För mycket kraft?

T

Tinder73

Jag står i samma stall som en åring och en gammal häst. Hästarna har fri tillgång på hö. Åringens kraftfoderstat:
4 kg havre, 3 kg fibergi elit, 1 kg betfor.
Åringen och den gamla hästen har samma ägare. Jag har hjärnblödning efter en bilolycka aldeles nyligen som inte läkt ut helt. Så jag bör ta det lungt. Men borsta min häst får jag göra, så länge jag inte anstränger mig mer än nödvändigt. I förra veckan sprängde åringen ingången till hagen när jag var där. Jag fick jaga häst. Laga. Sen åka hem och vila.
Dagen efter spränger hennes gamling ingången till hagen (gamla järnrör, så det är ingen el eller någonting där trots att jag sagt till och hon säger bara att hon förvarnat att hennes hästar kan göra så), Jag jagar med min bilskjuts (jag får inte köra bil heller på ett tag eftersom jag precis börjat gå igen, går ostadigt men jag kämpar på, svårt med balansen, därför perfekt för mig att gå omkring i stallet i lugn och ro) men hästen vägrar låta sig infångas. Prövar med rep, men den drar igenom. Jag blir trött, så vi ger upp.
Försöker få tag i ägaren som svarar först timmar senare.
Lämnar hästen i en främmande hage utan mat, får inte tag i hästen (kraftfoder är ju inte riktigt så jättelockande när man får flera kilo per dag redan), jag är helt slut.
Får skjuts hem för att vila.
När jag är hemma ringer hästägaren upp. Hon själv vägrar åka ut förrän dagen efter. Hon tycker det är mitt ansvar att jaga.
Jag förklarar att jag inte får.
Då säger hon att jag har inget där ute att göra. Rymmer hennes hästar är det mitt ansvar att fånga dom. Det är skitsamma att läkarna sagt till mig att ta det lungt. Då har jag inget i stallet att göra?
Så det har inget med kraftfodergivan att göra att hästarna är helt bäng i huvudet just nu?
Är det mitt ansvar att oavsätt hur jag mår jaga någon annans hästar?
Nu hamnade jag på akuten dagen efter pga att jag överansträngde mig. Jag som bara skulle borsta min häst...
Så det är helt okej att ge en korsningshäst, åring, så mycket kraftfoder och tycka att det är dom inackorderades ansvar när åringen gör dumheter?
Och jag kanske inte ska vara i stallet alls förrän jag är okej igen (om ett gäng månader) ifall hennes hästar spränger bygget? Min dam klarar jag ju av, har ju dessutom med hjälp ut ifall min dam är lite krånglig....

Sv: För mycket kraft?

Hej!
Tråkigt att höra att du har en hjärnblödning!
Hoppas att du blir bättre snart=)

Den där människan verkar inte klok!!
Det är ju hennes hästar så det är ju hennesansvarom dom rymmer. Inte ditt!
Och hon borde ha förståelse för dig att inte du kan springa runt och härja.
Är det hon som äger stallet?
Om jag hade varit du så hade jag börjat leta efter ett annat stall.. Så där skulle inte jag vilja ha det..
Hon bryr sig ju inte om dig eller sina egna hästar.

Ta hand om dig!!!

Jag skulle flyttat hästen.

ANg kraften så kanske denna åring behöver så mycket kraft. DEt är ju svårt för oss att veta när man inte har några värden på varken grovfoder eller havre.

Jag är uppsagd efter att jag lämnade hennes gamling i en främmande hage. Men jag har inget i stallet att göra för jag måste kunna reda ut att hennes hästar drar, för hon har ju faktiskt förvarnat...
Att jag sen vägrar för jag mår så dåligt att det blir akuten är en annan femma...

Ska titta på nya platser i veckan. Är ju uppsagd. Hade inte velat stå kvar ändå, när man inte ens kan ta hänsyn till att jag överlevt en bilolycka för en vecka sen... Men då har jag inget i ett stall att göra heller, även fast det är bra rehab för mig??? Jag har ju faktiskt en egen häst som jag gärna vill pyssla med.
Hon äger inte stallet, hon hyr bara marken för att ha lösdrift där, flyttar jag så är det bara hennes kvar i den lösdriften. Några andra som hyr marken brevid.

Det är inget dåligt hö, då alla andra håller sig fina enbart på det. Oavsätt anser jag kraftfodret vara för mycket när hästen hittar på dumheter. Och när dumheterna går ut över mig att ordna.

Fqast jag ha haft unghästar som har betett sig så och inte fått någon kraft. SÅ du kan nog inte basera det på att den får för mycket kraft. Min ponny (c-ponny) Gick på fri tillgång av hö. Alla andra höll sig fina i hullet men inte hon. Hon fick ca 5 kg kraft om dagen utöver grovfodret.

Nu är det både unghästen och gammelhästen som uppfört sig illa. Ska jag riskera min hälsa och jaga hennes hästar? Det är så hon säger. Att hon skiter i att jag bör ta det lungt. Är jag i stallet så får jag ta hennes hästars konsekvenser. Annars hålla mig därifrån.
Inte någonstans att "oj, ta det lungt, var glad att du överlevde olyckan, jag ska sätta upp eltråd så mina inte rymmer..."

Nej det ska du inte. Men det var ju över kraften du undrade.... Och det var det jag svarade på. Som sagt jag skulle bytt stall...

Usch stackare.. hoppas det fixar sig!

Om det inte hade vart nån stor bilväg eller fara eller nått skulle jag låtit hästarna springa iväg så kan ju hon få springa efter :devil: nejdå skämt åt sido.. Men sådär ska hon ju inte behandla dig. Hoppas du hittar nått nytt stall med trevliga människor :)

jag letar nytt :). Blev ju uppsagd på momangen när jag lämnade gamlingen i främmande hage, helst skulle jag flyttat samma kväll...

Tanken slog mig eftersom jag mår skit av att springa.
Men det är en 70 väg och pendeltågsspåret går 800 meter därifrån... Dock undrar jag, vad gör jag om dom gör om det? Jag vägrar tillbringa ytterligare en dag på akuten... Om dom gör det när jag ska flytta min dam? Jag vägrar jaga, finns inte på kartan, för jag vägrar åka till akuten igen... Jag kör inte bil, jag rider inte, allt för att bara ta det lungt... Blir skjutsad överallt... Men det som gör att jag måste besöka akuten är att jag måste jaga andras hästar för att ägaren vägrar lösa det själv och kan tänka sig åka ut dagen efter och hoppas att hennes häst är kvar i den främmande hagen. Det är inte min uppgift att jaga, jag är dålig, jag får inte. Men rymmer hennes hästar lär hon ringa och vara tokig och arg.

Rent spontant tycker jag att 4 kg havre är på tok för mycket till vilken åring som helst.Jag satsar på andra varianter av kraftfoder till åringar.Såsom krafft groov eller hippo alfa.

jag tycker det också. Samt fibergi elit liksom... Men men... Hon får fodra hur hon vill. Problemet är att jag får ta konsekvenserna av vad hennes hästar gör... Min egen dam skulle aldrig utsätta mig för sånt här, hon går dessutom att fånga. Och eftersom hon bara får nävar kraftfoder så är kraftfoder jättespännande och jättelätt att locka med.
Problemet är att hästägaren anser det vara min uppgift att lösa när hennes hästar drar. Är jag inte i skick (som nu) då har jag inget där att göra...

Men skit i att jaga hennes hästar då?!
Är du dålig så kan du ju inte hur eller hur.

Hon är medveten om problemet, alltså är det hennes ansvar och ingen annans.
Visst är det oschysst att lämna hästarna utanför hagen ffa för hästarnas skull, men kan inte ägaren fixa vettiga staket är det ju faktiskt upp till henne.

Låtsas att du inte har sett att hästarna har rymt, eller skicka iväg ett sms och säg att dom har rymt, om dom rymmer igen.

Grejen är att jag får mindre trevliga sms då, nu är det egentligen skitsamma, jag är ändå uppsagd och jag har bett henne att bara höra av sig vid akut kris annars får hon hålla igen sin trut.
Jag ska inte behöva riskera min hälsa eller att få elaka sms, hon ska se till att hennes hästar håller sig där dom ska, skulle min dam rymma självklart löser jag det.
Inte mitt problem att denna hästägare bor långt från stallet utan körkort och bil. Jag har inte ens en bil längre, den är smälld. Köra lär det dröja tills jag får göra, och törs göra...

Då får det bli så, rymmer dom så skiter jag i. Jag vägrar uppsöka akuten igen för att jaga andras hästar. Visst, jag kommer självklart göra det jag kan för att dom inte ska rymma (igår stog jag och vevade med en vattenslang för att dom skulle hålla sig från öppningen medans jag var där) men rymmer dom, inte en chans att jag jagar hästarna igen som ändå vägrar låta sig fångas...
Fattar bara inte hur man kan prioritera bort en annan hästägares hälsa sådär. Så till den grad att den är ovälkommen tills den kan jaga hennes hästar igen.
Oavsätt hur mycket hjälp jag har med mig när min dam flyttar, så jagar jag inte. Min hälsa är prio ett. Kan hon inte ta det så får hon lösa så hennes hästar slutar spränga hagingången...

Så hon menar att du inget har där att göra, för att du inte är stark nog att jaga hennes rymlingar? :confused:

Men om du betalar hyra och har häst där så är det väl upp till dej om du vill vara där och borsta och fixa med din häst!

Vilken j-la människa!

känns som jag betalar hyra för att jaga och uppfostra hennes hästar mestadels. Är lite lätt upprörd över att jag inte får vara där för att hennes hästar måste jagas.
Man upphör aldrig att förvånas över hur vissa människor är funtade. Att jag inte får borsta på min häst för att jag varit med i en bilolycka... Vill hon jaga hästar, fine, jag kan inte det. Låt mig då få borsta min häst i lugn och ro... Jag betalar som alla andra som har häst... Det är tokbra rehab att tvingas hålla balansen i hästarnas strö. Vill hon inte jaga hästar, ja då får hon stalla in dom när hon inte är där. Jag kommer aldrig mer jaga hennes hästar, för sist fick jag vänta 7h på akuten innan smärtlindring, 8h innan röntgen, för läkaren var antagligen upptagen med en akut olycka. Jag sitter hellre hemma och tar det lungt än tillbringar tid på akuten för att hon försöker tvinga mig att jaga häst.

hon smsade både mig och min stallskjuts idag för att kolla att vi verkligen letade ny stallplats. Min stallskjuts svarade bara att det var icke önskvärt att hon hörde av sig då hon redan gjort mig tillräckligt upprörd. Hon svarade "jaja, hoppas ni letar...". Så mycket bryr hon sig om min hälsa. Jag själv är enbart tacksam att jag överlevde... Kunde lika gärna dött med tanke på hur bilen såg ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka