Fölvakargänget

Inatt passar jag i första hand på denna gulliga tjejen❤️ Hennes fjärde föl och mönstret tidigare har varit att hon på kvällen har fyllt juver och vit mjölk, för att sedan föla mellan midnatt och ~kl 04. Ikväll är mjölken vit och jag är nu nyfiken på om hon tänker vara så ordningsam och okomplicerad att vi får föl om ett par timmar🥰

Bifogade filer

• C986E175-EC8A-4325-BBEB-EA9D5295C3E3.webp
    C986E175-EC8A-4325-BBEB-EA9D5295C3E3.webp
    460,7 KB · Visningar: 43
Nu blev jag inkastad i denna tråden också. Stoet var riktigt orolig ikväll så jag trodde det var dags. Åkte till stallet och hon var flåsig, svettig, skrapade, la sig ned, kissade 15 gånger. Sen bara slutade det. Hon ställde sig och sov och började äta.

Har precis kommit hem från stallet och kollar vidare i kameran istället. Visst sa du @Karro-Lina att det var just ston som gör så som man får hålla under stor uppsikt? 😬

Mjölken är inte vit men riktigt kladdig och hon ligger högt på reffen. Väldigt slapp i vulva.

Nu blev jag inkastad i denna tråden också. Stoet var riktigt orolig ikväll så jag trodde det var dags. Åkte till stallet och hon var flåsig, svettig, skrapade, la sig ned, kissade 15 gånger. Sen bara slutade det. Hon ställde sig och sov och började äta.

Har precis kommit hem från stallet och kollar vidare i kameran istället. Visst sa du @Karro-Lina att det var just ston som gör så som man får hålla under stor uppsikt? 😬

Mjölken är inte vit men riktigt kladdig och hon ligger högt på reffen. Väldigt slapp i vulva.

Ganska ofta är det så ja, att öppningsfasen är väldigt besvärlig med mycket oro, koliksymptom, sventtningar osv men jag upplever att det brukar kunna avta en halvtimma innan ca. Främst oron då, svettas gör det fortsatt men de står lugnt och väntar på att utdrivningsfasen skall börja och vattnet skall gå.

Ska jag våga mig på en vild gissning gällande ditt sto så kan det vara den där köraren som jag upplever att många har 3-4 dygn innan. Beskrev det i en tråd för nån dag sedan när det var någon som fått åka akut till klinik med sitt sto.
Jag vet inte vad det beror på men 3-4 dygn innan händer det ofta att ston under en timma (ibland mer) beter sig precis som att de skall föla. Jag tror ibland att de nästan tror det själva❤️
Rejäl oro, svettningar osv. Allt för att sedan återgå till att lugnt äta och sova. Har blivit lurad många gånger men gemensamt för dessa har varit att magkänslan sagt ”Ska du verkligen föla nu? Du är faktiskt inte riktigt klar”.

Skall bli intressant att se om detta stämmer på ditt sto och du isf får bebis i mitten/slutet av veckan.

Hoppas såklart för din skull att den kommer inatt😍

Ganska ofta är det så ja, att öppningsfasen är väldigt besvärlig med mycket oro, koliksymptom, sventtningar osv men jag upplever att det brukar kunna avta en halvtimma innan ca. Främst oron då, svettas gör det fortsatt men de står lugnt och väntar på att utdrivningsfasen skall börja och vattnet skall gå.

Ska jag våga mig på en vild gissning gällande ditt sto så kan det vara den där köraren som jag upplever att många har 3-4 dygn innan. Beskrev det i en tråd för nån dag sedan när det var någon som fått åka akut till klinik med sitt sto.
Jag vet inte vad det beror på men 3-4 dygn innan händer det ofta att ston under en timma (ibland mer) beter sig precis som att de skall föla. Jag tror ibland att de nästan tror det själva❤️
Rejäl oro, svettningar osv. Allt för att sedan återgå till att lugnt äta och sova. Har blivit lurad många gånger men gemensamt för dessa har varit att magkänslan sagt ”Ska du verkligen föla nu? Du är faktiskt inte riktigt klar”.

Skall bli intressant att se om detta stämmer på ditt sto och du isf får bebis i mitten/slutet av veckan.

