För litet stall, gå ute hela vintern?

Sv: För litet stall, gå ute hela vintern?

Varför inte flytta hästen till ett annat stall bara, så sparar det mkt arbete?
Det är inte bara att spika upp vadsom helst & det är ju mkt jobb för stallägaren att göra vindskydd/ligghall(vad folk nu kallar det).
hade jag som stallägare inte haft plats för hästen hade jag meddelat detta & bett hästägaren kolla efter annat då det kostar att bygga oxå.

Är inte så lätt att bara byta stall. Har inte hittat plats någon annan stans nu under vintern tyvär. Så jag får kanske helt enkelt vänta med att köpa ny häst till våren, om man inte finner en bra lösning.

Vi har fyra st boxar i stallet. Vi har bestämt oss för att det ska räcka.

Vi har alltså inte någon utebox men jag tycker egentligen att det verkar vara en ganska bra lösning. Jag tror att det är bra för hästen att stå i en sådan, lite tråkigare för den som sköter hästen men det är ju egentligen inte så viktigt.

En häst kan visst gå ute hela vintern. Tänk bara på att det är värre om du köper en häst som är klippt, eftersom det tar tid att sätta ordentlig vinterpäls. Det finns jättebra broshyrer man kan beställa från kommunen, med olika regler och mått.

Konstigt, min granne har ute hästarna hela vintern & det kan man nog snarare kalla vindskydd.

3 väggar & tak, absolut inte 2 ingångar utan en hel sida öppet.Plåttak utan ngn slags isoleing då det inte behövs när det är så bra luft.
Det är inte grus eller gjutet där, utan jord.Bygget har garanterat inte kostat 20 000, utan abra ngt de spikat upp på en dag.

& detta är godkänt då hon tagit ut inspektör många ggr & denna vet att hon har lösdrift.

Samma hos oss, godkänt. Glömde vi har isolerat tak med nån väv.

Senast ändrad:

En häst kan visst gå ute hela vintern. Tänk bara på att det är värre om du köper en häst som är klippt, eftersom det tar tid att sätta ordentlig vinterpäls. Det finns jättebra broshyrer man kan beställa från kommunen, med olika regler och mått.

Detta var nog inte till mig men det gör inte något.
(Tänk på att trycka på rätt svarsknapp. Det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle göra.)
I alla fall så
vet jag att hästar inte fryser som vi och att många nog kan vara ute hela tiden. Det beror antagligen på vad de är vana vid, vilken typ av häst, om de har tillgång till mat osv. Men nu får man ju inte ha dem ute utan möjlighet att söka skydd.

Sedan beror det på var man bor. Jag bor i skäne men är uppvuxen utanför Stockholm. Jag minns de första vintrarna här nere. Jag trodde att jag skulle frysa ihjäl!! Det blir kallt med denna luftfuktighet och blåst. Våra hästar hade inte velat vara ute hela dygnet om när det blåser snöstorm. Sedan får alla här tycka vad ni vill.

Förstår inte vad det är du menar inte skulle godkännas. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att isolera taket på en ligghall! Vilka temperaturskillnader?
PL

Ja det kommer aldrig vara över 4 hästar där.
Det blir ju aldrig kondens där då det är högt i tak & luften rör sig hela tiden, är inte det som är meningen med att ha lösdrift?att hästarna ska hållas så naturligt som möjligt?
Annars skulle det inte vara ngn idé att ha hästar med kronisk bronkit & kvickdrag på lösdrift kan jag tycka.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, har man ingen stallplats så går det ju inte att köpa häst tyvärr.

Men ska det inte finnas tillgång till en sjukbox oxå. Och redan nu finns det inte en godkänd box(uppstallningsplats) till den ev hästen, då faller ju hela idén med utegång.

Man ska kunna inhysa minst vart 25e djur i en sjukbox.Alltså kan du ha en box & 25 hästar på lösdrift eller 50 hästar & 2 boxar osv, vilket i mina öron är på tok för lite!!

Förstår inte vad det är du menar inte skulle godkännas. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att isolera taket på en ligghall! Vilka temperaturskillnader?
PL

Jag har fått tydliga instruktioner om att utföra
* en kondensfri takkonstruktion, naket plåttak är ett exempel på EJ godkänd konstruktion.
* isolation av taket med minst 50mm mineralull för att dämpa buller från regn (på denna punkt för jag fortfarande samtal om vad som egentligen är nödvändigt)
* helt täta väggar som ansluter väl till underlaget
* underlag som fungerar väl till ändamålet, dvs aldrig blir fuktigt under drift oavsett väderförhållanden.
* 2 ingångar alt helt öppen långsida.
* Snörasskydd ovanför ingångar.
* Tillräckligt ljusinsläpp.
* med mera. med mera.

Kraven har kommit dels från kommunens djurskyddsansvariga och dels från den förprövning som jag genomfört hos Länsstyrelsen.

Ovanstående är skriftligen dokumenterat i mina förprövningshandlingar.

Det verkar vara rätt stor skillnad på var i landet man bor vad som godkänns.

Vi har byggt ligghall under sommaren. Bara förprövningen hos Länstyrelsen kostade 3000 kr.

Vi var tvugna att gjuta platta och sätta upp skivor på väggarna upp till 150 cm, men de godkännde att vi bara hade en öppning, taket måste kondens skyddas alltså inte bara plåt. Allt som allt kostade våran lösdrift för 3 hästar 30.000 kr.
Tillgång till sjukbox måste finnas.

Att djurskydds inspektören godkänner och vet om är inte samma sak som att det är godkännt av Länstyrelsen.

Senast ändrad av en moderator:

Att djurskydds inspektören godkänner och vet om är inte samma sak som att det är godkännt av Länstyrelsen.

Nej, men för byggen på anläggningar med färre än 5 hästar totalt krävs inget godkännande från Länsstyrelsen (än). Då räcker det att kommunens inspektör godkänner hästhållningen.

Där vi bor har Länsstyrelsen och kommunens djurskydd tät och nära kontakt - och mycket likartad syn på hur saker och ting ska vara.

Det har du ju rätt i. Hade vi inte redan haft stallet med plats för 8 hästar så hade vi ju inte behövt förpröva.

Delvis häftiga krav med tanke på hur lite det står i författningen.
Täta väggar skall inte behövas ända upp, vindduk överst skall kunna godkännas. Det isolerade taket undrar jag verkligen vad de har för stod för.
PL

Delvis häftiga krav med tanke på hur lite det står i författningen.
Täta väggar skall inte behövas ända upp, vindduk överst skall kunna godkännas. Det isolerade taket undrar jag verkligen vad de har för stod för.
PL

Det undrar jag också, och fler jag pratat med. Jag har hittills nöjt mig med att lägga ett riktigt undertak och sedan läktat plåt ovanpå - det ger fullt kondensskydd och visst bullerskydd. Men jag är beredd på att få åtgärda med ett isolerat innertak efter slutbesiktningen - dock kostar det en massa pengar till ingen eller extremt liten nytta för mina hästar....

Det är nog ganska annorlunda över landet vilka krav som ställs..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar