Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Men åh vad han är söt. Hoppas benen rättar till sig. Det är ju på rätt väg. :)

Inte mycket vinterpäls på din i alla fall. Min ser ut som ett utegångsfår redan. Nästan inga borstar kommer igenom pälsen. Undrar hur han ska se ut när det verkligen blir vinter?? ;)

Någon som kan hjälpamej?

min lilla donna som nu e 3 månader har börjat typ kota över på båda bak =/ i förgår va hon perfekt i benen å i dag helt plötsligt e hon jätte upprätt..kan de ha med växt period å göra.. hovis va där i dag å fixade fötterna å sa att de e inget å bry sej omför de rättar till sej när hon stoppar upp i växen igen..
men man blir ju nojig =(

kan man göra nått för å få de bättre. hon har absolut inga problem med deå när hon travar å galopperar så går hon vanligt de e i bara i skritt å när hon står still hon kotar över lite lite..

Nu är det bestämt att Chloetta blir Sthlmare i månadsskiftet nov-dec, då är hon 5,5 månader. Jag tror att hon klarar det galant eftersom att hon nu ett tag stått själv på kvällarna utan att bry sig och äter all mat som hon ska.
Anledningen är att hon och den andra fölungen ska komma ut på lösdriften innan det blir smällkallt och att de ska komma dit samtidigt så att hon inte blir ut mobbad senare.

Mitt enda huvudbry är ju hur jag ska transportera henne de dryga 25 milen? Ska man ha henne lös i transporten och ta bort all inredning eller ska man försöka låna en häst buss som är mer inramad? Jag vill inte knyta fast henne eftersom att hon är för kort för att bommen ska ta i om hon får för sig att backa. Hur gör ni när ni ska transportera fölen själva första gången? Det kommer att vara en omtumlande dag eftersom att det är då hon på riktigt skiljs från stoet med. :(

Jag kommer köra honom fast som en vuxen häst. Med kompis jämte. Sen helt själv
han har alltid åkt med mellanvägg i.

Du ska köra henne helt lös och ta ut allt i transporten och säkra lilla dörren så hon inte får upp den .

25 mil är inga problem för en fölis som är lös i transporten halma upp och lägg in lite hö också så det är mysigt därinne , när ni är framme är hon trygg i transporten och vill inte gå ut istället .

Man får inte binda fast en fölunge i transporten !

Jag tror inte att man får lov att köra dom uppbundna när dom är under 1 år?
Eller är det ändrat kanske?

Kl
Igår fick mina ponnybusar chip och passansökan :)
Dom skötte sig alldeles exemplariskt med att komma in på box med mamma.
Dom fick jätte mycket beröm av vetrinären över hur duktiga och coola dom är. :)
Tyvärr har dom åkt på en förkylning nu igen, men dom är pigga och glada och feberfria så jag hoppas att dom kan reda ut det själva..!

Glömde tyvärr mäta dom, men gissar på att Awesome är dryga metern och Amazing runt 110 cm kanske.

Jag såg en alternativ lösning i somras, en bekant kunde inte ta loss "stolpen" som sitter mitt fram mellan bommarna, så hon hade fäst lastpallar (såna helt täta utan springor) med uppåtsidan bakåt mot rampen så att fölet inte kunde gå längre fram än till frambommarna. :) Det blir ju som en fyrkantig box och den kan inte ta sig fram till dörren (den bör dock ändå säkras såklart) samt att man kan kliva in i transporten och kolla utan att fölis kommer springande ut genom dörren. :)

Så har jag kört mina föl, lösa men i sin lilla box. Fast inte så långt som 25 mil, utan har kört till seminstation 11 mil med mamman bredvid.

KL

Nardus som är 6 mån är fortfarande inte helt avvand. Han går med sin mamma och resten av flocken på dagarna och tänker nog låta honom göra det till jul iaf. Jag ska inte sälja honom än iaf och han är så självständig ändå nu så han bryr sig inte ens när jag är ute och rider på mamman. Sen får vi se hur det blir :) Hoppas hitta någon som vill låna honom som sällskap till våren.

Här är han tillsammans med sin lekfarbor.
1393174_10152009015097112_2105996365_n.jpg

Jag dör, så söt han är!
Vad är planen med honom nu igen...ska du prova honom som hingst (beroende på hur han växer till sig sen såklart) ?

Även om det är en växtperiod ska man försöka undvika så drastiska tillväxtperioder. Ta bort all kraft, se över mineralerna i foderstaten och se till att hon får vila MYCKET. Inte "vila i hage" utan på box, så att hon verkligen lägger sig ned och slappnar av.

Tack :) Han är en sån liten guldklimp! Så rar verkligen, han är en ängel att hantera (än så länge:angel: )

Jag hade väl egentligen tänkt sälja honom men har bestämt mig för att spara honom till han är 1 år och visa honom och se om han är någon ide att spara vidare eller inte. Men egentligen har jag inte möjlighet att hålla en hingst här så jag hade hoppats att kunna låna ut honom redan nu i vinter eftersom jag bara har två vinterhagar som är intill varandra.

Hur gör ni när ni ska transportera fölen själva första gången?

Grålle (dvs Regent ;)) åkte tillsammans med sin jämnåriga fölkompis upp till mig. Han var då bara van att vara utan mamma på nätterna, men de stod lösa och hade det väldigt trevligt ihop. Åt tydligen upp allt hö ganska fort också. :p

Han åkte 66 mil och även om han var trött när han kom fram var han i mycket bättre skick än jag väntat mig.

Så jag skulle tagit vanlig transport med fölis lös och ha kameraövervakning. :)

Hur gör ni med kraftfoder till fölen? Jag är så kluven över hur jag skall göra med Ricky. :crazy:

Mamma, "pappa" och Grålle får alla kraftfoder en gång om dagen. Ricky fick börja äta lite uppblött kraftfoder bara så att han skulle vara sysselsatt själv och inte störa de andra.

Men nu hinner han äta upp sin portion (1 dl pellets + mjölk) långt innan de andra hästarna är klara. Han provsmakar gärna både "pappas" foder (betfor och lusernhack) och mammas (sojamjöl + pellets).

Skall jag låta honom vandra runt och irritera de andra eller skulle ni ökat på hans foder så han håller sig ur vägen? Jag skulle till exempel kunna ge honom lusernhack, som tar tid att tugga i sig...

Han är i perfekt hull nu, diar oftare än mamma vill (:p) och snart 5 månader gammal.

Äter han på deras kan han lika gärna få eget?
Min erfarenhet är att vinter och avvänjning ofta tunnar ut fölen så att ha lite för mycket skadar inte.

Skönt att höra, jag har bara transporterat i hästbuss förut och två stycken åt gången. Men nu blir det nog ensamt och med transport.

Jag tror att jag ska försöka låns någon annans transport, då denna har en sådan "gardin" som man drar ner som överlucka, vilket inte känns så bra om hon skulle försöka hoppa ut bak till.

Samtidigt som jag lägger alldeles för mycket tid på alla skräckscensrion så kan jag inte låta bli att tänka på att i vissa länder så tar de med sig hästarna på flaket! :D

Nu kommer han inte vänjas av förrän till våren, så där behöver jag inte bekymra mig. Men vintern är definitivt på väg (även om det fortfarande är plusgrader och regn) och visst skulle det vara bra med lite extra fettlager som skydd tillsammans med hans enorma björnpäls.

Sedan har jag för mig att även om de diar mycket fortfarande, så är det inte samma kvalité på mjölken längre. Eller om det är att de inte får dia så ofta när de blir äldre. *osäker* :o

Men då kommer frågan vad jag skall ge honom... Mer mjölk och pellets, sojamjöl, lusernhack eller betfor? Allt faller herrn i smaken just nu. ;)

Min lilla illbatting började redan när han var en månad att äta av mammas mat. Hon fick inte matro alls med hans huvud i krubban. (fattar inte att han ens kom åt;) ) Jgg började ställa dem i varsin box när mammahäst skulle äta sitt kraftfoder och lillen fick lite pellets att smaka på. Sedan dess äter de i varsin box varje dag och båda får matro. Lillen får ju bara lite krafft vilket han äter upp rätt snabbt så han mumsar på hö under tiden mamma äter klart. (han är snart 4 månader).

Låter smidigt. :D Ricky har också provsmakat lite då och då, men det var för någon månad sedan som det blev mer att han knuffade bort den andra hästen och försökte hetsäta. Sedan är både mamma och "pappa" mesiga, så de låter honom äta istället för att de själva äter...

Jag har dock hästarna på lösdrift och fodrar alla samtidigt, annars hade det varit enkelt att ge honom mer hö istället.

Nu svarade ju jag på frågan hur man kör de själva första gången. Jag hat inga planer på att köra honom ensam fören tidigast till bete i sommar 2014.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.