Hoppas såklart för din skull att den kommer inatt😍
Det låter ju som du beskriver mitt sto, så det kan mycket väl stämma. Jag har gissat på att hon fölar framåt slutet av veckan, så kände mig väldigt förvånad ikväll när hon fick så kraftiga symptom. Nu vågar man ju inte sova i alla fall 🙈. Är säkert falsklarm bara för att matte ska få lite sömnbrist på köpet också. 😅

Det låter ju som du beskriver mitt sto, så det kan mycket väl stämma. Jag har gissat på att hon fölar framåt slutet av veckan, så kände mig väldigt förvånad ikväll när hon fick så kraftiga symptom. Nu vågar man ju inte sova i alla fall 🙈. Är säkert falsklarm bara för att matte ska få lite sömnbrist på köpet också. 😅
Japp, inget fölvak är komplett utan ett par ”haha matte, gick du på den lätta. Jag skojade ju bara lite med dig, nu ska jag sova igen, Godnatt”

😂❤️ Älskade mammahästarna.

Just känslan av förvåning när de plötsligt börjar bete sig som att det ska fölas inom kort är så typisk för det jag menar. Man tycker att det ser ut att vara ett par dagar bort men man vet ju heller aldrig säkert att hon tänker göra sig redo helt, varpå man såklart har svårt att koppla av.

Hade jag bara haft ett par skärmar till så kunde jag passat ditt sto också😅❤️

Just känslan av förvåning när de plötsligt börjar bete sig som att det ska fölas inom kort är så typisk för det jag menar. Man tycker att det ser ut att vara ett par dagar bort men man vet ju heller aldrig säkert att hon tänker göra sig redo helt, varpå man såklart har svårt att koppla av.

Hade jag bara haft ett par skärmar till så kunde jag passat ditt sto också😅❤️
Ja, jag kollade henne i kameran tidigare ikväll och hon glufsade glatt på all halm vi lagt in. Skrev till min kompis "enda anledningen om hon fölar nu är pga platsbrist för all halm". Sen blev hon plötsligt väldigt orolig och smärtpåverkad och jag trodde nästan att det var så 😅.

Nu är hon väldigt smärtkänslig så hon kan säkert dra stora växlar av att ha lite ont också. Hon har ju tidigare blivit utskrattad på kliniken för att den förmodade hovbensfrakturen var ett liiitet blåmärke som knappt syntes. Då kunde hon inte ens ställa ned benet och hade hög feber. 🙄

Ja, jag kollade henne i kameran tidigare ikväll och hon glufsade glatt på all halm vi lagt in. Skrev till min kompis "enda anledningen om hon fölar nu är pga platsbrist för all halm". Sen blev hon plötsligt väldigt orolig och smärtpåverkad och jag trodde nästan att det var så 😅.

Nu är hon väldigt smärtkänslig så hon kan säkert dra stora växlar av att ha lite ont också. Hon har ju tidigare blivit utskrattad på kliniken för att den förmodade hovbensfrakturen var ett liiitet blåmärke som knappt syntes. Då kunde hon inte ens ställa ned benet och hade hög feber. 🙄
En prinsessa minsann❤️

Ibland tror jag att arbetet före, förvärkar, rörelser från fölis, trångt i magen och tryck på tarmar etc är klart mer besvärande för dem än den faktiska fölningen. Den smärtan brukar de flesta hantera bra även om förstföderskor ibland har lite svårt att slappna av och låta kroppen göra det den är programmerad till.

”Tänker INTE krysta. Skall stå här och trycka rumpan mot väggen ända tills detta går över och fölet slutar försöka ta sig ut på det där viset!!”

En prinsessa minsann❤️

Ibland tror jag att arbetet före, förvärkar, rörelser från fölis, trångt i magen och tryck på tarmar etc är klart mer besvärande för dem än den faktiska fölningen. Den smärtan brukar de flesta hantera bra även om förstföderskor ibland har lite svårt att slappna av och låta kroppen göra det den är programmerad till.

”Tänker INTE krysta. Skall stå här och trycka rumpan mot väggen ända tills detta går över och fölet slutar försöka ta sig ut på det där viset!!”
Kan förstå dem efter att själv ha fött barn dock 🙈.

Sin första fölning var hon väldigt duktig. Då la hon sig ju dock precis vid väggen så jag fick dra upp henne och då fölade hon ståendes istället. Men förutom den detaljen kändes det som hon visste vad hon skulle göra. Då hade hon inte den här typen av förvärkar dock, så då blev min första riktiga vaknatt även den hon fölade. Väldigt smidigt 😊

Kan förstå dem efter att själv ha fött barn dock 🙈.

Sin första fölning var hon väldigt duktig. Då la hon sig ju dock precis vid väggen så jag fick dra upp henne och då fölade hon ståendes istället. Men förutom den detaljen kändes det som hon visste vad hon skulle göra. Då hade hon inte den här typen av förvärkar dock, så då blev min första riktiga vaknatt även den hon fölade. Väldigt smidigt 😊
Lätt för mig att vara kaxig och ”klaga” på förstisarna. Jag har inte fött barn så kanske bara ska vara tyst egentligen🙈.

Ja för de allra mesta är de otroligt duktiga och agerar klokt och förnuftigt även om det såklart gör ont att föda barn.
Det där med smärtor före och olika typer av förvärkar verkar kunna variera väldigt från år till år. Samma sto kan ha helt olika mönster och beteende veckorna innan även om det såklart finns de som gör och är samma varenda gång.

Inatt passar jag i första hand på denna gulliga tjejen❤️ Hennes fjärde föl och mönstret tidigare har varit att hon på kvällen har fyllt juver och vit mjölk, för att sedan föla mellan midnatt och ~kl 04. Ikväll är mjölken vit och jag är nu nyfiken på om hon tänker vara så ordningsam och okomplicerad att vi får föl om ett par timmar🥰
Just nu får jag en känsla av att hon tänker vara precis så okomplicerad. Lugn och stillsam ännu men ser lite sådär föl-dimmig ut i blicken och är liksom lite pysslig av sig. Hon har 2,5 timma på sig innan tiden är ute🤞😍

Jag kanske ska erbjuda mig att fölvaka via kamera imorgon natt och natten till onsdag... jag jobbar natt och kollegorna tror redan jag är galen! :rofl:

Edit: Jag är vaken nu eftersom jag håller på att ställa om dygnet :cautious:

En kollega har en kompis som just skjutsat sitt sto till station... karlarna vi jobbar med tittade konstigt på oss när vi pratade om spermaskick, kvalité och inseminering 😂

Jag kanske ska erbjuda mig att fölvaka via kamera imorgon natt och natten till onsdag... jag jobbar natt och kollegorna tror redan jag är galen! :rofl:

Edit: Jag är vaken nu eftersom jag håller på att ställa om dygnet :cautious:
Kanske ska vi starta en ny business🤔

Mare Stare AB

Låt oss glo på din tjocka blivande mor om natten,
vi rapporterar när hon bajsar, sover, äter och dricker vatten,

Känner du att du av sömnbrist börjar lida,
då finns vi här, alltid vid din sida,

Medans stoet på planer hur bäst kunna driva dig till vansinne smider,
kan vi glatt konstatera: Inget är som väntans tider!

Kanske ska vi starta en ny business🤔

Mare Stare AB

Låt oss glo på din tjocka blivande mor om natten,
vi rapporterar när hon bajsar, sover, äter och dricker vatten,

Känner du att du av sömnbrist börjar lida,
då finns vi här, alltid vid din sida,

Medans stoet på planer hur bäst kunna driva dig till vansinne smider,
kan vi glatt konstatera: Inget är som väntans tider!

Tror @Hippocampus kommer bli en av våra bästa kunder :cool: :D

Tror @Hippocampus kommer bli en av våra bästa kunder :cool: :D
Skämt åsido så har jag i flera år funderat på om man inte på något seriöst vis skulle kunna va/ha någon slags samordnare för att organisera upp fölvak där man hjälper varandra att titta kameran. Problemet blir väl ansvaret och att man är ovillig att släppa det till någon man ej träffat osv. Men tror faktiskt inte att det är en alldeles dum affärsidé.
Jag har också ibland funderat på att "hyra ut mig själv"som fölvakare fysiskt. Det borde finnas en liten marknad för det. Inget man kan leva på kanske men jag tror att jag skulle kunna fylla min kalender från Mars-Juni iaf :).

Skämt åsido så har jag i flera år funderat på om man inte på något seriöst vis skulle kunna va/ha någon slags sambandscentral för att organisera upp fölvak där man hjälper varandra att titta kameran. Problemet blir väl ansvaret och att man är ovillig att släppa det till någon man ej träffat osv. Men tror faktiskt inte att det är en alldeles dum affärsidé.
Jag har också ibland funderat på att "hyra ut mig själv"som fölvakare fysiskt. Det borde finnas en liten marknad för det. Inget man kan leva på kanske men jag tror att jag skulle kunna fylla min kalender från Mars-Juni iaf :).

Det låter som en inte helt dum idé och du borde ju kunna "certifiera" dig sas genom att du jobbat med det i flera år.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag vaknade i morse hade jag nåt vitt, som torkad yoghurt ungefär, på armen och vid munnen där jag har lite akne. Fattar inte vad...
Svar
12
· Visningar
695
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka