För liten box

Sv: För liten box

Min C-ponny, som jag hade förut hade först en box på 9 kvm och det tyckte jag var litet för henne så vi byggde en större box på 14 kvm, vilken hon trivdes ypperligt i och i den kunde hon dessutom rulla sig utan att sparka i någon boxvägg!

Vad händer om hästen rullar fast sig i boxen och fastnar på dessa 12 timmar som den är inne? :crazy:

Om din ponny får vistas ute i en stor hage med hästkompisar största delen av dagen och dessutom rids regelbundet så tycker jag att boxen räcker bra. Han/hon kommer ändå mest stå att sova/vila inne, några kvadratdecimeter till eller från spelar ingen roll.

Det har gjorts undersökningar ang. hästars rullning i box som visar att risken att fastna inte blir lägre med större box. Då måste boxen i så fall vara gigantisk, som en ligghall.

Tycker att du skall tacka ja till boxen och stalla upp din häst med gott samvete!

Jag tycker det verkar vara väldigt lite! Dessutom är det ju mindre än vad minimimåtten för en box för en c-ponny ska vara. Jag har en box hemma till vår fjordning som är ca 140 i mankhöjd, boxen är på 2,5mx3m (=7,5kvadratmeter) och den tycker jag verkligen är superliten! :crazy:

Är hästen ute mellan 8 och 19, så kommer den ändå stå i boxen i 13 timmar, och det är rätt mycket! Jag hade försökt att få tag i en annan box och endast haft hästen i den boxen i nödfall.

Han kommer nog att vara ute mellan 8 och 21 då, så det blir faktiskt 11 timmar. :p
Ja men det är ju det, vi har letat jättelänge och äntligen hittar vi en, och då är boxen för liten. -_- Ägarna tyckte att det nog skulle gå bra, han är ingen sån som brukar rulla sig i boxen eller ligga ner, rullning gör han i hagen, och han brukar stå och sova. ^^

Jag skulle inte ha min ponny i en sådan liten box, om den skulle stå i boxen i 11 timmar. Minimimåtten är ofta för små dem också, så 5,2 kvm är ju ingenting. Jag skulle leta vidare, om ägarna så gärna vill sälja hästen till dig så kanske de kan vänta lite?

Tänker precis samma som du. Om hästar förväntas klara av att stå i spilta en längre tid så varför skulle hästen inte klara av en liten box under en begränsad period och i samband med mycket utgång.

Testa och se men om ni märker att ponnyn lägger sig fast fler ggr så är det inte bra lycka till. Den skulle ju kunna vara ute mellan 7.30 till 19. morgon hö i hagen.

2 timmar gör inte så mkt skillnad tycker jag.

Hur vet du att han aldrig ligger ner? Jag antar att du inte är i stallet varenda natt?

Grålly - Ja, vi tänkte också det men ägarna har köpt en ny ponny och kan inte ta hem den förrens denna är såld, så dom vill ju gärna skynda lite.

CarolineB - Nej, jag har faktiskt aldrig varit i stallet någon natt men ägarna som har den nu, som har haft den i flera år säger det, och dom borde ju känna sin ponny.

Ja, jag tror nog att de känner sin ponny. Så den brukar ligga ute i hagen då? För den står nog inte upp 24/7...

Menmen, du bestämmer ju själv om du vill ställa din häst i en box som är mindre än minimikraven.

5,2 kvadrat är en bra bit under de 6 kvadrat som är satt som minimimått ur djurskyddssynrunkt. Jag skulle definitivt inte låta en ponny stå 13 timmar/dygn i så pass liten box. Det är mindre utrymme än en spilta till en häst.

Jag tycker du ska göra såhär, att du tar boxplatsen så länge, men fortsätter att verkligen leta järnet efter en annan plats. Är alla boxarna i stallet så små? Finns det ingen som har en mindre häst o större box du kan byta med? Eller så kan du ju kanske ha hästen uppbunden som i en spilta, fast det kanske blir för litet ialla fall...

CarolineB - Jag vet inte om den ligger ner ute i hagen, hästar kan väl stå upp och sova också? Klart jag inte VILL ställa honom i en för liten box! :crazy: Vi letar och letar efter en bättre, så snart vi hittat en byter vi, vi vill ju att han ska ha det bra! :)

JennyE - Nej, dom andra boxarna är stora, typ 11 kvm. Men han är den minsta hästen i stallet, dom andra hästarna är stora hästar, har för mig att en av dom är stor d.

Ala ni som inte tycker hon ska ta boxen, det handlar om 8veckor, vad tycker ni om hästar som står i spilta..? Tävlingsboxar under ett helgmeeting?...
Tycker heller inte man ska ha hästen i för liten box men om det handlar om några veckor så...kolla bara så det inte blir att du står där till hösten och den boxen är enda alternativet:

Ala ni som inte tycker hon ska ta boxen, det handlar om 8veckor, vad tycker ni om hästar som står i spilta..? Tävlingsboxar under ett helgmeeting?...

Nej, jag tycker inte man ska ha hästar i spiltor. Har aldrig haft ngn av mina hästar i en spilta heller.

Tävlingsboxar kan väl gå(men beror på storlek, tror nog de flesta håller minimimåtten iaf), men där rör det sig om några dagar, inte 8 veckor.

Beror på hur ofta man tävlar. Tävlar man varannan helg och är uppstallad 3 dgr varje dag så blir det några veckor totalt, hästen går ju dessutom inte ute i hagen. Inte sååå stora och har du en häst på 175 elller 160cm så får du samma storlek på box.. Jag tror inte C-ponnyn lider av att ha 80kvadratcentimeter för liten box under dessa veckor som kommer vara ute halva tiden av dygnet..återigen en tillfällig lösning och ej acceptabelt som permanent lösning tycker jag.

Jag tror at hästen klarar att stå i den tills du får en större plats.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka