Minelli

Trådstartare
Mitt sto är beräknad till den 8/5 men har sedan mitt i veckan droppat mjölk. Först bara ur den ena spenen och ganska ljus mjölk. Men från idag är det från båda spenarna och verkligen vit mjölk. Så jag gissar att fölningen inte är långt bort?
Sitter på mitt jobb och fölvakar i natt, en kollega kommer att ta över imorgon om hon inte fölat innan dess.
Men hur ser jag att det är på gång? Jag har aldrig varit med om att se det, bara ett slutskedet av en fölning en gång.
Och när det väl är på gång, är jag inte ensam utan min erfarna kollega kommer hit.

Sv: Fölvakar

Det är inte alla som får vaxproppar.

En av de bästa metoderna för att se om det verkligen är på gång är att kolla antikroppshalten i råmjölken med en sk refraktometer

Droppar det vit mjölk från spenarna så kan hon föla precis när som helst. Det kan också dröja ett tag vilket är sämre eftersom värdefull råmjölk då går till spillo.

Ett bra tips är att tempa henne morgon och kväll, sista 24h innan går tempen ner ca 1 grad. Kan vara lite i senaste laget för att få en normal temp nu, det kan ju redan vara på väg. Jag hade nog varit lite uppmärksam på det där med att det rinner mjölk redan, det kan innebära att råmjölken blir sämre. Kontakta och rådfråga vet om detta innan fölning tycker jag, det är ont om tid när fölet väl är ute.

Lycka till! :)

Mitt sto är beräknat till 17/6 :)

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 300
Senast: Snurrfian
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka