Fölmönstring

Sv: Fölmönstring

En tredje korsning är en korsning vars mormor var NF/welsh, modern är 50% xx samt 25/25% NF/welsh sedan är min kaka den tredje ponnyn som är korsad. p.g.a att jag använde en renrashingst i detta fall welsh blir hon registrerad som 93:a det är korsningsponny efter rensashingst.
En konsoliderad ponny är en ponny korsad i flera generationer, man har inga överraskningar i den aveln utan det fungerar ungefär som i renras aveln, man tar en hingst eller ett sto och dom förärver sig som man har förväntat sig. Tar du en första korsning vet du inte vad som slår igenom, t.ex Hbl/welsh fölet kan bli som ett Hbl eller som en welsh storleksmässigt man kan aldrig veta vad som poppar ut, utan en konsoliderad ponny som man har avlat i flera generationer förärver sig som man förväntar sig.
Om jag skriver vad jag föredrar i korsningsaveln så tittar jag gärna på NWR i Holland eller i den Tyska ridponnyaveln som Asrp godkänner använder man uteslutande Welsh sek A och B samt Fullblod arab eller engelskt. Skulle jag köpa en korsning nu skulle jag leta efter en Arab/welsh eller möjligtvis xx korsning till avel skulle jag vilja ha henne maxad c eller liten D p.g.a att våra bästa hingstar är ganska stora. Anledningen till att jag tittar på Holland och Tyskland är att deras avel har varit mycket framgångsrik, andra länder har haft egen avel men inte lika framgångsrik, många länder typ frankrike samt danmark hade mycket andra raser inblandade men slutat med detta och deras avel har vänt. Vi har till en viss del varit framgångsrika men inte så vi kan mäta oss med Tyskland o Holland.
Det finns ett annat avelsförbund i Holland som bygger på arab men de är inte godkända i Sverige då det finns för många raser i deras korsningar t.ex Hafflinger odyl.
vilket inte är önskvärt. Många i sverige gillar Hbl i ridponnyaveln men det är vi ganska ensamma om då det blir ridmässigt ofta som små hbl att rida inga barnponnyer, sedan vet vi aldrig storlek på dessa korsningar, men ingen regel utan undantag.
Ridponnyaveln är otroligt intressant och just i uppbyggnad.

Hur kommer det sig att ni använder sekt A???? Det är ju som en cob i miniatyr, både massa och gångarter.

Jag vet inte vad som gjort att man valt sek A, men förmodlien storleken. Sek A har inte de rullande gångarterna som t.ex en Cob D har, likaså cob C har mer rullande gångarter. En Welsh mountain är mer ädel och har ganska bra gångarter. Idealisk är naturligtvis sek B som är som en liten ridponny.
När man sitter och tittar på hingstprem. och dom visar upp ett flertal welsh cob D dånar marken frambenen rullar och detta eftersträvar man inte i t.ex NWR. Nu finns det många som använder cob i sverige där det är tillåtet. Det jag skriver om är NWR i Holland inte Asrp i Sverige

Mina welsh Mountains har höga benlyft fram och bra hasarbete. När flocken kommer så dånar backen i propotion till deras storlek. Även de hingstar jag träffat på har varit som sekt D i miniatyr fast med vackrare huvuden. Har många gånger hört att ställer man sekt A C och D brevid varandera fast på olika avstånd så ser de lika ut. Min stallägare som bor brevid ena sommarhagen tycker att det är häftigt när cobbarna galopperar på sommarnätterna, hela huset mullrar. Det är lite med sekt A som med connemara verkar det som. Dels så finns det den ädlare typen av dem som ser mer arabliknande ut och så finns det den mer maffiga typen som liknar cob. Jag gillar naturligtvis den senare typen då jag föder upp cobbar. Små kraftpaket med mkt gång och massa men ändå så lätta i sina rörelser :love: . Tur att det finns typer för varje smak :D

Senast ändrad:

Japp, då får jag väl säga att jag tycker om den första lite ädla som min "lilla" Jaguar. Ja visst är det tur att man får ha sin smak, jag gillar verkligen cobbarna tycker att sek D är snygga, men när det gäller avel vill jag ha sek B och Ridponnyer. Men är faktiskt sugen på en liten sek A av den ädla typen då...dom är så otroligt söta

Du skriver att man inte vill ha hbl i ridponnyavlen, pga. att dom inte skulle vara bra barnponny??? Jag undrar bara lite, hur är araberna i huvudet och hur är fullbloden i huvudet? Jag tror faktiskt att hbl passar bättre i det sammanhanget men sen förstår jag att pga. storleken så ska man kanske inte blanda in hbl. Vi kan ta ett exempel när det gäller storlek, om man har ett sto fullblod/welsh betäcker med en rp-hingst får ett stoföl, den betäcks så småningom med en rp-hingst och får även den ett stoföl. Sen kanske man vill ha in lite mer fullblod så man betäcker henne med en fullblodshingst. Då kan ju faktiskt dom generna slå igenom och bli en överaskning eller hur? Så det är ju inte bara hbl. som kan ge stort.

Om du betäckt med en ridponnyhingst i flera generationer går du inte tillbaka till en renrashingst det blir fel, du får genom ridponnyhingstarna det fullblod du behöver. En ridponnyhingst måste ha ett viss mängd fullblod. Minsta mängd önskvärd är 25% xx.

Rodde skrev:
En ridponnyhingst måste ha ett viss mängd fullblod. Minsta mängd önskvärd är 25% xx.
Det är ASRP's definition av en ridponnyhingst, men notera att det är endast i sverige, inte i Tyskland eller Holland.

Rodde skrev:
Det finns ett annat avelsförbund i Holland som bygger på arab men de är inte godkända i Sverige då det finns för många raser i deras korsningar t.ex Hafflinger odyl.
Nu är du nog lite för snabb med kommentarerna...enl NPRS förekommer ingen Haflinger i deras NPA stambok. Och tala gärna om att NPA är den överlägsna stamboken vad gäller prestionsponnyer speciellt inom hoppning, men det kanske är viktigare med utställningsresultat och vilken hingst som vinner på den vackraste traven?

Jo faktiskt, har man mindre fullblod hamnar man i Welsh Partbreed.

Nu finns det en massa olika avelsförbund över i Europa och man har inom Asrp valt en de "bästa" för att minimera antal raser inom ridponnyn.
Ju fler raser man använder desto svårare är det att veta hur slutprodukten kommer att bli. NPRS finns det säkerligen en anledning till varför man inte har godkänt i Sverige?
Nu finns det ingen större anledning till att hetsa upp sig då jag har sagt att det är som jag tycker och avlar, jag påpekar än en gång att jag inte har sagt att det är det enda rätta eller? Jag avlar på prestation samt exteriör, jag kan faktiskt släppa lite på
exteriör om jag vet att individen är bra sportsligt.
Men jag är också väldigt svag för vackra individer, man vet också att bra exteriör ger hållbara hästar. Jag avlar på dressyr så en vacker trav ska dom ha, samt en vacker ponnykaraktär.

Ja Welsh part breed ingår i samma avelsförening i Holland nämligen NWPCS, Nederlands Welsh & Pony Cob Stamboek där ingår Welsh A, B, C, D,(NWR)K,WPB(welsh Part Breed).
Så de ridponnyer som är reg. inom detta avelsförbund är antingen NWR el WPB.

Men då hade ju inte Fabian använts i självaste ridponnyavlen utan welsh part breed-avel (även om "raserna" är väldigt lika). De är ju faktiskt inte riktigt samma sak då även om de går under samma avelsförbund. Det är ju som att alla säger att deras ponny är svensk ridponny när det i själva verket är korsningponny, inte samma ras!

Joker1 skrev:
Men hur var det nu, var welsh part breed och NWR samma sak?? :confused:
Welsh Partbred måste innehålla 12,5% welsh, det är definitionen enl. moderföreningen i England, överiga %procent kan vara precis vad som helst, du kan tex ha en welsh partbred som är 12,5% welsh cob och 87,5 % shirehäst! Eller 25% welsh 75% shetland eller
12,5 % welsh och 87,5 % arab, vilken raskombination som helst går bra. Det enda kravet är att hästen/ponnyn innehåller 12,5 % welsh av någon kategori A B C eller D. Och jag förmodar att reglerna är domsamma även i Holland. I England är ju många ridponnyer även registrerade som welsh partbred eller partbred arab om dom har minst 12,5 % welsh respektive arab i stammen. Alla utställningar i england har nästan alltid partbred klasser så samma ponny kan visas både som ridponny eller welsh partbred eller partbred arab.

Men nu är det så här, om man vill ha fram ett NWR sto t.ex. Man tar en welsh B betäcker henne med en godkänd xx hingst då blir dom welsh partbreed i fösta steget för att sena när man betäckt igen med en NWR hingst kan komma in i NWR.
Likadant är det i Sverige du kommer inte in i första stamboken om du har ett welsh sto och betäcker med en ridponnyhingst utan i andra delen.
Men sedan kan det nog förekomma en massa fel i den svenska registreringen för det har registrerats 100 tals ponnyer felaktigt i Sverige!

*lånar knapp*

Visade min halvblodsunge e: Qalle - Pik Trumpf på Grevagården (Skövde) i går. Blev nöjd med poängen, han fick 47 p och blev därmed klass 1. Han fick följade omdömmen:

Typ: Välpropertionelig, långlinjerad: 8

Huvud, hals och bål: Bra kors, lågt ansatt hals: 8

Extremiteter... tåtrång bak och fram: 7

Skritt: Taktmässig, något markbunden: 7

Trav: Lätt, taktmässig, frammåtgripande: 8

Galopp: Balanserad, frammåtgripande: 9

Retar mej lite på 7:an på extremiteterna, kunde tagit ut hovis en extra gång, det var 2,5 vecka sen sist, han kunde säkert justerat det lite då han inte varit tåtrång tidigare...

Känns helt ok med gångartspoängen, han är avlad för hopp/fälttävlan så gången är ju ett extra plus.

och det där är ju så märkligt - din fick en 9:a på galoppen och nästan liknande omdöme som min som fick omdömet "rund, ren, välbalanserad" på galoppen och endast en 7:a.
Kritiken och poängen hänger liksom inte ihop tycker jag.
Jag vet ju att jag aldrig mer kommer visa för den domaren vi hade i alla fall :crazy:

* lånar knapp*

Dax att skaka liv i denn atråd nu som hamnat rätt långt bak, för nu har jag visat min CharmTroll, hbl/vbl korsning.

Han visades ej med hbl fölen, utan på premieringen och därav fick vi ej visa galoppen eller trav löst, tyvärr. Hade varit kul att få visa galoppen. :)

Men, det gick MYCKET över föväntan, han blev klass 1 med 39 poäng.

Typ: Välproportionelig och välutvecklad. 8
Huvud, hals & bål: Uttrycksfullt huvud, välformad hals med naturlig resning. Välmusklat bakparti. 8
Extremiteter: Nöjaktigt korrekt, men gracil. 7
Skritt: Taktmässig, men något kort. 7
Trav: Lätt. Bogfri med god mekanik. 9

Att han skulle få lite lägre på skritten förstod jag, han växer mkt nu och den har varit stötig och kort senaste veckorna.
Men traven, en 9, det var verkligen KUL. :)

Domare var Elisabeth Ljungstorp och hon sa att det är inte ofta man ser fölungar med sådann bra trav.

Glad matte. :love: :love:

Som sagt, hade gärna visat galoppen med, för det är den jag tycker är hans bästa gångart...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix