Ha häst men ingen bil?

Sv: Ha häst men ingen bil?

Hej!

Jag antar att om man har bil ser man problem med att inte ha bil. Jag har aldrig sett/haft problem utan bil. Flera av de jag stått i stall med har dessutom haft bil, men utan dragkrok, även dessa har lyckats lösa problemet när det varit akut, eller mindre akut också. Jag har själv ställt upp och kört till klinik när jag fått ihop en bil med krok, men det kanske är jag som stått i stall med bra folk??

Vi har tom lyckats få ihop 2 bilar och släp för att åka med shettis på körtävling- jag, då ca 20 år, och shettisägaren, ca 13 år. Inga av våra föräldrar eller deras bilar var inblandade.

Så, som sagt, det dräller av folk som inte har bil och ändå har häst och inte har några problem att lösa det när det behövs. Och en bil betyder ju inte dragkrok och jag tror de flesta hästägare jag känner INTE har dragkrok på sin bil och jag kan inte peka på en enda gång det inte lösts sej och jag har stått i stall med mängder med skador och sjukdomar (ibland så till den grad att jag misstänkt att oturen förföljer MEJ personligen)..

Och sen har jag sett drällvis med folk med bil OCH släp som ändå "avvaktar" en hälta och låter hästen vila och sen tar ut vet när häst inte blir bättre och först efter nåt år åker in med hästen. Det handlar mer om mentalitet än "jag har en bil".

/Lavinia, jobbat med hästar ett par år och tyvärr sett riktiga avarter inom "jag har pengar, men kör ändå inte in hästen till klinik, är det nåt fel kan vi ju inte tävla".

Jag har haft häst i stort sett hela mitt liv, har aldrig haft bil, inte haft körkort heller förrän förra året då jag äntligen tog det :laugh: men jag har en mkt snäll pappa som alltid haft bil med dragkrok och alltid ställt upp och kört i ur och skur och tid och otid. Och har inte han mot förmodan kunnat har alltid någon snäll kompis ställt upp mot bensinpengar och mat.
Jag har alltid haft mina hästar uppstallade nära kollektivtrafik, annars hade jag aldrig pallat.

Ja jag tycker absolut man kan ha häst utan att ha bil.
Så länge du kan ta dig till stallet osv så är det ju lugnt.
Men tänk på:
-Har du tillgång till tränare i stallet? Eller kommer du vilja åka iväg för att träna?
-Vill du tävla?
-Har du någon som kan låna ut bil till dig om du behöver åka någonstans?
-Hur tar du dig till veterinärklinik om det behövs?

Sen en sak som inte är hästrelaterat men som jag inte kan förstå: Hur sjutton ska man kunna handla mat ordentligt? :confused:

Jag är inte född med bil, jag väntade medvetet med att skaffa häst till jag skaffade bil. Då hade jag en småbil, som jag vid behov kunde byta mot en bil med dragkrok. Men det är svårt att byta bil med någon om man inte har något att byta med, de flesta behöver bil på dagsbasis, inte minst hästfolk som kanske behöver ta sig till stallet med hjälp av bilen.

Personligen ville jag heller inte vara låst till stallplatser där det krävdes allmänna kommunikationsmedel, det hade i mitt fall inneburit rätt tråkiga möjligheter till god uppstallning.

Dumhet (att inte orka åka in med en sjuk häst) kan man inte rå på, men det är tråkigt när specialskoningar och hältutredningar får vänta för det inte finns någon bil att låna och om det finns är det för besvärligt. Jag har sett det för många gånger för att det ska vara ett "worst case", det händer och rätt ofta tyvärr. Inte minst när man står inne på kliniken är det inte sällan man hör veterinären säga "jag hade önskat ni kommit tidigare" och då fått svaret just med bil, transport, svårlastad (kan inte lastträna p g a avsaknad av bil/transport) och allt vad det är.

Har man ett bra kontaktnät och vet med sig att man kan fixa om det behövs är det ju all right, men att inte ha möjlighet att få hästen under vård när den behöver får ju aldrig ske.

Jag köpte min första egna häst när jag var 11,och självklart hade jag ingen bil då,gångavstånd till stallet där hö ingick. Foder och spån fick vi fixa själv,så då behövdes ju en bil.

Jag var sen med körkortet (22) och hade hästar utan körkort ända fram tills jag tog det nästan. separerade från sambon,jobbet gick i konkurs,och hittade inget nära stall som passade mig,dom med bussförbindelser var för dyra när man var arbetslös,och dom som var billiga och låg mitt ute i ingenstanns kunde jag inte ta mig till. Lånade ut/sålde hästarna jag hade då,och satsade fullt ut på körkortet.

Förra året tog jag en foderhäst,första hästen med körkort,och vad underbart det var att kunna köra dit själv,och hämta foder och sånt!

Nu sitter ju du inte i en lika sits,eftersom du HAR körkort och kan låna bil antagligen om du behöver. Att du har gångavstånd till stallet är ju kanon!

Det som är är ju hur du ska få hem foder och sånt? Det är ju inget man tar på cykeln direkt..Jag skulle om jag var du,iallafall försöka köpa nån liten billig bil,min första bil jag hade köpte jag bara som en bil att ha över sommaren att övningsköra i för ett par tusen,men den gick som en klocka,och gick igenom varje besiktning,så den hade jag i över 3 år,skulle haft den än i dag säkert om inte jag krockade med den så den vart bara skrot... Billig att köra,äga,och startade i alla väder..

Eftersom du har billån på din bil,kanske du inte blir av med lånet iallafall om du säljer bilen,har du råd med både lån och häst? Förstår ju att kostnaderna för skatt,bensin och sånt försvinner,men lånet kanske ligger kvar.

Personligen skulle jag inte vilja vara billös men det beror oxå på vart jag bor Å andra sidanhar jag i dagsläget en gammal bil som jag knappt vågar hänga en transport på iaf.

Klart du kanklara dig utan bil om du bor så du har gångavstånd. Kolla upp vart det finns en biluthyrning å kolla att de har en bil med dragkrok så kan du ju hyra när du vet om i tid att du ska ha bil, brukar alltid gå å få hjälp av andra hästägare i samma stall om det skulle krisa =)
Lycka till

Sen en sak som inte är hästrelaterat men som jag inte kan förstå: Hur sjutton ska man kunna handla mat ordentligt? :confused:

Hej!

När jag och sambo bodde ett år i Linköping cyklade hade en gång i veckan till Ica Maxi och storhandlade!

Till hästmat har jag lånat bil, sett till att stå i stall där det ingår, hängt på nån annat med bil eller (faktiskt) fraktat på buss (inte särskilt ofta dock).

/Lavinia, utan bil blir man tuffare??

Det beror juh på hur mkt man ska ha. Annars går det utmärk med pirra ;)

// körkortlös och hästägare sedan två år..

Hur får man hem kraftfodret från GG? :cool:

Hej!

Det GÅR om man verkligen vill. Bär till bussen, åker buss, bär från bussen. Jag har gjort det en gång med bussbyte i mitten, dvs släpa säck ytterligare några hundra meter.

Eller så ringer man nån vänlig själ med bil, eller köper ihop med nån annan (eller min absoluta favorit: ser till att ha så bra hö att man inte behöver kraftfoder:-)).

Men ja, det är jobbigt ibland utan bil, men är det antingen häst eller bil och man har klarat sej 12? år så känns det fånigt att sälja hästen och skaffa bil för de få gångerna man behöver använda den..

IKEA däremot - då kan man snacka om att vilja ha bil!

/Lavinia, som bara för det blev sugen på att shoppa loss på IKEA igen..

Tack för alla svar!

Vad jag förstår så verkar de flesta som inte har bil men häst ha någon som man kan låna bil + transport av vid behov.
Jag får nog göra så att jag kollar upp med det aktuella stallet om det finns transport att hyra/låna (eller någonannanstans i närheten) och sen göra en kalkyl på vad en billig dragbil skulle kosta mig.
Sen får planen bli att lära mig att köra med transport under sommaren så att jag klarar av det vid behov.
Ni som har bil (med drag), vad har ni för bilar och har ni några tips till mig vad jag ska kolla på när det gäller ny bil och kanske även tips om lämpliga modeller? Har ni också egna transporter eller lånar/hyr ni? Finns det ställen där man kan hyra en transport med kort varsel (som tex akuta klinikbesök) och var kan jag kolla efter det?

Många frågor och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka än, men tack för all input! :)

Jag skulle aldrig klara mig utan bil. Jag har en bensinbil, mycket billigare än diesel. Man behöver inte ha den tuffaste bilen på marknaden, men man kan hitta billiga bilar från 2000-talet som kostar lika mycket som en från 1990....Vad väljer man?

Går går det ju, om man bor någorlunda centralt och har hästen på ett ställe där det finns bra bussförbindelser, om det inte är så att man kan gå eller cykla. Det gick ju när man var liten om inte annat. Fick min första häst när jag var elva, och åren mellan elva och sexton körde inte mamma och pappa mig till stallet många gånger, det var cykeln som gällde. Sen flyttade vi hästarna så det blev för långt att cykla, och då var det en helt annan femma.

Jag hade aldrig klarat det utan bilen. Jag måste till stallet (en mil hemifrån) minst två gånger/dag. Det går jättedåligt med bussar, och att åka buss i hästkläder är heller inget lockande alternativ. Jag älskar precis som du att köra, och vill ha körningen till och från stallet.

Jag köpte en gammal Saab från -87, den hade bara gått 11000 mil, men kostade bara 9000 kronor. Perfect. Pappa står för försäkringen tills jag fyllt 24, det blir billigare så.

"KnappLån"

Någon som vet på ett ungefær hur mycket det kostar att hyra en bil några timmar?

*kl*

Jag har en tjej i stallet som inte har bil eller körkort. Hon har en kompis som ställer upp + att jag rycker in utan snack om det skulle behövas! Jag är glad att ha henne i stallet o tycker hon är enastående som tar buss ut ca 45 minuter nästan varje dag i ur o skur. Ställer gärna upp om hon har behov av mina tjänster som chaufför. (Precis som jag ställer upp för andra som behöver hjälp!) :)

Det går alldeles säkert att ha häst utan bil, om du nu har gångavstånd till både hästen och jobb.

Nu har jag bil och jag behöver den utöver att ta mig till och från stallet men jag skulle inte vilja vara utan min bil!
Jag är lite nojig och om min hund eller häst blir akut sjuk/skadad vill jag kunna köra dom till klinik snabbast möjligt utan krångel.
Därför har jag en vettig bil (Saab 9-3 sportkombi med drag men den ska snart bytas ut mot en Subaru Forester tror jag har inte bestämt mig ännu) och egen hästtransport.
Jag har alltid haft bilar med drag så jag kan köra transport vid behov, däremot har jag inte alltid haft egen transport.
Men då har jag vetat att jag skulle få låna transporter av vänner och bekanta om det skulle behövas.
Men det känns bäst i hjärtat att ha min egen transport och inte vara beroende av andra. Dock använder jag min transport flera ggr i veckan så för mig lönar det sig att ha en transport, men man måste ju inte ha en ny jätteflashig transport man kan ju ha en billigare och enklare men funktionell variant :)

Men om jag vore du skulle jag se över möjligheterna att låna/hyra bil och släp på anläggningen där du planerar att ha hästen om det skulle hända något akut?
Även kolla med mackar om de har bilar med drag och även hästtransporter att hyra ut vid behov?
Kanske finns en B-korts hästlastbil att hyra vid behov?

Se över möjligheten att ha en billigare bil som kan dra släp vid behov?
Så att du även enkelt kan åka hem till familjen när du vill.
Kanske ha en större och lite dyrare bil men dela upp lånet på längre tid för att få ned månadskostnaden?
Kanske onödigt med en diesel om du ändå inte kör speciellt mycket, det är ju betydligt dyrare med än diesel än bensinare om du inte kör många 1000 mil/år..

Är du säker på att du bara vill vara på anläggningen och rida?
Inte åka iväg med hästen på träningar/tävlingar/kurser?

Jag hade hur som helst försökt att ha en billigare bil och häst.

Har två men ingen bil. Vill såklart ha en, blir förmodligen i framtiden tänker jag mig, men måste ha körkort först, lite dumt att köra själv annars till å från stallet :p.

Jag vill ju inte vara utan min bil, men om det skulle göra det möjligt för mig att ha häst så är det ju värt att överväga, det var väl ungefär så som min grundtanke var.

Men som tankarna går nu så lutar jag mer åt att skaffa en bil med drag och se över möjligheterna att hyra/låna transport vid behov.
Jag har inget större intresse av att tävla och tränare finns att tillgå på anläggningen så jag kan inte se att det skulle vara ekonomiskt motiverat att ha en egen transport. I den händelse att jag skulle behöva köra hästen akut til klinik hoppas jag att det finns transport att hyra någonstans i närheten. Detta tänker jag naturligtvis undersöka när hästköpet närmar sig (om det nu gör det).

Men jag måste fråga (och hoppas att du inte tar illa upp), vad tjänar man om man har råd med att ha en vettig bil, så som en saab 9-3, transport och häst? För mig känns det som en omöjlighet...Jag vill verkligen ha häst men jag kan inte förstå hur jag skulle kunna trolla med lönen för att få det att gå ihop? På hur många år har du lagt upp avbetalningen på bil + släp?
I vilken prisklass behöver jag lägga mig för att hitta en bil som är vettig att dra med utan att ruinera mig eller för den delen besöka verkstaden alltför ofta? Har du några tips på lämpliga bilar att kolla på?

Och nu framstår jag väl som totalt vilse men på vilket vis är en liten snål diesel så mycket dyrare än en bensinare? :)

Frågan är ju egentligen inte storleken på inkomsterna, utan på utgifterna. Jag kan ju ha ut 21 000 kr, har jag kostnader för 20 000 kr kommer jag ändå inte att ha råd med mycket mer än att andas och koka te.

När det gäller släp så finns det att hyra på många bensinstationer. Det gör alltid jag när jag behöver transportera hästen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar