Mamman är 160 cm, så jag tror inte att hon blir så mycket större än det. Om hon ens blir så stor. Vi får väl se. 😁 För ett år sedan var jag övertygad om att hon skulle stanna på ponnymått då hon var så mycket mindre än de andra. Jag är glad att hon ändrade sig och växte till sig på sommarbetet!
Hur stor är pappan? Vår lille, som är ett år nu (eller den 23 juni), är ca 130 cm ännu. Det känns litet.

Hans föräldrar är strax över ponnymått resp ca 164 cm.
 
Men då bör det ju absolut bli en stor häst! :cool: :bow:
VideoCapture_20220312-121357.jpg
Vår tvååring var 158 cm (med tumstock) när vi mätte igår.
 
Min söta landbäver tyckte jag var jättekonstig igår som följde efter henne med telefonen i högsta hugg men inte ville att hon skulle komma och gosa. Tidigare på dagen var jag och hälsade på en kompis som har en tvååring e. Zappa som var så grymt fin, ädel, korthårig och liten (155-160 cm kanske). Sen åkte jag hem och tittade på en tvååring som inte är så ädel, ett fluffigt penntroll och jättestor :nailbiting: Beviset för att det kanske inte är smart att ta en hingst på 170+ alla gånger bara för stoet är 160 cm med små/normala avkommor sen tidigare.
Sitter och maler med tanken om att vi "måste" ta tag i lite löshoppning nu i vår, vilket betyder att hon måste åka transport själv. Det blir nog inga problem men jag har lite maror efter att den född -18 hoppade över bommen och behövde sys under sin första resa ensam. Men ska penntrollet gå treårstest vill jag att hon ska få ta några språng nu på våren också, innan det blir inridning och lite mer löshoppning i höst...

ZkV99bm.jpg

zNRTyoz.jpg
 
Min söta landbäver tyckte jag var jättekonstig igår som följde efter henne med telefonen i högsta hugg men inte ville att hon skulle komma och gosa. Tidigare på dagen var jag och hälsade på en kompis som har en tvååring e. Zappa som var så grymt fin, ädel, korthårig och liten (155-160 cm kanske). Sen åkte jag hem och tittade på en tvååring som inte är så ädel, ett fluffigt penntroll och jättestor :nailbiting: Beviset för att det kanske inte är smart att ta en hingst på 170+ alla gånger bara för stoet är 160 cm med små/normala avkommor sen tidigare.
Sitter och maler med tanken om att vi "måste" ta tag i lite löshoppning nu i vår, vilket betyder att hon måste åka transport själv. Det blir nog inga problem men jag har lite maror efter att den född -18 hoppade över bommen och behövde sys under sin första resa ensam. Men ska penntrollet gå treårstest vill jag att hon ska få ta några språng nu på våren också, innan det blir inridning och lite mer löshoppning i höst...

ZkV99bm.jpg

zNRTyoz.jpg
Väldigt fin häst! Är hon fux eller brun?

Tror vi behöver inspirera varandra lite. Jag borde åka ut och göra något med min tvååring också.

Just nu är han bara en slags dekoration till hagen.
 
Väldigt fin häst! Är hon fux eller brun?

Tror vi behöver inspirera varandra lite. Jag borde åka ut och göra något med min tvååring också.

Just nu är han bara en slags dekoration till hagen.

Ja du, bra fråga! Hon är reggad svart som föl, men ser oftast brun ut. Dock är manen och svansen också ganska bruna så kanske är hon genetiskt svart men blir solblekt av typ ingenting, eller så kanske hon är riktigt mörkbrun och lätt blir solblekt.
IMG_20220316_142437.jpg


Det vore kanske en bra idé! Jag har skjutit på det med ursäkten att det varit halt och mörkt men nu har jag inte riktigt det att ta till längre så det kanske är dags? Väntar två föl i Maj så det vore bra att höra lite i April 😁
 
@prinsessfeminist Vad hade du tänkt göra med din i år förresten? Jag upplever att just med tvååringarna är det ganska skilda åsikter om vad som är kagom att göra :)
Jag har anmält mig till en löshoppning!

Det känns som om det är bra att vara med på lite "då och då", nu så här i inledningen av att på sikt bli inriden.

Jag har annars inte så specifik plan, annat än att allt skall ta den tid det tar.

När jag var ung fick jag rida in några hästar, och det gick då väldigt bra för mig. Men kanske hade jag tur? Hästarna var kanske annorlunda då också?

Nu är kanske inte självförtroendet riktigt där det var då (man är ju dödlig :angel: , numera). Med ålderns rätt behöver jag fundera lite på vad som är lämpligast. Om det känns det minsta osäkert så kommer jag lämna honom till proffs.

Men det som funkade bra då, och som jag tror gäller ännu, är att jag inte gjorde något innan hästen var "mer än redo". Jag upplevde då, för länge sedan, att det inte var någon större sak att sitta upp. Jag bara gjorde det när det kändes rätt. Allt byggde då på tillit och relation till hästen.

Det är ditt jag vill nå, men det kommer bara ske, om vi gör saker tillsammans.

Förutsättningar för denna häst är dock ganska goda. Han har en lugn och trygg, följsam personlighet. Nyfiken och lite försiktig läggning, men utan större stress eller nervöst beteende. Jag tycker att han är rätt för mig.

Så, svaret på din fråga, jag har tänkt att han behöver bli van vid sadel och tömkörning nu under vår sommar. Kanske att vi åker till något ridhus och longerar också. Men det är kravlöst och bygger på att vi umgås, snarare än träning. Han behöver förstås kunna förhållning/halt och styrande tygeltag. Tja, egentligen är man inte redo att sitta upp innan hästen i princip är riden (men från marken).

Jag är nog förbaskat lat. Jag vill göra så lite väsen som möjligt.

Kanske någon annan får sitta upp någon gång i sommar, om det känns rätt, och så leder jag runt honom.

Än så länge jag jag gjort väldigt lite, egentligen bara kliat honom och borstat.

Och matat, förstås... det har han nog uppskattat en hel del. Men jag måste säga att han är mycket social. Höet kan vänta om det vankas kli och kel.

Vad har du och ni övriga tänkt?
 
Senast ändrad:
Min född 2020 har inte gjort ett smack mer än blivit av med kulorna.
Han kommer nog få vara bebis tills i höst när han ska börja skolan.
Min har inte ens blivit av med bollarna ;-).

Han går i en hage på lösdrift och har det bra. Jag räknar med att ta hem honom till sommaren (när bollarna är borta) och mest lägga tid på relation och grundbeteenden under sommaren. Han ska såklart få tid att landa i sin nya flock också, men han är en socialt begåvad liten häst så jag hoppas det ska gå bra.
 
Jag minns inte om jag skrivit här förr men jag har en snart tvååring där ambitionen är att tömköra mycket i år. Det blev aldrig av att köra in den född -16 så jag sätter mitt hopp till den här. Om det finns tillfälle så ställer jag förmodligen upp i någon showmanship eller trail at hand i sommar. Förra året tog jag med henne till min tränare några gånger och ställde i en box medan jag red den andra och i slutet av sommaren fick hon premiäråka ensam till samma ställe för att vara med på em träningstävling. Vi var med i showmanship, det blåste kallt så jag tog det säkra framför det osäkra och skippade traven och skrittade hela mönstret. Men bra träning att åka iväg, vara runt främmande hästar och stå och vänta i line up.

Efter jul harjag longerat kanske fem gånger i skritt och trav och tömkört i skritt med medhjälpare kanske fyra gånger. Snart går det nog bra utan hjälp. Kommer att ta lektioner hyfsat regelbundet när det blir barmark, rider mycket lektioner med den äldre så det är enkelt att ta med den yngre också.
 
Whoo hoo!!! Tada!!

Ni kan aldrig gissa vem som har haft sadel på sig, och promenerat två varv i en paddock.

...
..

...

Tänkte väl det!

Vill ni ha bildbevis får ni hojta, men om inte, så förstår jag att ni är gröna av avund.

:idea: :cool: :idea: :laugh:

Grön av avund var även yngste åringen. Han var med och promenerade och när tillfälle gavs så bet han storebror i rumpan.

Till sist fick även han prova sadeln, som ju täckte halva ryggen.

:sneaky:
 
Min buse har nu varit 2 v på utbildning och där har han fått lära sig gå fint i repet, lite longering och ha gjord på bland annat. Skickade iväg honom då jag inte riktigt har tid och han har varit lite för mycket ovan marken och andra hyss.
Testade tränaren en del första dagarna men sen accepterade han och är nu som en vanlig 2-åring, hoppas verkligen polletten ramlat ner nu så jag kan ta vid igen sen. :)
Känns bra att ta tidig hjälp än att få värre problem. Håller också på och letar annan stallplats åt honom lite närmare hemmet så jag kan ha mer tid med honom till hösten.
Han är ca 152 cm och väntar småsyskon vilken dag som helst, hans mamma är som en spärrballong nu 😁
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 405
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 900
Senast: cili
·
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
9 161
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
52 794
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp