Fölvakargänget

Det låter som en inte helt dum idé och du borde ju kunna "certifiera" dig sas genom att du jobbat med det i flera år.
Jag tänker det. För privatpersoner utan så väldigt mycket erfarenhet som tex bor där det är svårt att få tag i veterinärer under jourtid så borde det vara en väldig trygghet att få ha någon på plats som har kunskap kring fölningar och som har vana att rätta fellägen osv. Kanske också finns ett intresse hos personer/företag som bedriver uppfödning i lite större skala att kunna få avlastning under säsong nån vecka här eller där.

Min lite nattsuddiga fölvakarhjärna spånar fritt lite bara...:p

Inatt passar jag i första hand på denna gulliga tjejen❤️ Hennes fjärde föl och mönstret tidigare har varit att hon på kvällen har fyllt juver och vit mjölk, för att sedan föla mellan midnatt och ~kl 04. Ikväll är mjölken vit och jag är nu nyfiken på om hon tänker vara så ordningsam och okomplicerad att vi får föl om ett par timmar🥰
Hoppas!
Multitaskar nu och försöker genom telepati övertala @Hippocampus fina sto att det är dags att välkomna den som bor i magen ut i vida världen, medans hennes matte får lite välförtjänt sömn☺️ Får se vem av tjejerna som bestämmer sig först!
spänningen är oiiiiiiidlig…. :heart

Jag tänker det. För privatpersoner utan så väldigt mycket erfarenhet som tex bor där det är svårt att få tag i veterinärer under jourtid så borde det vara en väldig trygghet att få ha någon på plats som har kunskap kring fölningar och som har vana att rätta fellägen osv. Kanske också finns ett intresse hos personer/företag som bedriver uppfödning i lite större skala att kunna få avlastning under säsong nån vecka här eller där.

Min lite nattsuddiga fölvakarhjärna spånar fritt lite bara...:p
Jag tror många nybörjare nappat på idén. Förra året när kompisen skulle få föl på sitt sto försökte hon eftersöka "någon att ringa" typ (fick gärna bo nära också såklart). Hon kunde tänka sig betala för det, men ingen verkade intresserad. La då ut efterlysningen i "den stora gruppen på fb" utan ett enda svar. Som ny hade man gärna haft någon att hålla lite i handen. Tycker man mest får höra att man bör lämna iväg stoet för fölning om man ens yttrar att man känner sig osäker 🙈

Skämt åsido så har jag i flera år funderat på om man inte på något seriöst vis skulle kunna va/ha någon slags samordnare för att organisera upp fölvak där man hjälper varandra att titta kameran. Problemet blir väl ansvaret och att man är ovillig att släppa det till någon man ej träffat osv. Men tror faktiskt inte att det är en alldeles dum affärsidé.
Jag har också ibland funderat på att "hyra ut mig själv"som fölvakare fysiskt. Det borde finnas en liten marknad för det. Inget man kan leva på kanske men jag tror att jag skulle kunna fylla min kalender från Mars-Juni iaf :).
Ja! Jag tror behovet finns. Hehehehehe, ja betalar gladeligen för att bli inte bli tokig.
Sen tänkte jag på att det borde finnas veterinärer som går ihop eller iaf nån slags register på vilka man kan ringa när det behövs. Nu är det liksom koktakter eller distriktaren. Hade varit skönt med några namn.

Jag tror många nybörjare nappat på idén. Förra året när kompisen skulle få föl på sitt sto försökte hon eftersöka "någon att ringa" typ (fick gärna bo nära också såklart). Hon kunde tänka sig betala för det, men ingen verkade intresserad. La då ut efterlysningen i "den stora gruppen på fb" utan ett enda svar. Som ny hade man gärna haft någon att hålla lite i handen. Tycker man mest får höra att man bör lämna iväg stoet för fölning om man ens yttrar att man känner sig osäker 🙈
Precis det som är min känsla, att det faktiskt kan hjälpa om man har någon att ringa. Bara för att fråga om man funderar över vad som är normalt och inte osv.
Man kan förmedla mycket trygghet och stilla oro genom att bara förklara vad som sker och vad som är att förvänta liksom.

Nu lät det kanske som att jag i första hand ville tjäna pengar och det är inte alls det jag hade i åtanke. Det är tvärtom så att det mest gör ont i mitt hjärta att så många är så oroliga och har det så jobbigt i fölvakartider och jag känner att så lite hjälp och stöd skulle kunna göra så stor skillnad.

En fölning är det mysigaste som finns och jag tycker det är ledsamt att upplevelsen i många fall förstörs av en himla stress och ångest😔❤️

Här går vi in i den 4:e vakveckan av det sista dräktiga stoet för året. Hon har haft värkar, skrapat, lagt sig, stånkat och stönat, ner och upp tryckt rumpan mot väggen under snart fyra veckor. Börjar bli lite trött av vakandet men eftersom det är första fölet för stoet och hon har varit och är ganska slapp i bäckenbanden så vakar vi ändå. Juvret är inte färdigt men hennes mamma och systrar brukade inte få stort juver heller så vem vet hur hon här tänker vara. :devil: Dygn 342 nu.

Nu lät det kanske som att jag i första hand ville tjäna pengar och det är inte alls det jag hade i åtanke. Det är tvärtom så att det mest gör ont i mitt hjärta att så många är så oroliga och har det så jobbigt i fölvakartider och jag känner att så lite hjälp och stöd skulle kunna göra så stor skillnad.

En fölning är det mysigaste som finns och jag tycker det är ledsamt att upplevelsen i många fall förstörs av en himla stress och ångest😔❤️
Jag tycker faktiskt att du känns mer som att du genuint bryr dig, annars hade du inte gett oss så mycket hjälp här på Buke ❤️. Många av oss andra känns mest som virriga höns i sammanhanget 😅.

Kimbi sov eller åt resten av natten. Mot slutet vågade jag kolla i kameran något mer sällan så jag kunde halvslumra lite. Känns dock som jag får fortsätta att hålla henne under lupp.

Du behöver helt klart sova :D
det roliga är att jag fick mail från HR-avdelningen idag "du är veckans Instagrammare!" Nä tänkte jag, det har jag verkligen inte anmält mig till nu, det hade jag inte heller men de hade flyttat mig till denna vecka utan att säga nåt förutom nu då.
"Första bilden ska vara en bild på dig"
AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

Min chef SMS:ade "ska DU Instagramma denna vecka?! Det kan ju bli...ehh...intressant". (hon vet att jag väntar på det där ni vet vad).

Tog en bild på mig när jag jobbade på Räddningstjänsten..well..fel kläder kanske men hur kinkig kan man va? Kanske lite yngre också. De ska vara glada att jag inte tog en bild när jag var bebis.

O kameran har strulat idag med, nåt med uppkopplingen verkar det som i stallet. Men hästen är ute och betar och ja... har det bra och lugnt och skönt. Så kanske jag bör va i stallet för ifall kameran väljer att inte funka...
En spenen har nu blivit mer "strut" nu, den andra inte.

Inatt passar jag i första hand på denna gulliga tjejen❤️ Hennes fjärde föl och mönstret tidigare har varit att hon på kvällen har fyllt juver och vit mjölk, för att sedan föla mellan midnatt och ~kl 04. Ikväll är mjölken vit och jag är nu nyfiken på om hon tänker vara så ordningsam och okomplicerad att vi får föl om ett par timmar🥰
Det dröjde till kl 17 idag innan en pojke kikade ut. Nytt stuterirekord tror jag, hon tryckte ut den på strax under 3 minuter🙈

Bifogade filer

• 546139F3-792B-4A29-B707-B8E095CD5997.webp
    546139F3-792B-4A29-B707-B8E095CD5997.webp
    567,3 KB · Visningar: 112

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Nikan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag vaknade i morse hade jag nåt vitt, som torkad yoghurt ungefär, på armen och vid munnen där jag har lite akne. Fattar inte vad...
Svar
12
· Visningar
695
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka