Fölmönstring

Sv: Fölmönstring

Det brukar inte vara så svårt med deras vilja. Ibland kan det ju vara så att dom vill så mkt mer än vad matte/husse vill.

Hon heter Danza....(hästen på Francess bild)och är e painthingst u hbl korsning.Superfin fölis!

Senast ändrad av en moderator:

crazy skrev:
Hon heter Danza....(hästen på Francess bild)och är e painthingst u hbl korsning.Superfin fölis!

Men skulle inte du ha nåt att avla på? Eller är den inköpt som blivande ridhäst?

(Alltså, inlägget är till Francess, inte till Shady... :o )

Senast ändrad av en moderator:

Värst vad du har koll på allt då. Hade varit kul om jag hade fått svara själv!

Hon är främst tänkt som blivande ridhäst, men jag kommer förmodligen att betäcka henne längre fram. Hon är knappt avvand ännu, så vi får se vad det lider. Det dröjer ju några år ;-)

Modern är inte hbl-korsning utan oreggat halvblod, hon är också till salu och köparen får själv ombesörja registrering. Stoets mamma (dvs fölets mormor) är reggat hbl. Bra stam dessutom. Morfar (Cream N'Coffee) är reggad som sv ridponny pga sin storlek. Längre bak i stammen finns Irco Marco, Prince Fair, Gibraltar, Utrillo mfl. Ev är fölet dessutom homozygot, båda föräldrarna är skäckar, pappan (paint) dessutom overo (medicin hat). Jag ska regga Danza i ASVH (grå papper).

För en månad sen köpte jag ett välstammat hbl-sto, dräktigt med Hamilton 904. HENNE kommer jag att fortsätta avla på!

Hon är min! Har precis köpt henne och hämtar hem nästa helg. Jag sålde ju mitt eget föl, hon hämtas på söndag (Tequila Sunrise).

Hon lär väl inte bli så himla stor precis, runt 155 kanske, men hennes farfar är faktiskt 160 fast han är Paint! Och hennes mormor är inte så liten heller. Danzas mormor var synnerligen välhoppande på sin tid, så jag hoppas ju kunna tävla lite grand med Danza längre fram.

Jag har nåt helkroppsfoto på Danza om någon är intresserad... Kommer att ta fler på söndag dessutom (då jag ska ner och hälsa på lite).

Förresten så "heter" hon ingenting, är inte reggad eller nåt ännu. Uppfödaren hade ett ganska långt namn (krångligt) men jag kommer att skriva "DANZA" i registreringsansökan. Kort och koncist och mer halvblodslikt. Eftersom det är jag som får betala för kalaset tänker jag välja namn själv.

Jo, jag minns ju att du köpte ett dräktigt avelssto, var lite osäker på om du hade tänkt avla på den här också, efter som det är en korsning. Men läcker är hon! :)

Hon är alldeles för liten för att jag ska göra upp allt för vidlyftiga planer ännu. Men i övrigt ser jag inget fel i att avla på en korsning bara för att det är en korsning. Man får ju se till individen med! Och hon har en ganska intressant stam bakåt i sin halvblods-halva. Om allt går som det ska ställer jag möjligtvis upp på treårstestet med henne, men mycket kan hända innan dess. Sen får vi se vad hon visar upp för talanger och kvaliteter själv.

Hon är urläcker! Mest vit (tyvärr - skitigare häst) men så har hon också både tobiano, overo och sabinoanlag. Då blir det mycket vitt.

Jag tycker nog att skäckarna är som läckrast när de har mkt vitt...det gillar jag! ;)

Det kan ju komma ut mkt bra ur en korsning också, om man väljer bra individer att avla på och har klart för sig vad syftet med korsningen är. Tyvärr tycker jag ofta att det senaste saknas -man avlar på korsningar enbart för att tjäna pengar utan att behöva ligga ute med alltför mycket avgifter för betäckning, registrering etc, men det finns ju alltid undantag.

Jag har själv tänkt betäcka mitt hbl-sto "utanför rasen". Den avkomma jag vill ha kan jag inte få med en hbl-hingt. Sen kan man ju fundera på om det inte är enklare att köpa det föl som motsvarar kraven...men det tål ju att tänkas på...

Ser också fram emot helbild på lilla skäckdamen! :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix