För litet stall, gå ute hela vintern?

E

EvelinaSkoldenborg

Jag ska köpa en ny häst nu till vintern hade jag planerat, men vi har ett problem.
Det finns ingen plats i stallet, och taket är för lågt (det står bara ponnies i). Stallägarna ska riva alltihop och bygga ett nytt och stort stall till våren, i april.. Då undrar jag, skulle min nya häst kunna stå ute hela vintern, med rätt täcken? Eller fungerar inte det alls? :confused:

Jätte tacksam för svar!

Sv: För litet stall, gå ute hela vintern?

klart det funkar! bara täcket håller fukten ute och hon får fri tillgång på hö, så klarar hon d galant.

FEL du mäste ha vindskydd om du inte har stall. Täcke eller inte spelar ingen roll.

Inte utan godkänt vindskydd.

Nog för att pållen skulle överleva men det är inte poppis hos djurskyddet.

Vad skönt att höra att det skulle funka :)

För det är ingen annan som har någon annan åsikt ?

Om jag ber Stallägarna bygga ett godkänt vindskydd då? (vilken inte skulle vara några problem) Skulle det då funka? Eller skulle den må dåligt utav det?

Finns det ett godkänt vindskydd är det inga problem att låta hästen gå ute.

Kan man hjälpas åt at bygga det själva? Om man tar reda på hur och vad som är riktigt godkänt?

Jag ska köpa en ny häst nu till vintern hade jag planerat, men vi har ett problem.
Det finns ingen plats i stallet, och taket är för lågt (det står bara ponnies i). Stallägarna ska riva alltihop och bygga ett nytt och stort stall till våren, i april.. Då undrar jag, skulle min nya häst kunna stå ute hela vintern, med rätt täcken? Eller fungerar inte det alls? :confused:

Jätte tacksam för svar!

Vindskydd är ett måste, sen kan den ju inte gå ute själv hela nätterna. Har du någon kompis till den?

Ni kan säkert bygga ett vindskydd själva om ni låser på vilka regler som gäller. Ströa upp därinne tex med halm så kan hästarna gå in och lägga sig på torrt underlag om det är blött ute.
Viktigt att din häst har kompisar dag och natt ute.
Viktigt också att du ger extra mycket hö/hösilage för det kräver mer mat för att hålla värme och hull när man går ute dygnet runt. Många har fri tillgång på grovfoder när de har hästarna på lösdrift som du.

Jag tror inte du behöver oroa dig för hästen, de är gjorda för att vara ute och är tryggast när de har god uppsikt över sina omgivningar, det här med att vilja bo inbonad med väggar runtom oss är mänskligt, hästen är tryggast i flock mitt på ett fält med uppsyn över ev faror som kan dyka upp.

Lycka till!

bygg upp ett vinskjul med 3 väggar å tak som är ganska ordentligt stort. sen tror jag din påle vill ha sällskap i hagen på natten också.. se skadar ju alrdig. mina hästar går ute året om å de e delvis tävlingshästar. men dom har skjul allihop. och täcken och fri tillgång på mat för att hålla värmen.

*knapplån*

Jag är tveksam till att det räcker med vindskydd, det krävs troligen en ligghall.

Immer

Jodå, bara man ser till att täcka och fodra henne. Vindskydd har ju många nämnt, och det går nog snabbt att fixa om ni har virke och många händer:)

Vet inte hur du tänkt dig ang. sällskap eller inte. Jag tro vekligen inte att din häst skulle ta skada av att stå ensam under natten, men du kan ju ändå höra runt i stallet och se om det finns någon som kan tänka sig att ha sin häst ute tillsammans med din ändå.

Självklart ska han/hon inte stå ensam. Har pratat med en tjej i stallet. Hennes 2 ponnier ska gå ute me min :) Så sällskap får han/hon.

Senast ändrad av en moderator:

För mig är vindskydd och ligghall samma sak.

Men det är det inte i myndigheternas ögon. Ett vindskydd kan byggas hur som helst. En ligghall har ganska tydliga riktlinjer för att byggas.

Och ALLA utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall, vindskydd är till för temporära vistelsehagar.

Typiskt är reglerna att ligghallen ska ha två ingångar, ha ett bra fungerande underlag som är torrt för hästarna under alla väderförhållanden (dvs oftast fungerar det inte utan att gräva ur och grusa, eller gjuta), väl tätade väggar, kondensskyddat tak (dvs EJ naket plåttak), ljusinsläpp och väl anslutna väggar till underlag.

Finns det mer än 4 hästar på HELA anläggningen (obs, ej endast utegångsdjuren) ska bygget dessutom förprövas hos Länsstyrelsen.

En ordentlig ligghall till ett par hästar kommer att kosta åtminstone 20.000 även om man gör allt jobb själv. (om man inte kan ordna virket riktigt billigt förstås!)

Konstigt, min granne har ute hästarna hela vintern & det kan man nog snarare kalla vindskydd.

3 väggar & tak, absolut inte 2 ingångar utan en hel sida öppet.Plåttak utan ngn slags isoleing då det inte behövs när det är så bra luft.
Det är inte grus eller gjutet där, utan jord.Bygget har garanterat inte kostat 20 000, utan abra ngt de spikat upp på en dag.

& detta är godkänt då hon tagit ut inspektör många ggr & denna vet att hon har lösdrift.

Varför inte flytta hästen till ett annat stall bara, så sparar det mkt arbete?
Det är inte bara att spika upp vadsom helst & det är ju mkt jobb för stallägaren att göra vindskydd/ligghall(vad folk nu kallar det).
hade jag som stallägare inte haft plats för hästen hade jag meddelat detta & bett hästägaren kolla efter annat då det kostar att bygga oxå.

Konstigt, min granne har ute hästarna hela vintern & det kan man nog snarare kalla vindskydd.

3 väggar & tak, absolut inte 2 ingångar utan en hel sida öppet.Plåttak utan ngn slags isoleing då det inte behövs när det är så bra luft.
Det är inte grus eller gjutet där, utan jord.Bygget har garanterat inte kostat 20 000, utan abra ngt de spikat upp på en dag.

& detta är godkänt då hon tagit ut inspektör många ggr & denna vet att hon har lösdrift.

Det skulle inte godkännas här. En helt öppen långsida är dock ett helt accepterat alternativ till 2 ingångar!

Hur luften kan vara "bra" förstår jag inte, kondens bildas väl alltid på plåttak vid temperaturskillnader???

Och gjutet (även om inte golvet är det) måste det väl ändå vara på något sätt, annars borde det blåsa bort i nästa storm...

Underlag: är det sandjord? Då kan man få ett fungerande torrt underlag även i en ligghall.

Men är det högst 4 hästar på anläggningen så kan det som du skriver mycket väl vara godkänt, av en då inte så noggrann inspektör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar