Sv: För litet stall, gå ute hela vintern?
Varför inte skaffa en utebox?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte flytta hästen till ett annat stall bara, så sparar det mkt arbete?
Det är inte bara att spika upp vadsom helst & det är ju mkt jobb för stallägaren att göra vindskydd/ligghall(vad folk nu kallar det).
hade jag som stallägare inte haft plats för hästen hade jag meddelat detta & bett hästägaren kolla efter annat då det kostar att bygga oxå.
Konstigt, min granne har ute hästarna hela vintern & det kan man nog snarare kalla vindskydd.
3 väggar & tak, absolut inte 2 ingångar utan en hel sida öppet.Plåttak utan ngn slags isoleing då det inte behövs när det är så bra luft.
Det är inte grus eller gjutet där, utan jord.Bygget har garanterat inte kostat 20 000, utan abra ngt de spikat upp på en dag.
& detta är godkänt då hon tagit ut inspektör många ggr & denna vet att hon har lösdrift.
En häst kan visst gå ute hela vintern. Tänk bara på att det är värre om du köper en häst som är klippt, eftersom det tar tid att sätta ordentlig vinterpäls. Det finns jättebra broshyrer man kan beställa från kommunen, med olika regler och mått.
Om jag ber Stallägarna bygga ett godkänt vindskydd då? (vilken inte skulle vara några problem) Skulle det då funka? Eller skulle den må dåligt utav det?
Låter ju inte så roligt att gå ute själv tycker jag.
Förstår inte vad det är du menar inte skulle godkännas. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att isolera taket på en ligghall! Vilka temperaturskillnader?
PL
Att djurskydds inspektören godkänner och vet om är inte samma sak som att det är godkännt av Länstyrelsen.
Delvis häftiga krav med tanke på hur lite det står i författningen.
Täta väggar skall inte behövas ända upp, vindduk överst skall kunna godkännas. Det isolerade taket undrar jag verkligen vad de har för stod för.
PL