Fölmönstring

Sv: Re: Fölmönstring

Hej!
Den 12 september. Domare är Morgan Johnsson. Jag tror att det är flera raser. I alla fall Norra Älvsborgs hästavelsförening som ordnar den. Anmälan gick ut i fredags. Eftersom vi strök från Hässleröd ringde vi dit och hörde om efteranmälan, det var OK, det fanns flera platser kvar. Där finns dock inte chansen till riksföl uttagning, det är en regional mönstring, något som vi inte bekymrar oss om ändå, där har vi inget att göra..... Kolla på asvh sida över fölmönstringsplatser, jag kan ju pm:a dig om telefon till hon som håller i det. Skall bara leta upp det hemma hos min mor.

Hälsningar Nina

Sv: Fölmönstring

" Till alla som visat"

Vill bara säga grattis till alla era fina fölungar, jag gläds med er.

Lill / Stall Nöbbeled

Undrar om mitt kom fram då, eller om jag ska prova att skicka det igen? Har itne riktigt fått grepp om det nya buke än :grin:.

Funderar fortfarande över den där märren e Jalmood också, ska ta o lägga in en ny tråd tror jag.

Hur gick det för dig jarrah på Öland, Domaren satte endast 5 stycken föl som klass 1 av alla både på Öland och i Smedby.
Vi var väldigt missbelåtna när vi åkte hem fast vårt föl var en av dem som fick klass 1

Han fick 47 poäng.
Man får väl vara nöjd eftersom det var bland de bättre, men väldigt snålt i mitt tycke.
Han visade upp sig oerhört bra och fick kanonkritik muntligt, så poängen matchade liksom inte. Tex energisk, taktmässig, vägvinnande skritt och en 7:a??? Dock var han i "fel" ålder (2 månader) och ganska överbyggd, men som han rörde sig så påverkade det inte speciellt mycket.
Jag har visat hästar för denna domare innan och han var lika snål då. Det är ju lika för alla, men trist när man vet att folk jämför med föl som bedömts av andra domare och fått högre poäng.
Jag skulle gärna velat ha en poäng till så han kunde vara med på Riks, för om ytterligare en månad och en annan domare skulle slutpoängen vara en annan...
Så här är det ju med bedömningssporter, tyvärr.

När man tittar på de siffror som gavs i Uddevalla så inser man att de nog var rätt snåla där oxå, högst bedömda i Gbg och Uddevalla (lö och sön) blev 49 p med väldigt många 44:or. :crazy: Hoppsan : gick visst inte att skriva.

Fick exakt samma kritik som dig på Lavazzas skritt och även där en 7:a!

Tycker att dom varit extremt snåla med poängen på många ställen i år.

Du ska se att det kommer skilja enormt som vanligt på poängen beroende på vart i landet det är.Alltid ganska höga poäng på vissa ställen...är det tex en dansk domare så är det ofta glädjebetyg över skyarna... :cool:

Ja precis, omdömmet om vårt föl var en högelegant hingst med naturlig resning vi fick 888777, min fölunge har en mycket bra skritt samt en oehört bra trav, han visade sig lysande.
han lämnade inte sin mors sida utan ökade traven gång på gång, jag stod bara och njöt!
Men vad hjälpte det när han fick en 7;a på traven, jag har visat många föl som fått 7;a på traven och de kommer inte i närheten av "puttes" gång han har absolut 9;o mässig gång med mycket bra bakben.
Istället skrev han; bör få upp frambenen högre!!??? Har alltid fått lära mig att frambenen är ointressanta dom kommer med styrka. Jag har många gånger suttit i Holland och tittat på bedömningar och man tittar uteslutande på balans och bakben. Så suck säger jag men han blev trots allt klass 1

Får väl säga som min kompis som efter att ha visat måånga föl var helt övertygad om att min i alla fall skulle få minst 48 p (bättre än hennes eget bästa som fick 47), -du vet ju vad du har och får väl satsa på att visa det på 3-årstesten.

Men visst känns det lite snöpligt... inte för att 46 är dåligt utan för att man vet att det var lägre än vad de säkert kommer få på högpoängsplatserna :cool:

Bara en fråga från en oinvigd..
Ni skriver nu om högpoängsplatserna osv..En tanke som slår mig,varför åker ni inte dit då om det nu är så viktigt med poängen?
Eller är det inte så att övriga,som finns på "högpoängplatserna" är ganska medvetna om att det ges sämre poäng på andra platser och ändå värderar fölet likadant?

(Jag kan ju bara jämföra med en hundutställning,och inte åker jag och ställer ut mina jyckar för en domare som jag vet inte tycker om min modell,jag åker ju hellre till en annan plats och får de bättre premierna)

Ja men det vet man inte alltid, jag har aldrig ställt ut för denna domaren tidigare, inte heller visste jag att han inte "gillar" små föl min var bara 1,½ månad. Det fick jag veta när jag lastade ur.
Jag tror att man visar där man hör hemma, inte så lätt att kuska land o rike runt med sto och föl.

Först och främst, GRATTIS alla som redan har visat era föl, och till alla fina framgångar (53p är imponerande!!!) :bow:

Själv skall jag visa mina två NF-föl på Bollerup på lördag, två stoföl e.Fredriksbergs Dizney RNF 98. Den ena har jag fött upp själv, hon är tidigare bedömd på utställning nu i sommar med poängen 978=24p. Den andre är precis nyinköpt, skall åka och hämta henne och hennes mor i morgon om allt går vägen...

... så, vi ses väl på Bollerup, "kullerbytta"? Jag har med mig en hel stab av folk, om du behöver hjälp kanske jag kan "låna ut någon"? :angel:

Hlsn Helena

Dimmans New forest

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg