föl med konstig huvudform

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vissen
  • Startdatum Startdatum
V

vissen

Har någon varit med om att när fölisen blir äldre, nu 6mån har olika form på huvudet från högra sidan mot den vänstra? Har som en svag grop vid sidan av ögat på ena sidan. Har inte ont och är inte rädd om huvudet.

Sv: föl med konstig huvudform

En kompis häst ser ut så, nästan som om hon fått en spark i ansiktet.

Vid två tillfällen har vi fått avvanda föl från andra stuterier som sett ut så där.
Turbo var mer sned i höjdled.
Move här på bild är helt intryckt på sin högra ansiktshalva..

moveit.jpg

Skulle tro att båda har blivit trampade när dom legat ner.
Med tiden så växer en stor del av defekten bort.
Huvudet blir ju större och snedheten ser mindre ut.
Vad man kanske kan fundera på är tändernas placering.
Turbo blev ordentligt kontrollerad i käkar/tänder innan han gick iväg för träning...för säkerhets skull.

AM

AM

Det är inte Sally du menar??
En isabellmärr..Landskoy som far tror jag.

Ytterligare en. Men om det är henne du menar så tror jag att hon föddes sådan.
Frågade nämligen uppfödaren.

AM

min häst ser ut som nån slagit en spade i huvudet på honom :devil:
men antagligen har han blivit trampad på när han var liten.

Jajjemen, Zally är det ju! Hon är så fin.

Har en vuxen häst som är "intryckt" nedanför ögat på ena sidan. Ska se om jag kan fixa ett foto vid tillfälle.
Uppfödaren hade sett det när hon var ett år gammal. Men hon sa själv att hon kunde missat det tidigare (_många_ hästar), så jag har alltid trott att det var medfött. Om det vore en trampskada borde det väl vara lite "vassa kanter". I det här fallet är det en mjuk skålning.

Hej. Det du skriver låter mkt likt det vi funderat över. Hoppas du kan få fram bild hur det kan se ut på vuxen häst.

Det tog ett tag, men nu har jag fixat bilder:

sned_1.jpg

resumehead_2003.jpg

Det syns inte så tydligt eftersom hon är svart och inte har några tecken i ansiktet. Kände en häst med liknande defekt som hade en bläs, och då syntes det mycket tydligare.

Men som ni kanske ser på bilderna så saknas det lite ben under ögat på höger sida.

en ponny på klubben har så men dom trodde att han legat trångt i magen o att d liksom gröpts ur för att tex. en hov legat där.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 539
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka