Galapago

Trådstartare
Har hört att man skall ätafolsyra innan man blir med barn om man planerar sin graviditet (jo, annars kan det ju bli svårt...;) ) men hur långt innan man försöker bli gravid skall man börja?? Tacksam för svar!!
 
Sv: Folsyra

Folsyra är, som du säkert redan vet ett vitamin, vattenlösligt, och kan därför inte lagras i kroppen. Du kan därför inte äta för mkt, överskottet kissar du ut. Börja innan, det gör inget, men det händer säkert inget om du väntar, men ett tillskott är ju bra. Vet att det förbygger hydrocefhalus, men är inte uppdaterad det senaste, är det bra för något mer?
 
Sv: Folsyra

Ja även ryggmärgsbråck och hjärnbråck om det finns nåt som heter så, jag har bara hört det på engelska men kommer inte ihåg vad det heter.

Jag gjorde så att jag åt mitt val kvinna innan, en om dagen, och sen när jag blev gravid tog jag två om dagen för att få hela dosen. Folsyra finns även naturligt i en massa saker, typ jordgubbar och paranötter.
 
Sv: Folsyra

Ja även ryggmärgsbråck och hjärnbråck om det finns nåt som heter så, jag har bara hört det på engelska men kommer inte ihåg vad det heter.

Jag gjorde så att jag åt mitt val kvinna innan, en om dagen, och sen när jag blev gravid tog jag två om dagen för att få hela dosen. Folsyra finns även naturligt i en massa saker, typ jordgubbar och paranötter.

Det finns väl också i grönkål, broccoli, bönor, och såna gröna grejor?
 
Sv: Folsyra

Ja tror det, orkade inte kolla. Om man äter allsidigt så ska man inte behöva oroa sej, men eftersom man inte kan få för mycket så är det ju lika bra att ta ett tillskott av det. Tycker jag :D
 
Sv: Folsyra

Åt vitaminer med folsyra strax innan och under min första graviditet tack vare rekommendationer eftr ett missfall jag hade strax innan men har nu hört att det inte stämmer att extra folsyra är nödvändigt enligt senaste vetenskapliga rön.
 
Sv: Folsyra

Nått jag fick göra lagomt genom halva min förra graviditet var att ett stort intag av grönt te motverkar folsyrans goda inverkan... Då hade jag varit "redig" och slutat att dricka kaffe och svart te till förmån av det nyttiga gröna teet...

Grönt the hindrar tydligen till viss mån celltillväxt, det är ju bra mot cancer, men inte vid fosterutveckling :crazy:. Men detta gäller ett stort intag alltså! Och min bebis var välskapt tack och lov.

Folsyra åt jag via Mitt val kvinna.
 
Sv: Folsyra

Jag började äta järntabletter med folsyra när vi började försöka bli gravida ( tog ca fyra månader innan jag blev gravid). Åt tabletterna tre månader in i graviditeten och gick sedan över till vanliga järntabletter.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 788
Senast: Manji
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 490
Senast: McFlurry
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 766
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp