För liten box

Sv: För liten box

Har äntligen hittat en stallplats till C-ponnyn! :banana: Stallet är jättefint med 5 boxar, paddock och stora hagar.
Men som vanligt, kommer vi till problemet.
Den här gången är det storleken på boxen. :confused:
Boxen är ca 5,2 kvadratmeter, den vanliga storleken på C-ponny boxar är 6 kvadratmeter... :crazy:
Men jag tänkte att om han går ute längre på dagen, och är i boxen under natten bara...?
Berätta om vad ni tycker! Är det helt uteslutet eller kan det funka? Stallägaren får en "vanlig" box till sommaren.
Mvh. ;)

Ta boxplatsen med en gång så du inte går miste om ponnyn eller stallplatsen!!! Hästen kommer inte at må dåligt av att bo lite trångt några veckor, se bara till att det inte finns nåt han kan fastna i. Och var noga med att stallägarna håller sitt löfte om större box till sommaren. Hade ett kallblodstravarsto på 153 cm som så fort hon fick chansen smet in i den minsta ponnyboxen på 6 kvadrat och vägrade gå därifrån. Hennes egen box på närmare 14 kvadrat fick man leda och ibland dra in henne i. Hon älskade den lilla boxen och det hände att hon fick sova där när vi inte hade hjärta att tvinga henne därifrån. Då såg hon så nöjd och lugn ut, surade inte som annars. Hon kanske hade torgskräck:idea: :confused: :idea: ???

Innan alla dessa förbaskade regler kom till hade vi hästar som stod lösa i spiltor med två balsnören som boxdörr utan att det hände något. Nu ägnar vi mer tid åt att mäta stallar och läsa regler än att ta hand om hästarna. :eek: DET tycker jag är helt dj...a sjukt. Hade regelnissarna av idag fått se min gamla ponnyhingst gå lös på badplatsen medan jag och kompisarna badade eller sett mig galoppera honom genom byn barbacka i grimma och grimskaft hade jag väl blivit inspärrad och han avlivad. Men men, detta var 30 år sedan. Det var bättre förr...

Jag tycker nog de ska gå bra, o ska du få en större box sen så =)

Jag hade min häst i ett år i en box som var aningen för liten.

Men med flera hektar vinterhage, utsläpp tidigt på morgonen och insläpp sent på kvällen så tycker jag att hästen hade det bättre där än på stället där jag hade henne innan. Där var hästarna bara ute några timmar om dagen i små hagar. :crazy: Men boxen var ganska stor.

Men ni resonerar väldigt märkligt. Om hästen är ute si och så många timmar går det bra. Visst, hästen mår bra av att vara ute, men det är ju inte huvudanledningen med tillräckligt stor box. Tror ni att boxen ska ha en viss storlek för att hästen ska kunna gå runt i den?

Boxstorleken är en säkerhets och trivselfråga. Hästen ska ha plats att skita i ett hörn och sen slippa stå och trampa i skiten. Framförallt ska hästen kunna lägga sig ner och vila i boxen utan att riskera att fastna. Det kvittar väl att häsaten är ute 23 timmar/dygn och den fastnar i boxen när den kommer in.

Det är sin sak om det fattas en liten bit, men en kvadratmeter av sex är mycket. Sex kvadrat är dessutom ett minimimått.

Gör hellre om boxen till spilta om det går och bind upp hästen de här veckorna. För säkerhets skull.

det låter för litet, det finns bättre, ta den tid som behövs för att få din häst att må så bra som möjligt.

Men ni resonerar väldigt märkligt. Om hästen är ute si och så många timmar går det bra. Visst, hästen mår bra av att vara ute, men det är ju inte huvudanledningen med tillräckligt stor box. Tror ni att boxen ska ha en viss storlek för att hästen ska kunna gå runt i den?

Boxstorleken är en säkerhets och trivselfråga. Hästen ska ha plats att skita i ett hörn och sen slippa stå och trampa i skiten. Framförallt ska hästen kunna lägga sig ner och vila i boxen utan att riskera att fastna. Det kvittar väl att häsaten är ute 23 timmar/dygn och den fastnar i boxen när den kommer in.

Det är sin sak om det fattas en liten bit, men en kvadratmeter av sex är mycket. Sex kvadrat är dessutom ett minimimått.

Gör hellre om boxen till spilta om det går och bind upp hästen de här veckorna. För säkerhets skull.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

boxen är för liten, 8 veckors uppstallning är inte tillfällig uppstallning..
kolla om det går att öppna fronten (såga loss, det går alltid att skruva dit med beslag om man ska ha den som box sen igen) och använda boxen som spilta, då kan du ha hästen där..

Nu var ju denna box drygt 9 kvadrat men min häst ska ha större.
Spilta är inte att tänka på tycker jag! :crazy: Jag har aldrig testat att ha henne i spilta och kommer aldrig att göra det!

så du låter hellre hästen stå i en enligt lagen för liten box än i en lagom spilta.. :confused:
stackars din häst..

vad gör du om du kommer till ett tävlingsmeeting och det inte finns boxar? har du hästen bunden ute eller mitt i stallgången istället för att ta en spilta då?
Eller om en Gudrun river stallet och grannstallet erbjuder spilta, tar du hem hästen i transporten och har den i vardagsrummet tills du hittar en boxplats?

VAD har du emot spiltor? tänk efter och kom inte med några dumma klyschor som "dom stirrar in i väggen" eller "kan inte röra sig ett steg" för det är bara dumma påhitt som spilthatare tar till när dom inte har nått att komma med.. ;)

du låter hellre hästen stå i en enligt lagen för liten box än i en lagom spilta.. :confused:
stackars din häst..
Det är inte särskilt synd om min häst! :smirk:
vad gör du om du kommer till ett tävlingsmeeting och det inte finns boxar? har du hästen bunden ute eller mitt i stallgången istället för att ta en spilta då?
Jag tävlar inte så jag kommer aldrig att komma till en situation där jag behöver ha henne i spilta.
Eller om en Gudrun river stallet och grannstallet erbjuder spilta, tar du hem hästen i transporten och har den i vardagsrummet tills du hittar en boxplats?
Jag bor i samma byggnad som hästarna så vardagsrummet har nog Gudrun rivit då. Och ingen jag känner har spiltor.

VAD har du emot spiltor? tänk efter och kom inte med några dumma klyschor som "dom stirrar in i väggen" eller "kan inte röra sig ett steg" för det är bara dumma påhitt som spilthatare tar till när dom inte har nått att komma med..

Jag har stora boxar, hästarna går ute mycke. Jag skulle aldrig i livet frivilligt byta det mot att ha hästen i spilta. Jag tycker att man ska ge hästen så mycke rörelsefrihet som möjligt och då tycker jag att ha den uppbunden i spilta inte är det ultimata.

Men OM du nångång skulle vara tvungen att sätta hästen i spilta, hur skulle du göra då?
Skulle du hellre avliva hästen då?

Jag förstår ditt resonemang, men jag undrar ändå vad du skulle göra... :crazy:

Men OM du nångång skulle vara tvungen att sätta hästen i spilta, hur skulle du göra då?
Skulle du hellre avliva hästen då?

Jag förstår ditt resonemang, men jag undrar ändå vad du skulle göra... :crazy:

Självklart skulle jag hellre ha henne i spilta än döda henne!
Dum fråga!

För övrigt skulle jag hellre ställa henne ute och bygga ligghall. För hage måste hon ju ha så då får jag spika upp en box eller liknande där. Och inte binda upp henne i den. (mer än när jag borstar, sadlar osv)

;)

Varför är det en dum fråga?
Du skriver ju att du aldrig skulle kunna ställa henne i spilta, och att du aldrig skulle hamna i en sån situation.
Därför undrade jag hur du skulle göra OM det hände.
Har hästen aldrig stått i spilta kan det bli stora problem om dui skulle vara tvungen... :crazy:

För övrigt skulle jag hellre ställa henne ute och bygga ligghall. För hage måste hon ju ha så då får jag spika upp en box eller liknande där. Och inte binda upp henne i den. (mer än när jag borstar, sadlar osv)

;)

Varför är det en dum fråga?
Du skriver ju att du aldrig skulle kunna ställa henne i spilta, och att du aldrig skulle hamna i en sån situation.
Därför undrade jag hur du skulle göra OM det hände.
Har hästen aldrig stått i spilta kan det bli stora problem om dui skulle vara tvungen... :crazy:

Sådär (pekar på mitt inlägg) skulle jag i så fall lösa det.

Hejsan.
Jag tycker att du ska ta boxen till din ponny. Njut av att du ska få en egen ponny och byt till en större när det blir en ledig.
Sedan ni som pajkastar varandra ang box el spilta tycker jag ska fundera lite över vilket språkbruk ni har mellan varandra. Att hålla på med hästar är ett gemensamt intresse och alla har väl ändå hästans bästa för ögonen, sedan kanske alla inte får det perfekta stallet el den perfekta boxen/spiltan osv men alla gör det med hjärtat och försöker att lösa olika situationer efter bästa förmåga och efter dom förutsättningar som finns.
Mvh Nisse

så du bygger egen hage och ligghall på en eftermiddag? :rofl:

det jag ville komma fram till är att OM det blir paniktokbråttom med stallplats, skulle du kunna ta en spilta då?

tänk att folk ska ha så svårt för att fattat de här dilemmafrågorna :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka