Sv: För litet stall, gå ute hela vintern?
Fast bryr sig myndigheterna egentligen om det öht?
Det finns ett ställe där det har vart si och så med hästhållningen i mina ögon, myndigheterna har vart där och kollat stället, för 2 år sedan.
Nu var jag såklart inte där och hörde vad som sades, men än i dag så finns ingen ligghall, endast litet vindskydd som knappast rymmer alla de hästar som går i denna, lösdrift.!
Snarare är det nog så att det knappt är plats åt 1 endaste häst, i alla fall inte enligt de regler som är satta.
Men det verkar inte spela så stor roll. Hästarna går kvar, staketen är av dålig kvalitet och det är alldeles för många hästar på liten yta.
Jag tycker man tappar förtroendet för myndigheterna när det sätts upp regler som ska vara för hästarnas bästa, folk ringer och anmäler dåliga förhållanden och ändå händer precis ingenting. Trots kontroll.
Men det är det inte i myndigheternas ögon. Ett vindskydd kan byggas hur som helst. En ligghall har ganska tydliga riktlinjer för att byggas.
Och ALLA utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall, vindskydd är till för temporära vistelsehagar.
Typiskt är reglerna att ligghallen ska ha två ingångar, ha ett bra fungerande underlag som är torrt för hästarna under alla väderförhållanden (dvs oftast fungerar det inte utan att gräva ur och grusa, eller gjuta), väl tätade väggar, kondensskyddat tak (dvs EJ naket plåttak), ljusinsläpp och väl anslutna väggar till underlag.
Finns det mer än 4 hästar på HELA anläggningen (obs, ej endast utegångsdjuren) ska bygget dessutom förprövas hos Länsstyrelsen.
En ordentlig ligghall till ett par hästar kommer att kosta åtminstone 20.000 även om man gör allt jobb själv. (om man inte kan ordna virket riktigt billigt förstås!)
Fast bryr sig myndigheterna egentligen om det öht?
Det finns ett ställe där det har vart si och så med hästhållningen i mina ögon, myndigheterna har vart där och kollat stället, för 2 år sedan.
Nu var jag såklart inte där och hörde vad som sades, men än i dag så finns ingen ligghall, endast litet vindskydd som knappast rymmer alla de hästar som går i denna, lösdrift.!
Snarare är det nog så att det knappt är plats åt 1 endaste häst, i alla fall inte enligt de regler som är satta.
Men det verkar inte spela så stor roll. Hästarna går kvar, staketen är av dålig kvalitet och det är alldeles för många hästar på liten yta.
Jag tycker man tappar förtroendet för myndigheterna när det sätts upp regler som ska vara för hästarnas bästa, folk ringer och anmäler dåliga förhållanden och ändå händer precis ingenting. Trots kontroll.