För lite mjölk?

MsSleepalot

Trådstartare
Går det verkligen att ha för lite mjölk?:confused:

Har alltid tyckt det varit så konstigt när folk sagt att dom inte haft mjölk så det räckt till sina barn eftersom ju mer barnet äter ju större produktion.

Men nu börjar jag fundera lite faktiskt...
Min son låg vid bröstet större delen av kvällen igår, somnade en stund för att sedan vakna och hungrig igen. Gav honom bröstet men han var bara frustrerad och arg. Han letade mat, sög några gånger sen började han grina och bli förbannad. Gav honom då ersättning ifall det var så han var hungrig och inte fick nått, och visst åt han! Sen blev han lugn och kunde somna.

Det var lika nu också, gick upp och åt, bytte blöja, gav honom bröstet igen och han blev frustrerad. Gav honom ersättning och han åt och somnade.

Hur gör man om det ser ut såhär?:crazy:

Sv: För lite mjölk?

I bland beror det på att mamman stressar, då minskar produktionen och ibland beror det på att barnet är i en tillväxtfas och behöver mer än innan.

Lösningen är att amma oftare för då ökar produktionen, om det beror på stress får man också försöka stressa mindre.

Många blir låsta och stressade av att barnet inte blir nöjt och då fungerar inte utdrivnings reflexen, då kan nässpray med utdrivningshormonet hjälpa.

Ofta ammar jag redan så det kan det inte vara. Däremot om stress kan vara trötthet så kan det vara en möjlig bov...

Den där nässprayen, finns den på apoteket?

Hur gammalt är barnet? Det finns ju några klassiska perioder då barnets behov är betydligt större än produktion och det kan vara lite bökigt innan efterfrågan och tillgång matchar varandra. Minns inte fullt ut, men har för mig att det är bl.a. ungefär när barnet är ca 3 veckor och även runt 4 månader.

Det är viktigt att äta varierat och näringsrikt och framför allt dricka mycket! En gammal klassiker är att dricka svagdricka, det ska tydligen öka produktionen. Finns säkert fler knep. Men framför allt dricka mycket och amma mer ofta.

Sen är det ju så att kvaliteten på bröstmjölken varierar från kvinna till kvinna. Det finns de som faktiskt inte har så mycket mjölk, eller ens någon speciellt bra mjölk. Och så finns det de som är veritabla mjölkkossor och de som har "grädde" i tuttarna.

Det många inte tänker på är att kvaliteten och näringsinnehållet på bröstmjölken faktiskt beror på mammans näringsstatus och vad hon stoppar i sig.

Vissa sliter hårt för att få igång produktionen men måste ändå ge upp. När min kompis bebis var hungrig konstant i 5 veckor började hon ge ersättning. Och bebis blev mätt och glad. Men ger man ersättning så suger bebisen inte lika ofta = produktionen går ner. Så det är en balansgång, som är upp till varje förälder att själv bestämma.
Jag gav min tjej ersättning när hon var 4,5 månad för att hon betedde sig just som du beskriver. Så småningom ratade hon bröstet helt och jag slutade amma :(. Jag försökte pumpa men det kom typ ingenting, och innan hade jag lätt fått ut 200 ml på 10-15 minuter.
Jag kunde säkert slitit mer, men Elina hade helammats i nästan 5 månader så jag valde att sluta då, istället för att 'kämpa'.

Jag tror att öl är bra för produktionen också !
Lättöl, är kanske att föredra :D

Precis som Lupin säger är det en period när barnet tycks hungrigt hela tiden. När Sam var 4 veckor ammade han var annan timme plus var timme mellan 18-24. Det gick över på ca 2 veckor. Jag provade faktiskt ersättning men han spydde upp det båda gångerna.

Sen kan det ju vara så också att han är mätt och bara vill suga och blir arg när det kommer mjölk? Provat napp?

Hejar på lite för fortsatt amning, ge inte upp!

Min dotter gjorde oxå så, vad genomförbannad vid bröstet. Tog två sug, skrek, ett sug skrek. Till slut skrek hon bara hon fick in bröstvårtan i munnen. Inget hjälpte. Detta började när hon var 1 månad, jag kämpade och tjöt i en månad till tills jag kännde att jag inte orkade mer psykiskt, jag var helt slut. Kände mig ratad och dålig mamma. Dottern skithungrig men vill inte äta, vad gör man lixom. Vi hällde i henne mjölk med drickskål, då somnade hon av ren utmattning när hon blev mätt.
Jag hade mjölk, massor, det var inte det som var poblemet, det var nått annat som inte har gått att förstå ens i efterhand. ibland funkade det hur bra som helst. Det enda jag kan tänka mig att min produktion började "stabilisera" sig då, från att ha haft ett enormt tryck och överskott blev det mer normalt och hon kanske fick ta i lite och det var det gjorde henne förbannad.
Jag pumpade ur och gav henne i flaska fram tills hon var 3,5 månad. Då gick jag i sin över en natt typ. Och det var så grymt skönt! Sen dess har hon varit ett "flaskbarn" och trivts utmärkt med det.

Jag vet att jag måste bli bättre på att dricka. Men det är svårt med en bebbe som vill vara i famnen hela tiden, jag sitter liksom fast hela dagarna i sängen eller soffa... Skulle vilja ha en kran i varje rum!

Men ställ en vattenflaska i varje rum då!:idea:

Jag ammar mest i soffan, så jag har en flaska där, plus en vid sängen så jag slipper kliva upp och dricka när jag vaknar för att amma på natten.

Jag vet inte vad som hände med mitt inlägg, så här kommer det igen helt enkelt.

Aha, min pojk är tre veckor och jättearg från mitten till slutet av amningen, jag får oftast amma båda brösten efter varandra nu. Han är som en kalv som trycker och drar våldsamt (stackars mamma), sparkar sig våldsamt uppåt och gnäller med bröstet i munnen. Han ammar jätteofta på dagen men sover på nätterna, har funderat på att pumpa ur när jag vaknar på natten men han sover. Det borde öka produktionen! Det kommer mjölk snabbt från början (jag ser att det rinner utanför och han sväljer mellan varje andetag) men verkar ta slut snabbt...

Jag vet att jag måste bli bättre på att dricka. Men det är svårt med en bebbe som vill vara i famnen hela tiden, jag sitter liksom fast hela dagarna i sängen eller soffa... Skulle vilja ha en kran i varje rum! :idea:

Men ställ en vattenflaska i varje rum då!:idea:

Jag ammar mest i soffan, så jag har en flaska där, plus en vid sängen så jag slipper kliva upp och dricka när jag vaknar för att amma på natten.

Mamma föreslog också det, stora tillbringare i varje rum. Vi har tyvärr bara en enda tillbringare i köket. Jag ska rota fram petflasorna ur pantpåsarna och ställa i varje rum, men nu sover han i sjalen så jag kan gå runt och dona lite. Så nu har jag druckit en halvliter vatten och har försett mig med ett stort glas till. Tagit ett kosttillskott har jag också lyckats med, hurra! ;)

Här kommer ett jättesmart tips, med glimten i ögat. :laugh: Skaffa en vätskeryggsäck! En Camelback, som en del idrottsutövare använder (däribland min sambo när han är ute på sina längre löpturer a 2-3 timmar). :idea: Liten, smidig och med en slang fram med ett munstycke man stoppar in i munnen. Rymmer olika mycket, finns i olika storlekar. T.o.m. Biltema har en (billigare) variant har jag för mig. :D

En annan liten tanke. När man ammar så kommer det först en tunnare, törstsläckande mjölk och först i slutet kommer den feta, mättande mjölken. Jag hade själv problem med amningen, fast av andra anledningar (Raynauds syndrom i bröstvårtorna, men jag kommer ändå att försöka amma bebis nr 2 när den tittar ut i april/maj). Från ca 2 veckors ålder började jag pumpa ur och ge i flaska istället och då blir det ju att man tömmer båda brösten och mjölken blandas och bebisen får i sig både den tunnare och den fetare samtidigt med flaskan. Det verkar som om det mättar bättre på något sätt, än när bebisen måste vänta på den fetare mjölken till i slutet. Bara en tanke och fundering, jag har inga vetenskapliga belägg för det. Och jag är helt och hållet för amning, ifall det går! De som av olika anledningar inte kan amma ska inte ha dåligt samvete för det. Bebisen dör inte av ersättning i flaska, tvärtom.

Själv fortsatte jag delamma samtidigt som jag pumpade ur och gav i flaska. Till slut blev det bara en kortare mysamning på några minuter en gång/dag innan jag både slutade pumpa och amma när han var ca 5 mån gammal. Jag sinade helt enkelt. Han fick även ersättning blandat med bröstmjölken från att han var ca en månad gammal (då jag fick diagnosen på Raynauds syndrom, jag visste inte hur länge eller hur mycket jag skulle kunna pumpa). Till att börja med bara lite ersättning, men efter att jag sinade fick han bara ersättning fram till ett års ålder (fast i slutet blev det som måltidsdryck till maten). Sen fick han börja med välling istället. :)

Jag kan knappt amma från mitt ena bröst. Det är jättekonstigt. Om någon skulle ha två sådana bröst tror jag inte att de skulle fixat att amma barnet ö h t. Det kom kanske 1/4-1/3 mängd med mjölk från det bröstet till skillnad från andra sidan. Det "dåliga" bröstet blev snabbt mycket större och hårdare än det andra redan när jag var gravid.

Vad ska man kalla de då när det innehåller mindre än vad barnet behöver?
ag tycker i alla fall det är självklart att alla kvinnors mjölk är olika, tjock, tunn, lite och mycke. Alla fixar inte att amma sina barn mätta och belåtna.

Då har man ammat för lite ofta, iaf i de allra flesta fallen. Men enligt BVC, och många andra jag frågat så finns det inget som heter tunn eller svag mjölk, mammans mjölk är anpassad exakt till sin bebis. (Om du inte har ätstörningar osv som påverkar näringen) Därimot så kanske du har lite mjölk, men då får man amma oftare och få upp produktionen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 618
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 081
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar