Föla tidigt/resp sent Raser?

fettso

Trådstartare
Finns det några uppgifter på vilka raser som är benägna att föla innan
resp gå över tiden?

3 veckor innan och 3 veckor efter anses ju som normalt, men har faktiskt läst
om en Islandshäst som fick 6 veckor tidigt:eek:
Fölet klarade sig dock:)

Kanske är individuellt från sto till sto men kunde ändå vara intressant.

Sv: Föla tidigt/resp sent Raser?

Är det inte så att robusta raser kan föla tidigare, har för mig att kallblod brukar göra det.

Man ska inte vara säker på att tre veckor innan är okej. Räknar man på 330 dagar så är det alltså på dygn 309 och det är inte vanligt att föl överlever om de föds så tidigt, räknar man på 335 dagar så är det på dygn 314, fortfarande kan det vara kritiskt.

Däremot så är det inga problem med ston som går på övertid.

Att det skulle var rasbundet är nog en myt.

Det vet jag, men generellt så är väl tre veckor över mindre kritiskt än tre veckor för tidigt ? Eller sex veckor över resp tidigt.

Att det skulle var rasbundet är nog en myt.
Det skulle jag inte vara så säker på, även om skillnaderna kanske är ganska små. På kor har man ju statistik på att någon ras går 280 dagar i medeltal, någon annan 284 osv..., så varför inte med hästar?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka