Fölmönstring

Tur att ni testade innan då. :D :D
När vi skulle hem från betet ville inte Troll in frivilligt. Så pappa ledde honom och jag puttade på bakom, då hade han inte så mkt val. ;)
Sambon höll i Queen bakom, så hon fick komma in då Troll var inne. Hon är löjligt lättlastad Queen.
Vad jobbigt det måste vara om man har ett svårlastat sto då man ska lastträna/åka med fölet. :crazy:

Lycka till nästa helg. :bump: :bump:

Jaha, i morgon smäller det. Håll tummarna på att det åtminstonde blir klass 1. Håller tummarna för er andra som visar i morgon också.

Lånar knapp!

Var i går 14/8 och visade 3 föl i Braås.
Jag skriver först kommentaren, sedan poängen och sist vad jag trodde.....

New Port ND (New Balance - Phaeton) 040630
Elegant, liten, med god resning 9 8
Välformad hals, välliggande bog, välmusklat kors 8 8
Tåvid fram, välbenad från sidan 7 8
Taktmässig 7 7
Lätt, något kort 7 7
Vägvinnande, lätt galopp, något spänd 7 8
Totalt Klass 1 med 45 p, där jag trodde ungefär 46 p så så det var ganska rätt. :smirk:

Adoptivfölet Modenas papper+rosett glömde jag att hämta ut :o men hon blev klass II med 43 p och det trodde jag eftersom hon har ganska stela gångarter för tillfället.

Nash ND (Nactus-Walör) 040515
Långlinjerad, ganska elegant 9 8
Väl ansatt hals, djup bål, god överlinje 8 8
Instabil i haserna, i övrigt korrekt 6 8
Taktmässig, stor, något svagt påskjut 6 8
Taktmässig, något svagt påskjut, svårt att ligga kvar i trav 6 8
Stor, stundtals orytmisk bak 6 8
Totalt klass III med 41 p :cry:

Jag trodde att Nash skulle ligga på ca 48 p så jag var så besviken att jag höll på att börja lipa...... Min fina fölunge som jag skrytit så om.........
Domaren sa i sin muntliga kritik att alla de 4 sista punkterna hörde i hop med hans "instabila haser", och att det "eventuellt" kan växa bort. Som jag ser det har han fått 8 poängs avdrag för sina haser.....
Tänk om det inte växer bort...... då står jag där med en häst som är fin men urkass som dressyrhäst :crazy:

Det är tydligt att jag som föder upp dressyrhästar med goda gångarter enbart får fram "snygga föl med dåliga gångarter"

Det som är mycket positivt i all bedrövelse är att det gick jättebra att lasta, visarna gjorde ett bra jobb, att alla hästarna uppförde sig och att alla 6 var urtjusigt flätade och putsade så att de glänste.

Lill / Stall Nöbbeled ( som troligen aldrig kommer att våga visa en endaste häst igen eftersom hon tydligen inte kan se om den är bra eller inte ....)

Nash är inte i en växtperiod nu då?Jag hade gärna sett en hingst på bruksprovet med det blodet.Kom du igen sen på treårstestet så blir det nog andra siffror ska du se! :)

Ohh jag vill så gärna visa våra fölisar e: Rubinrot och e: SantaCruz.. ¨det är i Uddevalla nästa lördag. Anmälda är vi men Santa Cruz fölet står ju på djursjukhus med sin sjuka mamma och Rubinrot fölet är halt. Båda har kvalite, Santacruz fölet är sååå fin, har bra gångarter med ett stort + på galoppen. Hade varit kul att få poäng på dom.nedrans osså.. :mad:

Mvh Hanna

mina bebeisar är efter Lambourghini båda två. :) jag fick tider samtidigt mitt på dagen .
Lycka till på tisdag! :D

Kan ju hoppas att det är en växtperiod.... men senast i fredags granskade jag honom med kritiska ögon eftersom han har en sårskada och såg inget konstigt med haserna bakifrån :( Jag har en annan häst som har en instabil hasled på höger bak så jag tycker verkligen att jag skulle upptäckt det.)

Jag ska minsann komma tillbaka och slå alla med häpnad på treårstestet 2007 med min 41 poängare :rofl:

Ska bara tillägga att jag klagar inte det minsta på domaren för han var bra, gav bra kritik och förklarade dessutom poängen.

Lill / Stall Nöbbeled ( som önskar alla andra fölvisare lycka till! )

Har också ett hingstföl e: Santa som ska visas på söndag i Bulycke samt syrrans stoföl e: Crelido. Tråkigt för dig att inte kunna vara med i år, men du får komma igen framöver! Cruzeiro har vuxit en hel del och är lite överbyggd och tanig, men ser ut att röra sig bra med + för galoppen. Crelidostoet är en helt annan typ med mycket massa och väldigt elastiska rörelser. Ska bli mycket spännande på söndag, det är som sagt lätt att bli hemmablind!

Vi har visat vår 2 månader gamla hingst e.Gigolo-Cortez-Martini idag. Han fick 47 poäng. Jag är lite besviken på gångartspoängen 788 eftersom han rör sig mycket bra och är så himla luftig och mjuk/lätt. Dock är han ganska överbyggd, så det var det klassiska "faller i framvikt". Muntliga och skriftliga kritiken var iallafall mycket positiv och Juventus visade upp sig väldigt bra.
Han var dessutom ganska rejält halt på v fram såg vi när han gick ut från ridhuset. Vi vet inte om han lyckades vrida till sig i någon vändning. Förhoppningsvis påverkade det inte poängen för domaren kommenterade det inte.
Synd att det inte blev en poäng till så han var kvalad till riksföl, för om två månader kommer han att vara i sin bästa period.
Jag är iallafall nöjd! :)
Bild kommer när jag fått dem av fotografen.

Usch, nu blev jag ju nervös! Ska inte visa förrän på lördag vid 14-tiden men det är ju så att man ändå hyser förhoppningar om ett bra resultat och tycker precis som du att man har granskat kritiskt.

Lyckades med 43 p på mamman när hon var föl och var jättebesviken eftersom hon hade fått så mycket bra kritik av hovslagaren och andra som sett henne... Men hon blev klass I i både dressyr och hoppning som 3-åring. :D

Jag är jättenöjd för att från att alltid sett ut som en välfylld korv har lillen gått & bilvit en sillmjölke på bara en vecka!!
Detta pga värmeslag. Han ville inte ha någon varm mjölk bara gräs hö havre & vatten.
Poängen då 877876=43 p. Det är jag jättenöjd med. Det som var negativt med honom hänger allt ihop med att de ser honom som omusklad(sillmjölke).
Stoet fick super bra kritik men inga poäng då hon är för gammal.

Hel & ren !!
Gärna en slipover med skjorta under eller piké. Mörka byxor om man har mörk häst & ljusa byxor om man har en ljus häst.
Ett snyggt ekipage är alltid trevligare att se på.
Lycka till!!

Poängen spelar ingenroll för mig för jag skall ju ha kvar honom & skallen är ju viktigare än några poäng på ett papper :D
Lycka till i S-svall :)

Säger som dig jag med. Poängen är inte så viktig iom at tjag ska behålla honom, men ändå roligt att visa och få en bedömning. :)

Tack, kan behövas. ;)

Så det är ok med mörka byxor? Jag har fått för mig att man "ska" ha ljusa?
Hur viktig är klädseln? Finns det några krav? eller är huvudsaken att man är hel och ren?

Hmm. det finns väl inga krav men...

Säger som Bounce, helheten av ekipaget blir INTE sämre av att man är välklädd. En av våra mer professionella visare här nere visar hingstar/valacker i mörkgrön collegetröja över vit skjorta och vita byxor/gympadojjor och använder vinröd collegetröja till ston. Ser mkt trevligt ut faktiskt :D

Men ta något som är bekvämt att röra sig i!

Precis, man vill ju att det ska se så bra ut som möjligt. Ska klura på det där och se vad jag hittar på för klädsel. :D
Vad ska du ha?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg