För litet stall, gå ute hela vintern?

Sv: För litet stall, gå ute hela vintern?

Men det är det inte i myndigheternas ögon. Ett vindskydd kan byggas hur som helst. En ligghall har ganska tydliga riktlinjer för att byggas.

Och ALLA utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall, vindskydd är till för temporära vistelsehagar.

Typiskt är reglerna att ligghallen ska ha två ingångar, ha ett bra fungerande underlag som är torrt för hästarna under alla väderförhållanden (dvs oftast fungerar det inte utan att gräva ur och grusa, eller gjuta), väl tätade väggar, kondensskyddat tak (dvs EJ naket plåttak), ljusinsläpp och väl anslutna väggar till underlag.

Finns det mer än 4 hästar på HELA anläggningen (obs, ej endast utegångsdjuren) ska bygget dessutom förprövas hos Länsstyrelsen.

En ordentlig ligghall till ett par hästar kommer att kosta åtminstone 20.000 även om man gör allt jobb själv. (om man inte kan ordna virket riktigt billigt förstås!)

Fast bryr sig myndigheterna egentligen om det öht?

Det finns ett ställe där det har vart si och så med hästhållningen i mina ögon, myndigheterna har vart där och kollat stället, för 2 år sedan.

Nu var jag såklart inte där och hörde vad som sades, men än i dag så finns ingen ligghall, endast litet vindskydd som knappast rymmer alla de hästar som går i denna, lösdrift.!

Snarare är det nog så att det knappt är plats åt 1 endaste häst, i alla fall inte enligt de regler som är satta.

Men det verkar inte spela så stor roll. Hästarna går kvar, staketen är av dålig kvalitet och det är alldeles för många hästar på liten yta.

Jag tycker man tappar förtroendet för myndigheterna när det sätts upp regler som ska vara för hästarnas bästa, folk ringer och anmäler dåliga förhållanden och ändå händer precis ingenting. Trots kontroll.

Man ska kunna inhysa minst vart 25e djur i en sjukbox.Alltså kan du ha en box & 25 hästar på lösdrift eller 50 hästar & 2 boxar osv, vilket i mina öron är på tok för lite!!

Är det per 25 djur nu, förut var det för vart 10:e? Men det ska ju ändå finnas en sjukbox tillgänglig, med godkända mått vare sig du har ett eller tio djur gåendes ute. Och som det är i detta fallet skulle ju djuret gå ute för att det inte fanns möjlighet att få till en uppstallningsplats med godkända mått. Så jag skulle vilja säga, nej, enligt djurskyddsmyndighetens regelverk kan inte TS ha en häst gåendes på lösdrift, även om en godkänd ligghall bygges.
Sedan vad som händer i verkligheten är en heeelt annan sak. ;)

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

KÄLLA: SJV

mina medrttarhästar går ute både natt och dag, vihar byggt ett litet vindskydd, täcke behövs inte då hästen anpassar sig med päls, de kanske fryser de första dagarna om de är vana att stå inne men det rär för att musklerna som de reglerar pälsen med är stela, men de bukar komma igång efter ngn dag.

De är bättre att läsa bestämelserna själv än att sitta här och lyssna på olika åsikter.Inget illa menat. Men då lir de rätt från början. De är regler till allt.;)

Jag ska köpa en ny häst nu till vintern hade jag planerat, men vi har ett problem.
Det finns ingen plats i stallet, och taket är för lågt (det står bara ponnies i). Stallägarna ska riva alltihop och bygga ett nytt och stort stall till våren, i april.. Då undrar jag, skulle min nya häst kunna stå ute hela vintern, med rätt täcken? Eller fungerar inte det alls? :confused:

Jätte tacksam för svar!

Det är olagligt att hålla häst ute utan tillgång till liggahall med strö för hästen att ligga på. Låt du hästköpet vänta till våren.

Hälsning Maja

De är bättre att läsa bestämelserna själv än att sitta här och lyssna på olika åsikter.Inget illa menat. Men då lir de rätt från början. De är regler till allt.;)

Om det var ett direkt svar till mig, kan jag upplysa om att jag både har läst reglerna i detalj, de tolkningsändringar som kommit senare och har en godkänd förprövning samt kontakt med handläggare på Länsstyrelsen och handläggare på kommunen, som har beslutat om vårt paragraf 16-tillstånd.

Och ändå är jag mycket intresserad av de åsikter som finns här och hur man kan tolka de regler som finns.

Det är olagligt att hålla häst ute utan tillgång till liggahall med strö för hästen att ligga på. Låt du hästköpet vänta till våren.

Hälsning Maja

KL - Om hästen behöver täcken för att vistas ute låter det nästan som att hästen inte alls passar för utegång. En häst sätter päls för att klara kylan om man bara inte "pillar" med det naturliga så mycket.

Både jag & grannen har jordbruksfastighet så vi får slå upp nästan vad vi vill utan tillstånd.
Alltså sätta upp lador, manskapshus osv utan bygglov.
Förprövning behöver man ju bara när man ska bygga plats till mer än 4 hästar.

Ja, eftersom det verkar vara så olika krav i olika kommuner är det nog bäst att man hör med sin egen kommun.

Är det per 25 djur nu, förut var det för vart 10:e? Men det ska ju ändå finnas en sjukbox tillgänglig, med godkända mått vare sig du har ett eller tio djur gåendes ute. Och som det är i detta fallet skulle ju djuret gå ute för att det inte fanns möjlighet att få till en uppstallningsplats med godkända mått. Så jag skulle vilja säga, nej, enligt djurskyddsmyndighetens regelverk kan inte TS ha en häst gåendes på lösdrift, även om en godkänd ligghall bygges.
Sedan vad som händer i verkligheten är en heeelt annan sak. ;)

Den uppgiften jag gav, läste jag på jordbruksverkets sida samma dag(etersom djurskyddsmyndigheten är nedlagd så blev jag direktlänkad dit).

*knapplån*

Jag är tveksam till att det räcker med vindskydd, det krävs troligen en ligghall.

Immer

Hur defineras egentligen skillnaden mellan ligghall och vindskydd? De ligghallar som finns här i trakten (godkända) ser ut som vindskydd i mina ögon. Men det måste väl finnas något som skiljer dem åt?

Förprövning behöver man ju bara när man ska bygga plats till mer än 4 hästar.

En sanning med modifikation. Förprövning behövs om anläggningen SAMMANLAGT har mer än 4 hästar. Även om nybyggnationen gäller utebox för 1 häst.

En sanning med modifikation. Förprövning behövs om anläggningen SAMMANLAGT har mer än 4 hästar. Även om nybyggnationen gäller utebox för 1 häst.

Sedan räknas väl även andra djurslag in.

Kollade upp detta
"Om flera djurslag hålls i samma avdelning i en byggnad avgörs kravet på förprövning genom en beräkning av varje djurslag av kvoten mellan det planerade antalet djur och ovan angivet antal. Kravet på förprövning gäller inte om summan av kvoterna understiger 1,0"
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...vdjurstallar.4.b1bed211329040f5080003442.html

Men nu gäller det bara hästar, får, kor etc. När jag först läste detta förekom även katter i denna beskrivningen.

Senast ändrad av en moderator:

Hur defineras egentligen skillnaden mellan ligghall och vindskydd? De ligghallar som finns här i trakten (godkända) ser ut som vindskydd i mina ögon. Men det måste väl finnas något som skiljer dem åt?

Vindskydd behöver inte ha ströat underlag.

Ja men det lät på skribenten som att det bara var för 3 hästar, jag kan ju inte veta om människan har fler hästar.

Du måste ha minst 1 hästkompis i SAMMA hage.
Du måste ha en halmad (ströad), godkänd ligghall.
Du måste ha boxplats att ställa hästen i vid skada eller annat.
Du måste ha förvaring för dina saker. Läder klarar omöjligt vintern om det inte förvaras varmt.
Du måste se till att hästarna har fri tillgång på mat och vatten.
Du måste alltså också se till att vattnet inte kan frysa.
Du måste också se till att täcka hästen på rätt sätt.

Dom sista fyra meningarna ska stå bör, inte måste. Eller hur?

Låt hästen gå ute, men du måste ha ett vindskydd, ja det är lag på ligghall,em n hur ofta kommer djurslyddsmydgigheten och kollar? bygg ett vindskydd och gör b ädd inuti precis som man gör bädd inne i boxen i stallet!

alla här ska alltid låta så negativa, och jag tror INTE att alla sköter sina hästar så perfekt som det skrivs här,

Låt hästen gå ute, men du måste ha ett vindskydd, ja det är lag på ligghall,em n hur ofta kommer djurslyddsmydgigheten och kollar? bygg ett vindskydd och gör b ädd inuti precis som man gör bädd inne i boxen i stallet!

alla här ska alltid låta så negativa, och jag tror INTE att alla sköter sina hästar så perfekt som det skrivs här,

Hur ofta djurskyddsmyndigheten kollar är enkelt, aldrig, den är dessutom nerlagt. Men jag antar du menade djurskyddet/kommunens miljö & hälsa inspektör. Och de ska komma var tredje år på rutinkontroll, i många kommuner genomförs hästinventeringar nu. Men ffa kommer de om de får in en anmälan. Vilket de som har hästar ute utan skydd brukar löpa ganska stor risk att åka på.

Sen, det är ju inte en regel 'bara för att' med ligghall, utan utegångshästar måste ju ha en torr liggplats.

Sen, skillnaden mellan ströat vindskydd och ligghall torde vara minimal om vindskyddet byggs så att bädden hålls torr.

Däremot, en sak att tänka på som jag inte vet om man tagit upp i sammanhanget är - om man bygger stall för tre boxar, och så gör man en lösdrift för tre hästar t ex, så innebär det sex platser. Och då krävs förprövning. Lite avig regel, men.. Jag har ju stall med tre boxar, och när djuskyddet var här och inventerade i somras så frågade jag om jag behöver förpröva för lösdrift i befintligt utrymme. Och insp tyckte att 'den där är en slamkrypare. För med lösdrift får du plats för 6 hästar = solklar förprövning. Samtidigt tänker du ju inte ta in fler hästar utan ska ha den som komplement. Men, vid en senare inspektion, om du står där med 3 + 3 platser riskerar du att åka på problem om du inte förprövat..'

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar