Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

004_zpsf82a9977.jpg

001_zps3cb12f60.jpg

Några till bilder på min pälsboll!:)
Det sista med sin 1åriga welsh cob kompis.

Bort med spånpelletsen, har en som hade en envis hosta som aldrig gav sig efter en förkylning, fattade icke varför det inte gav sig. När vi bytte från spånpellets till halm försvann hostan. Efteråt har jag pratat med flera som märkt samma sak när de redan är irriterade i luftvägarna så kan spån vara väldigt retande, spånpellets som är finare tom mer retande än vanligt spån.

*kl*

Här kommer äntligen en uppdatering av oss! :)

Mamma häst och Cajsa mår bara bra,nu går dem uppe i vinterhagen mellan ca.kl.08.00-19.30, hon har blivit en riktig fluff-boll :o

Har nu tagit ett beslut iom.att jag måste minska ner på mina hästar, och Cajsa stannar kvar som framtida avelssto och ridponny/häst åt mig, är mamma hästs sista föl,och dessutom ett stoföl med bra avelsvärde så då kan jag inte bara sälja henne :love:, så brorsan får vi sälja.

Cajsa har förövrigt avmaskats, gick bra, nu i veckan ska vi öva på lite uppbindning på stallgången,med balsnöre i grimman.

Liten bild, nu är hon snart 5 mån.

snklfc.jpg

Hej o hå vad det hänt mycket nu när jag varit borta...

Maromer: Säger precis som Miaa och Gylle: Äta från marken o bort med spånpelletsen...

Här går det framåt... Dea har nu blivit "moderslös" eftersom mamma flyttat till "vår" tävlingsryttare för att skaffa sig lite meriter. Men det har gått bra, mamma var sååå glad över att få komma iväg o vara hos "sin" extra matte som hon bara älskar.

Med Allecto går det bara fint. Han står ju åtskilld sin mamma de flesta nätterna. De nätter han står med ponnyn så äter han i två minuter när de kommer ut i hagen och sedan sticker han iväg till ponnyn igen... Så det är kanske ponnyn man skall vänja av honom från? Är ju "bara" 1 månad kvar till han skall upp till nya ägaren ju...

Mira2013: Så lurvig är mitt stoföl med... Ser ut som en pälsboll :)

Bale ute, något jag inte kan påverka förens han flyttar. Hönät inne som hänger så lågt att det når marken. Utan så ligger höt i hela boxen och han äter det inte:(

Vet tycker att fuktig spånpellets är betydligt bättre än halm. Detta står även överallt. Däremot kan jag byta till kutter. Tror ni det hjälper? Pelletsen dammar inget alls!

Höt kan jag ej lägga på golvet då han inte äter det, utan bara kör runt fet:/ men ska testa att lägga lite på marken!

KL

Vad stora(och snygga) era har blivit!

Min lilla Rebelle har nu blivit 3 månader och 1 vecka.
Päls som en björn och börjar redan få grå man.

Hon står snällt uppbunden och lyfter framhovarna när man ber henne.
En helt underbar tjej!

rebebbs_528541f3ddf2b31e50bd0d9b.jpg

storatjejen_527910c79606ee708cdaef6d.jpg

rebbebb_527914bc9606ee4497e95a5b.jpg

Ska bli intressant att se vad Id-kontrollanten säger om färgen.
Tre mörka och ett ljust ben(ingen strumpa) samt grå man och svans.

Spån som spån tyvärr, där är lukter/ämnen i spån som är retande. Det är inte damm i sig som är retande när de varit krassliga. Välbärgad halm är betydligt mindre retande. Dålig halm skall man naturligtvis inte använda. Uppenbarligen måste du ju se till att ändra någonting eftersom han inte blir bra, på min var det uppenbart att det var spånet som såg till att han inte blev av med det sista av din hosta. Vi pratar månader, efter spånet åkte ut och halm in så var han hostfri efter några dagar och har aldrig hostat sedan dess. Inget annat ändrades.

Kul att se din igen. Som du fick vänta :bow:
Mes är det inte säkert att den är fux?
Eller syftade du på tecken.?

Söt är hon. Behåller du?

Nu gick han på halm i somras och blev dålig på bett. Vi stallade i sent just pga utesluta ev aallergi/överkänslighet mot ströet
Men jag ska se vad som går att få fram! Halm är fruktansvärt svårt att få tag på i Småland:(

Jag menar inte att han blivit dålig från början av ströet utan att det retar redan irriterade luftrör så att han inte blir bra. Min tex fick troligen influensa (smittad på klinik) men även efter den akuta sjukdomen gått över så fortsatte han månad efter månad att hosta med jämna mellanrum och hade slem i luftvägarna, jag kopplade själv inte då att han utsattes för en retning från spånet utan det blev jag klok på först när jag bytte till halm och hostan försvann. Jag bytte alltså inte till halm för att jag misstänkte spånet utan för att jag skulle byta till halm igen i hela stallet. Men i efterhand när jag pratat med andra om det så är det inte ett ovanligt fenomen att spån retar luftrören när de redan är irriterade. Med den erfarenheten jag haft så hade det varit nummer ett jag provade om han har luftvägsproblem som inte vill ge sig, det kan vara hela lösningen precis som det var på min.
Ingen aning om var i Småland du bor eller hur långt du har till norra skåne men där brukar det ju i alla fall annonseras mkt halm. Annars är ju tex torv kanske något som kan funka att prova.

Vete är alltid mitt förstahandsval bäst uppsugningsförmåga, har faktiskt aldrig någonsin strött med havrehalm, här nere är det nästan alltid vete, korn eller råg att välja på och då blir det alltid vete. Odlas nog ganska lite havre här nere för man ser aldrig sådan halm utannonserad.

Vetehalm eftersom det har bättre uppsugningsförmåga och för att han ska inte äta av halmen och ha ev bukfylla av havrehalmen som kan vara godare , han behöver ju mer energität mat .

Senast ändrad:

Jag vidhåller fortfarande att bon varitsvart i manen sen tidigt. Att hon inte svartnat på benen beror på,det vita. Haserna och knän är ofta ljusa till fölpälsen lossnar. Särskilt när de solbleks.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 071
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
688
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 799
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?