För liten box

K

kladdkakor

Har äntligen hittat en stallplats till C-ponnyn! :banana: Stallet är jättefint med 5 boxar, paddock och stora hagar.
Men som vanligt, kommer vi till problemet.
Den här gången är det storleken på boxen. :confused:
Boxen är ca 5,2 kvadratmeter, den vanliga storleken på C-ponny boxar är 6 kvadratmeter... :crazy:
Men jag tänkte att om han går ute längre på dagen, och är i boxen under natten bara...?
Berätta om vad ni tycker! Är det helt uteslutet eller kan det funka? Stallägaren får en "vanlig" box till sommaren.
Mvh. ;)

Sv: För liten box

Fortfarande ingen? *puuuuuuuuutt*

20 tittar ingen svarar. :crazy:

Det låter väldigt litet. Kan du inte leta lite till och se om du hittar något ställe med större box? Är det en stor eller liten c-ponny?

han är ganska stor. men det är ju det - vi har letat jättelänge efter plats, äntligen hittar vi en och då är boxen för liten. :( är det omöjligt elr kan det gå om dom går ute 09:00 - 19:00 ?

jag tycker d skulle gå bra, hästen ska ju bara sova i boxen inte leka kurragömma. :angel:

han är ganska stor. men det är ju det - vi har letat jättelänge efter plats, äntligen hittar vi en och då är boxen för liten. :( är det omöjligt elr kan det gå om dom går ute 09:00 - 19:00 ?

jag tycker att det låter lite litet eftersom att de inte går ute jätte länge, men om du inte hittar ngn annan stallplats får du väl ha ponnyn där sålänge? var har du den nu? hoppas att det löser sej!!
lycka till!!

har den inte nu, ska köpa den och hittar jag ingen plats fort hinner någon annan köpa honom. :( Så fort det blir en ledig på ett annat stall nära ridskolan elr på ridskolan tar vi det, men det kommer antagligen inte bli förrens efter sommaren...

*puttar jättediskret*

Ingen klok Bukare som vet något om det här?

:D

Att vara ute 9 - 19 är inte så väldigt länge utan den mesta tiden av dygnet kommer ju hästen att vara i boxen. Sedan beror det lite på hur boxen ser ut, hur länga väggarna är. För det kan vara godkänt för tillfällig uppstallning i den även om den är mindre än de godkända måtten. Men det hänger en del på hur långa och korta väggarna är. Du kan läsa mer om det som gäller här: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131

det är nog ingen fara igentligen, för snart kan de ju gå ute dygnet runt:D , vad säger ägarna då? om dom tycker att det är ok och att hästen "klarar" det så går det nog bra..
lycka till!!

Vet inte riktigt hur boxen ser ut, men kortaste sidan ska väl vara 2,10? Ska åka dit och kolla idag, så jag kan ju mäta.
Vet inte vad ägarna tycker heller, ska fråga dom efter att ha kollat på boxen. Spelar det någon roll hur höga väggarna är?
Mvh. :)

Det låter alldeles för lite tycker jag.
Med tanke på att minimimåttet är 6 kvm, och mimimimåtten alltid är FÖR små (enligt, mig och väldigt många iaf.) för att hästen ska ha det bra.

Är det bara tillfälligt är det väl ingen fara, men den ska nog inte stå där någn längre tid.

Det låter alldeles för lite tycker jag.
Med tanke på att minimimåttet är 6 kvm, och mimimimåtten alltid är FÖR små (enligt, mig och väldigt många iaf.) för att hästen ska ha det bra.

Är det bara tillfälligt är det väl ingen fara, men den ska nog inte stå där någn längre tid.

Till sommarn har vi en plats i en riktig box, och förhoppningsvis kan hästarna gå ute dygnet runt snart.

Om vi säger att hästarna kan gå ute på natten i slutet av maj kommer han få stå där i ca..... 8 veckor

var och tittade på boxen idag. den såg inte jätteliten ut, frågade stallägaren hur länge dom kunde vara ute. från morgon t kvällsfodring sa hon, dom fodrar vid 21. Så ca 09-21. Dom spenderar alltså 12 timmar i boxen, och det enda dom gör då är sover. :D

Funkar det, tror ni? Ska prata m ägaren också.

var och tittade på boxen idag. den såg inte jätteliten ut, frågade stallägaren hur länge dom kunde vara ute. från morgon t kvällsfodring sa hon, dom fodrar vid 21. Så ca 09-21. Dom spenderar alltså 12 timmar i boxen, och det enda dom gör då är sover. :D

Funkar det, tror ni? Ska prata m ägaren också.

det skulle nog funka..men kan hon inte komma ut tidigare på morgonen också då?
det är ju bra att du pratar med ägaren, h*n om ngn borde ju veta om hästen "klarar" sej..

Vet inte riktigt när dom morgonfodrar, men han får kanske komma ut 8 isf.
pratade med ägarna förut. :D dom tyckte att dt lät bra. :rofl: dom vill jättegärna sälja hästen t mig, så dom säger väl ja även om jag säger att hästen ska bo i ett garage i centrum. xD
tack för alla råd! :)

om du tänker flytta till ridskolan så snart det blir ledigt där så tycker jag absolut att du kan ta platsen.

Jag är alltid för STOOOORA boxar men om man måste välja mellan en skithage och en ok box eller stora fina hagar och en aningen liten box så väljer jag hagarna.

Och om man tänker såhär: Hur stor skulle en spilta till en c-ponny vara? ca 1,5x2,5 meter?..så bättre aningen liten box med stora hagar än spilta och dålig hage ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka