För många utekatter i området!!

Sv: För många utekatter i området!!

Jag drar mig länge innan jag kallar någon för insnöad, men på det här kattforumet har jag generellt märkt av ett tydligt "övertag" hos innekatts-/raskattsmänniskor. Jag vet inte vad detta beror på, särskilt inte eftersom det rimligen borde finnas många hästmänniskor här med medföljande stall-gårdskatter...? Jaja, Hur som helst...

Jag har väldigt lite (eller ingen) erfarenhet av raskatter eller "innekattsmänniskor" så visst kan man på sätt och vis säga att jag är en insnöad utekattsperson! Vissa åsikter eller uppfattningar hos er har jag dock svårt att förstå.

Du säger att du tycker det är OK att ha katter för avel och utställning. Javisst, det tycker jag också. Men vad jag inte kan förstå, är hur ni kan få det till att detta är det bästa, eller enda rätta sättet att ha katt. Varför skulle det vara bättre för en katt att bo i lägenhet, bli badad och kammad, få en planerad kull ungar en gång om året och åka på utställningar, än att få springa fritt ute som den vill och få kanske en eller två kullar totalt med nån grabb de springer på i skogen...??

Jag kan heller inte begripa varför raskatter på något sätt skulle ha större rätt att föröka sig än vanliga bondkatter. Jag ser problemet att hitta goda hem åt kattungar som ett avskilt problem, jag ser det inte som ett "bondkattsproblem". Förstår ni hur jag menar? Alltså, sålänge man som männiksa ger de kattungar man "producerar" ett gott liv så har man tagit sitt ansvar. Gör man det inte, ja då har man inte tagit sitt ansvar! Hur detta kan ha att göra med vilken ras katten har, det förstår jag inte.

Nu tänker flera säkert "men herregud fattar hon inte att det är bondkatter och inte raskatter som är övergivna och springer lösa?". Jo, jag inser att det mest är bonkatter som är övergivna och det är beklagligt. Men jag ser det som helt avskilda problem: 1) man låter sin hona få ungar och tar inte ansvar för dem, 2) man överger sin katt, som blir förvildad (och sedan ev. förökar sig). Detta är två stora problem och jag tar bestämt avstånd från båda företeelserna. Men fortfarande återstår - jag kan inte få detta till att det i alla lägen är fel att låta en bondkatt få kattungar!

Oj, nu blev det tjatigt men jag hoppas att jag har fått några att förstå hur jag tänker. Det är alltså enligt mig vissa människor det är fel på, och det är dessa människor som borde få pisk. Jag blir väldigt ledsen när jag inser att dessa människor har dragit nån slags skam över oss bondkattsmänniskor, så till den grad att man anser att alla bondkatter borde fråntas rätten att föröka sig :cry:

lisa skrev:
Men vad jag inte kan förstå, är hur ni kan få det till att detta är det bästa, eller enda rätta sättet att ha katt.

Det där hoppas jag att du inte riktar mot mig - för det har jag aldrig sagt.

Jag har inga problem med utekatter, så länge de 1) är kastrerade, 2) inte bor alltför nära en hårt trafikerad väg.

Mina två katter är bondkatter och innekatter. Jag hittade dem på en katthemssajt, ett katthem som jag är fadder åt och betalar pengar till varje månad.

I mitt engagemang för detta och andra katthem tycker jag att det ingår att ta ställning mot bondkattavel. För mig är det kattpolitik.

I övrigt tycker jag att ute/innekattdiskussionen är laddad och svår att föra. Båda kategorierna kattägare går förmodligen ständigt med en tagg av dåligt samvete. Utekattägaren vet om risken att katten försvinner/blir påkörd och dör en plågsam död, innekattägaren vet att innekatten behöver MYCKET engagemang och stimulans för att må bra.

Och när dessa två dåliga samveten möts i diskussion blir det därför lätt försvarsställning och skyttegravskrig. Därför lägger jag ner ämnet nu, för den här gången.

Nej det var inte riktat mot dig, utan mer mot den inställning jag sett som gällande här på forumet.

Jag håller absolut med dig om att det är en svår diskussion - och vad gäller det dåliga samvetet så har jag ju numera lite av båda sidor :crazy: Jag är numera innekattsägare, fast jag egentligen är emot det, trassligt...

Jag vill bara säga att jag absolut förstår din åsikt, och om man har sätt tragiken på katthem etc. på nära håll så kan jag gott förstå att man blir emot att producera fler katter. Jag har som sagt inte sett dessa problem, om jag hade det kanske jag hade resonerat annorlunda!

Den enda jag vill med mina inlägg är att ge en mer nyanserad bild av bondkatter, oavsett om de är ute/inne, kasterade eller okastrerade. Allt är inte svart och vitt, och jag tycker inte att man automatisk är en hemsk människa för att man låter sin bondkatt få ungar - planerat eller ej.

Jag säger som Mandalaki, har man sett hur situationen ser ut i stort för hemlösa katter så blir man stark mot huskattavel. Jag besöker ofta katthemmen runt Göteborg, och skulle gärna volontärjobba där om tid fanns. Ser man det ur ett större perspektiv är det en enorm nackdel att huskatter tillåts föröka sig mer eller mindre fritt, och det är många hundratusen katter per år som går fruktansvärda öden tillmötes. Hade jag haft en stor ras där tillgången på ungar var större än efterfrågan hade jag antagligen inte avlat heller.

Orsaken till att jag är så starkt emot oplanerad avel förstår man bättre om man läser på lite om kattavel. Det är inte för skojsskull som kattuppfödare slänger tusentals kronor på medicinska tester. Den dagen huskattuppfödare testar, blodtypar, ögonlyser, PKD-testar, HCM-testar, höftledsröntgar osv, då är jag beredd att se det på ett annat sätt.

Jag förstår som sagt er åsikt, och det är möjligt att även jag kommer att resonera annorlunda i framtiden. Framförallt så tänker jag först höra med ett katthem on det blir aktuellt att skaffa kattunge igen i framtiden.

När vi skaffade katt sist (1990) så hade vi nog knappt hört talas om katthem, de existerade säkert men var kanske inte lika vanliga?? Det var heller inga problem att bli av men kattungar då, så att sätta fler missar till världen var inget vi såg som något konstigt eller negativt. Och som sagt, planerad kattavel existerade inte heller i min värdsbild, raskatter för mig var konstiga nakenkatter med gigantiska öron :eek:

De katter jag (och många andra på detta forum) har och har haft har räddats från "a fate worse than death". Gustaf (nu cirka 13 år) såg jag i DN för 10 år sedan. Han stod paralyserad av skräck upptryckt mot tunnelväggen i en av Söders mest trafikerade biltunnlar! En kvinna som åkte genom tunneln hade modet och sinnesnärvaron att stanna sin bil i tunneln (!) och fånga in honom! Då en katt knappast letar upp ingången till en biltunnel för att sedan ta sig en promenad där måste han ha blivit utslängd från en bil från någon som tyckte det skulle vara ett "enkelt och bra sätt" att bli av med en katt som man inte längre ville ha.

Nu bor han hos mig i en liten stuga på landet, vid en väg där postbilen är mer eller mindre den enda bilen på dagen. Själv jobbar jag hemifrån via datorn och kan släppa ut och släppa in honom 15ggr om dagen (vilket han gärna vill).

Ibland får jag syn på en katt som inte hör hemma i trakten och som stryker omkring mitt hus en längre tid. Den senaste lyckades jag fånga in och ta till ett katthem. En underbar (och mycket tovig) ung, okastrerad norsk skogskattshane. Jag är säker på att även denna katt har fraktats iväg till ett ställe långt hemifrån för att sedan släppas ut vind för våg.

Man vill bara gråta när man tänker på hur många katter (och andra djur) som blir offer för människans godtycke och grymhet; ett bra sätt att hjälpa åtminstone en del av dem är att vända sig till katthem när man vill ha en katt. Där finns katter som behöver hem och de är lika fina och älskvärda som vilken annan katt som helst!

Jag har sett att jag inte får bifoga en fil till meddelanden. Är det ok att länka till en bild på en hemsida. Jag ser att andra har gjort det. Är det också ok att länka till information på nätet som inte har något med försäljning att göra?

:bow: Såna som dig, som samarbetar med såna som mig, som jobbar på katthem, ska ha en eloge! Det är ju alltid katternas väl och ve som går i första hand.

:bow: Jag får lov att returnera komplimangen. Hade önskat att det fanns ett katthem på närmare avstånd så jag också kunnat hjälpa till där.

monic skrev:
Jag har sett att jag inte får bifoga en fil till meddelanden. Är det ok att länka till en bild på en hemsida. Jag ser att andra har gjort det. Är det också ok att länka till information på nätet som inte har något med försäljning att göra?

Ja, det är okej. Fast länkar till enskilda katthem brukar vi inte tillåta, det räknas som reklam för katthemmen.

mandalaki/moderator

Intressant läsning allihopa:bow:

Jag själv har två bondkatter som går ute varje dag, och en devon rex som önskar han också hade haft päls till att gå ute på vintern. ;)
Vi hade en honkatt, som vi medvetet lät få ungar när hon hade löp (hon bode då hemma hos hanen under löpet) Alla ungarna kom till underbara hem, speciellt två av dom ler jag fortfarande åt, dom hamnade hos ett pensionärspar som nu hade nya barn efter att dom riktiga hade flugit ut :angel:
Hon gick på p-piller efter det, men stack en gång iväg i en vecka och lyckades då bli på smällen igen, vi behöll en av småttingarna och fixade resten hem (de flesta till samma hem som de från den tidigare kullen hade hamnat). Efter det fick hon inga fler ungar, utan höll sig på mattan tills hon för två år sedan försvann för att inte komma hem igen. Nu har vi bara kastrerade hankatter, vilket passar oss utmärkt. Dock har vi endel okastrerade hanar häromkring som gärna vill skvätta ned möbler och dylikt, vilket inte direkt är så mysigt.:smirk:
Honkatten som vi hade då är den enda okastrerade katt vi har haft efter könsmognad, och det är rätt skönt. Har spenderat endel tid med syrrans löpande honor när hon fortfarande hade avel, och jag avskydde varje stund. Oväsendet gör mig galen.
De som vägrar kastrera sina utegående hankatter/honkatter i tätsamhällen tycker jag borde skickas iväg till en som har kattavel och spendera några dagar där, sedan kanske oljudet har fått dom att ändra sig? :devil:

vendelay skrev:
Oväsendet gör mig galen.
De som vägrar kastrera sina utegående hankatter/honkatter i tätsamhällen tycker jag borde skickas iväg till en som har kattavel och spendera några dagar där, sedan kanske oljudet har fått dom att ändra sig? :devil:
Ja, annars kan de få komma hem till mig och försöka sova en natt :angel: Katterna här på området är vansinniga på nätterna så man får knappt en blund. :( Pluss att de jagar katter som till och med går i koppel, för att hävda reviren. (Vårt bostadsområde ligger inte alltför långt ifrån en turistattraktion, där det finns två olika kolonier av katter.)

Den katten jag skulle fånga med fällan förra veckan fick vi ge upp. Det var ju inte bara EN katt, det var sammanlagt 6 katter som gick och åt, varav en hade kattungar.
Vi har överlämnat ärendet till kommunen. De har även mellan 40 och 60 katter att ta hand om vid flygplatsen intill, där förmodligen dessa katter kommer ifrån. :( När man tittar upp mot en skogsslänt, så rör sig hela marken, och då snackar vi inte jordbävning här... :crazy:

Jag har aldrig träffat någon som har en honkatt som får gå ut ibland som inte blivit gravid trots att den får p-piller. Då är det mycket bättre att sterilisera dem. Det är bättre för deras hälsa och det eliminerar bekymmer med sk "genomlöp". Och husse och matte kan slappna av, behöver inte komma ihåg att ge piller och behöver inte bekymra sig om att en eventuellt bortsprungen katt ska ge upphov till nya generationer i det vilda med allt lidande som detta innebär för både kattmödrar och ungar. Det är illa nog att man förlorat en katt som man inte vet hur den har det.
Bra att du bara har katter som inte kan "göra barn bakom ryggen på dig" nu!
Eventuell tillökning i kattfamiljen kommer alltid (!) att kunna säkras genom adoption från ett katthem. Där finns det många små och stora sötnosar som väntar.

monic skrev:
Jag har aldrig träffat någon som har en honkatt som får gå ut ibland som inte blivit gravid trots att den får p-piller.

Det låter ju iofs ganska så extremt, måste jag ändå få påpeka. Jag känner ingen som har en utekatt som ätit p-piller som HAR fått ungar. Och då har jag som sagt mest kännt utekatter i mitt liv. Så det är ju inte så att p-piller är helt verkningslöst :smirk:

Jag kände en honkatt som faktiskt levde hela sitt liv utan att få ungar, tack vare p-piller. Fast hennes liv blev inte särskilt långt för hon fick avlivas pga juvertumörer. :smirk:

Så extremt är det nog inte då det är mycket som ska stämma. En katt som får gå ut och som får p-piller blir gravid om den försvinner. Du kan nog räkna med att din kattflicka som du gav p-piller blev gravid när den försvann! Och vi människor är inte maskiner. Vi kan glömma... Förutom kattens hälsa är detta två exempel på varför det är bättre att sterilisera honkatter än att ge dem p-piller.

...vänta nu :o Jag har inte haft någon kattflicka som förvann. Eller missuppfattande jag dig?

Hur som helst, jag håller med om att p-piller är långt ifrån 100% säkert (det är det ju inte för oss heller) men jag tycker det låter väl hårt att man i princip skulle vara lika oansvarig om man ger p-piller som om man låter bli.

Vi gav våran katta piller i ca ett halvår, sen tyckte vi det var dags att bestämma om hon skulle steriliseras direkt eller få ungar först. Och då valde vi som sagt att ta en kull, sen steriliserades hon, drygt 1 år gammal. Nu är hon 15 och bor hos mig, så inte försvann hon inte :)

Ska man ha ute katt ska den kastreras och inte gå på piller för om den försvinner så behöver det inte betyda att den är död för den kan leva och producera ungar som i sín tur föder ungar och vips så har det resulterat i ett x antal vildkatter.

lisa skrev:
...vänta nu :o Jag har inte haft någon kattflicka som förvann. Eller missuppfattande jag dig?

F-låt :crazy: Jag svarade till fel person. Det var Vendelay som skulle ha det meddelandet!

Egentligen har jag inte så mycket att tillägga i den här debatten då jag tycker att Sassys inlägg och många av mandalakis inlägg säger exakt det jag vill säga. :bow:

lisa skrev:
Jag drar mig länge innan jag kallar någon för insnöad, men på det här kattforumet har jag generellt märkt av ett tydligt "övertag" hos innekatts-/raskattsmänniskor.
Det här tycker jaag är så extremt komiskt! Tydligen är jag en "innekattsmänniska" (vad nu det är? :confused: ) bara för att jag:
1. Förespråkar planerad avel på garanterat friska katter och
2. Råkar ha en raskatt som användarbild.
Tillåt mig :rofl: !

Jag har haft utekatt - och ja, det var en bondkatt. Han var dock KASTRERAD, och samma sak hade gällt om det varit en hona. Raskatten på min användarbild är min nya kisse som jag köpt för att hon är så extremt vacker. :love: Hon lär dock inte behöva "bli badad och kammad, få en planerad kull ungar en gång om året och åka på utställningar", som lisa så insiktsfullt menar att en raskatt lever. :idea: Jag bor på ett ställe där jag innerligt hoppas att folk håller sina katter inne på då det skulle innebära ett gräsligt kattliv att vara utekatt här.

Kort sagt, jag har aldrig någonsin sagt att jag varit emot bondkatter eller utekatter utan jag försökte få lisa att förstå att hennes avelsmetod inte kan anses vara den bästa. Men det har ju som sagt var redan Sassy rett ut!

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 488
Senast: Kaching
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Queen
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 757
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?