Fölmönstring

Sv: Fölmönstring

Igår visade vi två av våra stoföl i Södermanland, Stjärnhov.

Maräng e.Rubinrot-Master fick 977899-49 poäng och Jenka e.Akribori-Martini fick 988788-48 poäng i mönstringen.

I championatet som var sist efter en lååång dag fick alla komma in för en kort bedömning innan de skulle ta ut 3 finalföl. Jag var säker på att de tre 49-poängarna skulle bli kvar till final och det gjorde Maräng och en till, men sedan fick den 3:e gå ut och då var det bara Jenka och ett annat föl kvar i ringen. Det slutade med att även Jenka gick till final och så var vi tre ekipage kvar i ridhuset.
Trea blev det föl som inte var vårt och Maräng blev 2:a. Jenka höjde sig en poäng på traven när hon blev lite trött och vann på 988798-49 p. Hon vann på sin utstrålning, för gångartsmässigt är Maräng mycket bättre.

Jag är dubbelt nöjd med mina små pållar. Nu ska jag senast idag faxa anmälan till Riks om vi ska åka. Funderar...

Roligast är att det bästa fölet har vi inte visat av hänsyn till mammans höga ålder. Det är ett stoföl e.QE-Flamingo. Hon är något alldeles extra!!

Jaaa, dubbelt grattis.
Tycker att du kunde fått visa galoppen i alla fall, det är ju roligt att få allt bedömt, allra helst som mamma är travare och han ska bli ridhäst (fast han får ju inte sämre galopp bara för att den inte bedömdes...)

Nu har vi visat medryttarfölet (e: Zephyr), jag var så nervös så jag trodde jag skulle kräkas men det gick väl helt ok.
Hon fick 787787=44. Klass II men vi var nöjda ändå.
Har tyvärr inte det skriftliga omdömet här eftersom det inte är min häst. Det jag kommer ihåg var att han tyckte hon var välutvecklad, taktmässig trav+skritt men att hon var spänd.
Hennes mamma har en tendens att spänna sig och bli nervös så vi var väl lite oroliga över hur hon skulle vara. Men tji fick vi, hon kunde inte bry sig mindre om allt runt om och det är verkligen ett framsteg.

Ja, hade dom gjort iordning för att kunna ha dom lös hade jag frågat om det varit ok. Även om hon ej skrivit det på protokollet, så fått en muntlig bedömning över galoppen.
Men dom gjorde iordning för det på em, med hinderstöd och band. Lite farligt att släppa lös dom då dom hade bord med högtalaranläggning osv. *visslar*

Wow! Jättegrattis!!! Har du funderat på treårstestet ännu? *blink, blink*

Grattis! :D

Javisst kan det bli bra även om man har en travare till mor. :)

Min avkomma som var e avelsvärderad skäckhingst undan ett travarsto hade också en enormt bra trav...stooor och luftig. :D

Men det är visst svårt att sitta på honom i trav utan att rida lätt...för de enorma kliven gör ju att är man kille och ska sitta ner och rida...ja då dröjer det liksom inte länge innan man sjunger i falsett.(enligt ägaren) :D ;)

Lycka till med din fölis...jag hoppas du visar honom på treårstesten med. ;)

Tack så mkt. Som du förstår så är jag mer än nöjd. Ler bara jag tänker på Troll nu. ;)

Hade varit roligt att visa honom på 3 års testet ja. Är läääänge tills dess, så tiden får utvisa. ;)

Tack. :)

Har ju ej haft så mkt att jämföra med. Men när jag satt och kollade på fölvisningen på em så insåg jag att Troll har en bra trav och förmodligen galopp med.
Liksom din hbl/vbl så är hans trav väldigt lätt och luftig, sådann tycker jag galoppen är med. Är som att han svävar fram. :)
Man får hoppas att det håller i sig. ;)

Guuu vad kul. Jätte grattis till både dig och trollet. Ja inte får vi glömma mamma heller. Ännu en gång jätte grattis.

Så lite så, bara kul. Alltid kul/bra när det blir bra resultat när det är korsningar med travare. Då kanske travar hatarna kan bli tysta. Har du betäkt om henne? Eller skall du det nästa år?

Hon är ej ombetäckt och kommer ej att bli det inom dom närmsta åren. Har ridit igång henne nu och hoppas kunna börja tävla nästa år igen.
Men visst vill jag ha föl av henne igen innan hon blir för gammal, kanske ´09 eller något sådannt.
Har ej råd nu heller iom att jag har dom inhyrda...

Och ja, visst känns det kul att min lilla travarkorsning fick sådann bra kritik och poäng. Bara till o hoppas att det håller i sig. ;)

Ha, ha, det är inte speciellt lång tid till 3-årstestet... Tyckte jag med morsan till årets föl och oups, rätt var det var så var det november och hon var drygt 2.5 år och dags att börja sitta lite lätt på.
Det gick så himla fort från bebis till jättehäst. Så vänta du bara!!!

Vi kom ner för sent (13,00) så vi missade både dig & några av småhingstarna :cry: :crazy:
Såg trollets poäng vid sekretariatet
:bump: :banana: ** G R A T T I S ** :banana: :bump:
Han fick ju kanon poäng!!!!

Det håller nog i sig skall du se. Med rätt matchning så blir det jätte bra.

Visade min lilla Flinga vid Stjärnhov i helgen. Hon blev klass 1 med 38 p.8,8,7,7,och 8. Blev givetvis bäst i ras (hon var den enda haflingern :angel: ) Är jättenöjd har aldrig haft föl förut och kommer förmodligen aldrig att ha något igen ,så det var kul att få "godkänt".
Skulle ha varit skoj att få visa för haflingerfolk och sett om de tyckte samma sak./Lisa

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix