Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag är osäker faktiskt, hen grävde runt en hel del och hittade inget onormalt, men vet inte om hen kollade själva urinblåsan, det var mer livmodern, vätska och omkrets? (alltså, att de dragit ihop sig bra efter fölningen, vilket den hade) samt äggstockarna och letade cystor (hittade inget) som hen nämnde.
Stoet verkar inte minsta besvärad av att kissa, och verkar inte ha svårt för det heller, bara att det är en mindre mängd per gång och att det är mörkare än det borde vara.
Vi börjar med urinprov iaf, visar det inget får vi väl gå vidare.

Bättre och bättre, hon är oförändrad iaf, vet sa att köttet sticker inte ut så mycket att hon behöver gipsas, utan att det räcker gott med tryckbandage. Helt klart skönt iaf!

Men nu är det lite strul med avvänjningen istället, eller ja, inför avvänjningen.
Haft 2 hästar hemma (grannarnas) som sällskap till Iska när mammahäst åker, de är tighta med mina nu och glada i varandra.
Men grannarna vill ha hem sina "så snart som möjligt" av förklarliga skäl, och isåfall måste jag flytta Iska samtidigt som jag flyttar mammahäst, visserligen bara över vägen men ändå... Det hade jag kunnat leva med, även om det inte är optimalt, men nu ska de sälja unghästen och hämta hem en annan häst istället, och jag vill ju inte flytta Iska, och sen släppa ihop henne med en ny, främmande, vuxen häst med broddar. Kommer ha kvar gammelstoet som hon känner, men det känns ändå inte bra. Förutsatt att unghästen blir såld och att de hittar en ny innan jag kan ta hem båda mina igen.

Så jag har funderat på alternativ, och bollar runt med om jag skulle kunna hitta en lånehäst en period. Då skulle jag dessutom inte behöva stressa med avvänjningen utan avvakta till 7-8 månader istället för att vänja av vid 6. Men då behöver jag en NU. Och visst, helt omöjligt att hitta en häst som någon kan tänka sig slippa betala uppehälle för några månader är kanske inte jättesvårt, men den ska ju helst vara lämplig också, och gå bra ihop med mina...

Veterinären som var här visste om en karl som letade efter ett stoföl som kamrat till sitt eget stoföl i vinter, men att skicka iväg Iska, även om det skulle vara efter avvänjningen, känns inte heller aktuellt iom att hennes hov behöver pretty much daglig omvårdnad med byte av bandage osv.

... :arghh:

Veterinären som var här visste om en karl som letade efter ett stoföl som kamrat till sitt eget stoföl i vinter, men att skicka iväg Iska, även om det skulle vara efter avvänjningen, känns inte heller aktuellt iom att hennes hov behöver pretty much daglig omvårdnad med byte av bandage osv.

... :arghh:

Men kolla med den som letar kompis om inte du kan ha fölen hos dig istället (karlar brukar inte vara lika blödiga så bara av att det var en karl så finns kanske chansen att han lika gärna kan tänka sig att låta sitt föl bo hos dig istället).

Hade jag haft ett stoföl hade du gärna fått låna henne..eller vill du kanske låna en pojkvän till Iska över vintern;)

Kl

Måste få visa några bilder på min väns fina unge..

Har vi tur och mammahästen slutar vara ett monster så ska min unge få denna söta tjej som kompis.

Tänk så roligt dom skulle kunna få..spring i kapp i stooora hagen..

Mina går också på lösdrift, och äntligen har morsan också hittat in i ligghallen. Nu har jag sett henne gå in där så det känns skönt. Men de är ute mkt, trots busvädret, alltid blöta de här dagarna känns det som, fast syns att de varit inne också.

När det blir dags för avvänjning kommer Donnie gå ihop med valacken som går i hagen nu, tror jag kommer bli bra för de hänger mkt ihop. Går ju även ett stoföl här som kommer få hänga på där vid avvänjning så länge Donnie inte visar några hingstfasoner, då får han nog åka på hingstbete, det får lösas då.

Idag var vi ute och gick igen, har inte gjort det på typ 1,5 vecka. Idag gick vi lite längre, när vi kommer på ett nytt ställe blir han jättebusig och det spritter i hela kroppen, men efter några tillsägelser går han lydigt igen och sedan hela vägen hem även om han helst skulle veva med benen åt alla håll :p

Caisa: Håller tummarna för att hästarna mår bra snart och att du hittar bra sällskap åt de!

Hoppas urinprovet visar något enkelt. :) Förmodligen har vet känt på urinblåsan men inte ens brytt sig om att nämna det då allt kändes bra. :)

Instämmer med Gylle, hör om det andra fölet kan flytta till dig, låter som en mycket smidig lösning. :D

Jag har funderat på det med, men jag vet inte om jag vill ha ansvar för ett varmblodsföl som förmodligen var SVINDYR att tillverka. Finns ju så mycket som kan hända ett föl, och enligt vet var det en lite speciell karl. På vilket sätt vet jag dock inte.
Och jag vet inte hur man löser det på bästa sätt heller, någon måste ju isåfall flytta sitt föl, och då är det väl lättast att flytta sto med föl först, och sen ta mamman därifrån senare...
Jag hade absolut kunnat flytta mina om det inte vore för Iskas hov, hade det varit någon jag kände så kanske, men inte till en helt främmande människa.

Men jag ska kolla upp det, prata med grannarna som har hästarna här tillochbörja med, sen se om jag kan snoka reda på karln som har fölet, och se om han har någon idé.

Även se mig om lite efter någon annan häst som skulle kunna fungera.

Ponniplutt: Vilken liten sötnos! Är det också ponnyföl? Stam?

Vaggvisa: Tack! Kul att det går bra med promenaderna för dina! Jag har dragit lite på det då vi har så tråkiga hårda grusvägar här, har liksom velat invänta snön. ;)

Habina: Jo, jag tror också det, eller hoppas iaf. ;) Ska bara fixa en håv med plastpåse och sen stå och lurpassa på henne. :sneaky:

Senast ändrad:

Lite bilder från förra veckan. Såg inte Donnie i hagen nånstans, de andra såg jag och Becka kom och mötte mig vid grinden och väntade på sin kraft, men Donnie syntes inte ett spår av. Så började gå upp i hagen och ropar på honom och helt plötsligt kommer ett huvud upp rakt från marken. Han sov nog väldigt gott helt platt för jag såg honom inte alls :p

CAM00113.jpg

CAM00118.jpg

Vaknade iaf och kom och mötte mig

CAM00123.jpg

CAM00121.jpg

CAM00128.jpg

Tröttis

CAM00139.jpg

KL!

Jag har ett litet problem...
Jag brukar sällan stressa med att vänja av ston o föl och hade även denna gången velat vänta lite till. Men mammahäst verkar inte ett dugg intresserad av att ha fölet i sin box längre... Jag vågar inte ens fodra henne när han är i boxen för hon "hytter" med ena bakbenet mot honom när hon får sin kraft. O jag är rädd att hon skall skada honom...

Hela dagarna i hagen går han tillsammans med Dea och ponnyn (även kallad lekfarbror) Tror inte jag sett honom dia utomhus på väldigt länge...
Han diar när han "vaknar" på morgonen men sen står han mest o tuggar hösilage...

Men jag tycker han är alldeles för ung för att vara så självständig... Så fort jag öppnar boxdörren för att släppa ut hästarna så går han bort till ponnyn och vill inte gå ut från stallet utan ponnyn...

Vad skall jag göra? Ingen av dem verkar nämnvärt intresserade av varandra... När jag släpper in hästarna tar jag stona och så går fölen in själva... Men han går alltid in till ponnyn först... Jag får gå o hämta honom (typ putta ut honom ur boxen) för att sen ta in honom till mamman...

Vad hade ni gjort?
Hade det varit Dea hade jag inte tänkt mer på det och börjat avvänjningen redan... Men nu är han ju inte så gammal... :(

Hur gammal är han ?
Har du boxar så det räcker att ge honom egen box kan det ju vara en bra ide antingen kortare tid i samband med fodringarna (om han inte är så gammal än) alternativt att han helt enkelt står i egen box inne och fortsätter gå med mamma i hagen.
Sparkar hon verkligen på honom eller hotar hon bara ? Ett av mina ston var mkt bestämd i samband med kraftfoder att det var hennes och ingen annans hon både hotade med ett ben och grimaserade illa men aldrig att hon verkligen gjorde något på fölis. Vi gav helt enkelt fölis en egen liten krubba som han fick lite mat i så hade han att göra och lät bli att försöka sno från mamma, enkelt och smidigt när det sen var dags för avvänjning att han var van redan att äta sin mat vid fodringarna bara att öka mängden.

Han är snart 5 månader gammal (om 1 vecka), men jag tycker det känns tidigt

Jag har ju så jag kan sätta honom med ponnyn (en b-ponny och boxen är ca 12 kvm) på nätterna.

Men jag har aldrig behövt ens tänka på att börja sära på dem förrän tidigast 6 månader. Så detta är lite nytt.

Självklart skulle hon ju inte göra honom illa med flit... Men är rädd att hon råkar sparka till honom.

Jag har vant av vid 5 månader en gång.
Det var när jag lånade magen av en bekant så fölen var inte fött här hos mig.
Mamman till denna vill typ bara ha sina fölisar tills dom är runt 5 månader och varken stoet eller fölet tog illa vid sig när jag hämtade hem min bebis.
Bebis fick "nya mammor" i sin nya flock hos mig som hon var trygg med och mamma häst hade inte ens gnäggat en ända gång i stallet när jag hade åkt där ifrån när jag hämtade henne.

Är dom självständiga och ändå inte springer till mamma hela tiden så ser jag ingen anledning till varför du inte kan börja skilja av. Du ser ju ganska snabbt hur det går, och om fölis ändå får en ny trygghet av lekfarbror i boxen så kanske det funka bra :)

Håller tummarna för dig ;)

kl
Idag fuller "Junis" 3 månader:love: Han har sluppit tofflorna fram nu eftersom han väger för mycket och bryter av dom hela tiden. På tofflorna såg man tydligt att han satte hela hoven i backen och det är ju ett stort framsteg om man jämför med hur det var i början. Bakbenen har också rätat upp sig väldigt bra, från början gick han ju nästan på kotorna:o
Han är ganska nafsig och ska bita på allt, så det är viktigt att ha koll på honom hela tiden tex när man kratsar hovarna på stoet... Än så länge är ingen biten av honom, utan vi puttar bort honom när han försöker med det.

Igår så va det riktig kamera här så då blev det lite kort på honom:)
2f098ye.jpg

24eozuo.jpg

11iplpd.jpg

fxfn8m.jpg

28u33nr.jpg

295u5gk.jpg

På sista bilden är underlaget mjukt vilket gör att tårna sjunker ner + att han inte står på vänsterbenet, därför går det tyvärr inte att se benställningen fram exakt, däremot ser man ganska bra bak. Men ska försöka fixa bättre bilder på fram också.
Tror också det är dags att mäta honom igen :)

Vilka fantastiskt fina höstbilder ! (särskilt den som är tagen bakifrån!)
Vad härligt att han slipper tofflorna och att benen ser ut att ha rätat ut sig.

Vem var han efter ? jag minns inte

Ariel hotar också Ricky när han kommer och skall dia. Tror hon är lite less på honom. ;) Men hon gör ingenting mer än hytter med benet eller piskar med svansen. Ricky ignorerar henne och diar i alla fall. :p

Han blir snart fem månader och har varit självständig ganska länge. Tidigare hängde han mer med valacken än med Ariel, men nu när han har sin brorsa så är han med Regent hela tiden. Tror att det är fullt naturligt att mamma blir allt mindre viktig och mamma själv säger ifrån mer.

Kanske går det att göra som Gylle säger och ha honom i egen box just vid kraftfodergiva? Ariel tillåter Ricky att äta hennes kraftfoder, men jag vill gärna att hon får i sig all näring hon kan, så Ricky har en egen hink med foder som han är nöjd med. :)

Ja, han sätter muskler fint, tack :)

cirkus: Tack! :) Han är e Haydn 977 (e Mytens xx - Lucky Boy xx).

Gabby_Ossi: Ja, det stämmer bra de, vit, svart och brun :)

Chloetta blir utfodrad i egen box och står där mellan insläpp och kvällsfodring.

Nu har hon fått lösdriftsplats i Stockholm, jag har dock inte bestämt riktigt ännu när hon ska få flytta hem, tänkte mig innan jul, då är hon lite mer än 6 månader. :)

Idag när jag släppte ut dem så sprang Allecto fram till ponnyn, full galopp... så han saknar honom verkligen när han inte är hos honom...
Mamman gick bort till sin "station" med mat och åt i godan ro.

Även om det skär i mitt hjärta så verkar det som om de är redo att låta varandra stå i egna boxar över natten.
Så får man ju se hur det går. Funkar det inte så gör det inte.

Han är ju väldigt stor och välutvecklad så det lider ju knappast någon nöd på honom.
Mamma börjar dessutom att tunna av lite så det gör nog inte henne något om hon får lov att behålla lite av sin energi. Hon är ju dräktig igen så det hade ju varit bra om hon haft ett ordentligt hull nu till vintern...

Håll nu tummarna att det funkar bra !

Jätteballa kort, verkligen urhäftiga med alla färger!

vad skönt att han slipper tofflorna. Var han rak fram men vek bak i början?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka