Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

photo.php

En blöt Melinda som ääälskar mat...:love:
Har bara haft henne i två veckor, men än så länge är hon otroligt okomplicerad och trevlig.
När hon äter så "gräver" hon med frambenet så hela bädden blir förstörd...Jätteroligt att mocka efter henne...

Tror hon har trådens längsta päls i alla fall!

Jasså? Coolt! Jag tror ju hon är skimmel född fux, med lite tur bara fux...
Fick faktiskt lite hopp när någon la upp en bild på sin fux som föddes med samma mystiska gråaktiga färg som Iska, så än håller jag tummarna! :p
Hon kan då visa humör som en fux... :meh: Fast snäll ändå, men oj så arg hon kan bli. :p

Mira: Bilden syns inte tyvärr. :(

Jag syftade på travarbrun, alltså inte Iska utan om du får fler föl.
Min är som du kan se just tråkig brun...

Fortfarande ingen bild. Prova ladda upp på t.ex photobucket istället kanske? :)

Boe: Jahaaa, då är jag med. ;) Jag skulle bli glad om jag fick en travarbrun. Bara inte vit. Men det gör inte lika mycket om en travarbrun utan tecken skimlar som om en mörkfux(?) med tokhäftiga tecken skimlar. :D
Jag tycker din är fin i sin bruna färg iaf. :)

Den halva vita strumpan fram är så ball, syns inte från andra hållet och från vissa vinklar gör den att benet ser supersmalt ut liksom.

Tänk om hon inte skimlar, vilka coola kids du kan få :)
Hon är e: Balougraph va? Så det vita kommer från farfar Balou?

Jag vet, ibland får jag titta en gång till för jag tror att nåt är fel på hennes ben. :D

Kommer ju kunna få coola kids ändå, dock alltid med 50% chans till skimmel om hon skimlar, men jag trodde du var den enda i tråden som ville att hon skulle skimla? :sneaky:

Och ja, precis. e. Balougraph, så det vita härstammar från farfar Balou. :)
Finns ju någon som fått 2 helsyskon efter Balougraph, en hingst och ett sto, de fick så mycket vitt så iaf hingsten blev färgbestämd som "Fux, tigrerad", jävligt häftig häst, tror den heter Balou de Contess.
Mamman till dem såg ut som vanlig brun med bläs. Intressant med vilka tecken de kan få!

Då blev den heltokigt färgbestämd. Alltså vad är det för fel på idkontrollanter har de ingen kunskap alls ?

Jo, jag tänkte ungefär samma sak när jag såg den på blup. ;) (Roar mig ibland med att gå igenom alla Balougraphs ungar på blup, den här gången för att se eventuella tävlingsresultat på 4åringarna)
Systern ser nästan ut som någon slags röd skimmelskäck, men den står inte med på blup, såg den bara på hemsidan, så den påminner en del om sin bror.

Tittade på bilden nu, och det ser ju faktiskt ut som att den har någon slags schabraktigrering när man tittar snabbt. Men man ser ju att det är strumpan som går upp på rumpan, och har man någon koll alls på färggenetik så inser man ju att det inte är någon riktig tigrering utan snarare sabinoteckning...

Jo precis, jag noterade det jag med, därav förundringen att han står som tigrerad, dessutom efter 2 icke-tigrerade föräldrar. (Vet inte tillräckligt om tigrering, men först finns det väl inte bland swb? andra är det väl inte recessivt?)

Men ja, vi ska väl inte diskutera 4-åringar här antar jag, ville bara peka på 2 Balougraph-ungar som fått helsikes så mycket vitt. :D

Menade att om hon inte skimlar så riskerar du inte skimmel på avkomman.
Tycker hon växer i sitt vita även om så mycket i ansiktet inte är min favorit.
Jag gillar mycket vitt fast regelbundet, dressyr du vet ;)

Den omtalade fyraåringen var verkligen lustigt tecknad! ,en är det inte tigrerad när framknäet ser ut så och magen?

Tycker der är en bra beskrivning iaf.

De kan inte bara bli tigrerade hux flux utan att ha tigrerad förälder. Det är sabinoanlaget med största sannolikhet i dubbel upplaga från både mamma och pappa som gjort att de ser ut så. En maximal sabino kan tom bli nästan helt vit.
Förövrigt precis likadant vitt framknä har min 4 åring e Niveau som ju också har sabinoanlaget från pappa. Det lustiga med hans var att det inte syntes som litet föl utan dök upp när han fällde fölpälsen, nu har han skimlat men faktiskt ser man fortfarande då han ännu inte blivit helt ljus om benen utan det andra knäet är mörkt.

Haha, ja okej då. ;)
Mja, hennes crazy-eye, om än ganska underhållande, hade det inte gjort nåt om vi sluppit, så hade jag kunnat ta bort en del vitt som går ut mot ögat (som jag antar är anledningen) så hade jag inte klagat. :p Hon ser ut som en sarkastisk seriefigur på vissa bilder med det ögat, och är hon arg är hon FÖRBANNAD om man ser henne från höger sida men bara lite tjurig från vänster... det gör mycket alltså! ;)

Idag red jag på mina finaste mammahäst, och Iska fick gå med som handhäst för första gången! Och hon skötte sig så sjukt bra! Min älskade lilla tufs. :love:
Tur jag har en sån underbar mammahäst som (så länge man inte ber henne att stå still) går att rida barbacka med en hand och man vet alltid vart man har henne ändå. (Hade min käre far med mig också som gick med oss utifall att Iska skulle börja konstra)
Hur mycket kan man ta ut små bebisar på korta turer? Snart kommer det nya sällskapet hem och då får de 2 stanna hemma när jag rider mamma, men funderade ändå på det...

kl.

Fick svar på färgtestet idag... Iska är...

*trumvirvel*

EJ fux! :D

Känns som att chansen för att hon ska skimla är ngt lägre iaf. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025