Fölmönstring

Sv: Fölmönstring

Nej, hon är tyvärr inte visad tidigare. Hon är också muskelfattig över korset just nu och lite lätt bukig.
Domaren sa också att "hon är lite hasvid i skritt just nu men det beror säkert på att hon har juver" men det var p.g.a "hasvidheten" hon endast fick en 7:a på gång i skritt, hur ska man då tolka det?
Om t.o.m domaren tycker att det beror på att hon har juver så borde hon ju bortse från det, tycker jag i alla fall. :confused:

Att jag sen fick springa ca 30 meter med henne i trav (fram 15 m och tillbaka 15 m) och efter det bli poängsatt, det är katastrof! Man borde ju åtminstone få springa ett varv eller två i ridhuset. :smirk:
Detta sto köpte jag i princip p.g.a hennes häftiga gångarter, hon har rejält övertramp i skritten och en luftig, svävande trav som många dessutom påpekat för mig när de sett henne "in action" t. ex i hagen men enligt denna domare var henes trav "tung och kort", jag menar - hur kan hon bedöma en hästs trav på så kort sträcka som jag fick springa. Nä, ett stort skämt är vad detta var.... känns nästan som att man inte borde åkt överhuvudtaget!

En liten tröst är väl att det gick jättebra att lasta och transportera :p

Jaha nu har jag också visat , fast jag har ju haft turen att få vis hemma eftersom de åker runt här .
Jag har visat 2 st shettisar och 1 st halvblod och det gick ungefär som väntat faktiskt.

Halvblodet som är i fel ålder just nu om man säger så fick
7 7 7 8 7 7 = 43 ungefär som väntat eftersom hon är i en *ful* period och överbyggd och med den anledningen är lite framtung just nu.

Shettishingstföl nr 1 fick 87788=38 poäng och rekomendationer till att han skulle jag försöka spara tills han är 2 i allafall då han tyckte att ha inte alls var dum och med otroligt vackra ögon. ;)

nr 2 fick i stortsett samma kritik som jag själv hade satt. 77778=36 då detta föl enligt mitt tycke är för kompakt *kvadratiskt* med lite för kort hals *S* men rör sig bra . Så det var ju inga nyheter precis
Så jag är nöjd för dagen och man upptäcker ju att man faktiskt inte är så dålig på att bedöma sina hästar när man ser att man tycker ungefär likadant som domarn :angel:

Du kan anmäla och visa henne som gallsto, dvs utan föl vid sidan. Man kan visa hur många gånger man vill och välja den poängen man är nöjd med och SEN stambokföra. Stoet kan alltså vara äldre med.

Nej och jag kommer inte heller att göra det. Har för mig att det var idag kl 1300 och då satt jag på skolbänken, första dagen!

*lånar knapp*

Visade i lördags på Säva: är nöjd trots att hon bara blev klass II. Har precis kommit in i ännu en växtperiod och är extremt seg. Sover massor. Kan tillägga att hon växt massor. (dommarna kommenterade att hon var stor för sin ålder) och är för tillfället överbyggd och något framtung...

Stoföl e Silvano - Ganesco - Flamingo

Typ: Välutveckad, ngt tung. 8

Hhb: Välformad hals, liggande bog, djup bål, långt kors. 8

Erk: välbenad från sidan, tåtrång, marktrång bak, biljarderar 6 (korrigering pågår där det går att rätta till - inte mycket mer att säga, hon är inte korrekt)

Skritt: markbunden taktmässig 7 (har mkt bättre skritt än så i vanliga fall)

Trav: taktmässig luftig vägvinnande bra mekanik 8

Galopp: rund välbalanserad bra hasarbete, ngt tung 7

Totalt 44 p klass II

Visade stoet för stambokföring men hon får inga poäng pga sin ålder, men den muntliga kritiken var över förväntan och domaren (samma som Soya antar jag) tyckte hon var ovanligt fin och spänstig för att gå med föl. :)

Är det någon som ska visa i Hedemora den 11/9?
Ska visa min medryttarhäst-föl där. En tjej efter Zephyr och jag blir bara mer och mer nervös ju mer jag läser denna tråd.... Vi tycker naturligtvis att hon är finast i världen... det blir intressant att höra vad de tycker. Sen att mammahäst kan hetsa upp sig för minsta lilla gör en inte mindre nervös.

Vi åkte för tre år sedan med en hingstunge och det gick typ helt åt h-vete för när han skulle trava så haltade han, de kunde inte bedöma honom och vi fick åka med svansen mellan benen. Pinsamt om folk tror att man åker med en halt fölunge. Han visade ingen halthet dagarna innan mönstringen.
Hoppas verkligen att det går bättre denna gång.

annae.
Min fölunge visade sig vara halt, händer ibland att de skadar sig i transporten. Otur, men knappast nån som tror att man med vilje far dit med ett halt föl.
Det går säkert bra för et, lycka till.
Eva

Ja jag var där. Inte med något föl utan min häst är uppstallad där. Jag såg bara tre föl eller något sånt. Ett föl som fick 43p som hade en superfin mamma. Kanske var din?

Aha då hade jag redan dragit hem, morgonfodrade.

Jag har aldrig varit på fölmönstring förrut, bara premering, och jag tyckte det verkade som om domaren var lite hård. Såg ett föl som galopperade väldigt fint men som bara fick 7. Fattar ingenting.

Jag hjälpte våra grannar att visa deras fem ston på Bolleruo i lördags.

La Dolce Vita e: De Niro - Rubinstein - Weltmeyer fick 49p varav 9 på trav och galopp. (Stoet betäckt med Don Romantic i år)

After Dark e: Danone - Sack 49p

Hallick ( :crazy: ) e: Bugatti Hilltop - Ganesco - Napoleon 46p

Don Juan e: Danone - Martini 46p (Stoet betäckt med Florencio i år)

Don Garzon e: Blue Horse Hertug 47p

Eftersom det inte är mina hästar har jag inte stenkoll på stammen... Men ägarna var jättenöjda med att alla blev klass ett.

Sv: Re: Fölmönstring

Grattis!!! Va kul!! (Har inte vart här på länge så jga ligger lite efter!)

Ha du nytagen bild på honom? Han hade Acapulco Gold som morfar va´?? Har ett sto efter honom som ska betäckas nästa år...hade vart kul å se

Va kul! Grattis! 40 poäng det är ju jättebra... Var det många föl som visades? Ju fler desto mer värt är ju poängen. Var det något mer föl som var bra eller? Det klart det är svårt att jämföra andra raser. Jag skulle vilja få tag i ett stoföl som är jättebra för framtida avel, men det är inte många som vill sälja när dom får så höga poäng. Är din till salu?

Nej min lilla "kaka" är inte till salu, hon blir c-ponny och våra hingstar är maxade D-ponnyer så hon kommer att passa utmärkt i vår avel.
Jag vet ingen på rak arm som har ett bra ridponnyföl som fått 40 poäng, men gå in och titta på resultatet Asrp hemsida under resultat på utställningen i Sörmland, kontakta någon av utställarna. Bra ridponnyföl kostar lika mycket som ett halvblodsföl. Men det finns inte många bra ridponnyföl i Sverige, de flesta är korsningar som lämnar väldigt ojämnt! Det var 7 ridponnyföl som visades på utställningen och jag vet inte hur många andra föl det var.

Var visade du din? Står det resultatet på någon sida ifall det fanns något intressant föl där. Vem är din "kaka" efter? Är hon en ridponny eller en förstakorsning? Man kanske får nöja sig med förstakorsning om det nu inte finns så många i landet, det blir ju 43:or så småningom om man fortsätter att avla. Förutsatt att man får stoföl.

Sv: Re: Fölmönstring

Tack! Ja, det är Acapulco Gold som är morfar.
Det ligger bilder på hemsidan men de är nästan två månader gamla. Han är ädlare nu än vad han ser ut på bilderna.

FairLady skrev:
Grattis!!! Va kul!! (Har inte vart här på länge så jga ligger lite efter!)

Ha du nytagen bild på honom? Han hade Acapulco Gold som morfar va´?? Har ett sto efter honom som ska betäckas nästa år...hade vart kul å se

Min "kaka" eller Cup Cake M som hon heter är en korsning mamman är e. Sweet Reclaim** - u.25%Welsh + 25 % NF. Så kakan är en tredje korsning hon är efter en hingst som heter Downland Wild Fowler Welsh B. Mitt sto är en f.d tävlingsponny som betäcktes sent 17 år så jag tog en "praktiskt variant" betäckte henne naturligt med en hingst vars blodslinjer förekommer i de hollänska och tyska ridponnyerna.
jag försöker att avla NWR(hollänska) samt tyska ridponnyer. Jag vill undvika andra raser än fullblod och welsh samt endast använda welsh A och B inte cob det blir för grovt och man eftersträvar inte deras runda rullande gångarter utan lite mer elegans!
Kakans föl kommer att bli 43:or och jag har tänkt mig använda våra egna hingstar i möjligaste mån.
Mina andra föl "Lotta" är e. Feno-Me hon kom 5;a på Riks av 17 föl hennes mamma är tysk ridponny konsoliderad.
Jag har också en ett åring EG Phoebe som vann fölchampionatet på Riks förra året e. Power Boy - Derano B, mycket trevlig men blir maxad D-ponny.
Jag har alltid sysslat med Hbl avel men tycker att Ridponnyaveln är jättekul, det är så nytt här i sverige och man kan verkligen försöka toppa sin förmåga!
Har du själv ridponnyer eller vad avlar du?

Man kan köpa ett bra welsh sto och betäcka det med en arab eller xx hingst eller en ridponnyhingst som står högt i blod då får du en 43:a direkt.
jag visade min Kaka i Nybro men resultatet är ej ute ännu.
Jag PM dig lite uppfödare.

Fiorano skrev:
Jag hjälpte våra grannar att visa deras fem ston på Bolleruo i lördags.

La Dolce Vita e: De Niro - Rubinstein - Weltmeyer fick 49p varav 9 på trav och galopp. (Stoet betäckt med Don Romantic i år)

Eftersom det inte är mina hästar har jag inte stenkoll på stammen... Men ägarna var jättenöjda med att alla blev klass ett.

Grattis, även om de inte är dina! Kände direkt igen La Dolce Vitas stam för mamman, Wienna, e Rubinstein - Weltmeyer är född hos oss. Vi sålde henne till nuvarande ägaren som femåring men har hennes mamma, Weltlady, kvar plus några av hennes avkommor, bl a Nasdaq, fölet från i år e New Balance som fick 49 p på fölmönstringen. Bilder på dem finns på vår hemsida, http://www.stubbang.com

Hälsa o gratta!
Hälsn Ann
Stuteri Stubbäng

Du skriver att din "kaka" är en tredjekorsning? Vad är det? Kan du förklara för jag är inte så insatt, du får gärna berätta vilken sorts korsning som är bäst, man hör ju om förstakorsningar osv. Är en konsoliderad det bästa eller har jag fattat fel?

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix