Folk som blir provocerade av att man har häst

Sv: Folk som blir provocerade av att man har häst

Tror det är mer status att ha råd att resa jorden runt än att äga en vbl-travare för skogsridning.

De som stör sig på att folk rider har ingen koll på att det är skillnad mellan att äga en toppstammad svårklasshäst och att äga en skogsmulletravare. De har blivit indoktrinerade med att ridsport är en överklassport och det finns inga nyanser.

Till viss del har visst koll. Iaf häromkring.
Men de har koll i hela sverige vad det kostar att ha råd att resa. Så håller fortfarande på att det är mer satus på det.

Jag tror bara det är kul att retas för att få fram en reaktion. Spelar nog ingen roll vilken hobby man har. Bara personerna får fram en reaktion så är de nöjda o belåtna.

Mer accepterat att ha sliis än häst???? Keh?:crazy:

Tvärtom tycker då jag iaf.. Att vissa killar dock blir mer upphetsad av tjejer som har sillisar än häst kan jag dock förstå.

Jag menade kanske inte just silikontuttar för det kan nog uppröra en del. Syftade snarare på att man köper märkesväskor, märkeskläder, smink, fixa naglar m.m

Senast ändrad:

oj, känner igen det där.... folk tycker så jävla mkt hela tiden ;)

min sambos chef menade på att vi absolut inte kunde ha så fina bilar o häst, vi var ju så unga o det kostade ju massor!! vi hade ju jättedyra hobbies...:smirk:
-ja, och? det är väl våra pengar. vårat liv o våra utgifter.... :rofl:

*kl*

Känner så väl igen mig. I mitt fall är det mest svärmor som gnäller på min häst och min hund. Hästen diskuterades givetvis med sambon innan köp. Jag kostar så mycket pengar medans min stackars sambo tillika svärmors stackars son bara får fiska och jaga. :crazy:

Om svärmor visste hur mycket fiskekort och jaktmarkerna kostar så skulle hon se ut så här: :eek:

Inkl vapen och allt så snittar min stackars sambo faktiskt på en högre hobbykostnad än jag gör med min häst.

*kl*

Känner så väl igen mig. I mitt fall är det mest svärmor som gnäller på min häst och min hund. Hästen diskuterades givetvis med sambon innan köp. Jag kostar så mycket pengar medans min stackars sambo tillika svärmors stackars son bara får fiska och jaga. :crazy:

Om svärmor visste hur mycket fiskekort och jaktmarkerna kostar så skulle hon se ut så här: :eek:

Inkl vapen och allt så snittar min stackars sambo faktiskt på en högre hobbykostnad än jag gör med min häst.

stackars din sambo!??! hur kan du va så hemsk mot han :eek:;)

Satt och pratade med maken häromdagen och då kom det upp helt apropå att några killar på hans jobb hade uttryckt kritik över att jag (eller familjen) har häst. De sa något i stil med "sälj hästen, det är ju skitdyrt att ha häst, köp bättre bilar istället". Och "jaha, du kan inte följa med ut och äta på lunchen, sälj hästen så har du råd" och liknande saker.
Har märkt att en del icke hästfolk kan bli så otroligt provocerade av att man har häst. Det är ju ett val som vår familj har gjort och nu råkar det vara så att jag tjänar mer än min man och jag bytte jobb för att få upp lönen (så kan vi dessutom samåka och spara pengar) och slutade snusa för att "ursäkta" kostnaden att ha häst. Är det vettigare att ta dyra billån bara för att köra omkring med en dyr bil och imponera? Inte om jag får välja. Då kör jag hellre en gammal bil och betalar hästköpet kontant.

När jag var liten red jag på ridskola och vi hade absolut inte ekonomi till en egen häst. Det har alltid varit min stora dröm att ha en egen häst och inte förrän nu har jag haft råd. Och "tyvärr" råkar det sammanfalla med att ha familj också. Jag säger som Emil i Lönneberga: "När i hundan ska jag få dricka sockerdricka" om ni förstår vad jag menar;)

Måste man sluta upp med sina egna intressen bara för att man får familj? Jag tycker inte det men det finns ju alltid en mellanväg, hästen kanske inte kan ha prio 1.

Tar väl antagligen åt mig för att jag har lite dåligt samvete av mitt val ibland. Vad har ni för erfarenheter gällande ickeförstående omgivning?

Kan förstå din irritation.. Det kan säkert vara så att folk provoceras av andra som har häst, men det säger mer om dem och deras liv och livssituation än om hästägaren kan man misstänka (eller är det bara lösaryckta, tanklösa uttalanden från deras sida).

Låt dig inte provoceras av sådana uttalanden o människor. Det ger såå lite och tar så mkt energi. Förmodligen provoceras du p.g.a det du själv säger - att du emellanåt har dåligt samvete för ditt val att skaffa häst. Men det är som du skriver - det är ett val som du och din familj har gjort. Det räcker så, huvudsaken är att NI är överrens och sedan vad andra tror, tycker eller vill spelar kvitta.

Det bästa och enda du kan/bör göra är att släppa irritationskänslan och bara var glad för att du äntligen har kunnat skaffa egen häst, precis som du har drömt om! Grattis! :)

Senast ändrad av en moderator:

Tycker inte det är så många som kommenterar negativt, men alla vet ju att jag alltid hållit på med hästar, och nu äntligen har vi egna. Möjligen kan min bror ibland klämma ur sig "De rika de kan" lite halvsurt, men det gör han om allt som jag och maken köper, mc, ny bil, hästarna, Österrikeresan, vad som.

Jag bara svarar glatt att pengarna ska rulla... Han har alltid tjänat mer än jag, men är en gnetig typ;)

Min sambo hänger på ett annat forum(cykel) och fick där en del komentarer om att jag borde sälja hästen erftersom det luktar, kostar pengar och lerar ner.

Hans svar blev att hans cykel nog lerade mer mera än hästen och det var svårt att säga åt mig att sälja hästen då den var trevlig och han fick låna hästen nästan när han vill. Samt bifogade en bild på när han red:)
Diskussionen på forumet tog slut där.

':rofl:Klockrent!

"man ska inte leka med maten!"
- nej, jag vet. Därför äter jag aldrig gurka!

Skit i dem. Det säger ganska mycket om deras sociala kompetens...

det vart lite kul:)

Åh det har jag hört massor av gånger *suckar* :smirk: Har ju barn också och gubben jobbar borta på vardagarna, så det är lite knåp med sysslorna här men jag har fixat så det funkar, och det är bra :) Men man får ju höra " Åh stackarns dig, hur hinner du med, åh va jobbigt" osv osv.. Men det är ju MITT val, ingen som har tvingat på mig hästarna, och jag skulle absoluuut inte vilja vara utan dom :D

Jag för min del tror att folk är störda på att man faktiskt "lever", bejakar sitt alldeles egna intresse! Det är alltid så när man går mot strömmen och sticker ut lite. Särskilt provocerande när det är kvinnor som har ett intresse som tar tid, plats och kostar pengar...det ska alltid kommenteras...på ena eller andra sättet, men sällan med respekt och beundran. I alla fall min erfarenhet.

Jo men visst är det så och kommer antagligen alltid att vara.. att vi "hästmänniskor" ses som ett eget släkte (mer eller mindre)
Så fort jag nämner att jag rider på fritiden(har inte nämt att jag är hästägare än) så får jag komentaren:
- Aha så du är en "sån där" häst tjej då :smirk: oftast med ett över gulligt leende.

Jag tror att, Dom som inte håller på med hästar tänker sig till hur det var på ridskolan som dom själva kanske varit på när dom var yngre. När alla gick runt med sitt egna ridspö och ryktväska. Har sin favorit häst som man häldre sköter en rider och gosar och pratar gull gull med alla små SÖÖTA hästar och ÄLSkar hästar:love::love:

Men dom som fortsätter rida efter "den stora kärleken" förändras. Visst är mys och lite gull gull ibland trevligt men hästarna och ridningen är ju så mycket mer en det.
Man måste vara tuff och vissa vem som är ledaren men fortfarande sammarbeta med hästen. Man åker av kors och tvärs och stöter på problem som kräver mycket tid att klara ut. Tränar och tränar för att nå resultat och utväklas.

Men alla har vi ju olika anledningar till varför vi är här "hästnördar";)

Senast ändrad:

På mitt jobb skulle jag vara nöjd om ngn brydde sig. det verkar inte finnas en enda djur intresserad där, inte ngn som har mina hobbies. Jag tycker jag oftare stöter på folk som relaterar till häst = flickhobby. Det tycker jag är mkt irriterande, ofta får man svar som, "javisst, jag var med mitt barnbarn på Skansen förra året, då red hon en brun häst, det är mkt trevligt med hästar."..:crazy:. Är det inga fler som upplever det..

Håller med! Har ALDRIG varit med om någon som ser ridningen som en statusgrej.. Om man nämner att man rider associerar dom det direkt till gulliga småflickor med sin favorithäst på ridskolan som man just lärt sig galoppera på.
Jag hade vart glad och tagit det som en "komplimang" om någon klagade på att det var dyrt och status, osv.

Jag för min del tror att folk är störda på att man faktiskt "lever", bejakar sitt alldeles egna intresse! Det är alltid så när man går mot strömmen och sticker ut lite. Särskilt provocerande när det är kvinnor som har ett intresse som tar tid, plats och kostar pengar...det ska alltid kommenteras...på ena eller andra sättet, men sällan med respekt och beundran. I alla fall min erfarenhet.

PRECIS! Där slog du huvudet på den utnötta spiken. Så upplever jag också att det är, mest killar som blir provocerade av att tjejer har ett eget intresse. F-n vad förlegat!

Ja vad säger man tycker jag känner igen komentarerna
jag har två arbetskompisar som retar sig något fruktansvärt på att jag endast jobbar 50% och har tre hästar i stallet, medans dessa två damer jobbar heltid innom vården och har hemmet som största intresse.

den ena abteskompisens klassiska komnetar är hur farligt det är med hästar.

den andra arbetskompisen säger så fort men säger att "nej tyvärr jag har inte pengar ljust nu för att gå ut och äta lunch" då säger hon "ja det är inte så konstigt att du INTE har råd när du har lite över 200tusen kronor springande omkring ute i en hage"

min gammla mormor hon fick spuck när hon fick höra att jag skaffat häst tillsaken hörde ju att jag även tog med min 3 månader gammla dotter till stallet, mormor ringde mamma som skulle försöka övertala mig att sätta bort hästn för flickan kommer att bli sååååååååå allergisk.

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik (Jag vet inte om jag har lagt tråden rätt nu men moderator får gärna flytta den annars.) Jag har funderat på detta så mycket nu att...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 283
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar