Folk som blir provocerade av att man har häst

Sv: Folk som blir provocerade av att man har häst

På mitt jobb skulle jag vara nöjd om ngn brydde sig. det verkar inte finnas en enda djur intresserad där, inte ngn som har mina hobbies. Jag tycker jag oftare stöter på folk som relaterar till häst = flickhobby. Det tycker jag är mkt irriterande, ofta får man svar som, "javisst, jag var med mitt barnbarn på Skansen förra året, då red hon en brun häst, det är mkt trevligt med hästar."..:crazy:. Är det inga fler som upplever det..

Nej jag tror inte du skulle vilja bli utsatt för den kritik som jag ibland får stå ut med! Min egen pappa har sagt att "jag är förbannat egoistisk som har häst och att jag måste växa upp" nu när jag har två barn. Han tyckte att jag åtminstone skulle köpa ett hus/radhus innan jag la pengar på mig själv när ämnet kom upp. Lägenhet duger tydligen inte att växa upp i enligt honom. Men vi hade turen att hitta ett BR radhus som vi hade råd med men för att VI ville det själva och efter det skaffade jag hästen. Talade om att jag köpt häst när det redan var gjort för att slippa hans kommentarer och övertalning att jag skulle låtit bli. Jag blev rätt ledsen över hans kommentarer vilket inte är så konstigt. Vi har verkligen inte så dålig ekonomi att det går ut över barnen men lever knappast i lyx heller...

Det finns dummare komentarer,än ekonomiska när det gäller ridning.
Jag tänker på anspelningar på dom nedre regionerna,att det skulle vara någon sorts sexuell njutning av att rida.

Så är det nog. Att hästfolk på ngt sätt är tacksamma att gnälla på alltså.

Det roliga är tycker jag, att alla som säger "lek inte med maten" och sådant alltid tror de är den första att säga det till en hästägare! :smirk:

för att inte tala om kommentarerna man får modell "vill du rida en riktig häst" med anspelning på idioten som man råkat presentera sig för...:smirk:

Satt och pratade med maken häromdagen och då kom det upp helt apropå att några killar på hans jobb hade uttryckt kritik över att jag (eller familjen) har häst. De sa något i stil med "sälj hästen, det är ju skitdyrt att ha häst, köp bättre bilar istället". Och "jaha, du kan inte följa med ut och äta på lunchen, sälj hästen så har du råd" och liknande saker.
Har märkt att en del icke hästfolk kan bli så otroligt provocerade av att man har häst. Det är ju ett val som vår familj har gjort och nu råkar det vara så att jag tjänar mer än min man och jag bytte jobb för att få upp lönen (så kan vi dessutom samåka och spara pengar) och slutade snusa för att "ursäkta" kostnaden att ha häst. Är det vettigare att ta dyra billån bara för att köra omkring med en dyr bil och imponera? Inte om jag får välja. Då kör jag hellre en gammal bil och betalar hästköpet kontant.

När jag var liten red jag på ridskola och vi hade absolut inte ekonomi till en egen häst. Det har alltid varit min stora dröm att ha en egen häst och inte förrän nu har jag haft råd. Och "tyvärr" råkar det sammanfalla med att ha familj också. Jag säger som Emil i Lönneberga: "När i hundan ska jag få dricka sockerdricka" om ni förstår vad jag menar;)

Måste man sluta upp med sina egna intressen bara för att man får familj? Jag tycker inte det men det finns ju alltid en mellanväg, hästen kanske inte kan ha prio 1.

Tar väl antagligen åt mig för att jag har lite dåligt samvete av mitt val ibland. Vad har ni för erfarenheter gällande ickeförstående omgivning?

Känner igen mig, även om det var ett tag sedan jag råkade ut för det. Jag brukar kontra med att man lägger pengar på det man tycker är viktigt och som ger något tillbaka. Som skräckexempel på vad folk kan tänka sig att lägga pengar på brukar jag berätta att jag har en före detta kollega (eller något i den stilen) som har lagt ÖVER 100 tusen på inköp av en BIL! Kan ni tänka er något så vansinnigt! Och dessutom tagit lån på detta inköp! Förväntar han sig att bilen ska stiga i värde? Han måste ju inse att pengarna är förlorade och att han blir tvungen att betala BÅDE lån och bil i slutändan! :angel: De flesta brukar försöka komma med något i stil med att de belånat huset för att köpa sin bil, varpå jag säger VA!! Amorterar du på det lånet i vettig takt då? Dvs i samma takt som bilen rasar i värde? Varför sparar du då inte först ihop vad bilen kostade, och körde en äldre bil något år innan? Varför köper man prylar man inte har råd med? Lånar du pengar för att köpa kläder också? Efter det brukar det inte komma några kommentarer om vad hästarna kan tänkas kosta...

för att inte tala om kommentarerna man får modell "vill du rida en riktig häst" med anspelning på idioten som man råkat presentera sig för...:smirk:

Nej, en riktigt Hingst ska det vara! :smirk:

Jag brukar göra klart för puckot att han inte har en chans mot en häst, jag skulle välja vilken häst som helst före honom alla gånger. :devil:

Nej jag tror inte du skulle vilja bli utsatt för den kritik som jag ibland får stå ut med! Min egen pappa har sagt att "jag är förbannat egoistisk som har häst och att jag måste växa upp" nu när jag har två barn. Han tyckte att jag åtminstone skulle köpa ett hus/radhus innan jag la pengar på mig själv när ämnet kom upp. Lägenhet duger tydligen inte att växa upp i enligt honom. Men vi hade turen att hitta ett BR radhus som vi hade råd med men för att VI ville det själva och efter det skaffade jag hästen. Talade om att jag köpt häst när det redan var gjort för att slippa hans kommentarer och övertalning att jag skulle låtit bli. Jag blev rätt ledsen över hans kommentarer vilket inte är så konstigt. Vi har verkligen inte så dålig ekonomi att det går ut över barnen men lever knappast i lyx heller...

I know.
Jag ser det istället som beundransvärt att man som människa håller fast vid det som är en del av sig själv.
Allt för många tappar bort det och blir olyckliga.
Som förälder skall man vara en förebild och det betyder att också stå för sin egen individuallitet.

Stå på dej! :devil::)

:bow:

Pudelns kärna! Och är det inte detta folk är omedvetet avundsjuka på? Att man har kvar den där lekfulla delen av sig själv, som är livsbejakande. Alltför många är livsförnekare....precis som att det är så man måste leva för att vara "vuxen".

KL

Ni kan ju bara gissa vilka reaktionerna blir när man talar om för personer man träffar att man i dagarna väntar på en alldeles splitter ny dressyrsadel! En sadel som kostar 25 000 kr!!!! :angel: Jag tävlar ju inte ens!! Sadeln kostar nästan lika mycket som hästen :angel:.

Jag kan tala om att det blir rätt roliga reaktioner :D Alltifrån ren och skär avundsjuka, total chock och man blir totalt idiotförklarad. Till några få som fattar att man har ett brinnande intresse och att det handlar om prioriteringar!

Jag känner folk som betalat 70 000 kr för en Thailandresa på 3 veckor - då är det ingen som himlar med ögonen... men en ny dressyrsadel - DET kan verkligen få igång folk! :angel:

/Lizzie

:bow:

Pudelns kärna! Och är det inte detta folk är omedvetet avundsjuka på? Att man har kvar den där lekfulla delen av sig själv, som är livsbejakande. Alltför många är livsförnekare....precis som att det är så man måste leva för att vara "vuxen".

Exakt! Exakt Exakt :)

Fast jag försöker alltid vara tyst om vad det kostar för att folk blir så provocerade eller chockade! Försöker i det längsta undvika att svara på vad det kostar att ha häst när jag får frågan men ibland är folk envisa...

Fast jag försöker alltid vara tyst om vad det kostar för att folk blir så provocerade eller chockade! Försöker i det längsta undvika att svara på vad det kostar att ha häst när jag får frågan men ibland är folk envisa...

Vad det kostar är inte det första jag slänger i ansiktet på folk, utan gör som du. Undviker in i det längsta att tala om vad det kostar. Men när man umgås med häst folk så fattar de ju direkt vad en ny Passier dressyrsadel kostar... De flesta tycker väl att det är kul att jag har chansen att kunna köpa en sadel måttanpassad efter pållan OCH mig, men många reagerar negativt. Här handlar det nog om ren och skär avundsjuka tror jag.

/Lizzie

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik (Jag vet inte om jag har lagt tråden rätt nu men moderator får gärna flytta den annars.) Jag har funderat på detta så mycket nu att...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 283
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar