Sv: Ha häst men ingen bil?
Jag
vill ju inte vara utan min bil, men om det skulle göra det möjligt för mig att ha häst så är det ju värt att överväga, det var väl ungefär så som min grundtanke var.
Men som tankarna går nu så lutar jag mer åt att skaffa en bil med drag och se över möjligheterna att hyra/låna transport vid behov.
Jag har inget större intresse av att tävla och tränare finns att tillgå på anläggningen så jag kan inte se att det skulle vara ekonomiskt motiverat att ha en egen transport. I den händelse att jag skulle behöva köra hästen akut til klinik hoppas jag att det finns transport att hyra någonstans i närheten. Detta tänker jag naturligtvis undersöka när hästköpet närmar sig (om det nu gör det).
Men jag måste fråga (och hoppas att du inte tar illa upp), vad tjänar man om man har råd med att ha en vettig bil, så som en saab 9-3, transport och häst? För mig känns det som en omöjlighet...Jag vill verkligen ha häst men jag kan inte förstå hur jag skulle kunna trolla med lönen för att få det att gå ihop? På hur många år har du lagt upp avbetalningen på bil + släp?
I vilken prisklass behöver jag lägga mig för att hitta en bil som är vettig att dra med utan att ruinera mig eller för den delen besöka verkstaden alltför ofta? Har du några tips på lämpliga bilar att kolla på?
Och nu framstår jag väl som totalt vilse men på vilket vis är en liten snål diesel så mycket dyrare än en bensinare?
Jadu.. Du tjänar antagligen mer pengar än vad jag gör just nu iaf
Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut, men jag tycker att ekonomi och trollande med små pengar till lite större pengar är roligt
Du kan PMa om du vill för att få lite konkreta råd som kan passa dig. Känns inte som att man vill outa hela sin ekonomi här.
Jag har inte en endaste krona i lån, jag har caschat häst, bil, släp, boende ja precis allt för att kunna köpa det då jag anser att låna pengar är rena rånet..
Även om det många ggr är en nödvändighet för att kunna köpa tex boende.
Min bil var visserligen ganska så dyr kostade ca 240 000kr bättre begagnad.
Släpet köpte jag ett i kanonfint skick, knappt använt årsmodell -01 för 27 000kr som passar mina behov alldeles utmärkt.
Hästen betalade min sambo till mig i födelsedagspresent.
Men om man ser till dina behov, du behöver en driftsäker bil som kan ta dig till och från föräldrarna och lite småresor.
Eventuellt transportera trasig/sjuk häst med till klinik eller katter till veterinär.
Vad gäller val av bil så beror det ju en del på val av häst dvs vad den kommer att väga och vad vikten på släpet du tänker hyra är och hur mycket du får lasta i det.
Jag antar att du bara har B-körkort? Vilket även där begränsar en hel del tyvärr.
Nu leker jag med tanken att du tex köper ett halvblod som väger ca 600 kg
Då bör du kunna lasta den i ett släp med en totalvikt på 1300-1400kg
Sen är ju frågan hur "gammal" bil du kan tänka dig att köpa?
Om du köper en äldre bil, utan en massa elektronik har du en betydligt mer driftsäker bil och dessutom billiga reservdelar, lättlagade och billigare service helt enkelt än om du köper en halvgammal med mycket elektronik som strular.
Måndagsex finns alltid vare sig bilen är ny eller gammal.
Känns som att du i nuläget inte behöver någon stor bil.
Så mina förslag på bilar med trevligt inköpspris, försäkring, driftkostnader, skatt mm blir: Audi 80 -95 precis innan A4 och A6 modellerna kom för de har ingenting som kan gå sönder och tom du kan nog fixa de flesta fel själv om du inte är totalt ointelligent
Golv 4wd eller en A3..
Gamla volvosar fungerar ju ofta men de slukar soppa något kopiöst så jag vet inte om det egentligen är ekonomiskt försvarbart.
Om du inte åker långa sträckor är en snål diesel ändå dyrare än en bensinare pga skatten är löjligt hög på dieselbilarna.
Prisklass på bil kan man väl säga allt mellan 30-70 000kr så får du en vettig bil om du hittar den rätta, bra är ju om du kan ha någon kunnig med dig för att se eventuella fel och brister, alt köpa via handlare och se till att ha 3-6 månaders garanti så brukar man hinna upptäcka fel
Jag köpte en Audi 80 -95a för 26000kr som hade gått 26000mil och den hade jag i 2 år utan ett endaste problem, bara sedvanlig service och byta vissa slitdelar som man måste på alla bilar.
Sålde den till en kompis när den hade gått 29000mil och hon har nu haft den i 3 år och nu har den väl gått ca 35000mil och den rullar och går som en klocka utan problem.
Bara sedvanliga servicar i rätt tid