För många utekatter i området!!

Sv: För många utekatter i området!!

Jag ber om ursäkt, jag är medveten om att jag var rätt trött och uppgiven när jag skrev det inlägget. Det hör som sagt inte till vanligheterna att jag kallar någon för insnöad :smirk:

Om dig personligen vet jag ingenting alls så jag vet inte varför du tar åt dig om du inte ser dig själv som "innekattsmännikska" :o Vad jag menade vara att jag har blivit förvånad sedan jag började titta mer på kattforumet (vilket bara var några månader sedan), över att det tycks vara många fler av er som skriver här som HAR innekatt och/eller raskatt.

Som jag skrev, särsklilt eftersom det i grunden är en "hästsida" så trodde jag att bondkatter på landet borde vara överrepresenterade...typ. Och såvitt JAG vet är det inte så vanligt med planerad avel på sådana katter, därför bode det finnas många fler här som "försvarar sig". Men jag kanske har fel, det kanske har förändrats??

Sen tycker jag väl det är lite starkt att prata om "min avelsmetod". Vår familj fick kattungar EN gång när jag var 11 år och inte hade ansvar själv, sedan dess har jag öht inte funderat över frågan.

Som sagt så är det mycket som skrivs här inne som jag aldrig hade hört talas om för ett halvår sedan, som chipmärkning, vildkatter i Sverige, att man får "skjuta av" omärkta katter osv, jag visste heller absolut INGENTING om raskatter eller planerad kattavel. Därför är det helt enkelt lite svårt för mig att tycka något annat än det jag har vetat, om du förstår...?

Till sist (till alla) - mina åsikter bygger ju på mina tidigare erfarenheter. Jag har tex. aldrig hört talas om planerad avel på bondkatter, utan de vanliga är att de får para sig fritt, jag har inte hört talas om några bondkattsungar som har blivit sjuka/missbildade på något sett pga. att de var oplanerade, jag har heller inte hört talas om eller sett några vilda katter i Sverige. EN gång har jag hört talas om en familj (granne) som hade fått kattungar och skulle "ta död på" dem, då traskade jag helt enkelt över och bankade på grannen och sa till honom att sluta upp med vad han höll på med :mad: Sedan lovade jag att hjälpa honom att hitta bra hem åt ungarna, eller ta dem själv (de var bara 2).

Om jag nu får NYA erfarenheter, tex. genom att jag lär mig mer här på buke :idea: , så kanske mina åsikter ändras?? Vad jag försöker förklara är bara att det är svårt att vara emot något som man aldrig har upplevt eller reflekterat över.

Har läst igenom hela tråden och tänkte att jag som ICKE kattägare tänkte kommentera.

Jag irriterar mig på alla dessa utekatter. Detta pga att de springer in i huset om man har en dörr eller fönster öppet. Det är INTE roligt med katter i huset om man som jag har fågel. Nu har jag dock en större fågel som inte skrämms så lätt och säkert skulle ge katterna en ordentlig minnesbeta om de stack tassen genom burgallret :devil: Men förut hade jag mindre fåglar och de blev livrädda då katterna kom in och inte nog med att katterna kom in utan de hoppade upp på fågelburen och försökte få tag på fåglarna i den, buren välte tom några gånger (tur att inte buren gick sönder så att fåglarna kom ut och flög bort/blev tagna av katten). Dessa katter är både hankatter, kastrater och honkatter (jo jag har fångat dem och kollat). Såklart tror inte ägarna att deras små pälsbollar gör någon skada men det gör de! Nu för tiden jagar jag de ut ur huset och kastar grejer efter dem (OBS ej hårda som de kan skadas av utan ex kuddar).
Tror dessutom det inte är så roligt för ex en allergiker att ha fått in en katt i huset eller att katten har legat på stolsdynorna på uteplatsen/balkongen.

En annan aspekt med utekatter är att de rubbar den naturliga balansen hos populationen småfåglar/smågnagare och därigenom också balansen mellan inhemska rovdjur och bytesdjur då de tar småfåglar och gnagare.

Jag har inget emot katter generellt men anseer att katter precis som samtliga andra tamdjur ska hållas innom uppsikt dvs innomhus/inhägnad eller ute med koppel (eller lös under STRÄNG uppsikt).

mandalaki skrev:
Men vad gör alla katter på katthemmen om de kunde leva lyckliga i flockar ute i skogen (bortsett från att katter inte är flockdjur, då, men bildar kolonier där de matas eftersom det lyckliga vilda livet uppenbarligen kräver stödmatning)?
Katter hör ju inte hemma i vår natur. Katten är ett rovdjur som förvisso kan klara sig här men vildkatter stör ju faktiskt ekosystemet.
mandalaki skrev:
I mina ögon bör ALLA bondkatter kastreras. Just eftersom ALLA ändå aldrig kommer att göra det - det kommer alltid att finnas lösdrivande katter som reproducerar sig, katter som inte är "ägda" av en människa. Risken att "rasen" skulle dö ut är under noll. :smirk:
Jag tycker att bondkatter är utomordentligt bra katter men helt klart är att fler borde kastreras. Vi har faktiskt gjort slag i sakaen här och kastrerat våra honkatter. När det gäller den ena så är det lite synd för hon verkar ha bra gener men rasen lär ju inte gå under för det.

Lite ordnad avel på bondkatter vpre ju idealet men som sagt så länge läget är som det är så har jag inga problem med din rekommendation att alla bondkatter bör kastreras.

*lånar din knapp*

Frågar igen: Hur fan kan de skita i brevlådan? Jag har grubblat över detta sedan tråden startades, och det är snart en månad sedan. Snälla berätta innan jag blir galen!! Jag tvivlar inte på att de gör det, jag måste bara få reda på HUR! Snälla berätta innan jag blir galen!

TomasN skrev:
Katter hör ju inte hemma i vår natur. Katten är ett rovdjur som förvisso kan klara sig här men vildkatter stör ju faktiskt ekosystemet.
.

För jösse namn, det vet jag väl. ;) Mitt inlägg var ett ironiskt svar på en syn på lösdrivande katter som jag tyckte var romantiserad.

Kan som en parentes berätta att jag satte upp en ny brevlåda i helgen. Det enda jag kunde tänka på när jag höll på med det var hur katterna skulle kunna ta sig in i den och skita i den. Helt fixerad! :crazy:

Snälla hjälp!

Snuffsan skrev:
Kan som en parentes berätta att jag satte upp en ny brevlåda i helgen. Det enda jag kunde tänka på när jag höll på med det var hur katterna skulle kunna ta sig in i den och skita i den. Helt fixerad! :crazy:

Snälla hjälp!

lool.gif

Hade inte du e dum granne?? Kanske visa katterna deras nya toa?? :devil:

mandalaki skrev:
För jösse namn, det vet jag väl. ;) Mitt inlägg var ett ironiskt svar på en syn på lösdrivande katter som jag tyckte var romantiserad.
ja det var inte tänkt att du skulle tolka mitt inlägg som något annat heller. :smirk: Jag skrev nog lite otydligt och du övertolkade. Sånt händer

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 488
Senast: Kaching
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Queen
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 757
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?