbudget är det faktiskt inte omöjligt att dra runt lasset på ganska små pengar.
Om man nu inte känner att man måste ha allt av allt och bara märkesgrejor såklart.
Men det är väldigt bra att ha en katastrofbuffert om hästen blir sjuk/skadar sig för det är ju då det blir dyrt på riktigt.

Jag tycker du ska se till att din sambo sätter igång med sina egna intressen eller så får du byta till en bättre karl ;)

Eller gör som jag och engagera karln din i din häst så har ni ett gemensamt intresse :idea:

För mig finns det inga nackdelar. Jag känner inte att jag måste priotera bort någonting. Jag är ingen globetrotter, jag är ingen shopaholic, jag klättrar på väggarna av att sitta hemma och inte ens mycket pengar på banken intresserar mg.

Vill min sambo vara tillsammans med mig för den jag är får han acceptera att jag kommer ha djur. Tvingar han mig att välja kommer jag att välja djuren.

Jo det har han egentligen men han utövar den inte just nu. Så visst skulle det bli en väldigt skillnad mellan oss, jag borta varje dag och han hemma varje dag, typ.

Suck!

Fast vad gör det, egentligen? Han får väll sitta hemma om han vill, men han kan ju inte tvinga dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar