Föla stående ? !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 366
J

Jes

Har fått några föl varje år under en del år men aldrig varit med om en fölning stående.

Har någon av er råkat ut för det?

Märren fick ingen ro trots att vi gick ut för att inte störa.Hon är förstföderska och jag tror inte att hon fattade vad som hände.

Efter att ha stått i en sågbocks ställning ganska framåtlutad så kved hon som...ja jag har då aldrig hört ett sto låta så...

Tillslut fick hon ut honom och det var inget trevligt välkomnande med det fallet.Allt gick bra med fölet men stoet fattade ingenting. Hon stod och hängde ut över boxdörren som om hon bara haft kraftig magont som gick över.

Efter ett litet tag fick vi visat honom för henne och när han gnäggade lite då förstod hon.

Sv: Föla stående ? !

Japp, det har hänt mig. Stoet i fråga var ett inhyrt hbl sto, förstföderska. Kom ut på morgonen i utedriften, stoet går med fosterblåsa och ett framben hängandes ut. Detta var något för tidigt, vi hade inte sett några tecken på förestående fölning. Ringde vet. som körde hit i ilfart. När värkarna kom så vandrade hon runt, så vi grimmade henne, det kom en kraftig värk, ett framben till kom ut, och så, splash bara, så damp den lilla kraken i backen!Stoet gick iväg, "vad skönt att bli av med det där", vi hämtade henne men hon visade inget intresse för sin bebis. När fölungen reste sig diade hon av ett annat sto som hade en 3 veckors fölunge. När tillkallad vet. dök upp hade vi släppt mor och dotter i en egen hage och hon hade tagit sin lilla tjej till sig. Vet. kunde konstatera att vi fått ett välskapt litet stoföl!

Vi hade ett sto för några år sedan som fölade stående. Hon hade fått ett föl innan men vet inte varför hon gjorde detta. Hon stod lugnt i sin box och vi kom gående förbi och tittade in hos henne då hon skulle få sitt kraftfoder. När jag var på väg där i från så började hon bete sig konstigt så jag stannade och då kom det lilla stoet ut. Nackdelen var ju att navelsträngen gick av på en gång. Men en sådan pigg liten fölunge. Hon var snabbt uppe på benen. Stoet förstog derekt vad som hände och gjorde allt som en mamma ska. Men detta sto har heller aldrig varit en övervakande mor hon tycker lite att när den är ute så klarar den sig ganska så bra själv. Och det lilla stoet tyckte lika dant.

På skolan hade vi en. Stoet skulle till att lägga sig mot väggen och då hade frambenen börjat komma ut. Efter tt ha blivit uppkörd x antal gånger (la sig varje gång mot väggen) så fölade hon stående. Det gick bra och fölet blev uppfångat på vägen ner.

Jag ropar på Görel ! Jag vet att Cezanne fölade stående när lille Ceder föddes.

Så det är tydligen inte alldeles ovanligt. Jag hoppas att de som skall föla här lägger sig eftersom de är ute dygnet runt nu !

Ja vi hade en förstföderska som fölade stående (welsh cobsto). Hon hade ganska svaga värkar så vi fick ge lite draghjälp.

Allt gick bra dock, fölungen var snabbt uppe på benen och stoet anknöt till fölungen på ett helt normalt sätt.

Där jag hade hästen inackorderad när jag var yngre hade de ett hbl sto som fick sitt första föl. Hon stod o fölade o hur de än försökte få henne ifrån väggen så gick det inte. Hon tryckte rumpan så hårt mot väggen att fölungen skadade ena frambenet. Fick börja med en gipsning. Men sen tog hon hand om den som hon skulle.

Jag ropar på Görel ! Jag vet att Cezanne fölade stående när lille Ceder föddes.

Så det är tydligen inte alldeles ovanligt. Jag hoppas att de som skall föla här lägger sig eftersom de är ute dygnet runt nu !

Det stämmer!

Hon var förstagångsfölerska och jag brukar säga att det enda avsnittet hon missat att läsa i "Att bli med föl" var att man fölar liggande:D

Jag tror helt enkelt att hon som är oroligt lagd av naturen inte förstod riktigt vad som hände och antagligen kände sig tryggast när hon stod upp. När jag kom och klappade henne på halsen blev hon lugn och allt gick snabbt och okomplicerat!

Hade en stående fölning förra året. Det var ett erfaret sto som haft föl förut men denna gången stod hon. DOCK var hon ute i hagen och det var mitt på dagen. Jag tror att fölungen hade bestämt sig för att komma ut, och hon hann/kunde inte signalera till oss att det var nåt på gång, och vips var den ute. Min lillebror såg det ifrån köksfönstret under tiden han ringde till mig och bad mig komma för det var dags, jag bad honom springa ut och ta in henne, men han kontrade med "Oj, nu damp den i backen!"
Så kan det gå när det trycker på :D Han fick springa ut med halm istället och lägga under den lilla direkt, i väntan på mig. Och så bar han in den medans jag höll undan dom andra hästarna. För naturligtvis gick både annat föl och mor samt Pappa i hagen samtidigt, vilket inte var tanken att så skulle ske när den lilla kom till världen. Men allt gick jättebra och Pappa fick tom vara framme och snuffsa på den lilla. Underbart med harmoniska och trygga individer!

Mitt hbl sto fölade också stående. Hon var lugn som en filbunke men ville inte ligga. Jag antar att hon tyckte att det var bekvämare att stå upp. Som tur var så var jag i närheten så jag kunde hjälpa till att hålla fölisen lite i fallet. Kompisens häst fölade också stående så jag tror inte att det är speciellt ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 666
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 372
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka