Fölmönstring

Sv: Fölmönstring

Lena Nyström hade - som vanligt :bow: - ett jättefint hingstföl e Sandro Hit u Sympatica, Synovias syster, som fick 52 p på visningen hos TP. Rörde sig till 100 procent i uppförsbacke. Var dock inte så gammal och då tenderar ju de flesta föl att vara extra rörliga och luftiga i sina benrörelser.

Ja, om du ser en tvåmetersman med ett tjockt sto som glisar med ögonen som mr.Magoo och enstor älgkalv med en ryamatta slängd över ryggen med en svensklärare som knuffar på den i rumpen så är det mitt sällskap du ser. Vi skrider fram i en fart som påminner om ett luciatåg.
Nu har jag ju tränat upp min man och min lillasyster, men fölskrutten vill inte trava i grimskaft! Trotts en ihärdig påknuffare så går det inte. Men när man släpper henne lös, då j-lar i min låda får man huka sig!
Fyra travsteg hoppas vi att Birgitta Larsson hinner se, för hon har en bra trav om man hinner se den... Lycka till du med!
Eva
dimmansstuteri skrev:
Först och främst, GRATTIS alla som redan har visat era föl, och till alla fina framgångar (53p är imponerande!!!) :bow:

Själv skall jag visa mina två NF-föl på Bollerup på lördag, två stoföl e.Fredriksbergs Dizney RNF 98. Den ena har jag fött upp själv, hon är tidigare bedömd på utställning nu i sommar med poängen 978=24p. Den andre är precis nyinköpt, skall åka och hämta henne och hennes mor i morgon om allt går vägen...

... så, vi ses väl på Bollerup, "kullerbytta"? Jag har med mig en hel stab av folk, om du behöver hjälp kanske jag kan "låna ut någon"? :angel:

Hlsn Helena

Dimmans New forest

Hej
Vid vilken tid börjar det på Bollerup i morgon, lörd?

Åh, jag har ju ponnyer, så jag hade startnummer 37 o 38, såg inte inlägget förrän nu... Nu har jag redan hunnit hem :o
Hoppas att det har gått bra för er, jag är överlag nöjd, fick mer än väntat på den ena, och mindre än väntat på den andra :crazy:
Har knappt hunnit kolla kritiken, och protokollen råkade åka med en av medhjälparna hem :smirk: , men det blev klass I på båda i allalfall.

Hlsn Helena

shady skrev:
Har ni visat era föl i år? Vad fick dom för poäng och kritik? Vad är det för ras och stam?

Själv skall jag visa min lilla kille den 15/8 i Kalmar.

Jag visade min lille i Säva idag, han är född 28/4 e Nactus - Magritte - Good Future fick 46p, klass 1

ömdöme:
Typ: 8 - välprop.
h,h,b: 7 - lång rak hals, kort liggande bog, djup bål, välformat kors
ben: 8 - völbenad från sidan, nöjaktigt korekt
skritt: 8 - avspänd ren
trav: 8 - taktmässig, vägvinnande, luftig, oelastisk
galopp: 7 - välbalanserad, oelastisk, ganska rund, raka framben

Glad och nöjd över min lilla kille, han uppförde sig utmärkt :love:

Grattis till er andra som redan visat och lycka till för er som inte visat än :)

Nu har jag fått tillbaka protokollen! Här är resultaten för mina New forest-flickor:

Sto f.11 juni, e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Priory Miss Ellie RNF 1734 ue.Priory Footlight. Egen uppfödning.
987887=47p

Sto f.19 maj e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Hembys Lotus (stbf idag) ue.Miclas Activ RNF 100. Inköpt i onsdags ;)
887778=45p

Två klass I-föl alltså, känns helt okej :D
Det var första gången jag var med om att de bedömde galoppen på ponnyfölen, och var väl inte heller förberedd på att det skulle ske... :smirk: Hade önskat mig åtminstone ett poäng till på galoppen på "föl nr 1", hon tyckte att det var jättekul att rusa runt i fyrsprång i ett ridhus ju ;)

Hlsn Helena

Ja, nu har vi klarat av vår visning av föl och premiering av sto.
Fölet visade sig tyvär ha fått ont i sitt bakben under transporten (klumpig morsa?) och dommaren ville därför inte göra någon bedömmning av henne i dag, tyckte inte det skulle göra henne rättvisa. :( Dessutom sa hon att hon vuxit väldigt mycket och att det även av det skälet var bättre att avstå
Ja, ja, jag kan ju visa hemma när hon går rent och slutat växa så infernaliskt...
Hon gav dock det två första poängen 8, 8 vilket ju är en bra start!
Stoet stammbokfördes och B-premierades med god kritik, bättre än jag väntat faktiskt!
Så jag får väll vara nöjd med dagen. Lastningen av hästarna (fölet har aldrig sett en transport) klarades av på ett par minuter.
Eva

Jag visade mitt ridponnyföl i Nybro idag 28/8.
Bästa ridponnyföl!
Reserv bäst i Rasen
Bästa föl alla raser.... Vi är jättenöjda! 98788 40 poäng guld!
Lilla Cup Cake visade sig jättefint.

shady skrev:
Har ni visat era föl i år? Vad fick dom för poäng och kritik? Vad är det för ras och stam?

Själv skall jag visa min lilla kille den 15/8 i Kalmar.
Skall visa vårt lilla shettisföl nästa helg i 4/9 Uppsala . JÄTTENERVÖS hon kommer säkerligen att tillhöra de minsta då hon endast är strax över månaden,dessutom kaxig och skuttig...
Frågan är om hon kommer att visa gångarterna eller om det blir hopp och skutt :bump:
mvh Elshacera

Vad kul. Grattis. Blev ju en del kompensation där då, för halvblods fölets poäng.

Visade min connemarahingstunge idag.
Det gick rätt bra. 46p

Välutvecklad, stor ...8p
Välformad hals, bra bogläge, stark rygg, välformad kors...8p
Ngt tåvid fram för övrigt välbenad ...8p
Taktmässig skritt, mer elastisitet önskvärd... 7p
Taktmässig trav, faller i galopp ... 7p
Vägvinnande galopp med god rytm och balans 8p

Han ville bara galoppera och de få fina travsteg han visade
såg givetvis inte domaren (Birgitta Larsson)

Det var ingen häst, varken fölunge eller äldre som fick bättre än det.
(några fick samma)
Rätt många 1 och två åringar som fick kasst resultat.

*lånar knapp*

Nu har vi också visat och jag är otroligt besviken på både stoets och fölets poäng.

Fölet är inne i en tillväxtperiod och är otroligt bakhög just nu vilket naturligtvis påverkar hans gång.

Han fick omdömet:
Typ: Kompakt 7
Huvud, hals & bål: bred hals, liggande bog, djup bål, långt kors 7
Extremiteter: Välbenad från sidan, välmarkerade ledgångar 7
Skritt: Avspänd, markbunden, ren 7
Trav: Kort, oelastisk 6
Galopp: Rund, välbalanserad 7
Klass 3 :(

I speakern sa han att galoppen var hans bästa gångart - att den var rund, ren och välbalanserad - ändå får han bara en 7:a :(

Att han skulle få lite dålig poäng visste jag p.g.a bakhögheten men inte så här dåligt...

Stoets stamboksföring var ett stort skämt. Hon som av oberoende personen anses ha en otroligt bra exteriör och supertrav fick en 7:a på typen en 6:a på traven, jag funderar faktiskt allvarligt talat på att inte betala in stambokföringsavgiften för jag vill inte ha in henne i stamboken med så här kassa poäng.

Det var otroligt låga poäng idag, två st fick 48 poäng vilket var det högsta - resten låg på mellan 39-44 poäng ungefär. Detta måste varit ett s.k "lågpoängsställe".

Strunt i att stambokföra ditt sto! Åtminstone den här gången, man måste inte. Visa henne nästa år igen istället och stambokför om du blir nöjd med poängen.

Hon hade inga tidigare visningsresultat som du kan "falla tillbaka på" då?

Min fick sämre nu än på 3-årstestet förra året och då tar de det bästa resultatet. Det är ju inte riktigt juste egentligen att bedöma ett sto som fått sitt första föl och som är mitt uppe i digivningen (2-3 mån föl) vare sig de sen är 4-åringar som fortfarande växer (min var förvisso rund över ryggen men muskelfattig över korset, hade växt 3 cm till (176 cm nu!!!)) eller äldre.

Grattis alla som är nöjda, (onöjda hussar och mattar!, på det igen bara!)
Francess, har du visat ännu?
Mvh Eva
:)

Ja, jag ska nog göra så, dumt att ta in henne med poäng som inte gör henne någon rätt. Kan man stamboksföra nästa år trots att hon inte har föl vid sidan då?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg