Föl med felaktig benställning

superstar

Trådstartare
Vill gärna ha erfarenheter av föl som haft dålig benställning (hjulbent, dvs varusställning i detta fall) och hur det gått på lite längre sikt. Gärna bilder om ni har.

Står med ett föl på 11 veckor som tyvärr ser riktigt trist ut med varusställning i både karpus och kota på båda fram och påverkan på skenbenen till följd av detta.

Vill gärna ha erfarenheter av föl som haft dålig benställning (hjulbent, dvs varusställning i detta fall) och hur det gått på lite längre sikt. Gärna bilder om ni har.

Står med ett föl på 11 veckor som tyvärr ser riktigt trist ut med varusställning i både karpus och kota på båda fram och påverkan på skenbenen till följd av detta.
Hej! Jag har inget föl eller bilder, vill bara tipsa om en hovslagare som är väldigt duktig på fölbenskorrigering. Jag kan PMa dig om du vill.

Jag undrar också om ditt föl behandlats av skicklig hovslagare från tidig ålder? Tycker mig ha sett flera trådar här där man men väldigt lyckat resultat ordnat upp knasiga benställningar, men jag har fått för mig att det är ganska bråttomt att sätta igång.

Jag undrar också om ditt föl behandlats av skicklig hovslagare från tidig ålder? Tycker mig ha sett flera trådar här där man men väldigt lyckat resultat ordnat upp knasiga benställningar, men jag har fått för mig att det är ganska bråttomt att sätta igång.
Det funderade jag på också, då min hovslagare och jag stod och pratade om min häst och han sa då att om man hade korrigerat benen innan en viss tid när den var föl, så hade hästen inte haft sådana ben den har idag. Jag tyckte själv det lät väldigt intressant att det kan påverka så mycket.
Som han även sa att det är lättare att korrigera ett problem när dom är föl än när de växt färdigt.

Med tanke på din bostadsort har du väl tillgång till ett par brakliniker med resp hovslagare. En Varus-ställning måste korrigeras. Kontakta därför klinik eller KUNNIG hovslagare.
Man kan f ö INTE korrigera med lyckat resultat på färdigväxt häst

Med tanke på din bostadsort har du väl tillgång till ett par brakliniker med resp hovslagare. En Varus-ställning måste korrigeras. Kontakta därför klinik eller KUNNIG hovslagare.
Man kan f ö INTE korrigera med lyckat resultat på färdigväxt häst
Hon är under behandling via Ultuna och jag tror att jag har tillgång till bästa möjliga både veterinär och hovslagare. Men de vågar inte säga något om prognosen, vilket är fullt förståeligt, men jag vill gärna höra om andra fall för att få en bild av hur det kan gå.

Ja, det är bråttom och det är det som är vår största fiende just nu. Jag har tidigt anlitat (skapligt) erfaren hovslagare och veterinär sedan tidig ålder men tyvärr blev hon allt sämre trots detta och det är väl också något som försämrar prognosen, till skillnad från om hon hade fötts med tokig benställning.

Hon är under behandling via Ultuna och jag tror att jag har tillgång till bästa möjliga både veterinär och hovslagare. Men de vågar inte säga något om prognosen, vilket är fullt förståeligt, men jag vill gärna höra om andra fall för att få en bild av hur det kan gå.
Vore intressant att höra hur ett dygn för detta föl med sto lever i sin närmiljö och om någon gett dig råd om hur fölets första levnadsveckor ska vara med tanke på det avvikelse som redan vid födseln verkar ha förekommit.

Vore intressant att höra hur ett dygn för detta föl med sto lever i sin närmiljö och om någon gett dig råd om hur fölets första levnadsveckor ska vara med tanke på det avvikelse som redan vid födseln verkar ha förekommit.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar? Denna benställning var inte medfödd. Möjligtvis var hon lite vriden i ena kotan som nyfödd, men det rätade ut sig ganska snabbt. När hon var 3 veckor såg hovslagare henne för första gången och då fick hon beröm för sina ben. När hon var 6 veckor började jag ana oråd och kontaktade veterinär som rådde mig att avvakta. När hon fortsatte bli sämre tog jag kontakt med klinik och där är vi nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 811
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama