Folk som blir provocerade av att man har häst

Horzelover

Trådstartare
Satt och pratade med maken häromdagen och då kom det upp helt apropå att några killar på hans jobb hade uttryckt kritik över att jag (eller familjen) har häst. De sa något i stil med "sälj hästen, det är ju skitdyrt att ha häst, köp bättre bilar istället". Och "jaha, du kan inte följa med ut och äta på lunchen, sälj hästen så har du råd" och liknande saker.
Har märkt att en del icke hästfolk kan bli så otroligt provocerade av att man har häst. Det är ju ett val som vår familj har gjort och nu råkar det vara så att jag tjänar mer än min man och jag bytte jobb för att få upp lönen (så kan vi dessutom samåka och spara pengar) och slutade snusa för att "ursäkta" kostnaden att ha häst. Är det vettigare att ta dyra billån bara för att köra omkring med en dyr bil och imponera? Inte om jag får välja. Då kör jag hellre en gammal bil och betalar hästköpet kontant.

När jag var liten red jag på ridskola och vi hade absolut inte ekonomi till en egen häst. Det har alltid varit min stora dröm att ha en egen häst och inte förrän nu har jag haft råd. Och "tyvärr" råkar det sammanfalla med att ha familj också. Jag säger som Emil i Lönneberga: "När i hundan ska jag få dricka sockerdricka" om ni förstår vad jag menar;)

Måste man sluta upp med sina egna intressen bara för att man får familj? Jag tycker inte det men det finns ju alltid en mellanväg, hästen kanske inte kan ha prio 1.

Tar väl antagligen åt mig för att jag har lite dåligt samvete av mitt val ibland. Vad har ni för erfarenheter gällande ickeförstående omgivning?

Sv: Folk som blir provocerade av att man har häst

Jag har hört sådant sedan jag började med hästar. Så jag har lärt mig att slå dövörat till och strunta i det. När mina kollegor kommer liknade komenterar ibland och det inte går att ignorera så brukar jag hålla med dem. Då är det inte roligt längre för det är nog inte menat på allvar utan bara för att retas lite och se om jag går i taket.

Skit i dom ....man kan inte vara alla tillags.
Jag hade en stor Amerikanare med cabb,det komm alltid fram folk och talade om vad det var dyrt det var med en så stor bil..Eller att dom kommer att förbjuda dom där bilarna......Oj Oj den där dricker väll en tre fyra liter milen osv.
En enda gång så var det en som var positivt instäld....En gammal gumma som kom med rolator stannade och tittade på bilen och sade;Du måste vara en duktig pojk du som har så fin bil.

Man har väll inte häst eller bil för att tillfredställa andras önskningar eller drömmar.........

För mig var det värre förut. Då kunde jag få höra saker som "lek inte med maten" osv. Idag när folk får veta att jag rider tycker de oftast att det är ganska coolt.:bump:

Nej jag vet, man borde inte bry sig. Men jag fattar inte varför de ska bry sig eller hur man kan störa sig så på hur andra lever sitt liv, man skadar ju knappast någon annan med sin livsstil.

Ja eftersom både jag och min sambo har var sin hobby så kommer det komentarer ibland.
Jag har hästen och min sambo älskar sina amerikanare.

Men jag måste säga att det oftare sticker i ögonen på folk att vi har ett par riktigt fina bilar i garaget än häst intresset.

Inget att bry sig om.
Folk som gnäller på andras intressen är inte värda att lyssna på enligt mig :cool:
Jag skulle aldrig få för mig att komentera andras saker och jag tycker inte heller andra har rätt att komentera våra intressen.

"man ska inte leka med maten!"
- nej, jag vet. Därför äter jag aldrig gurka!

Skit i dem. Det säger ganska mycket om deras sociala kompetens...

kl

Jag väljer hellre hästarna än dyra utlandsresor, gissa vilket som är miljövänligast:D.

Oj oj vad jag känner igen mej.. Och värst är attityden gällande "hästfolk".. Man hamnar liksom i ett eget släkte så fort man skaffat häst.
Även delen då folk gnäller o klagar för att man rider efter vägar. Hispiga hästar som kastar sej är tydligen en regel så fort man låter hästen sätta ut hoven på en asfalterad väg:smirk:. Man ska tydligen endast hålla sej efter små skogsvägar där man istället av samma människor blir nästan påkörda av dem emd crossar.

Eller då man kör med transport. Har fått miljoner komentarer om att vi från "släktet hästfolk" kör som vi äger vägen mitt i vägarna och räknar blind med att alla flyttar på sej.

Och oxå denna med kostnaden. Att man inte har råd att göra samma saker. Som min syster nu ska åka till USA och hyra en bil och åka runt i en månad med sin kille. Hon vill resa o se världen. Jag har ju inte råd med det. Jag har häst. Sen vill jag inte vara borta så länge heller för jag vill inte vara utan in häst. Det är en bit ånga inte förstår. Hästen före resa världen runt.

Vädlitgt många av mina vänner reser jorden runt i månader och har skitkul.
Jag har skitkul varje dag jag åker till stallet o möts av att min tjej travar omedelbart till grinden o gnäggar. Att grannarna berättat att min häst hör min bil långt innan de vet att jag kommer för hon gnäggar o börjar studsa runt i hagen o kollar längs vägen.
Hon gnäggar oxå till svar då jag tutar åt henne. Det gör mej glad. Tror inte jag skulle få samma värme i kroppen hur många länder jag än reste till..

Oftast tar jag alla komentarer med ro. De vet faktiskt inte hur det känns att ha häst. Hur man blir på bra humör och känner sej harmonisk bara man ser sin häst på kort. Sen är det ju skönt oxå att man håller sej aktiv.

Jag kommer oxå resa. Men inte i samma utsträckning som mina vänner. Och kommer inte klara att vara borta i mer än max 3 veckor i stöten!

Jag med, har hellre häst och nöje 52 veckor om året än att åka utomlands 2 veckor/året.
Köper man en nyare bil så sticker det också vissa personer i ögonen. Man kan inte vara alla till lags och varför ska man vara det? Ibland är det skönt att kunna följa "sköt dig själv och skit i andra". Iaf när det gäller sådana saker.

Jag brukar kontra med vad det skulle kosta mig att vara partybrud... Det kan ju inte vara direkt billigt, ändå är det fullt socialt accepterat.

Jag kan tänka mig att en partybruds månadsnota för sin "hobby" baseras på:

- Frisörbesök med klippning och färgning. Stylingprodukter.
- Smink, hudvårdsprodukter, lösnaglar.
- Avbetalning på sillislånet.
- Kläder. Mycket kläder.
- Inträden på klubbar.
- Lite drinkar kanske hon måste betala själv...
- Taxi.

Och så går hon ut 2-3 gånger i månaden + att hon ska en sväng till Visby och en sväng till Åre och en sväng till Båstad varje år.

Det är väl avundsjuka som vanligt när sådana kommentarer kommer! :smirk:
Och människor som blir avundsjuka tycker ju sig ha rätten att bli elaka också av ngn anledning.

Min sambo hänger på ett annat forum(cykel) och fick där en del komentarer om att jag borde sälja hästen erftersom det luktar, kostar pengar och lerar ner.

Hans svar blev att hans cykel nog lerade mer mera än hästen och det var svårt att säga åt mig att sälja hästen då den var trevlig och han fick låna hästen nästan när han vill. Samt bifogade en bild på när han red:)
Diskussionen på forumet tog slut där.

Det finns ingen utomstående som har med dina val att göra. Vad din familj gör med era pengar är er ensak. Underligt att folk ens tror sig ha något med det att göra.

Ha, ha vilken skön kommentar! Jo, jag vet också en hel del personer som lägger ner plenty på sitt utseende...Men det verkar vara mycket mer socialt accepterat

Det är väl avundsjuka som vanligt när sådana kommentarer kommer! :smirk:
Och människor som blir avundsjuka tycker ju sig ha rätten att bli elaka också av ngn anledning.

Fast jag tror inte på avundsjuka. De som jag oftast suttit i diskutoon skulle aldrig drömma om att skaffa häst eller djur. Så hur kommer då avund in i det?

Eftersom en häst ses som en statuspryl. Alla vill inte ha en, men nog kan folk bli avundsjuka ändå. På att du har råd, tid, ork, lust.

Ha, ha vilken skön kommentar! Jo, jag vet också en hel del personer som lägger ner plenty på sitt utseende...Men det verkar vara mycket mer socialt accepterat

Mer accepterat att ha sliis än häst???? Keh?:crazy:

Tvärtom tycker då jag iaf.. Att vissa killar dock blir mer upphetsad av tjejer som har sillisar än häst kan jag dock förstå.

Nae.. Jag har sämre ekonomi då jag jobbar som timvikarie lite här o där.. Just nu ska jag ringa på ett nytt jobb då jag blir arbetslös om 1 vecka.

De jag umgås med har som sagt råd att resa jorden runt i månader. Syrran nu 1 månad i maj. En vän kom nyligen hem från att ha rest jorden runt i 3 månader.

Så status känns det inte som.. Jag har inte råd att åka på lika mycket resor. Knappt båten till åland om det varit tufft ett år.

Absolut. Man lägger ju pengarna på hästen.
Men det är en statuspryl. Just för att den är dyr. För de flesta i alla fall.

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik (Jag vet inte om jag har lagt tråden rätt nu men moderator får gärna flytta den annars.) Jag har funderat på detta så mycket nu att...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 283
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar