Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag testade henne bara för E-locus, dvs, hon har Ee. Det lämnar svart och brun som möjliga alternativ, och svart känns lite långsökt med tanke på att hon ser brun ut (så länge det inte är molnigt ute, då ser hon svart ut med en röd underton...). Så, troligen korrekt färgbestämd som mörkbrun, men chansen finns ju fortfarande att hon skimlar. :)

Aha! Trodde man kunde testa för skimmel! Vad kostade det att färg bestämma? Funderar å ta reda på om min är svart, mörkbrun eller. Svartbrun:-)

Man "kan" men på SLU kräver de blodprov för att kolla skimmel...
400 för första färgen man testar för, därefter 200 kr/färg om man testar för fler.

Men du, enligt de andra färgtestarna här inne är det billigare och snabbare att skicka det utomlands, då får man visst "baspaket" för e-locus och augoti iaf för samma peng eller mindre, sen kan de dessutom testa skimmel utan blodprov... ;)

Har nu tittat på din pålle och varför har man fått för sig att hon är fux ?

Tycker hon ser svart ut .
*KL*
Sen kan man skicka färgbestämningen till Animal Genetics blir billigare än SLU .

Eftersom man får göra reklam för färgbestämning på SLU så tar jag för givet att man får informera om Animal Genetics också .

Det har ju varit väldigt delade meningar om vilken färg hon har, hon har aldrig sett svart ut (utom möjligen födelsefärgen och nu under molniga dar), inte haft svart på benen eller svansen osv. Därav att vi trott hon borde vara fux.
Tar det så lång tid för svarta att bli svart? Trodde garanterat det stod mellan fux och mörkbrun, färgkurvan har ju gått såhär:

Dag 1:
2-19_zps287d7a95.jpg

ca 1 vecka:
87ed0ea7-e6cc-418f-870c-69f29b5adf2c_zps8e88aa30.jpg

5 veckor:
SAM_2481_zpsd9d5ed41.jpg

3 månader:
iskierkaP9014651_zps050e7e31.jpg

ca 3,5 mån:
3_zpsa5184799.jpg

ca 4,5 mån:
14_zps0db0fe0b.jpg

Och nu i solljus:
SAM_3321_zps90aea700.jpg

Molnigt(taget samma dag):
SAM_3334_zpseec4368c.jpg

Tycker ju inte alls hon ser svart ut? O_o

Vad roligt att du äntligen fått svar :) Och vad söt första bild :love: Så fin är hon!

Idag kom Donnies pass så nu finns han på riktigt ;) Bara vänta på DNA-resultat så dyker han upp på blup också. Hur lång tid har det tagit för er mellan ni fått pass och DNA varit klar?

CAM00345.jpg

Idag tyckte Donnie hönätet var väldigt underhållande, svårt men roligt på samma gång.

Hihi jag håller med, jag dör nästan lite när jag bläddrar genom bilderna från när hon var "ny". Tack! :D Din är inte så pjåkig heller. ^^

Tog ungefär 2 veckor för Iska att komma upp på blup efter att passet var klar om jag minns rätt. Visst är det kul att få passet? :sneaky:

Du har en väldigt vacker och speciell tjej, oavsett färg :D Men det ska bli spännande att se hur färgen utvecklar sig!

Som nyfödd såg hon ju mer brun ut och svarta ungar brukar vara mer grå/ stålgrå som ungen på min avater -:)
Men vår 2 åring ser brun ut på sommaren och nu mörkare och han är EE vårt sto är Kolsvart men är Ee ???
De har två olika svarta färger färger . Du går helt enkelt ta agouti genen också så vet du -:)

OK, it's on! Ska ut till hästarna strax, jag har nog en highland cattle-kalv istället för föl ;-) Vi får försöka hitta någon domare till denna fejden :P Min har ju massa skägg med :P

Kl

Inget positivt besked hos veterinären idag. Trots medicinering sedan 9 september är avatar fortfarand. Inte frisk. Bättre men inte bra. Medicinen borttagen sedan i lördags och ingen ny sätt. In i nuläget då det hjälper, utan bara mildrar. Veterinären ville inte ge mig några besked utan ska diskutera med sina kollegor och. Vi ska höras senast på tisdag...

Tips nnågon?

Prallan: Tack! :D Ja, vi får väl se vad som tittar fram i vår. ;)

Miaa:
Ja, min hade redan som nyfödd olika färg beroende på om det var molnigt eller inte:
729b43b0-9176-4790-b655-a58d309f5712_zpsa38929d3.jpg

(taget samma dag som fösta bilden längre upp)
Nu har jag tokgooglat svarta ungar, och hittat ett par med liknande födelsefärg som Iska, och även ett flertal med samma mörkbrun-röda färg vid några månaders ålder, så jag tror dig, hon KAN faktiskt vara svart, trots allt. O_o Jag gissar fortfarande på mörkbrun dock. ;)

MaRomer: Nej, men gud vad tråkigt! Varför i hela friden hänger det där sig kvar så länge?! :rage: Jag har inte heller några tips, men håller alla tummar jag hittar!

Vad visade odlingarna? Om ditt föl inte svarat måste man ifrågasätta behandlingen... Fel antibiotika, för kort kur? Ex tuberkulos (hos människa då) har typiskt 6 månaders behandling och från början en trippelkur med antibiotika med olika verkningsmekanismer.

Jag har alltid trott att veterinärer tycker det är jobbigt att ha mig som kund, men oftast uppskattar de mitt behov av att veta och höra deras resonemang :p hoppas de klurar ut något vettigt eller tar konsult av någon annan! Hoppas det vänder för er!

Behandling har sett ut så här:

9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör inget i lungor men i luftvägarna. Hippotrim sätts in i 6 dagar.
Bättre men inte bra.
25 September sätts Penovet in i 6 dagar efter tele kontakt med vet.
Bättre men inte bra.
10 Oktober besök på klinik, ny veterinär. Man går ner i luftrören som är fulla av vitt slem. Blodprov tas som visar förhöjda vita blodkroppar. Penicillin sätts in tills vidare (Penovet). Likaså luftrörsvidgande (Vitt pulver)
21 Oktober besök på klinik, ny veterinär (Gillar!!). Kikar ner i luftrören. Ser mycket bättre ut och ingen irritation förutom slemmet. Prenecillin tas bost medens Ventipulmin tillsätts och slemlösande fortsätts.
9 November All medicin tas bort.
13 November besök på klinik. Kikar på luftrören igen. Ännu bättre än sist men absolut inte bra och han har börjat hosta igen. Ingen irritation. Vet vill ej sätta in mer behandling just nu. Han ska konsultera sina kollegor och vi avvaktar tills i början på nästa vecka. Hästen får sin första vaccinations spruta och det beslutas att han ska byta stall om 3 veckor ( Hans kulor är nere och han betäcker i hagen).

Jag känner att jag inför nästa besök (Ja det kommer bli fler besök för än ger jag inte upp!) vill ha blodprov att jämföra med, odling/prov på slemmet och ev alternativ medicin.
Han går ute mellan 07-21. Äter hösilage inne i hönät. Ensilage ute. Täcke på vid nederbörd. Vid flytt kommer tiderna ändras till att han kommer ut senast 06 men in runt 20. Lösdrift finns tyvärr ej och vet ser det ej som lösning. Stallet är ett kallstall och ha står på vattnad spånpellets.

Något mer som är värt att testa?

Prio ett i det läget bör vara att ta odling(ar) inklusive resistensbestämning av bakterierna, från luftvägarna/slemmet, som du själv är inne på.
Jag kan tycka att det borde ha gjorts redan när första antibiotikan inte hjälpte. Risken nu är att en resistensutveckling redan har skett i bakteriekulturen.

Alternativt så är det inte några bakterier som orsakar infektionen utan ett virus. Och om det är virus så hjälper ingen antibiotika, då måste kroppen själv ta hand om infektionen.

Hoppas ni hittar orsaken snart! Han är i alla fall väldigt söt! :)

Du säger att han äter ur hönät ? Äter han i luften ute också ? Alltså inte på backen ?

Se till att han äter från backen så slemkopparna kan tömmas en del hästar har ju svårt att tömma dom om de tex äter från en ensilagebal eftersom deras naturliga ätställning är från backen ,skippa hönätet och låt honom äta från backen både ute och inne .

Och sen slemlösande på det så han får hjälp .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
688
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 799
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?