Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Nope, ville inte krångla med att ta blodprov på henne, skimlar hon så gör hon, det märker jag, men gör hon det kanske jag aldrig får veta vilken grundfärg hon hade om jag inte testade. :p

Miaa: Skickade till SLU, kostar 400 kr för första färgen man testar för sen 200 kr/st om man vill testa för fler. Sparkar mig lite för att jag inte kollade hur många bruna gener hon har på en gång. :cautious:

Har ju skrivit förut just om kotorna fram och jag tycker fortfarande att det är väldigt lite behandling. Har det aldrig varit tal om att spruta tetracyklin så att den slappnar av i senorna? Den börjar bli rätt gammal för så drastisk behandling nu:/.

Nope, ville inte krångla med att ta blodprov på henne, skimlar hon så gör hon, det märker jag, men gör hon det kanske jag aldrig får veta vilken grundfärg hon hade om jag inte testade. :p

Miaa: Skickade till SLU, kostar 400 kr för första färgen man testar för sen 200 kr/st om man vill testa för fler. Sparkar mig lite för att jag inte kollade hur många bruna gener hon har på en gång. :cautious:

Men hur många brungener (Agouti anlaget ) hon har måste du får svar på för första färgningen ? Antingen AA eller 1 Agouiti Aa eller inga brunanlag aa ?

Skickar själv till Animal Genetics i alla år i deras grund paket ingår Svart och Agouiti anlagen samt fux anlaget har jag för mig för 40 dollar .

Spännande att få se vad det blir för svar ;)

Igår var det lite veckoträning för Frans.
Vill befästa lite saker medans mamma finns som trygghet i hans närvaro.

På dagen hade det släppts in fem nya föl i hagen, avvanda som var lite stissiga. "min" flock hade därmed ställt sig uppe i skogen och stod och kikade på fölen, man vill inte beblanda sig direkt liksom ;)

Jag började med att Frans fick stå uppställd mitt emot mamma medans de båda borstades. Tack och lov verkar Frans inte ha ärvt mammas förkärlek för lerbad.

sen gick vi på promenad i skogen. Frans leds inte till/från hagen vilket har gjort att jag fått en åsna att leda. Han vill helst gå bakom mamma och går inte fram för tryck i grimman. Jag vet att han kan eftersom han leddes sina första 2,5 månad så nu hade jag med mig pisken och duttade på hans sida när han stannade. Lite diskussion om hur man går men mitt A-barn är väldigt vänligt och när han testat om man kunde springa iväg framåt när man inte fick leka åsna så gick han fint på slakt grimskaft bredvid matte.

Det finns dock mer att träna på när det springer hästar i hagen bredvid och annat läskigt, då tränger man gärna för att komma närmst mamsen. Nåväl, han är bara en bebis än så länge :)

Avslutade som alltid med gos, klia är myyyysigt! :love:

Nja, bockade bara i rutan för svart/fux, hade jag bockat i för brun också hade det kostat mer. Men jag får veta om hon är fux eller inte iaf, fast med min tur behöver de väl få in nytt tagel. :p borde ha ryckt nytt... Men isåfall kommer jag testa för brunt också! Ska bli väldigt spännande!

Är de andra fölen avvanda redan? i början av Nov.:(

Ska ditt sto gå med dem? eller ngn annan vuxen häst?

Jag gillar bäst när man har med en vettig valack som inte gör skillnad på mitt barn o andras ungar.

Det är inte blodprov för att man skall kolla för skimmel det görs på samma vis som de andra färgerna på hårrötterna.
I alla fall på alla andra lab än SLU.

Jasså? Vad konstigt att SLU behöver blodprov för att kolla skimmelgen isåfall. O_o
Jag tyckte det var lättare att skicka inom landet, så det var därför jag valde SLU, men det var kanske ett dåligt val. :p

Nåja, jag får veta det viktigaste iaf. :)

Är de andra fölen avvanda redan? i början av Nov.:(

Med tanke på om jag minns rätt Pontes hästar går med travare, som de ofta försöker få födda tidigt på året så lär inte fölungarna vara för unga för avvänjning nu. Hingstungar skall inte gå med odräktiga sto efter 7 mån ålder så är det dags att avvänja hingstungar födda i april nu.

Jasså? Vad konstigt att SLU behöver blodprov för att kolla skimmelgen isåfall. O_o
Jag tyckte det var lättare att skicka inom landet, så det var därför jag valde SLU, men det var kanske ett dåligt val. :p

Nåja, jag får veta det viktigaste iaf. :)

Har faktiskt aldrig hört det förut att de behöver blod för skimmelkoll.

Har aldrig kollat med SLU iom att de är så dyra men läst på flera olika amerikanska och engelska lab och ingen av dem behöver blod till skimmelanlaget utan hår. Har själv varit inne på att skicka på min kille för att kolla om han är homozygot som jag gissar iom att han bara fått skimmelavkommor eller om chansen för färgat efter honom finns. Men har aldrig blivit färdig för att göra det.

Jag trodde det "krävdes" blod för alla lab iom att det står på deras blankett att de måste ha blodprov för skimmelkoll. :wtf:

Fair enough, kan de inte använda taglet jag skickade in får jag nog skicka någon annastans istället, kan väl passa på att kolla både augoti och skimmel för samma pris då och utan strul med blodprov. :cautious:

Skickar själv till Animal Genetics i alla år i deras grund paket ingår Svart och Agouiti anlagen samt fux anlaget har jag för mig för 40 dollar .

Jag har också alltid använt mig av dem. Tycker att de är prisvärda och snabba. :) Eftersom Ariel är testad AA EE så visste jag att Ricky skulle bli ljusbrunblack. Med en musblack pappa är han Aa så jag behövde bara testa för rött. Det visade sig att han hade anlag för rött och därmed har också hans pappa det. Så skoj med DNA-tester. :D

Nu måste jag bara ta mig i kragen och testa Grålle också (jaja, han heter Regent men det går inte att säga). Vet att han är aa E-, men kanske har han också rött anlag?

Okej, för mig som är nybörjare (helt ok att idiotförklara mig, jag borde veta :p ) hur gör man med betalning och så när man ska betala med Euro utomlands? :confused:

Kanske ska skicka dit också då för skimmel och augoti...

KL

Nästa vecka blir det återbesök! Håll tummar och tår på att han är frisk! Avvänjningen här går kanon. Han passerade sin 6 månaders gräns den 21 Oktober. Och klättrar en hel del på ett av stona i hagen. Så hoppas kunna flytta honom inom 1 månad! MEn det förutsätter att han är frisk och hunnit få första vaccinationen:)

wpid-dsc_0347.jpg

wpid-dsc_0344.jpg

wpid-dsc_0342.jpg

Han mäter 135 cm fram och 140 cm bak. Täcken i strl 115 är för små och ett större i strl 135 inköpes. Men vad tror ni. Ska det inköpas ett i 125? (Trodde det var 125 han hade, så blev fel storlek)

wpid-dsc_0340.jpg

Du skaffar ett paypal konto där du har ditt bankkort anslutet, sen betalar man via dem, på det sättet behöver man aldrig lämna ut sin kortinformation till företag när man handlar via nätet. Väldigt användbart oavsett vad man skall betala till utlandet.

Det sista är ju alldeles för stort så hade definitivt köpt ett 125 också om det inte går att byta. Mina killar hade 115 (knatte) resp 125 (wincent som var gigantisk) hela första vintern utan att växa ur dem. Hoppade sen dessutom direkt från dessa till 140 resp 145 redan vintern efter så 135 har jag aldrig haft någon nytta av till dem.

115 sticker rumpan ut i:/ så det går inte. Kan inte byta få jag sytt in bogen. Men går alltid sälja;)

Precis, det är aprilbarnen som har vants av.
Majbarnen sker om en månad. Då åker min mammahäst hem.

Vi står på ett stuteri så mycket görs enligt devisen april och majbarn.
tex vaccinationer och avmaskning osv. Toppen för att hålla koll på allt.

Frans var också lite snorig men vår veterinär anser att fölisarna måste få ut infektionen själva för annars kommer den bara tillbaka. Nu är han torr i näsan och första vaccinationen gick kalas.

Axel, nej ingen äldre under vintern. De går i flock och bor i box 2&2. Till sommaren är det bete med äldre killar också tror jag. Igår stod dock Frans och tittade på den godkända hingsten med stora ögon. Cool kille liksom ;)

Senast ändrad:

Så fin kille du har..samma söta huvud som min kille hade med lite (full i fan) i ögonen =).. hade också en Haydn avkomma född 08 som såldes förra året då han blev för stor för mej (173 cm nu) din kille ser med ut att bli stor =)

kl
Idag fuller "Junis" 3 månader:love: Han har sluppit tofflorna fram nu eftersom han väger för mycket och bryter av dom hela tiden. På tofflorna såg man tydligt att han satte hela hoven i backen och det är ju ett stort framsteg om man jämför med hur det var i början. Bakbenen har också rätat upp sig väldigt bra, från början gick han ju nästan på kotorna:o
Han är ganska nafsig och ska bita på allt, så det är viktigt att ha koll på honom hela tiden tex när man kratsar hovarna på stoet... Än så länge är ingen biten av honom, utan vi puttar bort honom när han försöker med det.

Igår så va det riktig kamera här så då blev det lite kort på honom:)
2f098ye.jpg

24eozuo.jpg

11iplpd.jpg

fxfn8m.jpg

28u33nr.jpg

295u5gk.jpg

På sista bilden är underlaget mjukt vilket gör att tårna sjunker ner + att han inte står på vänsterbenet, därför går det tyvärr inte att se benställningen fram exakt, däremot ser man ganska bra bak. Men ska försöka fixa bättre bilder på fram också.
Tror också det är dags att mäta honom igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.