Folk som blir provocerade av att man har häst

Sv: Folk som blir provocerade av att man har häst

Hola,

Jag förstår inte vad en del i tråden har råkat ut för konstiga människor. Så länge man har tak över huvudet, kläder på kroppen och kan äta som en normal människa finns det ingen anledning att kommentera någons intressen. Oavsett vilka de är.
Personligen har jag aldrig fått någon liknande kommentar som TS eller andra fått.

Dock skall jag erkänna att jag faktiskt sagt åt en fd kollega att "har du inte råd att äta, sälj någon av hästarna då"
Men den personen hade verkligen inte råd att äta på lunchen men skulle promt ha 3 hästar. Hennes barn gnällde över att de inte hade mat i kylskåpet litet då och då.
Hennes åldriga mamma fick bidra med pengar till hushållskassan varje månad...

mvh Eva

Min sambo hänger på ett annat forum(cykel) och fick där en del komentarer om att jag borde sälja hästen erftersom det luktar, kostar pengar och lerar ner.

Men duh! Tror de att hästen slutar lukta och lera ner för att du säljer den? :rofl:

Lerar ner, förresten? Va?

Haha, spelar ingen roll vad man har för intressen. Så länge de kostar och tar tid så stör sig folk. Bror körde cross en gång i tiden, då fick han höra: de som är så farligt, ska du verkligen hålla på med de?

När jag skaffade hund fick jag höra hur puckad jag var för de tog så mycket tid.

Brorsan har numera fallskärmshoppning och en gammal mustang som han renoverar. De är tydligen helt fel de också.

Så när jag började rida igen som medrsyttare fick jag höra att de va så idiotiskt och tog så mycket tid.

Men jag säger så här: Vad ska man annars lägga tid och pengar på om inte på sina hobbys? Vissa kanske trivs med att sitta på arslet i tv-soffan, och andra inte. Gör de du tycker är kul och så får alla andra göra de dem tycker. Folk måste ju inte tycka som du eller jag:P Livet är för kort för att bara tänka på att spara pengar. Gör nått kul av dem:) skaffa häst

Åh, vad många gånger jag får höra "Har du häst, men hur har du råd med det? Det är ju jättedyrt!"

Jaha - och??? Allt handlar ju om prioriteringar. Är mitt standardsvar.

De flesta förfasar sig ju över kostnade och framför allt att man inte kan RESA!!

När det gäller att resa - DÅ är det ok att lägger ner hur mycket pengar som helst. På mitt jobb är det inne nu att åka till Thailand...

Att jag inte är ett endaste dugg intresserad utav att resa, utan bara vill vara hemma på min semester - det är av mindre intresse. Konstigt egentligen hur folk kan gå i gång.

Värst var det när jag var arbetslös - då blir man verkligen ifrågasatt. Jag brukar då kontra med att det kostar ungefär lika mycket för mig att ha häst, som det kostar för en person att gå på krogen ett par gången/månad. Eller röka en ask cigg/dag. Men att man röker eller springer på krogen - DET är det ingen som ifrågasätter om man har råd med eller inte.

Vad jag gör med mina pengar är ju min ensak - men visst sticker det i ögonen på många!!

/Lizzie

Själv har jag aldrig fått pikar/kommentarer för mitt hästintresse av icke hästintresserade personer - Däremot AV HÄSTFOLK!

I ett tidigare stall där jag & sambon fick boxplats till vårt halvblodssto kunde man inte riktigt förstå hur vi kunde ha häst över huvudtaget - Vi studerade ju! Eftersom det fanns fler tomma boxar ville sambon skaffa sig en ny egen travhäst - Han köpte ett hingstföl på 7 mån med skaplig stam för en mycket billig peng!

Kort efter köpet skaffade han även en ny travsele, speedcart samt en beg sulky, dock oanvänd så den såg ju splitter ny ut. Några månader senare sålde jag mitt sto och köpte en islandshäst - Då vart de ännu mer fundersamma, islandshästar är ju dyra. Vi fick höra bakom ryggen att vi var bortskämda "skitungar" (Då var vi 27 & 29 år) som FICK allt vi peka på.

Varenda pryl vi köpt både hästar & tillbehör har vi köpt för egna sparade pengar - När jag köpte islandshästen hade jag bara rent flyt, säljaren behövde bli av med lite hästar pga familjeskäl - Jag fick då en väldigt fin häst, både stam/utseendemässigt för under 20.000 kr! Försäljningen av halvblodet täckte för köp av islandshästen + att jag fick en del pengar över som vi lade på hö, halm & foder.

Mot slutet innan vi flyttade från detta stall reducerade jag kraftfodret till islandshästen så han bara fick någon näve som krubbskrammel - Då trodde de i stället att vi inga pengar hade eftersom hästen, enligt dem inte fick någon mat och pratde om det bakom ryggen på oss!

Dessa människor var helskumma. //Linda

Avund att den andra är lycklig och har ngt som så uppenbarligen gör vederbörande så lycklig.

Ja, gud vad man har blivit mobbad för att åka havremoppe osv, "men vadå, ridning är ju ingen sport ni åker ju bara häst!" o så kostar det skjortan, jo.. Men vadå, hockey är inte så jävla billigt det heller.

Och vad andra tycker om du har häst eller dyr bil ska dem skita i fullständigt. Bara för att dem inte har något kul/dyrt att skryta med, måste de hacka på andra..

plus att hästar är mycket mera miljövänligare än en bil!

Avund att den andra är lycklig och har ngt som så uppenbarligen gör vederbörande så lycklig.

Så utan häst är man olycklig.. Köper inte det.. Åter till resandet... Skulle leva livet om jag hade tid o råd att resa runt i världen..

Alla har olika saker som gör dem lycklig.. Jag är nog lika lycklig över min kille som min häst. Men ingen gnatar om vilken tid han kräver.

Sen de som har crossar, bilar och annat mekaniskt.. Varför klagar de på mej då? De älskar sina intressen.

Tror fortfarande de försöker reta för att det funkar så bra!

Jag tycker mest att man ska vara glad över att man har ett sådant intresse som man verkligen brinner för.

Visst får man försaka en del, men jag skulle i dagsläget absolut inte välja resa, ny bil, massa snygga kläder (suck) handla mat utan att kolla på priset istället för den glädje jag har utav mina hästar!

Att jag dessutom får motion och massa frisk luft och trevligt sällskap är en del av glädjen.

Och ibland tycker maken att det tar liite mkt tid,
men tror han finner sej i det när han faktiskt får hem en strålande glad fru efter :banana:

Jag tror dom som klagar och kommenterar negativt inte har något eget som dom brinner för på samma sätt - och DET kan dom vara avundsjuka på:D

Jag hörde faktiskt av en bekant som jag träffade av en slump och då jag berättade att jag hade häst så sa hon, men gud vad underbart att du gör det du blir lycklig av! Inget av de vanliga tråkiga invändningarna utan bara uppriktig beundran. Åh så glad jag blev!

Finns bara ett ord: AVUNDSJUKA:D
folk blir avudsjuka på allt, att man kan saker bättre än dom, att man har hästar mm. Vi har en jättefin hästtransport och hör och häpna; Vi tävlar inte. Folk har inte fattat att man inte får häst för att man kan rida bra och inte att man inte får hästtransport för att man ska åka och tävla utan för att man typ köper dom och för att köpa dom måste man prioritera ner något annat. Jag röker inte, festar inte, köper bara nödvändiga kläder och sliter ut dom, klipper mej typ en gång om året max:eek:, åker aldrig utomlands inte ens en weekend till Danmark osv osv.
Fast jag köper lite väl mycket växter, älskar blommor, men brukar sälja sticklingar för att få in lite pengar på dom också.

Sen de som har crossar, bilar och annat mekaniskt.. Varför klagar de på mej då? De älskar sina intressen.

Tror fortfarande de försöker retas för att det funkar så bra!

Fast just den typen av människor som du nämner som själv har ett stort intresse, dom tycker jag bara brukar retas. Man ser liksom glimten i ögat när dom kommer med sina kommentarer. För de vet hur det är att ha ett intresse.

Tror faktiskt också att det är en typ av avundsjuka, men inte på att just hha häst utan att man har något som man bryr sig så mycket om att man är beredd att avvara annat och prioitera det framför det mesta annat.

Har faktiskt nästan bara fått positiva kommentare om mina hästar, annars är det i stort sett från folk som man märker inte är lyckliga själv utan tar ut det på andra.

//Camilla

Min chef brukar ju påpeka för mig att jag borde sluta med hästintresset för de tar så mycket tid. Tycker de är lite dåligt av honom att säga så. Men å andra sidan så skrattade han mig i ansiktet när jag sa jag kände mig osäker på jobbet när killen som halvåret tidigare rånat mig och en kollega var på rymmen. Så att han tycker jag borde lägga ner intresset tar jag med en nypa salt.

Sen självklart så kostar de pengar. Men jag röker inte, och dricker väldigt sällan. Och jag skyller allt på mamma. De var hon som köpte häst när jag var bebis. Och de var hon som köpte katt och hund. Bara inse, jag trivdes med min livsstil när jag bodde hemma, och vill fortsätta:)

"man ska inte leka med maten!"
- nej, jag vet. Därför äter jag aldrig gurka!

äh,det som fått mina kamrater å sluta med å kommentera hästarna r just svar på ovanstående kommentar,"lek inte med maten"..
mitt stående svar blev en period,jamen nån måste ju banka de möra,för mört kött gillar vi ju alla..:angel:

visst,sjuk humor,men ja..det har fått folk å vara tysta helt enkelt..:o :smirk:

Alltså folk väljer olika saker en del köper sommarhus eller fiske stuga vinterhus dyr lägenhet för en himla massa pengar segelbåtar semestrar på exotiska ställen med långflygresor snökskoter motorbåtar och slukar bensin andra köper tusen olika prylar festar reser det finns ju massor med saker folk väljer att lägga pengar på fräcka bilar som du sa mm

Hästen ger ju så mycket och pris det är ju otroligt olika samt också för underhåll eller hur man säger etc samt om du har egen mark eller ej. Bor du på landet med egen mark så är det ju inte nån lyxgrej alls.

Du får fritid motion mår bra för kropp och själ. Hästen är bra för barn och ungdom . Hästen är bra för det öppna landskapet för ekosystemet för lugn och lugnare miljö.

Hästintresset betyder massor för vuxna och barn och ungdom både på landet och i stan.

Det är en livsstil och en hobby fritidsysselsättning, eller en sport för hundratusentals människor i Sverige. Största handikappsporten tror jag och näst största ungdomssporten i Sverige tror jag.

Hästen väsnas inte i skogen och naturen det är naturligt ingår i livet på ett bra sätt för många många.

Den kan också användas för enklare jordbruk och skogsvård mm samt för terapier i olika slags och för egenvård så att säga. Vi mår bra av att umgås med djur.

Hästar är bra !!!!:):love::)

Jag skrev inte att man är olycklig utan häst. Jag skrev att folk kan bli avundsjuka för att ngn annan har ngt/gör ngt som gör den lycklig.
Byt ut häst mot hund, marsvin, amerikansk jänkarbil, frimärken, friluftsliv, många vänner, obegränsat med pengar osv, osv.
Och nej, inte alla blir lyckliga över ovanstående heller. Så vi undanröjer all risk för missförstånd...

Jag skrev inte att man är olycklig utan häst. Jag skrev att folk kan bli avundsjuka för att ngn annan har ngt/gör ngt som gör den lycklig.
Byt ut häst mot hund, marsvin, amerikansk jänkarbil, frimärken, friluftsliv, många vänner, obegränsat med pengar osv, osv.
Och nej, inte alla blir lyckliga över ovanstående heller. Så vi undanröjer all risk för missförstånd...

Inga missförstånd.. Tror bara inte att avundsjuka är grejjen.. Bara att det finns ett behov att klaga på andra. Och hästfolk är lätta att ge sej på..

känner igen det där men är då fårn kompisar som inte har häst, jag går första året på gymnasiet så det är ju ganska mkt plugg oxå. Men man brukar få höra att "ska du upp till stallet nu igen" och "du är ju jämt där", jag har inte så mkt tid att umgås med mina kompisar utanför skolan eftersom det tar tid med häst + alla läxor prov att plugga till. Jag tror att det största problemet är att de inte fattar att hästarna kräver så mkt tid, och de verkar tro att man bara slöar uppe i stallet... :smirk:

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik (Jag vet inte om jag har lagt tråden rätt nu men moderator får gärna flytta den annars.) Jag har funderat på detta så mycket nu att...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 283
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25