För litet stall, gå ute hela vintern?

Sv: För litet stall, gå ute hela vintern?

Oj då. Det där var ngt att ta i beaktande. Om man har otur kan ju inspektören komma upp i fem platser, även om man inte har fler än två hästar för tillfället.

Oj då. Det där var ngt att ta i beaktande. Om man har otur kan ju inspektören komma upp i fem platser, även om man inte har fler än två hästar för tillfället.

Mmm, jag frågade mest för sakens skull, hade inte en tanke på att det skulle behövas förprövning, då det ju är i befintlig (ladugårds)byggnad, och ju 'bara' var som komplement, dvs jag skulle ju ändå inte ha mer än tre platser/hästar här. Men de skulle ha, varje häst, både box och lösdriftshallsplats.

Just nu står lösdriftsbygget stilla, jag kom av mig lite iom att det riskerade bli krångel.

Och har man andra djur på gården, kor eller får tex, så måste man räkna djurenheter. Då kan man behöva förpröva även om man inte kommer upp i fem platser.... :smirk:

Och har man andra djur på gården, kor eller får tex, så måste man räkna djurenheter. Då kan man behöva förpröva även om man inte kommer upp i fem platser.... :smirk:

Nu återfinns ju inte katter på listan, så jag går säker när det gäller andra djurenheter (som tur är).

:smirk::confused:

Däremot, en sak att tänka på som jag inte vet om man tagit upp i sammanhanget är - om man bygger stall för tre boxar, och så gör man en lösdrift för tre hästar t ex, så innebär det sex platser. Och då krävs förprövning. Lite avig regel, men.. Jag har ju stall med tre boxar, och när djuskyddet var här och inventerade i somras så frågade jag om jag behöver förpröva för lösdrift i befintligt utrymme. Och insp tyckte att 'den där är en slamkrypare. För med lösdrift får du plats för 6 hästar = solklar förprövning. Samtidigt tänker du ju inte ta in fler hästar utan ska ha den som komplement. Men, vid en senare inspektion, om du står där med 3 + 3 platser riskerar du att åka på problem om du inte förprövat..'

Det där verkar vara en tolkningsfråga hur det ska bedömas... Jag har liknande byggplaner som du - 4 boxar plus en ligghall på 50-60 m2, dvs i teorin plats för ca 10 hästar... Men jag kommer inte ha mer än 3-4 hästar boende här - det är samma hästar som ska ha tillgång till både box och ligghall.

Jag ringde till den ansvarige på vår Länsstyrelse och frågade om detta. Han sa att jag inte behövde förpröva detta. Om jag tänker ta hit en femte häst så ska det förprövas innan den flyttar in, men inte om jag använder det så som jag tänkt till max 4 hästar. Han lovade att jag kunde referera till honom om det dök upp någon inspektör som sa annorlunda, så det känns ok för mig.

Visserligen har jag inget emot förprövningen, det är ju alltid bra att få proffs som granskar ens planer! Men stallet finns redan och att få till lösdriften enligt reglerna ska jag nog klara själv - så då är det ju skönt att spara in de där tusenlapparna som förprövningen skulle kostat.

Det där verkar vara en tolkningsfråga hur det ska bedömas... .

Mm, som 'min' inspektör sa - det är en slamkrypare. Och hon skulle ju inte 'säga något' om hon kom tillbaka om 3 år och det var lösdrift (dvs plats för 6 hästar) men ej förprövat. Men som sagt, det kanske inte är hon som kommer nästa gång, och hon kunde ju inte garantera att nästa person skulle ha samma syn på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar