Fölmönstring

Efter mkt strul så var vi iväg och visade i går kväll. Till att börja med, fick vi med fel träns till Shady. Hon har cobb storlek och råkade få med ett i fullsise.

Panik när vi kom fram (5.5 mil hemifrån) och upptäckte detta. Vad gjöra? Jo vi virade helt sonika sidostycket ett varv runt pannbandet. Inte snyggt men det fungerade.

Lilleman var jätte intresserad av allt som hände där. När vi väl kom in i ridhuset så fick han för sig att han absolut INTE skulle ställa upp sig.

Hur dom lyckades bedömma typen osv på honom har jag inte en aning om. Sedan skulle vi skritta. Glöm det sa Lilleman och gick och drog benen efter sig.

Domaren tyckte vid det laget att, vi kanske skall bedömma traven och galoppen först. Varpå vi släppte både Shady och Lilleman. Trava kan ni glömma att jag skall göra ansåg han.

Däremot bocka kunde han. Kanske vi skall ta av grimman tyckte domaren. Jo visst. Av med grimman och vipps så kom Lilleman på att man kanske skall trava och galoppera lite. (Fölungar :devil:)

Han fångades in och vi skulle gå på en stor volt runt domaren för att bedömma skritten. Shady först och jag och Lilleman efter. Men si då var det tvär stopp. Han växte fast i manegen och helt sonika väntade in Shady, följde sedan några steg igen och slog sedan på tvär stoppen igen.

Det slutade med att jag fick släppa ut honom i nästan hela grimskafftet och gå och peta honom i flanken hela tiden för att få honom framåt.

Så med tanke på hur positiv han var till allt detta så får jag väl vara nöjd med dom få poängen han fick.

Innom parentes poängen jag trodde han skulle få.

Typ: 8 (8) Ädel linjerad
Huvud hals bål: 7 (7) Yttryksfullt huvud, rak ngt lågt ansatt hals, markerad manke, välformat kors, överbyggd.
Extrem: 8 (7) Nöjaktigt korrekt
Skritt: 6 (7) Ren, saknar energi normal steglängd
Trav: 7 (8) Bra takt, normal steglängd, ngt stelt hasarbete
Galopp: 7 (8) God rytm och takt, vägvinnande ngt oelastisk.

Sammanlagt 43 poäng och klass 2.

Vilken liten buse. ;)
Trist när dom visar upp sin sämsta sida sådär, då man vet att dom kan så mkt bättre. Flera poäng som försvinner bara därav...
Skönt att du var nöjd ändå. :)

Puh! Skönt att ha det gjort va? :D Jag kommer också att förbereda mig för det värsta, inte mycket man kan göra om de får för sig busigheter. :crazy: Gratulerar till såpass bra poäng med tanke på hans uppförande!

Arma domare vad de måste jobba för att verkligen SE vad som finns bakom den där vilt bockande/stillastående/slokande fölungen som kommer in.
Jag ska verkligen försöka vara nöjd, oavsett poäng :angel:

Nu har jag kommit hem från dagens fölmönstring. Det gick kanonbra! :)

Hingstungen (Nobel - Acapulco Gold) fick 50 poäng (988889) trots att han för dagen är överbyggd och inte hade sin supertrav, han visade sig mkt fint. När jag åkte hem var det två kvar som skulle visas och dittills var min den ende med 50 poäng, jättekul! Såld som hingstämne till Gränsbo (med reservation för röntgen).

Stofölet (Nobel - Trombon) fick 48 poäng (988779). Hon är också rejält överbyggd och var superbusig! Hon visade TVÅ travsteg, resten var caprioler, levader och full galopp. :D Hon hade jätteroligt! (liksom publiken). Hon fick bla kommentaren "en MKT elastisk fölunge" :rofl:

lånar knappen... Först grattis Pooh!!! Jag såg att ditt föl hade 50 poäng! Jättekul.
Mina föl fick 46 poäng var, och jag är väldigt nöjd med det, jag hade tänkt mig en med klass 1, kanske 45 poäng, den andra var jag osäker på, tänkte runt 44-45, och så fick de båda 46 poäng. :D Plus att det gick så himla bra att lasta och åka, de hade aldrig åkt innan.

Grattis själv! :D Synd att vi missade varandra, jag var i stostallet längst in och flätade när du visade dina (om de visades i rätt tid). :)
Ska till Åstorp med hingstfölet på fredag på championatet om jag får ledigt från jobbet... :crazy:

Visade mitt hingstföl på gränsbo idag och det gick över förväntan! Visst var han busig och otålig, men det var det många som var :D
Han är e. Last Liberty - Robin Z
och fick följande poäng och bedömning.

TYP: 8 ädel, elegant, fullblodstyp
HUVUD, HALS, BÅL: 8 uttrycksfullt huvud, välformad välansatt hals, normalt utv bog, sluttande kors
EXTREMITETER: 7 tåvid fram, krokhasig
SKRITT: 8 ren energisk
TRAV: 8 taktmässig lätt elastisk
GALOPP: 9 rytmisk vägvinnande välbalanserad bra bakbens aktivitet
TOTALT: 48p

Huvud
kropp
med mamma

När vi väl kom hem så kunde han skritta trava och galopera som en normal fölunge. Han är en riktig liten skit. Skojjar bara.

Grattis till er andra som visat och fått så bra poäng. Speciellt till pooh. Hoppas att röntgen blir bra.

jo de höll tiderna, för jag var först efter middagen så då var de ifatt igen.
Försök kom iväg på fredag, nu när du fick så bra poäng.. :)
den vet man ju hur det är med chefer..det var knappt man fick ledigt idag :angel:

Beroende på hur varmt det blir (visar kl. 14) så får det nog bli vita ridbyxor och en svart T-shirt. Om det skulle bli under 15 grader får det bli en vit polo-t-shirt med tunn mörk slipover över.
Jag tillhör dem som bli väldigt varma även när det är hyfsat kallt och det matchar så dåligt med rödlila ansikte till resten :D

Visningen jag var på i helgen (för att reka) bjöd på allt från shorts/kort kjol... och barfota i loafers till vita byxor, marinblå tröja jodpurs. Hjälm var det dåligt med... Skandal tycker jag med tanke på hur hingstungarna hoppade och for.
Eva

Visade mitt stoföl i lördags. Hon är e:Cortus ue:Krevad, hon fick 48p (9 8 8 8 8 7 ). Hon skötte sig exemplariskt, en underbar fölunge. Lite synd att hon var lite spänd i galoppen, i vanliga fall är den väl värd minst en 8. Men det är ju bara de där 15 min man har på sig för att försöka plocka fram det bästa hos dem. Vi är helnöjda med henne. Dessutom har hon ett helt underbart temperament och det är guld värt. Grattis alla ni andra!

Jamen inte tillsammans med kastanjebruna hästar :D

Grattis alla med fina föl, nervositeten tilltar... 3 dgr och knappt 1 timma kvar!

Vi hade fölmönstring i måndags. Det ösregnade nästan hela tiden men hästarna verkade mer lyckliga över det än alla flugor o bromsar som irriterade innan det började regna.

Vi är jättenöjda med resultatet! Alla klass I med två 49 p o en 50 p! Väldigt mycket dagsform o siffrorna kan gå upp o ned bara på några dagar så vi hade turen med oss. Den som fick lägst fick också omdöme om gänglig o att han växer så han kan säkert bättra sig.

Tyvärr inga kort fast alla var flätade o fina för det regnade så fruktansvärt så uppdaterade kort (utan finputs) ska snart tas. Om nån vill se finns ändå kort på alla från när de är lite mindre på hemsidan.

Så här gick det:
Nasdaq, e. New Balance u. Weltlady (e Weltmeyer-Lanthan) 49 poäng (9 8 8 8 8 8)
Dow Jones e. Don Charly u. Havanna (e. Bellini-Cyrano) 46 poäng (9 8 7 7 8 7)
Gazella e. Don Primero 981 u. Gianna (e Grundsee-Shogun xx) 50 poäng (8 8 8 8 9 9)
Wenezia e Don Primero 981 u. Wahre Liebe (e Warkant-Wendekreis) 49 poäng (9 8 8 7 9 8)

Lycka till ni som har ert kvar!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Grattis då är det fler som ska till Riks!

Måste vara kul att få så bra poäng på rörelserna som Gazella fick :bow:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix