Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Även om det är en växtperiod ska man försöka undvika så drastiska tillväxtperioder. Ta bort all kraft, se över mineralerna i foderstaten och se till att hon får vila MYCKET. Inte "vila i hage" utan på box, så att hon verkligen lägger sig ned och slappnar av.

Hon får inget kraft foder. i dag gick hon dock som vanligt igen. så har ingen aning va de va med henne.. hon sover (helt utslagen) hela nätterna i lösdriften å är inte den typen som rör sej så jätte mkt.så vila får hon..

men nu e de som sagt väck så får hoppas de håller sej så..
tack ändå =)

kl.

Idag blev Iska hela 5 månader gammal! :bump:

Då deras gamla hagkompisar flyttat hem igen idag kunde jag (för första gången på ett tag) ta in mina hästar i stallet (en av kompisarna hoppade ut ur hagen så fort jag tog ut mina). Iska stod som ett ljus, trots att även mammahäst blev borstad (hon har inte gillat att vänta tidigare) och har skött sig så fint hela kvällen! :love: Hon mäter ca 135 fram och 137 bak, och verkar fokusera på att bredda sig mer än att skjuta iväg på höjden just nu. :D

Gud vad glad jag är i min Lilla Tuffs! :love:

Nu ska vi bara slå upp en till box i stallet så ska jag hämta hem det nya sällskapet istället, vill ha dem inne de första nätterna tills jag vet att de kommer överens. ;)

Grattis Iska! :D

Donnie fyllde fem månader i lördags, har nu vuxit så han är typ 1,26 iaf, vad ska jag göda honom med???!!! :p En liten räka är han, och kommer nog få heta Lilleman hela livet ;)
Avvänjningen får nog vänta så länge han är snäll och inte visar några hingstfasoner och det verkar inte finnas på kartan än iaf. Han och morsan är fortfarande ganska tajta även om han hänger en del med andra fölet och valacken också.
Igår var han med mig själv inne i lösdriften ganska länge medans de andra stod ute och åt.
Donnie äter ca 1 kg kraft och 0,5 kg uppblött lucern om dagen. Han äter för det mesta ur egen hink men vill gärna äta ur mammas också, och tyvärr ( :crazy: ) är ju inte mitt sto jättematglad så hon försöker inte puffa bort honom utan då låter hon honom äta istället. Skulle jag sära på de vid maten äter hon inte heller för då oroar hon sig så för det mesta får jag stå och hålla i Donnie och försöka tvinga mitt sto att äta upp, får påminna henne många gånger vid fodringen att hon ska koncentrera sig på maten :p Lyckligtvis äter hon iaf höet utan tvekan. Men hon får gärna gå upp ännu mer, mage har hon men revbenen syns lite iaf.

CAM00279.jpg

CAM00312.jpg

CAM00311.jpg

Donnie är tuff och hänger själv i lösdriften.

CAM00178.jpg

På prommis.

CAM00285.jpg

CAM00306.jpg

Undrar om han kommer bli mörkare? Fölpälsen fällde han ju för länge sen, men nu har han tappat päls runt ögonen och kliat bort på rumpan och där är han såhär mörk under. Varför tappar han päls på huvudet nu? Verkar inte bli mer än så på bilden för var kanske två veckor sen han började tappa där och har inte tappat något mer.
Liiite mer tecken på benen har också dykt upp sen id-kontrollanten var här :p

Hon hälsar och tackar! :D Grattis i efterskott till söta Donnie!

Iska får ingen "egen" mat, utan snor av morsan, har utvecklat en jäkla teknik för det också, trycker in sig under halsen på mamma och sen trycker hon sig uppåt tills mamma ledsnar och låter Iska äta medans hon tuggar och sväljer det hon har i mun. :p Sen puttar hon bort Iska och proceduren börjar om. :D Min mammahäst har iaf inga problem med att äta, hon äter som en häst! (jaja, lågt, jag vet. ;) )

Iska är också ganska självständig, men bara i hagen. Är hon eller mamma på andra sidan tråden är hon jättemammig. :meh:

Är inte det mörka vinterpälsen som kommer in då, och det ljusa sommarpälsen som fälls? Har varit liknande för Iska, men hon var ju mörkare från början, så var inte samma chock. :sneaky:

Haven 2 dygn
DSC01092_zps646f510f.jpg
[/URL][

3månader (jag gjorde en så ful min så det var ingen idé att vara med.. :meh:)
Haven_zps828d1641.jpg
[/URL]

5 månader 31/10. Tog en promenad ner till sjön
DSC00147_zps6958410a.jpg
[/URL]

Blir så irriterad på mig själv när jag nu upptäckt att jag har så få bilder på henne. Men jag får väl komma igen framöver med desto fler. Ska föröka ta henne till ridhuset och filma någon dag.

Men just ja, du visade också i Timrå? Hur gick det för er? Var det ni som avbröt? :( Hemskt fin tycker jag hon är iaf. : )

Ponte: okej, coolt! :D

Låter smidigt. :D Ricky har också provsmakat lite då och då, men det var för någon månad sedan som det blev mer att han knuffade bort den andra hästen och försökte hetsäta. Sedan är både mamma och "pappa" mesiga, så de låter honom äta istället för att de själva äter...

Jag har dock hästarna på lösdrift och fodrar alla samtidigt, annars hade det varit enkelt att ge honom mer hö istället.

Jag har dem också på lösdrift nu, men det funkade inte att låta stoet äta ute. Den lilla var med hela huvudet i hinken och härjade. (och frambenen :D ) De fick komma in i stallet för sin mat i stället. Det är smidigt och det blir ju också lite naturlig träning för fölet. Passar på att borsta honom och greja lite när han är inne.

kl.

Iskierka, 5 månader gammal, lite mullig, lite hårig och lite lerig:

d109df74-4f36-4f97-947f-c377c1cb5b8c_zpsacbad2c8.jpg

SAM_3306_zpsd4dbeaaa.jpg

Eftersom vi knappt får se någon sol längre, ser hon oftast ut såhär:
SAM_3334_zpseec4368c.jpg

Men i direkt solljus som vi hade någon timme av på förmiddagen blir hon lite brunare:
SAM_3310_zps536eef9a.jpg

SAM_3321_zps90aea700.jpg

Inser att hon nog kommer vara väldigt lik sin mor i kroppen, jag är väldigt förtjust i hennes mor, så mig gör det ingenting. ;)
Inget svar på vilken färg hon har än, antar det kommer under nästa vecka då... :meh:

Haha, tack! Ja, Spöket är en såndär once-in-a-lifetime, kommer aldrig få en sån häst igen och hon kommer troligen vara den som tar värst när det är dags att säga farväl. Jag säljer hellre alla hennes ungar än henne själv, hon åker aldrig någonstans!
Men Iska taktar in fint på plats nr 2. :love:

Nope, inget nytt, trodde jag skulle få svar i veckan, men icke. Får se om det dimper ner i brevlådan nästa vecka då. :)

förstår det. Har ju aldrig träffat spöket, men det syns liksom på henne.

Nu tror jag ju att Iska blir precis lika underbar vilken färg hon än får. Jag hoppas ju dock att hon inte skimlar (Och då ääääälskar jag verkligen skimlar) men det vore så coolt om hon fick ha kvar sin käcka teckning :love:

Bra gjort! Betäckte du igen? (läser typ alla avelstrådar men minns inte)

Awwh, fint sagt. :) Största problemet är att behålla hennes livsgnista som pensionär, från hon pensionerades till det att hon blev dräktig var hon SÅ deprimerad. Inte alls samma häst. Liksom... listlös, likgiltig. Hon vill arbeta, trivs inte alls med att skrota i hagen eller "bara" promenadridas. Men med föl i magen/vid sidan blev hon glad igen.

Provade 2 brunster men hon gick tom, försöker igen till våren! :)

Ja, Iska är tusenfallt älskad oavsett färg, jag är ju så less på skimlar men int' gör det nåt egentligen. Men det vore synd på hennes käcka teckning ja... Speciellt om Iska skimlar och nästa fölunge blir travarbrun utan tecken och inte skimlar. :p

Brun som min då? :sneaky:

Hade hoppats på ett svart föl med skjutenstjärn men, men så är det. . .

Fullt möjligt, hon reggades ju som mörkbrun, men benen är inte svarta, så jag vet inte jag. :p

Ska bli spännande att se om hon är brun eller fux iaf, sen får vi se om hon blir vit. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 079
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
688
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025