Fölunge med diareé

Antiqua

Trådstartare
För drygt en vecka sedan fick min hingstunge(idag 17 dygn) diareé, mamma fölbrunstade. Inget ovanligt så, men han fick också kolikymptom och det är ju mindra bra.Vi försökte häva koliksymptomen på hemmaplan mha distriktsveterinärerna. Han blev dock inte bättre, så jag och veterinären beslutade att jag skulle köra in dom till Ultuna. Åkte dit i tisdags kväll förra veckan. Han behandlades med Geepenil och Tribissen intravenöst och Gastrogard (magsårspropylax). Men eftersom han diade kontinuerligt så avslutades magsårsprofylaxen efter första dygnet där.
Träckprov togs, visade inget. De tog också en rad blodprover, och de konstaterade att han hade lite lite antikroppar så han fick blodplasma.
Diareen upphörde första dygnet och han visade inga kolikymptom efter det.

Efter 2 dygn fick jag hämta hem dom, och han mådde super! Det gör han fortfarande, han äter och äter, leker, springer och busar runt. Ingen temp. MEN - den satans diareén är tillbaks idag:(
Han visar dock inga koliksymtom *peppar peppar*.
Direkt i morse när jag såg att det sprutade (igår var han helt fast) så tryckte jag i honom en diarnysal (eller vad det heter, fick av distriktarn). Mitt på dagen fick jag i honom lite magtarmbalans och på kvällen nu kol (trögflytande på stor tub). Tur jag hade lite grejer kvar sen distriktarna var ute, men nu är det slut tyvärr.

Jag har tagit bort mat från mamma, hon får nu endast fri tillgång på hö med halvtaskiga värden och lite krubbskrammel för sakens skull när de andra får, för att se om det är proteinet han reagerar på.
Mamma häst är ett svårfött fullblod och hon får MYCKET mat, dock inga hysteriska överskott (analyserat grovfoder+komplement i form av lusern(5-6 kg),krafft pluss grön, korn och betfor)
Hon behöver det, och hon kommer inte se grann ut på hösvältkosten. Men jag får väl ge det ett par dagar och se om lilleman blir bättre i magen.

Är det vanligt att fölisar reagerar på protein?

Har ni några andra tips på hur jag får stopp på detta?
Jag får ont i magen snart alltså, vill inte se en upprepning av akut in till Ultuna:(

Ska till apoteket i morgon för mina grejer är slut, vad är bra att ge förutom kol?
I vilka former finns kol att köpa, är det bara tabletter eller?

Tips mottages tacksamt!

(Blir han inte bättre inom kort så ringer jag givetvis veterinären igen)
 
Sv: Fölunge med diareé

Och inte kan jag stava heller, men jag utgår från att ni förstår att jag menar diarré:D
 
Sv: Fölunge med diareé

Visst ska man ta små fölungars diarre på allvar men det är inte sådär jätteovanligt att de blir lite lösa ett antal gånger när de är små särskilt i sambnad med stoets brunster.

För att lugna dig lite: Min förra unge blev ordentligt lös när mamma fölbrunstade,( hade dessutom en lååååång fölbrunst, men fölungen reagerade även på de senare brunsterna ) hela bakbenen och rumpan var kladdiga.

Jag minskade också för säkerhetsskull ner mammas kraftfoder men gjorde inget annat, dvs gav inte fölungen något trots att jag har det mesta hemma för ifall att!

Jag rådfrågade veterinär som inte heller tyckte jag skulle bli särskilt orolig så länge han inte visade några andra tecken på att må dåligt/kolik. Så vi hade lite is i magen och tvättade rumpa och bakben vid de värsta tillfällena ( avföring fräter) .

Han mådde finfint för övrigt, full rulle jämt och växte som ogräs:crazy:, så jag oroade mig inte särskilt, har sedan haft kanonmage efter avvänjning!

Så visst ska du vara uppmärksam och vara observant på om han för övrigt mår dåligt men oroa inte ihjäl dig med att ta ut elände i förskott.

När började stoet brunsta ?
 
Senast ändrad:
Sv: Fölunge med diareé

Min senaste fölunge blev oxå jätterisig i magen när mamma brunstade, gav dofilus och morotspure, barnmat. Gav det i en gammal avmaskningsspruta, det funkade på min bebbe! Lycka till! :)
 
Sv: Fölunge med diareé

Det här är min första unge så ni kommer få leva med flera orolig-trådar från mig:D

Mamma började brunsta ungefär förr förra fredagen (för 9 dagar sen) och hon slutade i torsdags. Det som jag tycker känns knepigt är att han har haft fast avföring tisdag-lördag och nu idag då diarré igen:confused: Mamma har ju slutat brunsta.

Stackarn är helt sönderfrätt där bak och på benen, han har inget hår kvar. Dom skrubbade honom ordentligt på Ultuna så han var ren och fin när han kom hem,och jag har tvättat och smort flera ggr idag. Han är en smula irriterad på sin bakdel, stampar med bakbenen och viftar lite irriterat med svansen. Stackars, det måste både klia och svida:(
 
Sv: Fölunge med diareé

Låter precis som min, jag smörjde in med lite helosan efter varje tvätt, så irreterade det mindre!

Min unges diarre fortsatte också efter brunst men några korta uppehåll med bra avföring, för att sedan vara bra till nästa brunst!

Det är ju alltid svårt att rådgöra särskilt när rådet blir att ha "is i magen" , jag kan bara säga hur jag hanterade det. Ring och prata med din veterinär imorgon så kanske du blir lugnare!
 
Sv: Fölunge med diareé

Tycker det låter som du gjort allt rätt.
Är fölisen ok för övrigt så tycker jag du skall se den biten och ge honom lite tid. Att den tappar päls och ser illa ut i baken får du (och han) leva med. Det är borta om en månad.
Om det inte var så att vet tyckt att han skulle behandlas så hade jag gissat på att det var mamma som lacterade väl kraftigt för honom. Känns som det av det du skriver.
Hade en sån förra året, även det fullblod som man måste hälla i foder för att hon skall hålla hull. Tog mer än tre veckor för honom att bli ok men hela tiden var han piggelin och nöjd. Det blev gradvis bättre men länge bara sprutade det ur honom. Boxväggar och mammas ben målades båda om :crazy:
Men vår (mycket fölvane) vet sa att det ger sig, ta det lugnt och gör inget. Du har en vacker pigg hingstunge, var nöjd med det, resten fixar sig när de hittat en balans på mjölkandet. Så jag fortsatte ge henne Krafft (Groov 120 och Sport blandat och i stora mängder :crazy:) och det blev bättre steg för steg.
Men det gick åt ett antal tuber helosan, tjocka lager i förebyggande.

Men viktigt, så fort han inte är pigg så ringer du vet direkt. Det är inget att leka med, kan handla om timmar om de blir sjuka på riktigt. Men de brukar visa ganska tydliga symptom tycker jag.

Lycka till, det blir säkert bra.
 
Sv: Fölunge med diareé

Vad smörjer du in honom med?
Vanliga salvor som t ex Helosan och liknade gör ingen nytta. Du ska använda sådant som Silon eller den typen av salva. De andra är mer eller mindre vattenlösliga och försvinner när diarren rinner över den. Silon och den typen är inte det utan får tvättas av med olja t ex badolja, så de sitter kvar och skyddar huden. Det är samma salvor som man använder till småbarn eller inom sjukvården och köps på apotek. Tvätta av honom minst en gång per dygn och smörj på med "rätt" salva.

Så länge fölet är piggt och inte uttorkat så är det inte så farligt med en lös mage. Det du ska hålla noga koll på förutom att då att tvätta och smöjra huden är att han inte blir uttorkad. Detta kan gå väldigt fort på en så lite unge. Nyp honom då och då i skinnet. Slätar det ut sig med en gång så är det ingen fara men om vecket blir kvar eller börja ta tid för att försvinna då är han på väg att bli uttorkad och ska direkt till veterinär för dropp.
 
Sv: Fölunge med diareé

Upplevt samma problem med diarre på fölet,hennes mamma hade så kraftig mjölk enl. veterinär.Matade med morotspure flera gånger per dag och det blev bättre.
 
Sv: Fölunge med diareé

Vi köpte kol förra året åt ett föl i stallet som hade ganska mycket diarré, det finns vattenlösligt på apoteket, som vi sedan tog i en plastspruta och sprutade i fölet, han blev fri från sin diarré efter några timmar. Zinkpasta tycker jag är det bästa att smörja flådda föl med. Tvättar med Lactacyd tvål + ljummet vatten först.

Hoppas att råden hjälper.
 
Sv: Fölunge med diareé

Tack för ditt svar!
Ok, så du fortsatte ge mamma fodret som vanligt? Jag tänker ju att mitt sto inte kommer se grann ut alls på det hon får idag, och det känns ju inget bra! Kankse kan jag lägga på lite lusern iaf, och sen lägga på mer foder dag för dag?

Vet inte om jag inbillade mig idag, men jag tyckte han var lite lite bättre i magen än igår. Fast det är bra löst, men man kan iaf ana att det är hästbajs;) Men det lägger sig fint på insidan av haserna:crazy:

Det är väl bara att avvakta och hålla rent, han är väldigt pigg och glad så han verkar ju inte dålig så. Inga koliksymptom än sålänge heller:)
 
Sv: Fölunge med diareé

Jag smörjer med vaselin på tub. Ok, Silon, det ska jag komma ihåg i morrn, måste till apoteket igen. De hade varken kol eller Diarsanyl (tack Trissa!) så de har beställt hem det till mig.
 
Sv: Fölunge med diareé

Vi räknade på vikten, det var angivet till människa på påsen, där stod också hur mycket vätska det skulle lösas i.
 
Sv: Fölunge med diareé

När mina föl har haft diarré vid fölbrunsten och inte kommit ur det av sig själva så har min veterinär ordinerat Socatyl. Ca 1 msk i munnen på fölungen. Det är så kletigt att det är svårt att spotta ut.

Det kan låta konstigt med tanke på att det är en utvärtes salva, men det har alltid hjälpt. Jag har gett två eller tre dagar.

A
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 091
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 595
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp