För många utekatter i området!!

Sv: För många utekatter i området!!

lisa skrev:
Jag skulle gärna vilja att min hona (i framtiden då alltså, nu har jag ju en steriliserad gammeltant) får gå ute och bli med ungar "naturligt", det skulle ju inte gå om alla hankatter var kastrerade.

Så skulle jag aldrig göra! Du vet inte när katten blev dräktig och vilket datum ungarna förväntas födas mm

Jag tycker det är ansvarslöst att släppa ut katten bara för att den ska bli dräktig, så svårt är det inte att få tag på en okastrerad hanne som dessutom är innekatt.

lisa skrev:
Om vildkatter definieras som utekatter som är okasterade och saknar ID-märkning, ja då antar jag att vi haft två vildkatter i våran familj som knappt gick utanför tomten

Jag definerar dom som ägarlösa utelevande katter som lever på det dom får tag på.

Nu har jag inte läst några andra inlägg här men måste bara säga att om du har katter i området som "går på toaletten" i brevlådor så är det nog en ytterst ovanlig katt. Ty katter gräver ner sin avföring.
Tror nog snarare det är ett barn som lagt i det i brevlådan för att jäklas i såna fall. Plus att brevlådor brukar ha lock. :smirk:

Men jag förstår problemet! Det kan mycket väll hända att där du bor är det för mycket. Alla har ansvar för sin katt så.

Har nu läst igenom alla inläggen och jag håller med om att man måste göra något åt dom växande kattproblemen.

Men som ansvarsfull utekattsägare (med en steriliserad hona som aldrig lämnar min familjens tomt i annat fall än att gå över till våra goda grannar som älskar vår katt och gärna sticker till henne lite godis då och då) så vill jag nog påpeka att det verkar som om att utekattsägare dras över en kam, nämligen att vi är oansvariga och inte tar hand om våra katter.

Man blir ju mörkrädd. Skall min lilla Tussan inte kunna gå ute för min oro över att hon skall bli tagen och skjuten? Nu är det dock så att min katt har både öronmärkning och halsband. Men om någon evetuell katthatande granne skulle ta lagen i egna händer och skjuta min älskade livskamrat bara för att dom hatar katter så skulle jag nog blir ruskigt ledsen på folk som resonerar som så att dom kan ta lagen i egna händer.

Jag har haft granner som hatar katter för hatandets skull. Fel eller rätt? Ja inte är det rätt i alla fall.
Den grannen tog lagen i egna händer och kastade stora smällare på min katt! Sjukt? Ja om något är sjuk så är det det. :mad:

Eller våra andra grannar som frivilligt släpper lös sin hund, en jack russel, och låter hunden attackera min katt när min katt ligger och sover i min rabatt. Dom hetsar hunder till att attakera katten. Nu skulle visserligen min katt vinna en fajt om det nu skulle kunna gå så långt så att min katt försvarar sig. Och då skulle det vara deras hund som fick ta stryk. Men är det rätt att göra så??? Nej det är det verkligen inte! :mad: Varken för min del eller deras hunds del.

Nej, jag vill ge credits till oss kattägare som verkligen tar vårt ansvar för våra katter! :bow: :bow:

Det är dessutom kattägarens ansvar att se till att sin katt inte springer och parar sig med alla andra katter. Det är inte katten i sig vi skall skylla på här. :(

Om man har problem med katter i området får man väll börja med att tala med ägaren. Funkar inte det får man ju gå vidare med det.

För övrigt så känner jag inte till några såna kattproblem någosnstans i min närhet. I mitt område finns det max 4 utekatter. Av dom syns bara 2 av dom till. Och dom vållar inga skador eller förstörelser. Vi som har katter där jag bor tar nämligen vårt ansvar som kattägare. :bow:

I staden där jag bor finns nämligen inga såna här kattproblem som beskrivs här. Vilket jag är glad för för jag skulle tycka så synd om katterna som inte hade något hem och var hemlösa och inte hade någon som tog hand om dom. :cry:

Tack!

Jag började ge upp och tänkte lämna denna diskussion, eftersom det känns som om jag argumenterar för döva öron och många på de här forumet verkligen drar alla utekattsägare över en kam som du säger. Jag känner mig påhoppad och det känns ganska märkligt, eftersom jag då rakt inte känner mig som någon dålig oansvarig kattägare.

"Utekatt" för mig är en katt som kan gå in och ut som den vill och lika gärna kan sova nergosad i mattes säng som vara ute och smyga på natten. En katt som givetvis får bra mat inne, ren toalettlåda och allt annat som innekatter får (utom möjligtvis klätterträd då, eftersom den klättrar i träd utomhus...). Att lämna en katt vind för våg är för mig grymt och helt obegripligt.

Just nu har jag visserligen innekatt, men jag hoppas absolut att jag kommer kunna ha utekatt igen i framtiden för jag tycker INTE om att spärra in min katt (ja hon går ute i sele, men det är liksom inte samma sak).

Jag säger INTE att alla innekatter mår dåligt för det är jag övertygad om att de INTE gör, men varför ska jag då ständigt behöva försvara mig för att jag förespråkar utekatt?? Verkar det rimligt att alla innekatter som fråntas ett naturligt beteende mår bra och att deras ägare är tipptopp, men att alla katter som tillåts gå ut, klättra i träd, jaga -och ja, kanske tom. para sig naturligt- mår dåligt och har oansvariga ägare??

Snälla, tänk igenom detta innan ni svarar för det känns som om många av er bara "biter" rätt av så fort ni hör "utekatt". Jag blir så trött när allt blir svart och vitt och ni inte kan se några nyanser. Om ni klumpar ihop det jag menar med utekatt (och förespråkar) med övergivna vildkatter, så är det samma sak som att klumpa ihop era välvårdade innisar med katter som stängs in i små lådor och aldrig får se dagsljus. Fattar ni poängen :confused:

Angående parningen....så visst, om jag vill att min hona skall få ungar och får höra om en fertil "bondhanne" i närheten så kanske jag hellre tar henne till honom. Men jag skulle ju själv tycka att det kändes bra mer tvingande än att låta henne gå ut själv... Poängen är att ni skall inse att ni -faktiskt- är insnöade i ert resonemang och måste börja inse att ert sätt att hålla katt inte är det enda rätta.

Jag har som sagt innekatt nu, eftersom jag gjort bedömningen att det är för farligt och för mycket trafik där jag bor nu för att släppa ut missen själv (och hon mår vad jag kan se inte dåligt av det). Men det skär verkligen i mig varje gång jag ser en katt ute som springer, klättrar i träd eller bara ligger och solar sig. Det är enligt mig så det skall vara, och hur någon kan tycka det är hemskt begriper jag bara inte!

Senast ändrad av en moderator:

Jozephin skrev:
I staden där jag bor finns nämligen inga såna här kattproblem som beskrivs här. Vilket jag är glad för för jag skulle tycka så synd om katterna som inte hade något hem och var hemlösa och inte hade någon som tog hand om dom. :cry:

Då är vi iaf två som inte har sett det då. Problemen existerar säkert det är jag övertygad om, men de kanske inte förekommer på så många ställen som andra i tråden tycks tro...? Eler så är vi två bara blinda och naiva helt enkelt :crazy:

Men det är ingen som hoppar på dig för att du har utekatt! Däremot är det folk som argumenterar mot din provocerande åsikt om att det är okej att släppa ut en okastrerad katt för att hon ska bli på smällen.

Utekatter ska vara kastrerade, som ansvarstagande kattägare bör man göra allt för att minska problemen med lösdrivande katter.

Så fort du släpper ut en okastrerad katt släpper du ditt ansvar. En hankatt kan göra ungar som du aldrig får en aning om, en parad honkatt kanske aldrig kommer hem igen.

Jag jag är ledsen folks men Lisa har faktiskt väldigt mycket poäng i det hon säger! Visst kan det vara ett stort problem med lösdrivande herrelösa katter! Men ni skriver som om ni menar alla utekatter! Utekatter är enligt mig också som Lisa säger, en katt som kan vara lika mycket inne som ute, går på katttoa, ligger och lapar sol i rabbatten, solar sig på garageuppfarten, leker i höstlöven, klättrar i träden!
En utekatt är automatiskt inte en katt som inte har någon ägare eller är vild. Man måste se skillnaden där.

Kan hända att jag uppfattat er fel. Kan mycket väll hända.Men jag får intrycket över att ni drar alla över en kam och som lisa säger, att ni är insnöade på att det bara finns ett bra sätt.

Kan säga som så här, min katt är 14 år till sommaren: Hon sover inne på nätterna i min säng, hon går ut för att sola sig och få frisk luft, gör sina behov på låda inne, och leker och äter och sover och precis som en katt skall vara. Och hon mår hur bra som helst. Och hon har friheten att gå in och ut hur hon vill.

Provocerande. Nu är det nog någon som tar åt sig lite väll mycket här. Var någonstans har Lisa varit provocerande???

Nej! Ni får ge er! Alla utekattsägare skiter inte i sina katter! Hålelr med om att en hankatt bör vara kastererad! Och att förökning bör vara planerad. Men hallå ja!

Känns som om ni är väldigt insnöade på era åsikter.

Förstår om Lisa känner sig påhoppad! För jag känner mig också påhoppad. Alla kattägare som har sina katter ute dras ju över en kam. I alla fall tycker jag det varit så i många av dom här trista diskusarna!

Jag menade absolut inte att vara provocerande :o

Bara för att förtydliga, så skulle jag inte låta en okastrerad hane gå ute, just för att du som man säger aldrig får reda på vilka eventuella problem han kan ställa till med. Om jag skulle låta en fertil hona gå ute så skulle det ju bero på att jag VILL få kattungar att ta ansvar för. Jag är ju inte dummare än att jag förstår att en okastrerad utekatt producerar liv!

Jag skulle heller inte välja att låta en hona gå ute och få kull efter kull efter kull... Sist gjorde vi som så att honan fick p-piller från det att hon blev könsmogen till hon var ca 1 år, sedan lät vi henne få en kull (det tog väl några månader innan hon, ve och fasa, "blev på smällen"), sedan steriliserade vi henne. Såvitt jag kan minnas visste vi inom några dagars marginal när ungarna skulle komma (jag var bara 11 år då så det var inte jag som hade ansvaret) och vi vakade vid hennes korg då ungarna kom. Vi bestämde när på året vi ville ha kattungar och hade kollat upp potentiella hem innan, så totalt oplanerat var det då inte!

En parad honkatt kommer inte hem? Det var för mig något helt nytt. Menar du då att man aldrig kan släppa ut en dräktig hona, eller gäller det bara om hon parat sig ute....? Jag har iaf. aldrig hört talas om någon som råkat ut för att deras hona rymmer hemifrån efter att ha parat sig, så den risken kan jag inte kommentera.

Jag måste återigen få upprepa mig: Om man låter sin hona gå ute, få ungar och tar ansvar för ungarna och ser till att de får nya goda hem, HUR har man då bidragit till fler lösdrivande katter? Jag är kanske trög, men jag FÖRSTÅR inte :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Tagga ner. Jag skrev att lisas åsikt att man ska släppa ut en okastrerad honkatt för att hon ska bli på smällen är provocerande. Inget annat.

Jag menar inte att en hona försvinner för att hon blivit parad - jag menar att katter ibland försvinner. Och är hon då okastrerad har man i högsta grad bidragit till lösdrivande katter-problemet.

Om planerad huskattavel kan man ha olika åsikter. Jag är av åsikten att den är totalt onödig. Hur kär man än är i sin honkatt så finns redan exakt lika fina ungar som dem hon evt kan producera. Och de finns i överflöd. Titta på katthemmens hemsidor, det finns mängder av fantastiskt fina katter som behöver ett hem. Det finns alltså ingen anledning till att producera 5-9 till.

Frågan som brukar komma nu är "Men varför tar inte raskattägarna sitt ansvar då och tar hand om hemlösingar i stället för att avla katter?" Men jag tycker inte att de behöver det. Den som satsar på raskatter har oftast ett annat slags kattintresse, de vill avla och ställa ut. Och det tycker jag är helt okej.

Första gången min hona fick kattungar så var det totalt oplanerat men min hanne blev könsmogen vid en ringa ålder av 6 månader vilket jag tyvärr inte uppmärksammade. Den kullen resulterade i 3 hannar ( alla är nu kastrerade).

Denna kull som hon har nu är planerad och det är en beställning, dels från min syster och även från en vännina till mig. Jag tar inga betalt för kattungarna då det är min syster och min vännina som ska ha dom, men jag hade tur och fick bara 2 st kattungar denna gång, en hona och en hanne, kravet jag ställt är att dessa katter ska kastreras så fort deras ålder tillåter det.

Jag kan medvetet erkänna att hade det blivit fler än 3 st så hade jag avlivat dom övriga redan efter födseln. Låter hårt men jag vill inte att dessa katter ska föda ytterligare katter i slutändan och för att vara på säkra sidan så är det bara nära bekanta och släkt som får ta en katt av mig eftersom jag då kan vara på säkra sidan att sånt inte sker och att dom utför kastreringen av kattern.

Jag ska kastrera min hona efter denna kull då även jag tycker att det finns gott om bondkatter och även för hennes välbefinnande då hon mår dåligt när hon löper.

Jag tog inte åt mig av din kritik mot att avla bondkatter jag kände bara att jag ville berätta hur jag gjort med dom kattungar jag haft/har.

Jag tycker att du resonerar klokt!

Mina två katter kom till ungefär som din första kull. Mamman blev parad vid sex månaders ålder utan nån ens märkt att hon börjat löpa, därför höll de henne inte inne. Hon fick nio (!) ungar!

Ägaren lyckades dock placera ut ungarna hos folk hon kände och litade på - förutom två som hon behöll själv. Det är de två som jag köpte när hennes allergi blev för besvärlig.

Honan kastrerades naturligtvis efteråt.

Sånt där kommer alltid att hända. Och det är därför jag tycker att medveten huskattavel är onödig.

Snuffsan skrev:
Jag måste bara fråga : Hur lyckas en katt skita i brevlådan?

Dom har efter att ha studerat oss människor utvecklat en teknik som är lik våran när vi använder en toalettstol. Dom klättrar upp lyfter på locket, höjer svansen och slår sig till ro och uträttar sina behov, oftast så avstår dom från att använda toalettpapper eftersom det är svårt för dom att greppa det utan att strimla pappret.

:angel: ;) :D

Fy fan vad arg jag skulle vara... jag förstår dej.
Min äldsta hane är kastrerad och dominant ägarhane av ett rätt stort revir -han går inte runt och skvätter alls. Han sitter och kissar i rabatten (min). Att "beröva hans manlighet" var det dummaste jag hört (sen det där programet på fyran om amerikanerna som gjort ball-implants på hundarna som är kastrerade för att de inte ska känna sej mindre värda än de andra hundarna).

Ställde också den frågan men fick inget svar. :smirk:
Måste vara en väldigt mysko katt om jag får säga det själv! :crazy: ;)

Tagga ner och tagga ner.
Jag har den personliga åsikten att många här är så jäkla insnöade på sina innekattsprinciper att det stinker om det! :crazy:
Dessutom är detta en diskussion där det förväntas komma olika åsikter. Så varför skulel jag tagga ner? :smirk: Är inte ens "upptaggad" av denna diskussion. TYcker däremot att folk resonerar konstigt.

//En som själv kan tänka sig innekatt men av helt olika åsikter än doms om framförts här.

Med tagga ner menar jag till exempel att inte kalla folk här för insnöade. Det blir i regel trevligare diskussioner om man undviker sånt.

Varför inte säga sin åsikt undrar jag då? Med ordet insnöade menar jag att folk är alldeles för inne på attd et dom hålle rpå med är det bästa! Och då kallas det ofta att dom är insnöade. Ganska vanligt utryck faktiskt och absolut inte otrevligt i det. :smirk:

Men som sagt. Jag tycker folk är för "insnöade" på denna diskussionen. Och har så varit i många år. Men men det är min åsikt. Det har dock inte med detta att göra.

Om du irriterar dig på mitt utryck "insnöade" så börjar man ju undra. Jag skulle nog snarare tycka at det är värre att många folk drar alla utekattsägare över en kam. Vilket ju inte är särskilt lyckat. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Lingon
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 488
Senast: Kaching
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 581
Senast: Queen
·
Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 757
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Behöver katten en ny kompis?