Fölmönstring

Dom har en med hjälpare som brukar hjölpa alla, men den vill jag inte ha där. Så det är bara jag och min son som visar.

Han brukar visa stoert och jag fölet, men i år skall vi byta. Blir premiär för honom att visa häst. Så håll tummarna för honom och Lilleman nu är ni snälla alla.

Om man behöver vara tre så tycker jag att man skall vara det. Mitt sto blir så stirrig och bara springer när det är en massa okända inne i manegen. Dessutom brukar dom ha långpisk och hon är extremt spö rädd.

Är mkt lättare om det bara är Mathias och jag då hon lyssnar mkt på rösten. Däremot gillar hon att visa upp sig, så det kan vara problem med att fånga henne ibland. :smirk:

Vi ska visa vår "putte" den 15/8 i Kalmar e.Ravell

Föl 2 "Lotta" e. Feno-Me visades den 8/8 på ridponnyriks kom 5:a av 17 föl vi var mycket nöjda, 9 på typ klass 1

Föl 3 "Kakan" e. Downland Wild Fowler ska visas i Nybro den 28/8 :cool:

Jag har ju ingen erfarenhet. Men såvitt jag kan förstå så ska vi klara oss på två. Ska öva hemma ju, så vi ser väl då hur det går.

Vad kul. Hoppades på att du skulle komma. Har du någon aning om när du skall visa? Jag har blivit lagd sist på dagen pga. efteranmälan.

Jag ska visa i Sundsvall, på samma ställe som cosmicqueen den 12 september. Det är lilla Shira e Aerline H-Maraton som ska visas upp för första gången i livet.

Angående om det mest är gångarterna som bedöms så är det ju som med stora hästar, man får en poäng för huvud/hals/bål, en för typ, en för benen, en för skritten, en för traven och en för galoppen. Så visst, gången är ju 50 % av bedömningen. Men jag vet att hoppstammade hästar hamnat högt på visningen hos oss förut, då de haft en mkt bra skritt & galopp (men medioker trav). Förmin del spelar det inte så stor roll vad Shira får för poäng. Jag ska ju ha henne kvar själv, så jag ser det mest som en miljöträning.

Kan inte tänka mig att man behöver vara fler än två som visar heller. En som leder stoet och en som leder fölet. Sen springer de ju lösa för att visa upp galoppen och då behövs ju ingen extra person till det heller.

Vi kommer att vara två som visar, sambon och jag. Sambon har tingat att få springa med Shira.

Jag ska visa ett föl på Öland på förmiddagen 15/8. Jag ringde och kollade starttider eftersom jag ska åka ner från Östergötland på morgonen och då sa hon som har hand om det att pappren skickades i fredags och bör vara framme som idag, onsdag.
Anledningen till att jag visar på Öland är att vi sålde modern till en Ölandstjej i vintras och behöll fölet. Jag har inte sett honom sedan i juni, men han ska enligt uppgift se OK ut.
Modern var själv bästa stoföl i Östergötland och hade samma poäng som 1:an. Förra året fick hon dubbeldiplom, så jag har vissa förhoppningar om att han iallafall ska se någorlunda hyfsad ut trots att han inte är född förrän 2/6. Fölet är e. Gigolo-Cortez-Martini.
Sedan ska vi visa två föl i Södermanland 12/9. Jag flyttar när mönstringen är i Västervik och är på stor företagsfest när den är i Linköping, så därför får vi dra iväg lite längre i år. De som ska visas då är stoföl e.Akribori-Martini-Flamingo och stoföl e.Rubinrot-Master-Happy Day.
Vi stannar hemma med två föl pga att man inte orkar släpa sig iväg med 5 föl samma år. Det ena stoet är 25 år och jag vill inte dra omkring på henne i onödan. Lite synd, för det är vårt finaste föl för året. Hon är e.Quite Easy-Flamingo-Unikum. Det andra fölet som får stanna hemma är en hingst e.Bocelli. Han är så stor och kommer säkert inte att vara i någon bra växtfas just då. Han får vara hemma och växa i lugn och ro.

Bara tränat på att springa och gå ännu. Lasta och åka lite kort kommer vi att göra till helgen dvs 1 vecka före visning. Mamma är lättlastad så det är nog ingen fara :angel:

Vi kommer vara 2 och har varit det vid tidigare tillfällen oxå. Det har aldrig varit några problem med det...

Jag ska i väg med 3 föl på lördag den 14/8.

Alla 3 är för tillfället lite överbygda men jag ser det som en bra träning för dem att få komma ut med morsan på en "tävlingsplats".

De som ska visas är:

Modena 14/4 e. Ferrari med adoptivmorsa...

Nash 15/5 (Nactus-Walör) är den snyggaste men har tyvärr ett fult sår på bakkotan som stör gången :crazy:

New Port 30/6 (New Balance-Phaeton) Är pytteliten och skräckslagen för människor :o Så jag undrar hur det ska gå!

Jag hoppas naturligtvis på att det blir klass 1 på alla men blir inte allt för deppig om de blir 2:or. Sen vore det ju väldigt roligt att åka på fölriks :rofl:

Lill / Stall Nöbbeled

Jag skulle jättegärna vilja se lite nya kort på din Nactus-bäbis...jag tyckte den var superfin.(jag är ju Nactusfrälst sedan länge) :d

Jag fick papperen idag. Du startar några nummer innan mig. Jag går ut som sista i Kalmar. Så synas lär vi göra. Hoppas det går bra för er.

Lycka till själv! Det ska bli kul att få ett omdöme om lilla"putte".

Förhoppningsvis kommer det nya bilder från visningen när han är "uppsnofsad"

Han är så otroligt cool i huvudet och älskar människor på ett försynt sätt. Han kommer i galopp när man ropar på honom i hagen. Han är kelen men inte "påträngande" och ändå är han inte speciellt mycket hanterad.

Jag har ju även två helbrosor till Nash och de är lika coola de, även om de är 2 år + hingst och 4 år.

Håller många tummar för att din fölis tittar ut snart. Du måste ju vara fullkomligt utmattad av vakandet....

Lill / Stall Nöbbeled

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix